Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός και αποτελεσματική διδασκαλία Ζαχομάλλιου Όλγα Κάλλου Ευσταθία Καραγιώργου Χαρίκλεια Χρόνη Παρασκευή
Καλός και αποτελεσματικός εκπαιδευτικός Καλός και αποτελεσματικός εκπαιδευτικός Καλός Αποτελεσματικός Χρήση όρου έως 1960-1970 Χρήση όρου μετά το 1970 Αόριστη έννοια Πιο συγκεκριμένη έννοια Δεν υπάρχουν αντικειμενικά κριτήρια Αντικειμενικά κριτήρια Τίθεται το ερώτημα: Καλός ως προς τί; Μετρήσιμα κριτήρια Π.χ. για γονείς: αυστηρός, δεν βάζει καλούς βαθμούς, δίνει πολλές εργασίες. για μαθητές: προσήνης, δεν αναθέτει πολλές εργασίες, βάζει καλούς βαθμούς. (Bρεττός & Καψάλης, 2002)
Καλός και Αποτελεσματικός Εκπαιδευτικός δάσκαλος Καλός δάσκαλος Παπανδρέου, Α. (2001). Μεθοδολογία της Διδασκαλίας, δεύτερη έκδοση. Αθήνα: Eκδόσεις Γρηγόρη.
Αποτελεσματικός εκπαιδευτικός: Άνω του μέσου όρου αποτελέσματα Μεγάλη εμπλοκή μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία Πρωτοβουλίες μαθητών& αυθόρμητη συμμετοχή (Παπανδρέου, 2002)
Ο εκπαιδευτικός καλείται να δημιουργεί ένα κλίμα: Κατανόησης και προσοχής αναφορικά με τις ανάγκες των μαθητών Επιβράβευσης, ενθάρρυνσης& υποστήριξης Ασφαλές και ευχάριστο
O εκπαιδευτικός καλείται να δημιουργεί κλίμα: Δημοκρατικό Π.χ. επίλυση προβλημάτων, διάλογος Μη λεκτική επικοινωνία/ μίμηση προτύπου Πειθαρχίας μέσω κοινοποίηση των δικαιωμάτων και των ευθυνών (σύναψη συμβολαίου)
Σχέσεις Δασκάλου-μαθητή Διακριτότητα υποστήριξη Αμοιβαία κάλυψη αναγκών Αλληλεξάρτηση Διαφάνεια και ειλικρίνεια Αμοιβαίο ενδιαφέρον (Gordon, 1999)
Όλες οι συμπεριφορές του μαθητή Το προτεινόμενο μοντέλο του Τ.Ε.Τ.(teacher effectiveness training) για αποτελεσματικές σχέσεις εκπαιδευτικού - μαθητών. Όλες οι συμπεριφορές του μαθητή
Αποδεκτές συμπεριφορές Π.χ. Ο μαθητής ακολουθεί τις οδηγίες Εργάζεται ήσυχα Αποδεκτές συμπεριφορές Ο μαθητής κάνει θόρυβο και ενοχλεί τους άλλους Ο μαθητής διακόπτει τους συμμαθητές του. Μη αποδεκτές συμπεριφορές
Ποιος έχει το πρόβλημα; Κάθε πρόβλημα που προκύπτει επηρεάζει τις σχέσεις εκπαιδευτικού-μαθητή. Ο εκπαιδευτικός σε κάθε περίπτωση οφείλει να εντοπίσει και να διαχωρίσει το πρόβλημα. Δάσκαλος Μαθητής
Άλλη χρήση του μοντέλου Θυμός/απογοήτευση Ο μαθητής εργάζεται ήσυχα κι ευχάριστα. Ο μαθητής σκαλίζει το θρανίο του. Ο μαθητής έχει το πρόβλημα Δεν υπάρχει πρόβλημα Ο δάσκαλος έχει το πρόβλημα
Ο μαθητής έχει το πρόβλημα Περιοχή διδασκαλίας και μάθησης (Χωρίς προβλήματα) Ο δάσκαλος έχει το πρόβλημα
Περιοχή διδασκαλίας και μάθησης ΠΡΟΣΟΧΗ!!! Σε μια τάξη πάντα θα προκύπτουν προβλήματα αλλά η αποτελεσματική σχέση δασκάλου-μαθητή θα κρατήσει ένα πολύ μεγάλο μέρος του ορθογωνίου για την Περιοχή Χωρίς Προβλήματα.
Αποτελεσματική διδασκαλία: Η συμπλήρωση των σκοπούμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων, στο μέγιστο βαθμό, σε ελάχιστο χρόνο. (Παπανδρέου, 2002)
Έμμεσοι παράγοντες αποτελεσματικής διδασκαλίας Κοινωνία-κοινωνικές ανάγκες Ιδεολογικό υπόβαθρο Γονείς-οικογένεια μαθητή Σχολική μονάδα - διευθυντής, συνάδερφοι, συμβούλια, εγκαταστάσεις, παροχές κτλ. Άρτια κατάρτιση σε γνωστικό, τεχνολογικό αλλά και ψυχοπαιδαγωγικό επίπεδο Από το γνωστικό επίπεδο των μαθητών Από το κλίμα που επικρατεί στη σχολική τάξη
Άμεσοι παράγοντες αποτελεσματικής διδασκαλίας Κατανόηση του περιεχομένου για μάθηση/ Καθαρότητα Ποιότητα διδασκαλίας Επιμονή και υπομονή/Προσήλωση του δασκάλου στο καθήκον Ευκαιρίες για μάθηση Ανίχνευση ικανοτήτων μαθητών Η εμπλοκή του μαθητή στη διαδικασία της μάθησης Σωστή διαχείριση χρόνου Ποικιλία μεθόδων (Κασσωτάκης& Φλουρής, 2006; Παπανδρέου, 2002)
Ο εκπαιδευτικός
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!