ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
α) Η έννοια του Ελληνισμού 3ο - 4ο αι. μ. Χ. : η παιδεία και ο πολιτισμός που χαρακτήριζε τη ζωή σχεδόν όλων των λαών της Μεσογείου.
Ελληνισμός Η σχέση Θεού και κόσμου: Μονοθεϊσμός φιλοσόφων: ο Θεός μέρος του αιώνιου κόσμου. Πολυθεϊσμός: οι θεοί εξέφραζαν τις όψεις της κοσμικής πραγματικότητας. Μυστηριακά θρησκεύματα: οι άνθρωποι προσπαθούσαν να ταυτιστούν με διάφορους θεούς και να έχουν μια καλύτερη μεταθανάτια τύχη. Ειμαρμένη: ένας ανώτερος νόμος που κυβερνά.
Ελληνισμός Η ανθρώπινη ύπαρξη: Ο άνθρωπος αποτελείται από δύο αντιθετικά στοιχεία, το σώμα και την ψυχή. Η ψυχή είναι φυλακισμένη μέσα στην ύλη και το σώμα είναι ο τάφος της.
Ελληνισμός Η ανθρώπινη ιστορία: Έχει πορεία κυκλική και επαναλαμβανόμενη και συνήθως υποταγμένη στους ρυθμούς της φύσης ή της τύχης.
Ελληνισμός Η οργάνωση της κοινωνίας: Συνδυασμός της παλιάς δημοκρατικής παράδοσης με τα νέα μοναρχικά καθεστώτα των διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου. Η ενασχόληση των πολιτών με τα κοινά αποτελούσε παρελθόν.
Η επίδραση του Χριστιανισμού στον Ελληνισμό Στη σχέση Θεού και κόσμου: ο κόσμος δημιούργημα του Θεού με αρχή και τέλος. Στην αντίληψη περί ανθρώπου: ο άνθρωπος ενιαίος, ψυχοσωματική υπόσταση, η σωτηρία αφορά και το σώμα του (Ανάσταση νεκρών). Στην ιστορία: έχει ευθύγραμμη πορεία προς το τέλος της Βασιλείας του Θεού. Τα ιστορικά γεγονότα έχουν μοναδικό χαρακτήρα. Στην οργάνωση της κοινωνίας: η Εκκλησία του δήμου = Εκκλησία του Χριστού. Μετατροπή της ανθρωποκεντρικής κοινωνίας σε θεανθρωποκεντρική.
Ο Χριστιανισμός χρησιμοποίησε από τον Ελληνισμό Τη γλώσσα Τη φιλοσοφία Τις ηθικές αξίες Την τέχνη
Ορθόδοξη Εκκλησία και νεοελληνική ταυτότητα Ορθόδοξη Εκκλησία και νεοελληνική ταυτότητα Ο Χριστιανισμός προσέλαβε ως «ιστορική σάρκα» τον Ελληνισμό. Επιτυχής σύνθεση όχι σύγχυση. Για τους Ορθοδόξους Έλληνες: τιμή και ευθύνη να συνεχίσουν να παράγουν νέες μορφές πολιτισμού, γνωρίζοντας και βιώνοντας τις αξίες της ελληνορθόδοξης παράδοσης, αντιμετωπίζοντας τις σύγχρονες προκλήσεις.