Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης "Crop circles challenge" eTwinning Συνεργασίες σχολείων στην Ευρώπη και η χρήση των ΤΠΕ για την προσέγγιση της διδασκαλίας των μαθηματικών . Γενική Διεύθυνση Εκπαίδευσης & Πολιτισμού Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Το eTwinning είναι μια δράση που στοχεύει στην προώθηση της συνεργασίας μεταξύ δύο τουλάχιστον σχολείων από δύο διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ για την ανάπτυξη παιδαγωγικών δραστηριοτήτων. Στα πλαίσια λοιπόν αυτής της δράσης το σχολείο μας, το Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης, με τη συνεργασία των σχολείων Sint-Donatusinstituut Merchtem - Belgium, I.T.C.S. Cesare Vivante - Bari Italy, συμμετείχε στον πανευρωπαϊκό σχολικό διαγωνισμό eTwinning το 2006,στην κατηγορία «Ψηφιακές πηγές», με το project : "Crop circles challenge" , όπου και κατέλαβε την πρώτη θέση
Crop circles challenge Το project αφορά στην ανακατασκευή οποιουδήποτε μοντέλου "αγρογλυφικών" με ένα σύγχρονο λογισμικό γεωμετρίας . Μέσα απ' αυτήν τη διαδικασία οι μαθητές αποκτούν τη δεξιότητα να εξοικειώνονται με βασικές γεωμετρικές έννοιες (μετασχηματισμοί, συμμετρία, κατασκευές κανονικών πολυγώνων κλπ) με τρόπο ελκυστικό και ευχάριστο.
Όπως είναι γνωστό, η γεωμετρική κατασκευή αποτελεί θεμελιώδες θέμα των μαθηματικών σε όλα τα σχολικά προγράμματα της Ευρώπης. Η χρήση λογισμικού υπολογιστών ως εργαλείο για τα μαθηματικά και τις γεωμετρικές κατασκευές είναι ένας καινοτόμος τρόπος για να συνδυαστούν οι ΤΠΕ και οι παραδοσιακές μέθοδοι διδασκαλίας.
Η κατασκευή με το χάρακα και το διαβήτη φαίνεται να είναι ένα ιδιαίτερα αποδοτικό εργαλείο για αυτές τις ανακατασκευές .Ωστόσο ένα σύγχρονο λογισμικό γεωμετρίας θα μπορούσε να μας προσφέρει κατασκευές με ακρίβεια, πράγμα αρκετά δύσκολο με τον παραδοσιακό τρόπο. Χρησιμοποιήθηκε λοιπόν το Geogebra (www.geogebra.at), ένα ανοικτό λογισμικό μαθη-ματικών, για να ανακατασκευαστούν τα γεωμετρικά σχήματα των σχηματισμών των «αγρογλυφικών» (Crop Circles)
Η γεωμετρία και η άλγεβρα χρησιμοποιούνται στο GeoGebra με έναν εντελώς νέο τρόπο προκειμένου να δοθεί στους μαθητές ένας πιο ενεργός ρόλος στην εκμάθηση των μαθηματικών. Σήμερα, το GeoGebra είναι διαθέσιμο σε 34 γλώσσες και μερικές από τις μεταφράσεις είναι το αποτέλεσμα των συνεργασιών μεταξύ σχολείων H εκμετάλλευση των πολύγλωσσων πόρων του GeoGebra επιτρέπει τη συνεργασία μαθητών και καθηγητών από πολλές χώρες, γι’αυτό όλο και περισσότεροι συνάδελφοι από την Ευρώπη συνεργάζονται μαζί μας στο πρόγραμμα.
Οι στόχοι της ομάδας των καθηγητών που συμμετεί-χαμε στο πρόγραμμα ήταν να δημιουργήσουμε με τη χρήση του μαθηματικού λογισμικού ένα φιλικό περιβάλλον γλώσσας και μαθηματικών, να υπο-κινήσουμε τη δημιουργικότητα των μαθητών και να τους αφήσουμε να επιλέξουν και να αναδημιουρ-γήσουν γεωμετρικούς ανασχηματισμούς κύκλων αγρογλυφικών χρησιμοποιώντας το GeoGebra στη δική τους γλώσσα Αυτό αποτέλεσε το πρώτο βήμα για μια συνεργασία μεταξύ των σχολείων
Οι καθηγητές και οι μαθητές που εμπλέκονται είναι σε θέση να ανακαλύψουν τα μαθηματικά μοτίβα που είναι κρυμμένα πίσω από τις κατασκευαστικές δομές των αγρογλυφικών και να παράγουν διδακτικό υλικό που θα σχετίζεται και με θέματα άλλων επιστημονικών πεδίων. Παρακάτω θα δείτε πώς το αγρογλυφικό στο Bishop Cannings ανακατασκευάστηκε σχολαστικά βήμα-βήμα,με τη χρήση του λογισμικού γεωμετρίας GeoGebra και είναι τρόπον τινά ένα σχέδιο μαθήματος, μια συνοπτική εισαγωγή στο πώς να αρχίσει κανείς να ανακατασκευάζει κύκλους αγρογλυφικών και να χρησιμοποιεί το πρόγραμμα
Οι συνεργατικές σχολικές δραστηριότητες, η εμπειρία και τα διδακτικά υλικά, που παρήχθησαν κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή στο σχολικό εργαστήριο υπολογιστών είναι δημοσιευμένα στους ιστοχώρους του προγράμματος:
Sint-Donatusinstituut, Merchtem, Belgium Ivan de Winne http://www.math.be/ I.T.C.S. "Vivante-Pitagora", Bari Palmira Ronchi http://www.comathsnet.it/c/crop_circles. html Γυμνάσιο Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης Dimitris Kastaniotis http://users.sch.gr/dkastani/grcrop.html