Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
Advertisements

Βασικές έννοιες της ποσοτικού τύπου έρευνας
ΑΤΟΜΙΚΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Γενικό πλαίσιο παρουσιάσεων Διάρκεια παρουσιάσεων: 10 λεπτά με 5 λεπτά για ερωτήσεις Φόρματ παρουσιάσεων: PowerPoint ή αντίστοιχο πρόγραμμα Αριθμός ομιλητών:
EDUE 240: Βάσεις και Βασικές Έννοιες των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Maria Evagorou Fall UNIC, Συνάντηση 2η.
Κοινωνιολογική Έρευνα
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
Βασικές Αρχές Μέτρησης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
Επιστημολογική Επάρκεια
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιστημονική μέθοδος
ΣΥΝΟΛΑ.
Μέθοδοι έρευνας* * Οι διαφάνειες διαφορετικού φόρματ, έχουν δημιουργηθεί από την κα Ορφανίδου.
Ποια είναι η διαδικασία της διερεύνησης; Έχω ένα πρόβλημα Η κυρία Καθαρούλα δεν καταφέρνει να καθαρίσει τους λεκέδες από τα ρούχα των παιδιών της και θέλει.
Μέθοδοι έρευνας.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Β.Sc., M.Env.Eng., M.Ind.Eng., D.Eng. Διάλεξη 5 Σύγκριση μέσω όρων
Πηγή: Βιοστατιστική [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β. Παναγιωτάκος]
Δρ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Τι είναι η Κατανομή (Distribution)
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιδίωξη: βελτίωση ποιότητας με συνεχή βελτίωση των διεργασιών με βάση τις οποίες παράγονται τα προϊόντα Παράγοντες: ελεγχόμενες μεταβλητές.
Δημιουργία πειράματος Θα σας ζητηθεί να σχεδιάσετε ένα πείραμα που να διερευνά μία υπόθεση. Θα πρέπει να είστε σε θέση να: χειριστείτε τις μεταβλητές,
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
Σήματα και Συστήματα ΙΙ Διάλεξη: Εβδομάδα Καθηγητής Πέτρος Γρουμπός Επιμέλεια παρουσίασης: Βασιλική Μπουγά 1.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Μηχανικών Χωροταξίας, Πολεοδομίας & Περιφερειακής Ανάπτυξης ΜΑΘΗΜΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ: ΟΙΚΟΝΟΜΕΤΡΙΑ ΔΙΑΛΕΞΗ 05 Μαρί-Νοέλ.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Στατιστικές Υποθέσεις (Ερευνητικά Ερωτήματα / Υποθέσεις προς επιβεβαίωση)
Διαστήματα Εμπιστοσύνης για αναλογίες. Ποιοτικές μεταβλητές χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες τα στοιχεία τους δεν έχουν μετρηθεί με κάποιον τρόπο – οι.
Γαλανάκης Μιχάλης PhD, MSc, Εργασιακός Ψυχολόγος Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών & Κοινωνικών.
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
Πειράματα και παρατηρήσεις Υποθέσεις έρευνας. Πείραμα ή παρατήρηση;  Το κάπνισμα προκαλεί καρκίνο;  Πώς βγήκε αυτό το συμπέρασμα;  Τί μέθοδος χρησιμοποιήθηκε.
Στατιστική Ανάλυση. Ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι Ποιες είναι οι διαφορές; Πότε χρησιμοποιούνται; Πότε κάνω στατιστική ανάλυση;
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΕΡΕΥΝΑ -ΟΡΙΣΜΟΣ-ΕΙΔΗ ΕΡΕΥΝΑΣ
Μέθοδοι έρευνας της Παιδαγωγικής Επιστήμης θετικές επιστήμες θεωρητικές επιστήμες θετικισμός: ποσοτικός σχεδιασμός 2 επιστημολογικά παραδείγματα από.
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Στατιστικές Υποθέσεις II
Τίτλος επιστημονικής εργασίας
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Υποθέσεις εργασίας και μεταβλητές
5o Μάθημα: Το τεστ χ2 Κέρκυρα.
Η επιστημονική μέθοδος ως εργαλείο ανάπτυξης της Βιολογίας
Η λογική της συγκριτικής ανάλυσης
ΟΡΙΣΜΟΙ Επιστήμη Το σύνολο συστηματικών και επαληθεύσιμων γνώσεων, καθώς και η έρευνα αυστηρώς καθορισμένων πεδίων του επιστητού με συγκεκριμένες και.
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Μέθοδοι έρευνας της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Γ΄ γυμνασίου ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ
Εισαγωγή στη Συγκριτική Πολιτική
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ Ι Λήδα Αναγνωστάκη ΤΕΑΠΗ/ΕΚΠΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας 3 βασικές μέθοδοι έρευνας: ενδοσκόπηση παρατήρηση πείραμα (+ μοντέλα) πειραματική ψυχολογία υποκείμενα/συμμετέχοντες πειραματική διαδικασία, έργο μετρήσεις που δίνουν δεδομένα λειτουργικός ορισμός του τι μετράω συμπεριφορικά δεδομένα ανάλυση δεδομένων ποιοτικά & ποσοτικά αποτελέσματα στατιστική ανάλυση στατιστική σημαντικότητα του αποτελέσματος συμπεράσματα θεωρίες υποθέσεις θέλουμε γενική ισχύ των όσων βρήκαμε

Πείραμα και Θεωρία Η πορεία της έρευνας σε μια πειραματική επιστημονική εργασία γενικότερα, αλλά και σε μια εργασία πειραματικής ψυχολογίας ειδικότερα, είναι να σχεδιάσουμε ένα (ή περισσότερα) πειράματα μέσω των οποίων θα ελέγξουμε εάν ισχύουν οι υποθέσεις και τα ερωτήματα που έχουμε θέσει. Στην επιστημονική διαδικασία συνήθως εξετάζεται εάν οι προβλέψεις που προκύπτουν από μια θεωρία συμφωνούν με τα αποτελέσματα μιας (εμπειρικής στην περίπτωση της Ψ) πειραματικής μελέτης. …Εάν η ανάλυση των εμπειρικών δεδομένων δείξει ότι αυτά δεν είναι συμβατά με τις προβλέψεις της θεωρίας, γίνονται και άλλες επαναλήψεις του υπό μελέτη φαινομένου. Σε κάποιες περιπτώσεις, η θεωρία ίσως χρειάζεται επανεξέταση.

Πείραμα και Θεωρία ..αλλά και αντίστροφα: Η επιστημονική θεωρία χτίζεται ώστε να περιγράψει και να εξηγήσει τα δεδομένα που προκύπτουν από τους εμπειρικούς / πειραματικούς ελέγχους μιας ερευνητικής υπόθεσης.  Επομένως σχέση αμφίδρομη μεταξύ θεωρίας και πειραματικής παρατήρησης : Οι θεωρίες οδηγούν σε συλλογή / ανάλυση δεδομένων και η συλλογή / ανάλυση δεδομένων συμπληρώνει τις θεωρίες και οδηγεί σε νέα πειράματα.

Πείραμα και Θεωρία θεωρία vs. δεδομένα (πειραματικά αποτελέσματα) μια καλή θεωρία θα πρέπει: να δίνει ένα (όσο το δυνατόν οικονομικότερο) πλαίσιο οργάνωσης και κατανόησης των δεδομένων να τα εξηγήσει ή τουλάχιστον να τα συνδέσει αιτιακά μεταξύ τους να δημιουργεί προβλέψεις που να μπορούν να ελεγχθούν πειραματικά για να διαλέξουμε ανάμεσα σε 2 θεωρίες εξετάζουμε: εμπειρική συνέπεια (να εξηγεί τα πειραματικά αποτελέσματα) λογική συνέπεια και ρεαλιστική υπολογιστική δυνατότητα Occam’s Razor: όσο πιο απλά, τόσο πιο καλά. γενική ισχύ (να μην υπάρχουν στο κενό, να συνδέονται με άλλα ευρήματα/θεωρίες) εμπειρική συνέπεια (νέα πειράματα και δεδομένα) όλες οι θεωρίες έχουν περιορισμένη διάρκεια ζωής, μέχρι δηλ. να βρεθεί η επόμενη (καλύτερη) Isaac Newton: “If I have seen farther, it is by standing on the shoulders of giants”

Πείραμα και Παρατήρηση Το ότι στο πείραμα σχεδιάζουμε εμείς τη μεθοδολογία-πορεία του πειράματος, μας δίνει τη δυνατότητα να χειριστούμε τους παράγοντες που θέλουμε να ελέγξουμε. Μια μέθοδος τεκμηρίωσης της αιτιώδους σχέσης μεταξύ των παραγόντων (μεταβλητών). Αντίθετα, στην παρατήρηση δεν επεμβαίνουμε στην εξέλιξη, φύση, σχέση, αλληλεπίδραση των παραγόντων που θέλουμε να ελέγξουμε. Τους αφήνουμε να εξελιχθούν φυσικά και, σε κάποια χρονική στιγμή, συλλέγουμε τα στοιχεία και κάνουμε αναλύσεις. Στην παρατήρηση οι αναλύσεις συνήθως αφορούν συσχετίσεις μεταξύ των παραγόντων, χωρίς πάντα να είμαστε σίγουροι για την αιτιότητα στης σχέση που μελετάμε.

Πείραμα και Παρατήρηση Τόσο στο πείραμα, όσο και στην παρατήρηση, η αιτία της σχέσης που θα παρατηρήσουμε μπορεί να οφείλεται στην επίδραση «τρίτων» παραγόντων. Αυτοί οι «τρίτοι παράγοντες» πρέπει να έχουμε φροντίσει να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο εξουδετερωμένοι και οι παράγοντες που ελέγχουμε να είναι εξισορροπημένες - εξισωμένες ως προς αυτούς. Όμως, σε μια έρευνα παρατήρησης, αυτό δεν είναι πάντα εφικτό. πλεονέκτημα παρατήρησης: μπορούμε να ερευνήσουμε εξαιρετικά πολύπλοκα φαινόμενα. πλεονέκτημα πειράματος: πολύ πιο αυστηρά δομημένο και άρα ικανό να δώσει πιο συγκεκριμένες και καλύτερα ελεγχόμενες πληροφορίες. Το πλεονέκτημα της μίας μεθόδου είναι το μειονέκτημα της άλλης.

Συσχέτηση, αιτιότητα, και το πρόβλημα της τρίτης μεταβλητής

Τι ακριβώς είναι η Μεταβλητή (Variable) Οι παράγοντες που σε κάθε (ψυχολογικό) πείραμα τίθενται υπό μελέτη και έλεγχο ονομάζονται μεταβλητές. Είναι ό,τι μεταβάλλεται και συγχρόνως μπορεί να μετρηθεί - οι παράγοντες για τους οποίους συγκεντρώνονται πληροφορίες σε μια έρευνα. Μια μεταβλητή μεταβάλλεται: α) σε είδος (τι;) ή β) σε ποσό (πόσο;) Α) Οι μεταβλητές που μεταβάλλονται σε είδος λέγονται κατηγορικές μεταβλητές (π.χ. φύλο). Β) Οι μεταβλητές που μεταβάλλονται σε ποσό λέγονται ποσοτικές μεταβλητές (π.χ. ύψος).  Οι τιμές που παίρνει μια μεταβλητή μπορεί να είναι είτε σύμβολο (κατηγορικές) είτε αριθμός (ποσοτικές).

Πόσα είδη μεταβλητών υπάρχουν? Ανεξάρτητη Μεταβλητή Η μεταβλητή που (βάση της ερευνητικής υπόθεσης) θεωρούμε ως αίτιο της σχέσης που παρατηρούμε. Αυτό που χειριζόμαστε / μεταβάλλουμε. Εξαρτημένη Μεταβλητή Η μεταβλητή που θεωρούμε ως αποτέλεσμα. Αυτό που μετράμε. Λέγεται «εξαρτημένη» γιατί η τιμή της εξαρτάται από το αίτιο (δηλαδή την ανεξάρτητη μεταβλητή).

Παραδείγματα Πειραματικής Έρευνας 1. Εξαρτάται η επίδοση στην οδήγηση από την ποσότητα του αλκοόλ που καταναλώνει κάποιος? 2. Εξαρτάται η επίδοση σε ένα μνημονικό τεστ από το πόση ώρα διαβάζει κάποιος? 1, 2  Ουσιαστικά αναρωτιόμαστε: Διαφορετικοί χειρισμοί μιας (ανεξάρτητης) μεταβλητής οδηγούν σε διαφορά στην επίδοση σε κάποιο έργο (που θα μετρήσουμε) – εξαρτημένη μεταβλητή?

Τι είναι τα «επίπεδα» μιας Μεταβλητής Τι είναι τα «επίπεδα» μιας Μεταβλητής Οι «εκπρόσωποι» της συγκεκριμένης μεταβλητής που θα επιλέξουμε να χρησιμοποιήσουμε. Αν η μεταβλητή είναι ποσοτική, τότε είναι οι τιμές που μπορεί να πάρει. Αν οι τιμές που μπορεί να δώσουμε είναι συγκεκριμένες, τότε μιλάμε πάλι για κατηγορική. Για παράδειγμα: Η κατηγορική μεταβλητή «φύλο» έχει τα επίπεδα: «Άντρας» και «Γυναίκα». κ.ο.κ. Η ποσοτική μεταβλητή «κατανάλωση αλκοόλ» μπορεί να έχει οποιαδήποτε τιμή από 0 -1500 ml Η κατηγορική μεταβλητή «κατανάλωση αλκοόλ» μπορεί να έχει τα επίπεδα: «0 μπύρες», «1 μπύρα» και «2 μπύρες» (ισοδύναμα: «καθόλου», «λίγο», «πολύ»)