Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ Αγγελική Θάνου Σχολική Σύμβουλος Προσχολικής Αγωγής
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο. Προγράμματα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Δραστηριοτήτων (2003).
Γνωστικά αντικείμενα Γλώσσα Προφορικός λόγος Ανάγνωση Γραπτός λόγος
Μαθηματικά
ΑΝΘΡΩΠΟΓΕΝΕΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΦΥΣΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
ΘΕΑΤΡΟ – ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Παιδί και πληροφορική
Η προσχολική ζωή προσφέρει καθημερινά ευκαιρίες: για πολύπλευρες εμπειρίες που ενισχύουν τα συναισθήματα αυτοεκτίμησης, αυτοεπιβεβαίωσης, εξωτερίκευσης συναισθημάτων, για σημαντικές δεξιότητες οι οποίες μπορούν να αποκτηθούν μέσω της ενεργούς συμμετοχής του παιδιού στη διαδικασία της μάθησης, με τη διαμόρφωση ενός περιβάλλοντος το οποίο δημιουργεί κίνητρα για ανακάλυψη, πειραματισμό, συνεργασία, επικοινωνία και αλληλεπίδραση.
Ωστόσο όμως;
Όλοι γνωρίζουμε ότι η γλώσσα αποτελεί το κυριότερο νοητικό εργαλείο, τη βασικότερη νοητική δεξιότητα, πού συγκροτεί και διαμορφώνει την προσωπικότητα του ανθρώπου. Ο Lawton μιλώντας για την κοινωνική σημασία της γλώσσας τονίζει: «Η γλώσσα είναι το αποκλειστικό ανθρώπινο χαρακτηριστικό πού μας επιτρέπει να μαθαίνουμε, να σκεφτόμαστε δημιουργικά και να αλλάζουμε κοινωνικά».
ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ Είτε με την υπερπροστασία, είτε με την αυστηρή αξιολόγηση, οι αρνητικές προσδοκίες των γονέων μπορούν να εμποδίσουν, να ανατρέψουν, να αποσταθεροποιήσουν και να καθορίσουν την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη του παιδιού.
ΟΙ ΠΡΟΣΔΟΚΙΕΣ ΜΑΣ ΕΜΠΟΔΙΖΟΥΝ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ Ποιο είναι το παιδί μας. Ποια είναι γνώμη του; Ποια είναι επιθυμία του; Ποια είναι η χαρά του; Ποια είναι η λύπη του;. Ποιες είναι οι ικανότητές του; Ποια είναι η εξέλιξή του; Ποια είναι η δική τους εξέλιξη μαζί του; Αν το αφήνουμε να αναλάβει τις ευθύνες του; Αν προσπαθούμε να μην επεμβαίνουν στην ζωή του; Να μην θέλουμε να την τακτοποιήσουμε όπως την δικιά μας; Αν είμαστε δίπλα του όποτε αυτό τους καλέσει;
αρνητικές προσδοκίες γονέων –δύσκολα έργα /ανικανοποίητο παράλογες απαιτήσεις γονέων-μη σχετικές με το ηλικιακό στάδιο και τις δυνατότητες του παιδιού υπερβολικές φιλοδοξίες –μόνο η τελειότητα και η πρωτιά είναι αποδεκτή ανταγωνισμός ανάμεσα στα αδέρφια-εγκλωβίζουν τα παιδιά σε ρόλους μέσω συγκρίσεων δύο μέτρα και σταθμά για γονείς και παιδιά-άρνηση των δικαιωμάτων του παιδιού
Βήματα προς την ενίσχυση της αυτοπεποίθησης των παιδιών δεχτείτε τα παιδιά όπως είναι και όχι όπως θα θέλατε εσείς να είναι, ενεργείστε θετικά: αποφύγετε τις αρνητικές παρατηρήσεις , την κριτική , την επέμβαση σε προβλήματα του παιδιού πιστέψτε στα παιδιά σας για να μπορέσουν να πιστέψουν στον εαυτό τους δώστε προσοχή στη συνεισφορά, στα θετικά σημεία, αναγνωρίστε την προσπάθεια και τη βελτίωση το ίδιο , όπως και το τελικό επίτευγμα αγνοείστε τις μαρτυρίες που εντείνουν τον ανταγωνισμό ανάμεσα στα αδέρφια δώστε ενθάρρυνση.
«Η παιδεία είναι απλώς η ψυχή μιας κοινωνίας που περνά από τη μια γενιά στην άλλη.» Γκίλμπερτ Τσέστερτον