Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης Δρ Σταγιόπουλος Πέτρος, Ειδικός Παιδαγωγός, Σχολικός Σύμβουλος Π.Ε.
Πώς μαθαίνουμε;
Επεξεργασία των πληροφοριών
Πώς επεξεργάζεται τις πληροφορίες ο εγκέφαλός μας; Πώς επεξεργάζεται τις πληροφορίες ο εγκέφαλός μας;
Πώς μαθαίνουμε; Οι πληροφορίες μεταφέρονται Τις επεξεργαζόμαστε με τις εσωτερικές ψυχολογικές διεργασίες (ικανότητες) του εγκεφάλου μας Η γνώση χτίζεται ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ & ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ & ΕΚΦΡΑΣΗ Σ ν φ μ ύ ω α
Επεξεργασίας Πληροφοριών Παράδειγμα Οπτικής Επεξεργασίας Πληροφοριών (1) (2) (3)
Παράδειγμα Ακουστικής Επεξεργασίας Πληροφοριών Τα παπούτσια (1) τα φοράμε στα πόδια (2), το καπέλο (3) το φοράμε …… α) χέρια, β) μαλλιά, γ) αυτιά, δ) κεφάλι παπούτσια (1) χέρια κεφάλι καπέλο (3) πόδια (2) μαλλιά αυτιά
παπί τόπι πόδι τάπα χέρι ταψί κότα Είδη γνώσης Διαδικαστική Μηχανιστική παπί τόπι πόδι τάπα χέρι ταψί κότα
Χαρακτηριστικά αποτελεσματικής μάθησης Οι μέθοδοι επεξεργασίας Οι τρόπους σκέψης Οι μεταγνωστικές στρατηγικές, και Οι στρατηγικές επίλυσης των σχολικών έργων (ασκήσεις - εργασίες)
1. Μέθοδοι επεξεργασίας
Στον ολιστικό τρόπο επεξεργασίας, ο μαθητής, μέσω μιας γρήγορης παρατήρησης αποφασίζει αν υπάρχουν ομοιότητες ή διαφορές στο σχολικό έργο (άσκηση). Η απόφαση αυτή λαμβάνεται με βάση τη γενική εντύπωση, σχετικά γρήγορα και εγκυμονεί κίνδυνο λάθους. Στον αναλυτικό τρόπο επεξεργασία, ο μαθητής παρατηρεί ένα προς ένα τα χαρακτηριστικά από τα οποία αποτελείται το σχολικό έργο (άσκηση) και διατυπώνει την ύπαρξη ομοιοτήτων ή διαφορών. Η απόφαση λαμβάνεται μέσω μιας συστηματικής, βαθμιαίας και πλήρους διεργασίας σύγκρισης με χαμηλό κίνδυνο λάθους. (Μαναβόπουλος 1994)
2. Τρόποι σκέψης Επαγωγικός συλλογισμός Αναλογικός συλλογισμός Παραγωγικός συλλογισμός
Επαγωγικός συλλογισμός Συμπλήρωση ακολουθίας σχημάτων: ………………………….. ………………………….. …………………………..
Επαγωγικός συλλογισμός Συμπλήρωση ακολουθίας γραμμάτων: χ ψ χ ψ χ ψ _ _ _ _ _ _ α β ι κ γ δ λ μ _ _ _ _ _ Συμπλήρωση ακολουθίας αριθμών: 10 9 11 8 12 7 13 6 _ _ _ _ 1 11 2 12 3 13 _ _ _ _ _ _ _
Επαγωγικός συλλογισμός (Δ΄ τάξη)
Αναλογικός συλλογισμός
Αναλογικός συλλογισμός
Αναλογικός συλλογισμός
Αναλογικός συλλογισμός
Παραγωγικός συλλογισμός Η Μαρία είναι πιο ψηλή από τη Νίκη, Η Νίκη είναι πιο ψηλή από την Άννα. Ποια είναι η πιο ψηλή; α > β (το Α είναι μεγαλύτερο από Β) β > γ (το Β είναι μεγαλύτερο από Γ) α > γ (άρα το Α είναι μεγαλύτερο από Γ)
Παραγωγικός συλλογισμός Χρωμάτισε αυτά που είναι μεγαλύτερα από τα κάστανα.
Παραγωγικός συλλογισμός
3. Μεταγνωστικές στρατηγικές Βρες μου σ’ αυτήν την εικόνα ποιο από αυτά δεν πετάει. Πώς το σκέφτηκες;
4. Στρατηγικές 7 + 8 = ; 7 + 3 + 5 = 15 8 + 2 + 5 = 15 7 + 7 + 1 = 15 7 + 8 = ; 7 + 3 + 5 = 15 8 + 2 + 5 = 15 7 + 7 + 1 = 15 8 + 8 – 1 = 15 20 – 3 - 2 = 15
Στρατηγικές Αριθμήστε κάθε παράγραφο του κειμένου Γράψτε ένα τίτλο για την κάθε μία στο πλάι της Υπογραμμίστε τις λέξεις ή τις φράσεις «κλειδιά» κάθε παραγράφου Χρησιμοποιήστε τους τίτλους των παραγράφων και τις λέξεις «κλειδιά» Γράψτε στο τετράδιό σας την περίληψη της ιστορίας σε λίγες γραμμές Βιβλίο Γλώσσας Δ΄ Δημοτικού, 9η Ενότητα
Στρατηγικές- Ως μνημονικά βοηθήματα Στρατηγικές- Ως μνημονικά βοηθήματα Ρίμες: Μικρά ποιήματα που περιέχουν την πληροφορία Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί 3 , 1 4 1 5 9 Λέξεις – κλειδιά Γ Α Λ Α για τους ποταμούς της Θεσσαλονίκης (Γαλλικός, Αξιός, Λουδίας, Αλιάκμονας)
Ακρωνύμια ή ακροστιχίδες Ε κφράζω ιδέες Κ ατηγοριοποιώ τις ιδέες Θ έτω σε σειρά τις ιδέες Ε λέγχω αυτά που έγραψα, Σ ημειώνω τα λάθη και τα διορθώνω
«Ως επιστήμονες, είμαστε υποχρεωμένοι να παρέχουμε αυτή την ευκαιρία και τις αντίστοιχες εκπαιδευτικές παροχές της πολιτείας, όπως ορίζει η εκπαιδευτική νομοθεσία και το Ελληνικό Σύνταγμα. Διαφορετικά είμαστε υπόλογοι στη συνείδησή μας». Μαθαίνω πώς να μαθαίνω!
…σας ευχαριστώ!