Γαλάβαρης Γ. , «Προσκυνήματα και «παλαιστινιακή» εικονογραφία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Platon, Le Timée Aide à la traduction Dominique Augé.
Advertisements

Ευλόγει η ψυχή μου τον Κύριον
Exercise 5.8, p Matthew 9:2 καὶ ἰδὼν ὁ Ἰησοῦς τὴν ______ αὐτῶν εἶπεν τῷ παραλυτικῷ· θάρσει, τέκνον, ἀφίενταί σου αἱ ἁμαρτίαι. Matthew 9:22 ὁ δὲ Ἰησοῦς.
Εικονομαχία Με τον όρο Εικονομαχία εννοείται μεγάλη μεταρρυθμιστική κίνηση που ξέσπασε στο Βυζαντινό Κράτος τον 8ο και 9ο αι. που από θρησκευτική εξελίχθηκε.
φα ὁ δεινός ἡ δεινή τό δεινόν ὁ ὀλίγος ἡ ὀλίγη τό ὀλίγον ὁ ἅγιος
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
Παλαιά και Καινή Διαθήκη Ισαβέλλα Παπαδοπούλου Ά3.
Ευίνα Τσιχρηντζή Φανή Παπαχρήστου.  Στην Αγία Γραφή και συγκεκριμένα στο 3 ο κεφάλαιο του βιβλίου Βασιλειών Γ ' (3, 16-28) πρωτοαναφέρεται η ιστορία.
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
1ο Πρότυπο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
ΑΓΙΟΙ, ΜΑΡΤΥΡΕΣ ΚΑΙ ΜΑΡΤΥΡΙΑ: Η ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ ΤΩΝ ΜΕΓΑΛΩΝ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΩΝ (Σεμινάριο)
Ανάγλυφες εικόνες: 2ο Υλικά και τεχνικές
Lynne C. Boughton, From Pious Legend to Feminist Fantasy: Distinguishing Hagiographical License from Apostolic Practice in the «Acts of Paul/Acts of Thecla»,
3ο. Πολεοδομία και Οικιστική στη μέση Βυζαντινή περίοδο
2ο. Ο Αρχιτέκτονας και η οικοδομική στην βυζαντινή περίοδο
G. Vikan, Byzantine Pilgrimage Art, Washington D.C. 1982
Sivan H. , Who was Egeria? Piety and Pilgrimage in the Age of Gratian, Harvard Theological Review 81/1 (1988),
3ο Το χέρι του καλλιτέχνη I : παλαιοχριστιανικά ελεφάντινα έργα
7o The Hand of the Master II : μεσοβυζαντινά ελεφάντινα έργα
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ: ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
Ευσέβιος και Κωνσταντίνος: η ίδρυση των χριστιανικών ναών
Ο ναός του Αγίου Αντωνίου βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα του παλαιού πυρήνα της Επισκοπής. Ανήκει στον τύπο του μονόχωρου καμαροσκέπαστου, ο οποίος.
Αρχαϊκή Τέχνη.
Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ!
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Anthony Kaldellis, The Christian Parthenon: Classicism and Pilgrimage in. Byzantine Athens, New York: Cambridge University Press, 2009, σ (κεφ.
παναγια παμμακαριστοσ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Σελίδα από τη Βίβλο του Γουτεμβέργιου, π
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Rosalba Carriera ( ), Antoine Watteau, 1721, παστέλ σε χαρτί, 55 × 43 εκ., Τρεβίζο, Museo Civico Luigi Bailo.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Ἱερὰ Μονὴ Σταυρονικήτα Βρίσκεται στὴν ἀνατολικὴ ἀκτὴ τοῦ Ἁγίου Ὅρους σὲ ὑψόμετρο 50μ. ἀπὸ τὴν ἐπιφάνεια τῆς θάλασσας. Εἶναι ἡ τελευταία ἀπὸ τὶς μονὲς.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚEIΜΕΝΟΥ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Η διαμόρφωση της Χριστιανικής Εικονογραφίας
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Το ελεφαντοστό Barberini του Μουσείου του Λούβρου
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
Harvard Theological Review 81/1 (1988), 59-72
Αναστάσιμη Προσευχή ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!.
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
Ιουστινιανός και Θεοδώρα:
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Εικονογραφικοί κύκλοι
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
Croy 15 - Exercises 1. ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἦν ὁ υἱὸς αὐτῆς μικρός, νῦν δὲ γέγονεν ἄνθρωπος καὶ ἔχει αὐτὸς υἱόν.
Croy 7 - Exercises 1. λέγετε λόγον κατὰ τοῦ κυρίου τοῦ οὐρανοῦ;
Croy 14 - Exercises 1. ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἡμεις ἐπίομεν οἶνον
Croy 11 - Exercises 1. Οἱ οφθαλμοὶ τοῦ τέκνου ἐθεραπεύοντο
ΟΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΙ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Γαλάβαρης Γ. , «Προσκυνήματα και «παλαιστινιακή» εικονογραφία Γαλάβαρης Γ., «Προσκυνήματα και «παλαιστινιακή» εικονογραφία. Ανασκόπηση της έρευνας», ΔΧΑΕ 23 (2002) 59-74

Παρίσι, Λούβρο, αρ. Bj 2180 (MND 2035) Αργυρεπίχρυση πλάκα τάματος με τον άγιο Συμεών το Στυλίτη και δράκοντα, τέλη 6ου αι., διαστ. 29,6 × 25,5 εκ. Παρίσι, Λούβρο, αρ. Bj 2180 (MND 2035) http://www.louvre.fr/en/oeuvre-notices/plaque-saint-simeon

Αργυρεπίχρυσο αφιερωματικό πλακίδιο με χριστόγραμμα σε μετάλλιο πάνω σε κλαδί φοίνικα, από το θησαυρό του Water Newton, 4ος αι., διαστ. 15,7 × 11,3 εκ. Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, αρ. 1975, 1002.18 http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=1363991&partId=1

Σκαρίφημα πλοίου στο Αρμενικό παρεκκλήσιο του Παναγίου Τάφου Εισαγωγή Σκαρίφημα πλοίου στο Αρμενικό παρεκκλήσιο του Παναγίου Τάφου

Τα Ιεροσόλυμα της εποχής του Χριστού και η διαδοχικές αυξομειώσεις της οχύρωσης της πόλης στους κατοπινούς αιώνες

Προσκύνημα του κόμη Ottheinrich στην Ιερουσαλήμ (1521), επιτοίχιος τάπητας, Μόναχο, Εθνικό Μουσείο Βαυαρίας, 1541, αρ. T3860 http://memo.hum.uu.nl/jerusalem/pages/51.shtml

Hunt E.D., Holy Land Pilgrimage in the Later Roman Empire AD 312 – 460, Oxford 1982, σ. 52

Τα κείμενα και η σημασία τους για τον αρχαιολόγο και τον ιστορικό της τέχνης

Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, αρ. 1856,0623.6 Τέσσερα ελεφάντινα πλακίδια κιβωτιδίου, 5ος αι., 7,5 ×9,9 εκ. κάθε πλακίδιο Λονδίνο, Βρετανικό Μουσείο, αρ. 1856,0623.6 http://www.britishmuseum.org/research/collection_online/collection_object_details.aspx?objectId=60923&partId=1

Βατικανό, Museo Sacro, αρ Βατικανό, Museo Sacro, αρ. 61883a-b, κιβωτίδιο με χώμα και πέτρες από τους Αγίους Τόπους, 6ος – 7ος αι.

Τετραβάγγελο του Rossano, 6ος αι., φ. 8v Το πρόβλημα της μνημειακής τέχνης Τετραβάγγελο του Rossano, 6ος αι., φ. 8v Βλ. και W.C. Loerke, «The Miniatures of the Trial in the Rossano Gospels»,ArtB 43 (1961) 171-195 Τετραβάγγελο του Rabbula, κώδ. Med. Laur. Plut. I, 56, του 586, μονή Bēt Zaĝbā , φ. 14v Βλ. και W.C. Loerke, «The Monumental Miniature», στο: Weitzmann Κ., κ.ά., The Place of Book Illumination in Byzantine Art, Princeton, New Jersey 1975, 61-97

Richmond, Μουσείο Καλών Τεχνών της Virginia, αρ. 66-29-2 Σφραγίδα άρτου (;) με τον άγιο Φίλιππο από κράμα χαλκού, διαμ. 10,5 εκ., 6ος – 7ος αι. Richmond, Μουσείο Καλών Τεχνών της Virginia, αρ. 66-29-2 Γαμήλιο δακτυλίδι με παραστάσεις Δωδεκαόρτου, διάμ. 3,2 εκ., 7ος αι. Ουάσιγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. BZ.1947.15

Θυμιατήρια με σκηνές της Καινής Διαθήκης, τέλη 6ου ή 7ος αι. Stiftung Preußischer Kulturbesitz, Κρατικά Μουσεία Βερολίνου-Συλλογή Γλυπτών και Μουσείο Βυζαντινής Τέχνης, αρ. 15/69 και Richmond, Μουσείο Καλών Τεχνών της Virginia, αρ. 69-27

Ψαλτήρι Chludov, Μόσχα, Κρατικό Ιστορικό Μουσείο, αρ. 129Д, μέσα 9ου αι., φ. 67r Εικονογράφηση Ψαλμ. ξη’ 22: καὶ ἔδωκαν εἰς τὸ βρῶμά μου χολὴν καὶ εἰς τὴν δίψαν μου ἐπότισάν με ὄξος. Σταύρωση και οι εικονομάχοι πατριάρχες Αντώνιος Α’ και Ιωάννης Ζ’ Γραμματικός Τετραβάγγελο του Rabbula, κώδ. Med. Laur. Plut. I, 56, του 586, μονή Bēt Zaĝbā , φ. 13v http://teca.bmlonline.it/ImageViewer/servlet/ImageViewer?idr=TECA0000025956&keyworks=Plut.01.56#page/1/mode/1up

Μόναχο, Κρατική Βιβλιοθήκη της Βαυαρίας, κώδ. Clm 13601, fol. 3v Ευαγγελιστάριο της Uota, ηγουμένης της μονής Niedermünster (του αγ. Erhard) στο Regensburg, περ. 1002-1025 Μόναχο, Κρατική Βιβλιοθήκη της Βαυαρίας, κώδ. Clm 13601, fol. 3v http://daten.digitale-sammlungen.de/~db/0007/bsb00075075/images/index.html?id=00075075

Ευλογία, Monza, ναός Αγίου Ιωάννου, αρ. 1 Ουάσιγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. BZ.1955.10.1 http://museum.doaks.org/Obj27464?sid=2310&x=14348&port=2607

Τετραβάγγελο του Rossano, 6ος αι., φ. 8v Βλ. και W.C. Loerke, «The Miniatures of the Trial in the Rossano Gospels»,ArtB 43 (1961) 171-195 Τετραβάγγελο του Rabbula, κώδ. Med. Laur. Plut. I, 56, του 586, μονή Bēt Zaĝbā , φ. 14v Βλ. και W.C. Loerke, «The Monumental Miniature», στο: Weitzmann Κ., κ.ά., The Place of Book Illumination in Byzantine Art, Princeton, New Jersey 1975, 61-97

Τετραβάγγελο του Rossano, 6ος αι., φ. 6v

Ευλογία, Monza, ναός Αγίου Ιωάννου, αρ. 10 Τετραβάγγελο του Rabbula, κώδ. Med. Laur. Plut. I, 56, του 586, μονή Bēt Zaĝbā , φ. 14r

Ιεζ. α’ 1-24: «Καὶ ἐγένετο ἐν τῷ τριακοστῷ ἔτει, ἐν τῷ τετάρτῳ μηνὶ πέμπτῃ τοῦ μηνὸς καὶ ἐγὼ ἤμην ἐν μέσῳ τῆς αἰχμαλωσίας ἐπὶ τοῦ ποταμοῦ τοῦ Χοβάρ, καὶ ἠνοίχθησαν οἱ οὐρανοί, καὶ εἶδον ὁράσεις Θεοῦ. (…) καὶ εἶδον καὶ ἰδοὺ πνεῦμα ἐξαῖρον ἤρχετο ἀπὸ βοῤῥᾶ, καὶ νεφέλη μεγάλη ἐν αὐτῷ, καὶ φέγγος κύκλῳ αὐτοῦ καὶ πῦρ ἐξαστράπτον, καὶ ἐν τῷ μέσῳ αὐτοῦ ὡς ὅρασις ἠλέκτρου ἐν μέσῳ τοῦ πυρὸς καὶ φέγγος ἐν αὐτῷ. καὶ ἐν τῷ μέσῳ ὡς ὁμοίωμα τεσσάρων ζῴων, καὶ αὕτη ἡ ὅρασις αὐτῶν· ὁμοίωμα ἀνθρώπου ἐπ᾿ αὐτοῖς, καὶ τέσσαρα πρόσωπα τῷ ἑνί, καὶ τέσσαρες πτέρυγες τῷ ἑνί. καὶ τὰ σκέλη αὐτῶν ὀρθά, καὶ πτερωτοὶ οἱ πόδες αὐτῶν, καὶ σπινθῆρες ὡς ἐξαστράπτων χαλκός, καὶ ἐλαφραὶ αἱ πτέρυγες αὐτῶν. καὶ χεὶρ ἀνθρώπου ὑποκάτωθεν τῶν πτερύγων αὐτῶν ἐπὶ τὰ τέσσαρα μέρη αὐτῶν· καὶ τὰ πρόσωπα αὐτῶν τῶν τεσσάρων (…) καὶ ὁμοίωσις τῶν προσώπων αὐτῶν· πρόσωπον ἀνθρώπου καὶ πρόσωπον λέοντος ἐκ δεξιῶν τοῖς τέσσαρσι καὶ πρόσωπον μόσχου ἐξ ἀριστερῶν τοῖς τέσσαρσι καὶ πρόσωπον ἀετοῦ τοῖς τέσσαρσι καὶ αἱ πτέρυγες αὐτῶν ἐκτεταμέναι ἄνωθεν τοῖς τέσσαρσιν, ἑκατέρῳ δύο συνεζευγμέναι πρὸς ἀλλήλας, καὶ δύο ἐπεκάλυπτον ἐπάνω τοῦ σώματος αὐτῶν (…) καὶ εἶδον αὐτά, καὶ οἱ νῶτοι αὐτῶν πλήρεις ὀφθαλμῶν κυκλόθεν τοῖς τέσσαρσι».

Baouit (Bawit), αψίδα παρεκκλησίου αρ. XVII, 7ος αι.

Ουάσιγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. BZ.1948.18 Εις αναζήτηση του θαύματος Ουάσιγκτον, Συλλογή Dumbarton Oaks, αρ. BZ.1948.18

Σταυροθήκη Fieschi-Morgan, αρχή 9ου αι., διαστ. 10,3 × 7,1 εκ. Νέα Υόρκη, Μητροπολιτικό Μουσείο της Τέχνης, αρ. 17.190.715a, b https://www.metmuseum.org/art/collection/search/472562

Εγκόλπιος σταυρός Πλίσκας, 9ος-10ος αι., διαστ. 4,2 × 3,2 εκ. Εγκόλπιος σταυρός Πλίσκας, 9ος-10ος αι., διαστ. 4,2 × 3,2 εκ. Σόφια, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, αρ. 4882 http://www.learn.columbia.edu/treasuresofheaven/relics/Pectoral-Reliquary-Cross.php