Πορεία προς την Υπευθυνότητα μέσα στην Τάξη Υπεύθυνες πράξεις κάθε μέρα μας φέρνουν μήλα, χαρές και γέλια !!! Γ΄ Δημοτικού 20ο Δ.Σ. Καλαμαριάς Υπεύθυνες εκπαιδευτικοί : Αρβανιτούδη Λαμπρινή, Εκπαιδευτικός Τσάμη Νεκταρία, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής MSc στην Ειδική Αγωγή
Τα δικαιώματα του παιδιού
Δικαιώματα ατόμων με αναπηρίες Το δέντρο με τις κατακόκκινες καρδιές!
Τα δικαιώματά μας στο σχολείο Ηλιαχτίδες Δικαιωμάτων: Να μην ασχολούνται οι άλλοι αρνητικά με την πρόοδό μας Να συμμετέχουμε χωρίς να μας πληγώνουν συναισθηματικά Να παίζουμε και να μας παίζουν τίμια
Σύννεφα με παραβάσεις Κοροϊδεύουμε τους άλλους όταν χάνουν Αποφεύγουμε τη συνεργασία με κάποιους Διακόπτουμε τους άλλους και δεν τους ακούμε
Αναπαράσταση της υπεύθυνης πορείας
Το ηλιακό μας λεωφορείο
Ανευθυνότητα-Σκουπιδότοπος
Συμμετοχή - Μαζεύουμε τα σκουπίδια
Υπευθυνότητα – Υιοθετούμε το πάρκο
Ενδιαφέρον – Φροντίδα για τους άλλους
Συμβόλαιο Υπεύθυνης Συμπεριφοράς
Το Συμβόλαιό μας με Εικόνες
Το ηλιακό μας λεωφορείο ταξιδεύει προς την υπευθυνότητα
Υπεύθυνος ως άτομο
Ημερολόγιο –Κατάλογος Καρτών
Τα χρυσά μήλα των Εσπερίδων
Κατασκευάζοντας τη Χρυσή Μηλιά Κατασκευάζοντας τη Χρυσή Μηλιά
Η Χρυσή Μηλιά στην είσοδο της τάξης μας
Τα Χρυσά Μήλα των Εσπερίδων
Είμαστε υπεύθυνοι γιατί…
Γενικές παρατηρήσεις… Μείωση καρτών τις τελευταίες εβδομάδες αυτοέλεγχος μαθητών, ιδιαίτερα των πιο ζωηρών.
Μεταβολή (μετατόπιση) συμπεριφοράς που αποτελεί αιτία για κάρτα. Αρχικά…
Στη συνέχεια…
Αργότερα…
Πρόγραμμα εκπαιδευτικής παρέμβασης για την Διαχείριση Συναισθημάτων μέσα μας και γύρω μας Υπευθυνότητα για τα συναισθήματα που προκαλώ στους άλλους
Στην τάξη μας λειτουργεί ο θεσμός της παράλληλης στήριξης και η διδασκαλία μας έγινε συμπεριληπτική.
Βασικοί σκοποί του προγράμματος παρέμβασης Να αναγνωρίζουν τι συναισθήματα προκαλεί η συμπεριφορά τους στους άλλους Να διαχειρίζονται με κοινωνικά αποδεκτό τρόπο το θυμό τους Να αναγνωρίζουν τα συναισθήματα των άλλων Να αναγνωρίζουν τις αιτίες που τα προκαλούν Να αναγνωρίζουν το συναίσθημα της χαράς και του θυμού στον εαυτό τους.
Εξερευνώντας τα συναισθήματα… Εξερευνώντας τα συναισθήματα… To πρόγραμμά μας βασίστηκε σε ιδέες συμπεριληπτικής εκπαίδευσης παιδιών από το βιβλίο του Dr Attwood
Προκαταβολικός οργανωτής Δραστηριότητα αυτογνωσίας-γνωριμίας Ψευδώνυμο :……………………………… Θετικό στοιχείο του χαρακτήρα μου:……………………………. Αρνητικό στοιχείο του χαρακτήρα μου:…………………………………………….. Μήνυμα προς τους συμμαθητές:…………………………………………………..
Εργαλειοθήκη Διαχείρισης Συναισθημάτων (emotional toolbox)
Τα διακοσμήσαμε εξωτερικά με ζωγραφιές Τα διακοσμήσαμε εξωτερικά με ζωγραφιές. Κολλήσαμε αγαπημένες φωτογραφίες στο καπάκι. Βάλαμε μέσα ένα μπλοκάκι .
Το παρουσιάσαμε στην ολομέλεια της τάξης σχολιάζοντας την αγαπημένη μας φωτογραφία και τη ζωγραφιά μας
Εξερευνώντας τη….. ΧΑΡΑ Επιμέρους στόχοι: Εξερευνώντας τη….. ΧΑΡΑ Επιμέρους στόχοι: Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τις προσωπικές καταστάσεις που τους χαροποιούν. Να διακρίνουν τη διαβάθμιση στην ένταση του συναισθήματος. Να μάθουν πως μπορούν να χαροποιήσουν φίλους και γονείς.
στην αυλή: Ταξίδι με. αερόστατο στην αυλή: Ταξίδι με... αερόστατο! Γίναμε αερόστατο πιασμένοι σε κύκλο, το φουσκώσαμε με της ανάσες μας, αποδώσαμε κινητικά την ανύψωσή του πατώντας στα ακροδάχτυλα , φανταστήκαμε και περιγράψαμε χαρούμενα σκηνικά που συναντήσαμε πετώντας πάνω από την πόλη μας.
στην τάξη: Θερμόμετρο της Χαράς δραστηριότητα καταγραφής χαροποιών καταστάσεων
Μιλήσαμε για την διαβάθμιση στην ένταση των συναισθημάτων. Στο μπλοκάκι γράψανε το αγαπημένο τους ανέκδοτο και τα διαβάσαμε στην τάξη. Ρωτήσανε και καταγράψανε τι χαροποιεί τους γονείς τους Μάθανε πως μπορούν να δώσουν χαρά στους φίλους τους
Δυο μαθήτριες παίξανε στο βιολί τον ύμνο της χαράς του Μπετόβεν. Στη συνέχεια γράψαμε τους στίχους από τον δικό μας ύμνο στη χαρά και τον ορίσαμε σαν ύμνο της τάξης μας.
Αναγνώριση-Διαχείριση Θυμού Επιμέρους στόχοι: Να αναγνωρίζουν τις καταστάσεις που τους προκαλούν θυμό Να καταγράψουν και να αναλογιστούν τις συμπεριφορές τους όταν είναι θυμωμένοι. Να βρεθούν τρόποι που τους βοηθούν να αποβάλλουν τον θυμό τους
αρχικά: Μελέτη περίπτωσης αρχικά: Μελέτη περίπτωσης Επεξεργαστήκαμε ένα περιστατικό θυμού μαθητή, παρόμοιο με αυτά που συμβαίνουν στην τάξη μας. Σχολιάσαμε τι συμβαίνει στο σώμα μας, οργανικά, όταν θυμώνουμε. Αποδεχτήκαμε τον θυμό σαν συναίσθημα, ενοχοποιήσαμε τις επιθετικές συμπεριφορές που συχνά τον συνοδεύουν.
Φωτογραφηθήκαμε παριστάνοντας τους θυμωμένους Φωτογραφηθήκαμε παριστάνοντας τους θυμωμένους
Γνωστική προσέγγιση του θυμού Έγραψε ο καθένας στο προσωπικό του μπλοκάκι που φυλάει στην εργαλειοθήκη του Τι τον θυμώνει Πώς δείχνει τον θυμό του Τι τον βοηθάει να διώξει τον θυμό του
Τελική ανατροφοδότηση Συγκεντρώσαμε και παρουσιάσαμε τους δημοφιλέστερους τρόπους διαχείρισης του θυμού των μαθητών της τάξης μας. Πώς μου φεύγει ο θυμός; Επικρατέστερες απαντήσεις Παιχνίδι ( μόνος , με φίλους, με ζωάκια) Μουσική/ τραγούδι Συζήτηση Ακούω/ Διαβάζω αστεία Μένω μόνος Περνάει η ώρα Με παίρνουν αγκαλιά
Δόθηκε η άδεια στους μαθητές: να φέρει ο καθένας για την εργαλειοθήκη του ένα μικρό παιχνιδάκι ( πχ. χνουδωτό ζωάκι, αυτοκινητάκι) Να παίρνει την εργαλειοθήκη του από το ράφι και να πηγαίνει στο ήσυχο θρανίο στο πίσω μέρος της τάξης για να ηρεμεί και να διώχνει τον θυμό του με τα δικά του προσωπικά εργαλεία διαχείρισης συναισθημάτων.
Η εργαλειοθήκη διαχείρισης συναισθημάτων μας
Σας ευχαριστούμε για την προσοχή σας!