Παιδαγωγικές και διδακτικές Δραστηριότητες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Advertisements

Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
Η φωνολογική επίγνωση.
Εξατομικευμένα Εκπαιδευτικά Προγράμματα Στήριξης μαθητών/τριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή και αναπηρία Πηλείδου Κωνσταντίνα Σχολική Σύμβουλος ΕΑΕ.
πώς να βοηθήσω το παιδί μου με τη μελέτη στο σπίτι
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Αναστασία Γραμμένου, Msc, Υποψήφια Διδάκτωρ του Π.Τ.Δ.Ε. του Δ.Π.Θ.
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
ΤΙΤΛΟΣ: CAAS (Cognitive-Aptitude-Assessment-Software) ΕΠΙΠΕΔΟ: Παιδιά δημοτικού – γυμνασίου – λυκείου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Educational Help. Inc ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ: CD-ROM.
Σωφρ. Χατζησαββίδης Η διδασκαλία της Πρώτης Γραφής και Ανάγνωσης
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Αθανάσιος Αϊδίνης Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Σενάριο.
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
ΔΟΜΗΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ Γενικές αρχές Αφορά μικρές ηλικίες (5-8 ετών).
ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
Δεκέμβριος 2014 Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη Αρσάκεια –Τοσίτσεια Δημοτικά Σχολεία της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας Γιώτα Γιαννοπούλου – Αθηνά Μακροπόδη.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΗ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΦΙΛΟΛΟΓΩΝ Γυμνασίων Οκτώβριος 2007.
6/12/2012 Παρουσίαση: Μιμηγιάννης Δημήτρης
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
Α Παιδαγωγική συνάντηση για εκπαιδευτικούς των Α τάξεων
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Εργαλείο ανίχνευσης και διερεύνησης των αναγνωστικών δυσκολιών στο Νηπιαγωγείο και στην Α΄ & Β΄ Δημοτικού Γεσθημανή Κούφτα 12/4/2017.
Το κείμενο είναι από την υπ’ αριθμ. Φ.12/428/85241/Γ1/ εγκύκλιο με τον ίδιο τίτλοίδιο τίτλο.
ΧΡΗΣΗ ΦΑΚΕΛΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (PORTFOLIO) ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΑΤΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΤΕΥΓΜΑΤΩΝ
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στα Μαθηματικά
Περιφερειακό Δημοτικό Σχολείο Μουταγιάκας 3ο Συνέδριο Ελληνικών Α΄ τάξης Ενότητα 7: Καράβια Μάθημα: Ένα γράμμα για την Ιωάννα Παρουσίαση από τις δασκάλες:
1 Διδασκαλία του γραμματισμού
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
1. Τι προέχει στην ανάγνωση; Η αποκωδικοποίηση του γραπτού λόγου ή η κατανόηση; 2. Με ποιον τρόπο η χρήση ιστοριών διευκολύνουν την ανάγνωση; 3. Γιατί.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Δομή & και Αξιολόγηση εκπαιδευτικών σεναρίων. Διδασκαλία μέσω παραδείγματος Ανοίξτε την παρακάτω ιστοσελίδα και διαβάστε το σενάριο βασισμένο στο «Πούσι»
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Ψυχοπαιδαγωγική του Αναδυόμενου Γραπτού Λόγου
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Τρόποι διαφοροποίησης της διδασκαλίας σε τάξεις πολλών ταχυτήτων
Φάκελος Αξιολόγησης για Νηπιαγωγείο
2ο Γυμνάσιο Καλυβίων Ενημέρωση για το Γυμνάσιο
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
(Απαντήσεις σελ βιβλίου)
Διδακτικό μοντέλο για τη διδασκαλία της ανάγνωσης και της γραφής στην Α΄ τάξη Συνδυαστικό μοντέλο (συνθέτει στοιχεία της αναλυτικοσυνθετικής μεθόδου με.
Το μάθημα των “Νέων Ελληνικών” στα ΕΠΑΛ: Ζητήματα διδασκαλίας
Ανάπτυξη και καλλιέργεια γλωσσικών δεξιοτήτων
Ενότητα 2:Η παρέα Μάθημα:Τάσος το σαλιγκάρι Ι ΄Δημοτικό Λεμεσού (ΚΑ) Θεοδούλου Αφροδίτη Θεοδούλου Αφροδίτη Χατζηκυπρή Εύα Χατζηκυπρή Εύα.
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Κωδικοποίηση και Αποκωδικοποίηση Συλλαβών
Σχέση Φωνολογικής Επίγνωσης και Ανάγνωσης (1)
ΨΥΧΟΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΟΥ ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παιδαγωγικές και διδακτικές Δραστηριότητες 3η εκπαιδευτική περιφέρεια Π.Ε. Χαλκιδικής για την Α΄ τάξη Παπαδόπουλος Πάρης Αρναία, Οκτώβριος 2015

Τι με προβληματίζει περισσότερο στην Α΄ πρώτη τάξη; Τι με προβληματίζει περισσότερο στην Α΄ πρώτη τάξη; Η ύλη και αν θα καταφέρω να την τελειώσω Ο χρόνος που δεν μου φτάνει Το εκπαιδευτικό υλικό που πρέπει να σχεδιάσω Οι ομάδες των παιδιών και η πειθαρχία σ’ αυτές Οι γονείς των μαθητών & μαθητριών Ο Σχολικός Σύμβουλος τ

Τα βιβλία της Α΄ Δημοτικού

Πώς μπορώ να τα βρω αλλιώς;

Προγραμματισμός Ύλης, Στόχων και δραστηριοτήτων

Συνάντηση με γονείς μαθητή

Συνάντηση με γονείς μαθητή

Σχηματισμός προφίλ μαθητή

Ανίχνευση μαθησιακών δυσκολιών Διαχείριση αντιμετώπιση μέσα στην τάξη Συνεργασία με Σχολικό Σύμβουλο, ΚΕΔΔΥ & Γονείς

Portfolio- Φάκελος Επιτευγμάτων Είναι μια λέξη ιταλικής προέλευσης (folium + portare) και σημαίνει χαρτοφυλάκιο, μεταφερόμενο φάκελο. Στον επιχειρηματικό κόσμο, στο οικονομικό πλαίσιο, αναφέρεται στο χαρτοφυλάκιο των μετοχών. Στον καλλιτεχνικό κόσμο σημαίνει μια αντιπροσωπευτική συλλογή των καλύτερων έργων ενός καλλιτέχνη, ενός δημιουργού. Στην εκπαίδευση, λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις ιδέες, μπορούμε να συμπεράνουμε εύκολα ότι σημαίνει τη/τις συλλογή/ές των εργασιών των μαθητών.

….τηρούν portfolio μαθητή, όπου καταγράφονται οι δραστηριότητες και οι επιδόσεις όλων των μαθητών ….. Τίθεται σ’ όλους το ερώτημα: «Τι ακριβώς είναι portfolio μαθητή, δηλαδή φάκελος του μαθητή;» 1. Καταγραφή δραστηριοτήτων και επιδόσεων Συλλογή 2. Δημιουργία και Επιδόσεις Αξιολόγηση Μας χρειάζεται κι’ αυτό; Ποιες είναι οι δυνατότητες και τα όρια συνεισφοράς των Φακέλων Δραστηριοτήτων και Επιδόσεων του μαθητή στη μαθησιακή διαδικασία;.

Subject specific portfolios ο μαθητής και ο εκπαιδευτικός συλλέγουν δείγματα για ένα μάθημα: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος κ.α.. Ο Εκπαιδευτικός και μαθητής θέτουν κριτήρια για το είδος και τον αριθμό των εργασιών που θα συμπεριληφθούν.

Portfolio- Φάκελος Επιτευγμάτων Ποιο είναι το περιεχόμενο του φακέλου; Αποτελεί συλλογή όλων των εργασιών του μαθητή ή επιλέγονται ενδεικτικά μόνο κάποια στοιχεία της δουλειάς του; Περιλαμβάνει ο φάκελος μόνο ολοκληρωμένες εργασίες του μαθητή ή και άλλα στοιχεία; Ποιος αποφασίζει τι θα περιληφθεί στο φάκελο; Ποιος ή ποιοι θα έχουν δυνατότητα πρόσβασης στο φάκελο; Πόσο συχνά; Πού παραμένει – φυλάσσεται ο φάκελος;

Στο φάκελο δραστηριοτήτων και επιδόσεων του μαθητή τοποθετούνται όλα εκείνα τα απαραίτητα στοιχεία που αντανακλούν την προσπάθεια που κατέβαλλε, όπως τις εργασίες που πραγματοποίησε, τις πρωτοβουλίες που ανέπτυξε, καταλόγους με βιβλία που έχει διαβάσει, σημειώσεις του, ζωγραφιές, φωτογραφίες & τον τηρεί και τον ενημερώνει ο ίδιος ο μαθητής.

Ο εκπαιδευτικός συναποφασίζει με τους μαθητές του τα περιεχόμενα «παιδαγωγικό συμβόλαιο»: Κατάλογος εκπαιδευτικών στόχων. Εργασίες που εκτελούνται μέσα στην τάξη, Συνθετικές δημιουργικές εργασίες που εκπονεί ο μαθητής μόνος του ή ως μέλος ομάδας. Αυτή η εργασία μπορεί να είναι κάποιο παραμύθι / ιστορία, συνέντευξη, περίληψη κάποιου βιβλίου…κ.α, Φύλλα αυτοαξιολόγησης των μαθητών, Κριτήρια αξιολόγησης και τεστ / Φύλλα ποιοτικής αξιολόγησης των μαθητών. Περιγραφικές παρατηρήσεις και σχόλια του εκπαιδευτικού για δραστηριότητες του Παρατηρήσεις ή προτάσεις για τη διδασκαλία και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο.

Η μεταφορά του φακέλου στο σπίτι καλό είναι να αποφεύγεται. Οι φάκελοι αυτοί παραμένουν στο σχολείο σε ασφαλή χώρο μέσα στην τάξη. Κάθε φάκελος συμπληρώνεται με ευθύνη του μαθητή, σύμφωνα με κριτήρια που καθορίζονται στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Ο μαθητής τοποθετεί σ’ αυτόν ό,τι νέο στοιχείο έχει ετοιμάσει και τον επιστρέφει. Η μεταφορά του φακέλου στο σπίτι καλό είναι να αποφεύγεται. Στον φάκελο που βρίσκεται πάντα στο χώρο του σχολείου μπορούν να έχουν πρόσβαση, εκτός από τον μαθητή και το διδάσκοντα, οι γονείς ή κηδεμόνες, οι άλλοι διδάσκοντες και ο Σχολικός Σύμβουλος. Φ.3/976/108630/Γ1/21-8-2008

Οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες φωτοτυπούνται για τον κάθε μαθητή Σε κάθε εργασία που καταχωρείται αναγράφεται η ημερομηνία. Επιδιώκουμε την εμπλοκή του παιδιού στην επιλογή των εργασιών και επιδιώκουμε να επισημαίνει και τους λόγους επιλογής (μπορεί, λόγου χάρη, να ξεχώρισε αυτή την εργασία, επειδή χρησιμοποίησε σωστά τις παρομοιώσεις κ.α..). Οι συνθετικές δημιουργικές εργασίες φωτοτυπούνται για τον κάθε μαθητή Ο κάθε μαθητής επισημαίνει το τμήμα της συμμετοχής, την προσφορά και τη δημιουργική του συμμετοχή του.

Γλώσσα Α΄ Δημοτικού Στόχοι Βασικός στόχος είναι η κατάκτηση των βασικών δεξιοτήτων ανάγνωσης και κατανόησης γραπτών κειμένων καθώς και η αναζήτηση και χρήση της πληροφορίας. Επίσης, η καλλιέργεια  δεξιοτήτων γραφής, ο εμπλουτισμός και η αποσαφήνιση του λεξιλογίου και η συνειδητοποίηση των βασικών στοιχείων της δομής και της λειτουργίας της γλώσσας.

Θεματικές Ενότητες Μαθήματος

Μια ομάδα παιδιών ένας παπαγάλος μια γάτα ένα σαλιγκάρι ένας σκύλος Κι ένα χελιδόνι

Κείμενα διαφορετικών τύπων & χρήσεων Επιστολή Ανακοίνωση Οδηγίες Πίνακας δρομολογίων Χάρτης Κανόνες παιχνιδιού Αφηγήσεις Πολυτροπικά κείμενα

Τετράδιο εργασιών Επαναληπτικές δραστηριότητες οι οποίες αξιολογούν τον βαθμό κατάκτησης από τους μαθητές των γνώσεων & δεξιοτήτων που αποτελούσαν τους λεξικο-γραμματικούς, επικοινωνιακούς και γνωσιακούς στόχους της ενότητας.

Η εργασία του μαθητή στο σπίτι Εναπόκειται στην κρίση του εκπαιδευτικού Αυτόνομη εργασία ενός εξάχρονου και να μην απαιτεί πολύ χρόνο

Διδακτικό μοντέλο Συνδυαστικό: «ισορροπημένος γραμματισμός» Αναλυτικοσυνθετική: Έμφαση στην αντιστοίχιση φθόγγων & γραμμάτων μέσα από συστηματική άσκηση στην κατάτμηση και επανασύνθεση πρότυπων λέξεων. Γράμμα (φθόγγος)……. Συλλαβή…. Λέξη…… Φράση. Αναδυόμενη γραφή και ολική προσέγγιση*: Η ανάγνωση & η γραφή είναι πράξεις με νόημα & η διδασκαλία τους πρέπει να αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση πραγματικών επικοινωνιακών αναγκών. * Δίνει βάρος σε προγενέστερες γνώσεις και εμπειρίες

Φωνολογική Ενημερότητα Για να μάθει το παιδί να διαβάζει και να γράφει, πρέπει προηγουμένως να έχει συνειδητοποιήσει ότι ο προφορικός λόγος διακρίνεται σε φωνολογικές μονάδες. Αυτές οι ηχητικές μονάδες, τα φωνήματα, συμβολίζονται με γραφήματα. Κατά συνέπεια, το παιδί για να περάσει ομαλά από τον προφορικό λόγο στο γραπτό, πρέπει να έχει αναπτυγμένη τη φωνολογική του ενημερότητα (Παντελιάδου, 2000, στο «Μαθησιακές Δυσκολίες και Εκπαιδευτική Πράξη»).

Φωνολογική επίγνωση Η ικανότητα να διακρίνουμε τόσο τις συλλαβές όσο και τα φωνήματα μιας λέξης, δηλαδή τους ξεχωριστούς ήχους που την αποτελούν H φωνολογική συσχετίζεται άμεσα με την αναγνωστική δεξιότητα

Τα επίπεδα της φωνολογικής επίγνωσης Η φωνημική επίγνωση Η συλλαβική επίγνωση Η επίγνωση για τα τμήματα της συλλαβής

Η φωνολογική ενημερότητα μπορεί να διδαχθεί; Ναι, μέσα από ειδικά σχεδιασμένες δραστηριότητες Στο νηπιαγωγείο και μετά στην πρώτη τάξη σε συνεργασία με τους γονείς

Κύριοι άξονες ανάπτυξης δραστηριοτήτων φωνολογικής ενημερότητας ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Ανάλυση Πρόταση σε λέξεις Σήμερα είναι Πέμπτη Λέξης σε συλλαβή Συλλαβής σε φωνήματα Σύνθεση Συλλαβών σε λέξη Φωνημάτων σε λέξη Ομοιοκαταληξία Λέξεων Διάκριση θέσης Συλλαβής (κα) Κανάτα πρώτης (πρώτης τελευταίας ενδιάμεσης ) φωνήματος

Κύριοι άξονες ανάπτυξης δραστηριοτήτων φωνολογικής ενημερότητας ΔΕΞΙΟΤΗΤΑ ΕΠΙΠΕΔΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ Αφαίρεση Συλλαβής Μωράκι- κι= μωρά Φωνήματος Πέτρα-τ = πέρα Πρόσθεση Πατά +τα= πατάα Κ+λέω+ κλαίω Αντιστροφή ζά-ρι  ρί-ζα αννα Αντικατάσταση τώ-ρα τό-τε Άλλοςάμμος

Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης (1) 1.Αλλαγή θέσης γράμματος ή συλλαβής π.χ. αχ-χα, λάμπα-μπάλα, να-αν, παπί-πίπα   2.Πρόσθεση ή αφαίρεση γράμματος ή συλλαβής π.χ. κάπα-καπάκι, σέλα-κασέλα*, αλάτι-παλάτι, Άρης-Πάρης, άστρο-κάστρο, πατάτα-πατατάκι, έλα-ελάτε, να-νάτο, πατάτα-πάτα, ένα-να, πάμε-με 3.Αλλαγή γράμματος π.χ. γάλα-γάτα, λάχανα-χάχανα, έλα-όλα, παπί-πανί, πάμε-πάρε, έλα-ένα

Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης (2) 4.Αντιστροφή γράμματος ή συλλαβής (και υπόδειξη παραγωγής ψευδολέξεων) π.χ. γάλα-λάγα, πίτα-τάπι, πατάτα-ταπάτα/τατάπα, τόπι-πίτο, πιπίλα-πιλάπι/λαπίπι, πανί-νιπά, πάμε-μέπα 5. Χρήση ομοιοκαταληξίας, πρόσθεση συλλαβής «την έχει το ποδήλατο, καθόμαστε εκεί και μ’ ένα κα- μπροστά της, φυλάει εκεί η γιαγιά τα πράγματά της»

Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης (3) 6.Επιλογή ομοιοκαταλήξεων μέρα πέρα κάτι μύδι βέρα 7. Εύρεση ομοιοκαταλήξεων πόνος ……………… ξύλο………………… 8. Απομάκρυνση αρχικού φωνήματος χλωρίδα λωρίδα τρόμπα ρόμπα

Δραστηριότητες φωνολογικής επίγνωσης (4) 9. Επισήμανση λέξης με διαφορετικό αρχικό φώνημα φίδι φακή δόση 10. Επισήμανση λέξης με διαφορετικό τελικό φώνημα κότα σάκα τόπι

Οι ασκήσεις καλό είναι Να σχετίζονται με το θέμα της ημέρας: π.χ. Λέξεις σχετικές με την οικογένεια, τη θάλασσα Σύνδεση με τις λέξεις μιας ιστορίας που αφηγούμαστε ή διαβάζουμε Για παραδείγματα βλ. Παντελιάδου, 2004

Ενίσχυση της φωνολογικής επίγνωσης Η Montessori καλλιεργούσε τη φωνολογική συνειδητοποίηση ζητώντας από τα παιδιά να επαναλαμβάνουν το φθόγγο κάθε γράμματος, δηλαδή ανέλυαν φωνολογικά τη λέξη ενώ προσπαθούσαν να τη γράψουν. Η ολική ή αναλυτική μέθοδος ξεκινούσε από την πρόταση, η διδακτική επεξεργασία της οποίας κατέληγε σταδιακά από τη λέξη, στις συλλαβές της, στα γράμματά τους και στο φθόγγο που καθένα αναπαριστά. Όπως γίνεται φανερό, με συνθετικό ή αναλυτικό τρόπο, η διδασκαλία της φωνολογικής ευαισθητοποίησης στηρίχθηκε στην άμεση σύνδεση γράμματος με φώνημα.

Ευκαιρία για φωνολογική επεξεργασία μπορεί να δοθεί και από καθημερινές τεχνικές ή δραστηριότητες. Η ανάλυση λέξεων στα φωνήματά της μπορεί να ξεκινήσει με λέξεις που φανερώνουν φαγώσιμα, όπως η λέξη μήλο και που πρέπει να κοπούν σε κομμάτια για να φαγωθούν. Επίσης, παιχνίδια όπως του χορού των μαθητών γύρω από καρέκλες που είναι κατά μία λιγότερες από τα παιδιά μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να οπτικοποιηθεί η αφαίρεση φωνημάτων.

μή λο

Γραφοφωνημική αντιστοιχία Κάθε ήχος, καθετί που εκφέρουμε προφορικά, μπορεί να έχει και γραπτή μορφή Γράφω για να μεταδώσω ένα μήνυμα Διαβάζω για να κατανοήσω το περιεχόμενο ενός κειμένου

Γραφοφωνημική αντιστοιχία Η εκπαιδευτικός ως πρότυπο αναγνώστη Η Διόρθωση ορθογραφίας αντί να του επισημαίνει το λανθασμένο γράμμα, να του δείχνει τη λέξη και να το παρακινεί να σκεφτεί πού μπορεί να έχει κάνει λάθος (βοηθήματα, λεξικό κ.τ.λ.)

Κατανόηση κειμένου Χρήση βασικού λεξιλογίου και ερμηνεία λέξεων –αποσαφήνιση εννοιών Διδασκαλία που ασκεί τα παιδιά στην εύρεση της κεντρικής ιδέας της παραγράφου

Μεθοδική ορθογραφία (1) 1.Άσκηση: Οικογένειες λέξεων Ανάγνωση ιστορίας σχετικά με μια οικογένεια (μαμά, παιδιά) Μαμά και παιδιά μοιάζουν Μαμά: κορυφή Παιδιά: κορυφαίος, κορύφωμα, κορφή, κορφάδα, κορυφογραμμή, κατακόρυφος, κορφοβούνι  

Μεθοδική ορθογραφία (1) 2. Άσκηση: Σύνθετες λέξεις Μαμά: πράσινη Μπαμπάς: κόκκινος Παιδί: πρασινοκόκκινο

Μεθοδική ορθογραφία (1) Άσκηση: Η χαμένη λέξη   είμαι κλρσείμαιτνο στην ρστηνολφειτο ρλοπαρεακον υοκλαδιφρος ακδμιοψαριρ κιορικαμαναρ ικξδηλκξσξιδι

Μεθοδική ορθογραφία (1) 5. Διάφορες ασκήσεις Χρήση κεφαλαίου σε κείμενο με μόνο μικρά γράμματα Χρήση σημείων στίξης σε κείμενο Ρωτώ, λέω, θαυμάζω (σημεία στίξης) Πρόσθεση καταλήξεων Χρήση ομόφωνων σε πρόταση (κλίμα/ κλήμα, σύκο/ σήκω κλπ.) Σταυρόλεξο, κρεμάλα, τηλεγράφημα, κυνήγι θησαυρού

Ενίσχυση της αναγνωστικής αποκωδικοποίησης και της ευχέρειας Μέθοδοι Η ακριβής αναγνωστική αποκωδικοποίηση από μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες (ΜΔ) ενισχύεται με μια σειρά μεθόδων που στοχεύουν στην κατάκτηση της δεξιότητας μέσω: της επανάληψης, 2. της εφαρμογής πολυαισθητηριακών μεθόδων, 3. της στρατηγικής αναγνώρισης λέξεων.

Προτάσεις Ενισχύστε τη συνεργατική φωναχτή ανάγνωση παίρνοντας μέρος σε αυτή. Χρησιμοποιήστε κείμενα με λέξεις που έχουν διδαχθεί. Μην επιμένετε στη φωναχτή ανάγνωση αν παρατηρήσετε δυσανασχέτηση από το μαθητή και από τους συμμαθητές του. Ενισχύστε την οπτική αναγνώριση των λέξεων πριν την φωναχτή ανάγνωση μέσα στην τάξη.

Ορθογραφία

Τύποι ασκήσεων Κατανόησης Παραγωγής λόγου Προσέγγισης γλωσσικών φαινομένων Ορθογραφίας Φωνολογικής επίγνωσης Εξοικείωσης με το γράμμα

Δραστηριότητες κατανόησης & παραγωγής γραπτού λόγου Κείμενα καθημερινής χρήσης Λίστες Λογοτεχνικά βιβλία και βιβλία γνώσεων Συγγραφή ιστοριών Αξιοποίηση του εικονογραφημένου λεξικού

Χρήση Λογισμικών

Ομάδα 1η

Ομάδα 1η

Ομάδα 2η

Ομάδα 2η

Ομάδα 3η

Ομάδα 3η

Ομάδα 4η

Ομάδα 4η

Ομάδα 5η

Ομάδα 5η

Αυτο-αξιολόγηση διδασκαλίας