Κ. Π. Καβάφης Ποσειδωνιάται. Εφαρμογή της μεθόδου του σκηνικού δοκιμίου στο ποίημα Ποσειδωνιάται του Κ.Π. Καβάφη.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΕ ΠΟΥ ΣΥΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΜΕ ΔΟΤΙΚΗ
Advertisements

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Σεφέρης Ομιλία Στοκχόλμης, απονομή Νόμπελ 1963
Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Κλίση ουσιαστικών Β΄ κλίσης.
ΝΕΡΟ Ο πλανήτης που ζούμε, η Γη, αποτελείται στο μεγαλύτερο μέρος του από νερό. Σύμφωνα με τους αρχαίους Έλληνες θεός του νερού ήταν ο Ποσειδώνας,. ΜΑΚΡΗΣ.
Κλίση ουσιαστικών Α΄ κλίσης.
Κλίση ουσιαστικών Γ΄ κλίσης.
Platon, Le Timée Aide à la traduction Dominique Augé.
στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αλίκη Αποστολάκη. Ω, Μούσα των δασόπυκνων βουνών! Στα ματόκλαδά σου πάνω οι κερασιές δένουν τον πρώιμο εύχημο καρπό για το φιλί των εραστών. Αφήνοντας.
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Ιστοριογραφικά προοίμια
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ Κορυφαία εκκλησιαστική μορφή της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Γεννήθηκε το 354 μ.Χ. και πέθανε το 507 μ.Χ. Το έργο του ανεκτίμητο και διαχρονικό,
Κερύνεια πριν και μετά την Τουρκική Εισβολή
…Ιδανικός κι ανάξιος εραστής…
ΟΠΩΣ ΝΙΩΘΩ ΜΗ ΝΙΩΣΕΙΣ Ομάδα εργασίας: Ζησιμόπουλος Άγγελος
Ιωάννης Χρυσόστομος Επίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Οικουμενικός διδάσκαλος Άγιος της Εκκλησίας Ικανός ρήτορας, γι’ αυτό Χρυσόστομος Προσπάθησε να καταπολεμήσει.
Ερευνητικη Εργασια Ά Ταξησ Λυκειου Μyρινα ετοσ ο Τετραμηνο
Ἡ μερίδα Συνοδικ ῆ ς Ἐ πιτροπ ῆ ς Θείας Λατρείας καί Ποιμαντικο ῦ Ἔ ργου «Τό πνε ῦ μα ὅ που θέλει πνε ῖ » ( Ἰ ωάννου 3,8) Ὀ ρθόδοξη πνευματική ζωή - Σύγχρονοι.
Καβαφικές Φωνές.
Ενότητα 14 ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ γ΄ κλίσης ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
ΠΟΝΤΟΣ. επιμέλεια: Ευδωρίδου Μαρία Στη βόρεια ακτή της Μικράς Ασίας, στα παράλια της Μαύρης θάλασσας, ζούσε από αιώνες, με ζωντανές τις αναμνήσεις της.
ΠΡΟΤΥΠΟ –ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ Ταξη: Α 2
Οι χρονικές προτάσεις Ενότητα 11.
Η ελιά.
ΤΕΧΝΗ ΑΡΧΑΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΔΟΥ
Ολυμπιακα αθληματα.
Το εικονογραφημένο βιβλίο στην προσχολική εκπαίδευση
Ομαδική εργασία Ελένη Μπαμπίλα Σχολική Σύμβουλος.
ΑΤΑΛΟΤΑΤΑ ΠΑΙΖΕΙ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Ενότητα 6 Ελένη Αδαμοπούλου 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου.
Παραδοσιακοί Χοροί. Περιεχόμενα Εισαγωγικά Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)Ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί (καλαματιανός,τσάμικος,μπάλος)
Ιστορία της Εκπαίδευσης Ο Αλέξανδρος Δελμούζος και ο δημοτικισμός στην εκπαίδευση.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
11. Ιγνάτιος ο Θεοφόρος Αποστολικός πατέρας Αποστολική παράδοση Φρόνημα, διδασκαλία, τρόπος ζωής των αποστόλων Αποστολικοί Πατέρες Εκκλησιαστικές προσωπικότητες.
Λίγα λόγια για τον Κωσταντίνο Καβάφη
Μεγαλοι ελληνεσ ποιητεσ
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Κείμενα Ελληνιστικής – Ρωμαϊκής περιόδου
Οι Ελληνεσ Δημιουργουν Αποικιεσ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Οι Έλληνες δημιουργούν αποικίες
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Γλωσσική επαφή στην Αρχαιότητα
Ο Απόστολος Παύλος στην Ελλάδα
Ναπολέων Λαπαθιώτης Νυχτερινό
JULIUS CAESAR Ἰούλιος Καῖσαρ.
Μορφοσυντακτική αλλαγή
ΟΙ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
Oλυμπιακοί αγώνες Ευτυχία Α. Δέσποινα Χ..
Αρχαίες Ελληνικές Επιγραφές
ΤΟ ΑΠΟΛΥΤΙΚΙΟ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΑΥΛΟΥ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Γραμματική της αρχαίας ελληνικής Γλώσσης
Αναστάσιμη Προσευχή ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!.
Η συνταξη τησ αε.
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην αρχαιότητα
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Ενότητα 3 η Τα επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων. Tα επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων Ἀθηναῖοι, ὡς καὶ οἱ ἑτέρας πόλεις κατοικοῦντες, πολλὰ ἐν τῷ βίῳ ἐπιτηδεύουσι,
Ἱστορία τοῦ νεώτερου καὶ τοῦ σύγχρονου κόσμου (ἀπὸ τὸ 1815 ἕως σήμερα)
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
Croy 15 - Exercises 1. ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἦν ὁ υἱὸς αὐτῆς μικρός, νῦν δὲ γέγονεν ἄνθρωπος καὶ ἔχει αὐτὸς υἱόν.
Διαχειρίζεται, Επεξεργάζεται και Ανταλλάσσει
Croy 14 - Exercises 1. ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἡμεις ἐπίομεν οἶνον
Croy 11 - Exercises 1. Οἱ οφθαλμοὶ τοῦ τέκνου ἐθεραπεύοντο
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εφαρμογή της μεθόδου του σκηνικού δοκιμίου στο ποίημα Ποσειδωνιάται του Κ.Π. Καβάφη

Κ. Π. Καβάφης Ποσειδωνιάται

Την γλῶσσα τὴν ἑλληνικὴ οἱ Ποσειδωνιᾶται ἐξέχασαν τόσους αἰῶνας ἀνακατευμένοι μὲ Τυρρηνούς, καὶ μὲ Λατίνους, κι ἄλλους ξένους. Τὸ μόνο ποὺ τοὺς ἔμενε προγονικὸ ἦταν μιὰ ἑλληνικὴ γιορτή, μὲ τελετὲς ὡραῖες, μὲ λύρες καὶ μὲ αὐλούς, μὲ ἀγῶνας καὶ στεφάνους. Κ᾿ εἶχαν συνήθειο πρὸς τὸ τέλος τῆς γιορτῆς τὰ παλαιά τους ἔθιμα νὰ διηγοῦνται, καὶ τὰ ἑλληνικὰ ὀνόματα νὰ ξαναλένε, ποὺ μόλις πιὰ τὰ καταλάμβαναν ὀλίγοι. Καὶ πάντα μελαγχολικὰ τελείων᾿ ἡ γιορτή τους. Γιατί θυμοῦνταν ποὺ κι αὐτοὶ ἦσαν Ἕλληνες - Ἰταλιῶται ἕναν καιρὸ κι αὐτοί· καὶ τώρα πῶς ἐξέπεσαν, πῶς ἔγιναν, νὰ ζοῦν καὶ νὰ ὁμιλοῦν βαρβαρικὰ βγαλμένοι - ὢ συμφορά! - ἀπ᾿ τὸν Ἑλληνισμό.

 Ποσειδωνιάταις τοῖς ἐν τῷ Τυρρηνικῷ κόλπῳ τό μέν ἐξ ἀρχῆς  Ἕλλησιν οὖσιν ἐκβαρβαρῶσθαι Τυρρηνοῖς ἤ Pωμαίοις γεγονόσι καί τήν τε φωνήν μεταβεβληκέναι, τά τε πολλά τῶν ἐπιτηδευμάτων, ἄγειν δε μιάν τινα αὐτούς τῶν ἐορτῶν τῶν Ἑλλήνων ἔτι καί νῦν, ἐν ῇ συνιόντες ἀναμιμνήσκονται τῶν ἀρχαίων ὀνομάτων τε καί νομίμων, ἀπολοφυράμενοι πρός ἀλλήλους καί δακρύσαντες ἀπέρχονται.                       AΘΗΝAΙΟΣ

Σκηνικό δοκίμιο:

Τα πρόσωπα: Δύο παρατηρητές (βωβά πρόσωπα): στη μία άκρη της σκηνής και πίσω ο ίδιος ο ποιητής, που καθ’ όλη τη διάρκεια κρατά σημειώσεις σε ειλητάριο/πάπυρο (;). Στην άλλη άκρη και πίσω και ο Αθήναιος. Φορούν μαύρα ρούχα. Ποσειδωνιάτες: πλήθος  ντυμένοι ομοιόμορφα με μαύρα ρούχα. Διακριτικά στοιχεία της ενδυμασίας τους είναι τα πολύ «βαριά» κοσμήματα τους σε έντονα χρώματα (κολιέ, δαχτυλίδια, βραχιόλια κτλ.). Εξωτερικά δίνεται η επισημότητα/κύρος (;;;) Ξένοι  λιγότεροι αριθμητικά από τους ντόπιους, φορούν μαύρα ρούχα -πάντως λιγότερα φορτωμένα από τους Ποσειδωνιάτες.

Χώρος: Ποσειδωνία (Κ. Ιταλία) Την γλῶσσα τὴν ἑλληνικὴ οἱ Ποσειδωνιᾶται ἐξέχασαν τόσους αἰῶνας ἀνακατευμένοι μὲ Τυρρηνούς, καὶ μὲ Λατίνους, κι ἄλλους ξένους…. Χώρος: Ποσειδωνία (Κ. Ιταλία) Χρόνος: Ελληνιστικά /ρωμαϊκά χρόνια, γιορτή –πλήθος ανθρώπων –μουσική Κεντρικά πρόσωπα: Ποσειδωνιάτες, Αθήναιος, Καβάφης

Τόπος: το στάδιο της πόλης Φως: έντονο, εκτυφλωτικό … Τὸ μόνο ποὺ τοὺς ἔμενε προγονικὸ ἦταν μιὰ ἑλληνικὴ γιορτή, μὲ τελετὲς ὡραῖες, μὲ λύρες καὶ μὲ αὐλούς, μὲ ἀγῶνας καὶ στεφάνους…. Τόπος: το στάδιο της πόλης Φως: έντονο, εκτυφλωτικό Μουσική: “Felicita” Από ομάδες Ποσειδωνιατών αναπαρίσταται η γιορτή: Α) παίξιμο αυλού – συμβολικές χορευτικές κινήσεις – παγωμένη εικόνα Β) χορογραφημένη αναπαράσταση αγωνισμάτων (πάλη, ακόντιο, σφαίρα κ.ά.) – παγωμένη εικόνα Γ) στεφάνωμα νικητών – τελετουργική κίνηση –παγωμένη εικόνα

Μουσική: Χορός με τη σκιά μου (ορχηστικό) Ή Κ᾿ εἶχαν συνήθειο πρὸς τὸ τέλος τῆς γιορτῆς τὰ παλαιά τους ἔθιμα νὰ διηγοῦνται, καὶ τὰ ἑλληνικὰ ὀνόματα νὰ ξαναλένε, ποὺ μόλις πιὰ τὰ καταλάμβαναν ὀλίγοι. Τόπος: ο ίδιος Φως: χαμηλώνει Μουσική: Χορός με τη σκιά μου (ορχηστικό) Ή Το βαλς των χαμένων ονείρων Μιλούν μεταξύ τους προσπαθώντας να συντηρήσουν ζωντανές τις μνήμες της ελληνικής καταγωγής τους, αλλά δεν τα καταφέρνουν (λένε π.χ. πατέρ αντί πατήρ, μάτηρ αντί μήτηρ…) Ο Αθήναιος παρεμβαίνει και λέει κάτι σε σωστά ελληνικά (π.χ. Ὦ ξείν΄ἀγγέλειν….), αλλά οι Ποσειδωνιάτες αδυνατούν να το επαναλάβουν σωστά.

Φως: χαμηλό, στη συνέχεια εκτυφλωτικό, προβολέας στον Καβάφη. Καὶ πάντα μελαγχολικὰ τελείων᾿ ἡ γιορτή τους. Γιατί θυμοῦνταν ποὺ κι αὐτοὶ ἦσαν Ἕλληνες - Ἰταλιῶται ἕναν καιρὸ κι αὐτοί· καὶ τώρα πῶς ἐξέπεσαν, πῶς ἔγιναν, νὰ ζοῦν καὶ νὰ ὁμιλοῦν βαρβαρικὰ βγαλμένοι - ὢ συμφορά! - ἀπ᾿ τὸν Ἑλληνισμό. Τόπος: ο ίδιος Φως: χαμηλό, στη συνέχεια εκτυφλωτικό, προβολέας στον Καβάφη. Μουσική: I m’ loosing my religion Οι Ποσειδωνιάτες κατηφείς και σκεπτικοί, βγάζουν τα κοσμήματά τους. Μένουν «γυμνοί». Απομακρύνονται από τον Αθήναιο και κατευθύνονται στον Καβάφη. Κρεμούν/δίνουν σε αυτόν τα κοσμήματά τους. Ο ποιητής αναφωνεί: «ω συμφορά!».

Προσθέτουμε και δικές μας σκηνές : π. χ Προσθέτουμε και δικές μας σκηνές : π.χ. τι προτείνει κάποιος Έλληνας που βρίσκεται εκεί ως επισκέπτης για την επανασύνδεσή τους με την ελληνική γλώσσα;

Ο Καβάφης

Ο Αθήναιος

… μὲ ἀγῶνας καὶ στεφάνους …

…μὲ τελετὲς ὡραῖες…

… Κ᾿ εἶχαν συνήθειο πρὸς τὸ τέλος τῆς γιορτῆς τὰ παλαιά τους ἔθιμα νὰ διηγοῦνται, καὶ τὰ ἑλληνικὰ ὀνόματα νὰ ξαναλένε, ποὺ μόλις πιὰ τὰ καταλάμβαναν ὀλίγοι….

… Καὶ πάντα μελαγχολικὰ τελείων᾿ ἡ γιορτή τους….

… Γιατί θυμοῦνταν ποὺ κι αὐτοὶ ἦσαν Ἕλληνες - Ἰταλιῶται ἕναν καιρὸ κι αὐτοί· καὶ τώρα πῶς ἐξέπεσαν, πῶς ἔγιναν, νὰ ζοῦν καὶ νὰ ὁμιλοῦν βαρβαρικὰ…

… ὦ συμφορά!

ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ Οι εκπαιδευτικοί: Βογιατζή Ειρήνη Κωτσάκη Καλλιόπη Μπεϊκάκη Κασσάνδρα Πετρουγάκη Δέσποινα Πολάκη Μαρία ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΡΕΘΥΜΝΟΥ