BIG ISSUES IN SMALL HANDS 1Ο Δημοτικό Σχολείο Βροντάδου Συντελεστές: Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου
Περιγραφή της καλής πρακτικής. Ανήκουμε σε μια κοινότητα, στην οποία μας δένουν κοινά θέματα, ενδιαφέροντα και σκοποί. Η λογική του προγράμματος είναι να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές ότι είναι μέλη μιας κοινότητας, στα πλαίσια της οποίας θα πρέπει να αναλάβουν την ευθύνη της δικής τους ζωής, σεβόμενοι τη ζωή των άλλων. Για την επίτευξη του συγκεκριμένου στόχου οι μαθητές θα πρέπει να δράσουν αποτελεσματικά στο σχολείο, στην τοπική κοινωνία και κατ’ επέκταση στην Ευρώπη, αντιλαμβανόμενοι ότι το μέλλον αρχίζει απ’ το σήμερα. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Σκοπός της καλής πρακτικής. Ο σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος άπτεται των αρχών του Α.Π.Σ. και Δ.Ε.Π.Π.Σ. : Καλλιεργεί τη συνείδηση του ευρωπαίου πολίτη, με την ταυτόχρονη διατήρηση της εθνικής μας ταυτότητας, καθώς και της πολιτισμικής μας αυτογνωσίας. Αναπτύσσει προσωπικότητα με ισχυρή αυτοαντίληψη και συναισθηματική σταθερότητα. Καλλιεργεί το ενδιαφέρον για δια βίου ανανέωση γνώσεων και δεξιοτήτων. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Στόχοι της καλής πρακτικής (1/2). Γνωστικοί : Εφαρμογή της θεωρίας των γνωσιακών πεδίων(domains) Εκμάθηση ξένων γλωσσών, συμβόλων, που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη της επικοινωνίας με το κοινωνικό – ευρωπαϊκό περιβάλλον του μαθητή. Ορθή διαχείριση των οικονομικών θεμάτων, τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο μαθητικής κοινότητας. Επαφή και εκπαίδευση στις Τ.Π.Ε. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Στόχοι της καλής πρακτικής (2/2). Συναισθηματικοί: Ανάπτυξη αυτοεκτίμησης, αυτοαντίληψης και αυτορρύθμισης Ενίσχυση υπευθυνότητας Ψυχολογικοί: Ανάπτυξη συναισθηματικών δεσμών και ανάδειξη του ομαδικού πνεύματος Σωστή και δημιουργική διαχείριση του χρόνου Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Στόχοι της καλής πρακτικής (2/2). Κοινωνικοί-Ανθρωπιστικοί: Φιλανθρωπία Ανακάλυψη διαφορετικών προτύπων ζωής Αλληλεπίδραση με τομείς όπως πολιτική, επαγγέλματα, επιχειρηματικότητα Ανάδειξη ταλέντων και δεξιοτήτων κατά τον ελεύθερο χρόνο. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος του/της εκπαιδευτικού. Οι εκπαιδευτικοί στη διάρκεια της κάθε καλής πρακτικής προσπαθούσαν: Να καθοδηγήσουν τα παιδιά έτσι ώστε να γίνει απόλυτα κατανοητή η διαδικασία που θα ακολουθηθεί να ξεπεραστεί κάθε δυσκολία Να ενθαρρύνει τα παιδιά, να τα ενδυναμώσει στην κάθε τους προσπάθεια καθώς και να ανατροφοδοτήσει την πράξη όπου χρειαστεί Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Ρόλος των μαθητών/-τριών. Ενεργός ο ρόλος ολόκληρης της μαθητικής κοινότητας, με την καθοδήγηση των μελών του μαθητικού συμβουλίου Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Εμπλοκή τρίτων στην καλή πρακτική. Ο Σύλλογος γονέων συμμετείχε ενεργά στην διεξαγωγή του χριστουγεννιάτικου παζαριού με την παρασκευή παραδοσιακών γλυκών. Επισκέψεις σε επαγγελματικούς χώρους. Αθλητική ημέρα με προσφορά χυμών. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Εμπόδια που παρουσιάστηκαν. Βασικό εμπόδιο στην ολοκλήρωση των πρακτικών ήταν ο περιορισμένος χρόνος διεξαγωγής των δραστηριοτήτων. ( αναφορά σε όλες τις δράσεις: βιογραφικό, εκλογές*, Αφρική, Mandala,επαγγέλματα, διαχείριση οικονομικών) Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. 1η δραστηριότητα: Στόχος: δημιουργία βιογραφικού Αφόρμηση: παιχνίδι γνωριμίας Δραστηριότητες: να ζωγραφίσουν και να περιγράψουν τον εαυτό τους. Αποτίμηση: μπήκαν σε μια διαδικασία, προετοιμάστηκαν για τη δημιουργία C.V. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. 2η δραστηριότητα: Στόχος: γνωριμία με επάγγελμα-λειτούργημα του ιερέα Αφόρμηση: ενότητα από μάθημα στη Μελέτη Δραστηριότητες: επίσκεψη του ιερέα στην τάξη και παρουσίαση του λειτουργήματός του Αποτίμηση: ακολούθησε συζήτηση, συμπλήρωσαν σταυρόλεξο. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Παρουσίαση καλής πρακτικής. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (1/2). Συμπλήρωση ερωτηματολογίων από τους μαθητές, καταγραφή των εντυπώσεών τους και αξιολόγηση των δράσεών τους, με απώτερο σκοπό τη βελτίωση των πρακτικών σε μελλοντικά προγράμματα. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Προστιθέμενη αξία/Επεκτασιμότητα της καλής πρακτικής (2/2). Με αφορμή τις δραστηριότητες του προγράμματος, επεκταθήκαμε και σε άλλες δράσεις κοινωνικού περιεχομένου. (εκδρομές, κ.α) Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Αποτίμηση της καλής πρακτικής. Καθοδηγητικά ερωτήματα: Άνοιγμα του σχολείου στην τοπική κοινωνία Ευαισθητοποίηση όλων των μαθητών αλλά και των όλων των εκπαιδευτικών πέραν αυτών της παιδαγωγικής ομάδας. Δημιουργία και ενεργοποίηση του σχολικού συμβουλίου Με την ολοκλήρωση του προγράμματος έγινε η εκδήλωση απολογισμού του προγράμματος και η ανάδειξή του στην τοπική κοινωνίας ( αφίσες, προσκλήσεις, ιστοσελίδα) Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Συμπεράσματα. Τα ευρωπαϊκά προγράμματα βοηθούν τους μαθητές να εξελίξουν την προσωπικότητά τους, ακολουθώντας τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Μπαίνουν στη διαδικασία να σκέφτονται με καινοτόμο τρόπο, να προσεγγίζουν τα γεγονότα από διαφορετικές οπτικές γωνίες, να παίρνουν πρωτοβουλίες, να εκφράζονται ελεύθερα και δημιουργικά, απορρίπτοντας τη στείρα απομνημόνευση. Βοηθάνε την ανάπτυξη γενικών δεξιοτήτων, βελτιώνοντας τις δεξιότητες έρευνας, κριτικής σκέψης και συνάδουν στην αποτελεσματική συνεργατικότητα, τις επικοινωνιακές δεξιότητες, τη δημιουργική χρήση του νου, την αυτενέργεια, τη σωστή διαχείριση χρόνου και την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής τους. Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Δημοσιοποίηση καλής πρακτικής. Πού και πώς δημοσιοποιήθηκε η καλή πρακτική (π.χ. σχολική εφημερίδα, σχολική ιστοσελίδα, Δελτίο Τύπου, ανακοίνωση σε τοπικά Μ.Μ.Ε.): Αφίσα, προσκλήσεις ,ιστοσελίδα του σχολείου http://1dim-vront.chi.sch.gr/ Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".
Βιβλιογραφικές αναφορές. http://www.pi-schools.gr/programs/depps/ Erasmus+ «Καθημερινή»,εφημερίδα Χίος, 16-17/6/2016 "Καλές Πρακτικές".