ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΜΑΘΗΣΙΑΚΩΝ ΣΤΟΧΩΝ: ΑΞΙΟΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ Αλέξης Κόκκος Πρόεδρος της Επιστημονικής Ένωσης Εκπαίδευσης Ενηλίκων
ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ (Habermas, Mezirow) Υπάρχουν ίσες ευκαιρίες συμμετοχής. Ανταλλάσσονται ακριβείς και ολοκληρωμένες πληροφορίες. Υπάρχει γνήσιο ενδιαφέρον για: - το πώς οι άλλοι σκέφτονται, αισθάνονται και δρουν -διερεύνηση εναλλακτικών απόψεων -κριτικό στοχασμό επάνω στα επιχειρήματα και στις προτάσεις Η αίσθηση της κυριαρχίας είναι απούσα. Υπάρχει θέληση να επιτευχθεί συμφωνία και να σχεδιαστεί κοινή, αμοιβαία επωφελής δράση.
ΠΩΣ ANAZHTEITAI ΚΟΙΝΗ, ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΗ (Mezirow) Ο συνεργατικός διάλογος δεν βασίζεται σε νικηφόρα επιχειρήματα. Δεν θεωρεί ότι υπάρχουν μόνο δύο απόψεις για κάθε ζήτημα εκ των οποίων η μία θα «νικήσει» και η άλλη θα «καταρριφθεί». Αναζητείται η σύνθεση των απόψεων, η επωφελής για όλους συμφωνία για την ανάληψη κοινής δράσης.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΙΑΛΟΓΟΥ (Habermas) Αλήθεια: Τα επιχειρήματα αντιστοιχούν ξεκάθαρα σε πραγματικές, ισχύουσες συνθήκες. Κατανοητότητα: Τα επιχειρήματα αντιστοιχούν στον γλωσσικό κ κώδικα και στις προσλαμβάνουσες παραστάσεις των συνομιλητών/ συνεργατών. Είναι πλήρως κατανοητά.
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Habermas) Καταλληλότητα: Τα επιχειρήματα βρίσκονται σε αντιστοιχία με τις αξίες και αρχές των συνομιλητών/ συνεργατών και τις σέβονται. Αυθεντικότητα: Τα επιχειρήματα χαρακτηρίζονται από : α) τη γνήσια θέληση των συνομιλητών/ συνεργατών να κατανοήσουν σε βάθος, με ενσυναίσθηση, ο ένας τον άλλο, β) τη γνήσια διάθεση να προκύψει, συνθετικά, μία συναινετική, κοινά επωφελής σύνθεση απόψεων και δράση.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΟΣΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΝ ΣΤΟ ΔΙΑΛΟΓΟ Συναισθηματική κατανόηση: Ενεργό ενδιαφέρον για τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων, μέλημα για την ενδυνάμωση των σχέσεων Συνεργατικότητα Αξιοπιστία Ικανότητα για κριτικό στοχασμό επάνω σε παραδοχές, συμπεριλαμβανομένων και των δικών μας Ικανότητα για εύρεση δημιουργικών λύσεων, αποδεκτών από όλους