Ακαδημαϊκά Συναισθήματα, Προσεγγίσεις Μάθησης και ο διαμεσολαβητικός ρόλος της Ρύθμισης του Συναισθήματος Ρέντζιος Χρήστος, Κάμτσιος Σπυρίδων & Καραγιαννοπούλου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Advertisements

ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Μουσείο - Σχολείο Τι ακριβώς είναι μάθηση; Μάθηση είναι:
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Ενότητα 2.2 Σύγχρονες προσεγγίσεις στη Διδακτική μεθοδολογία
Ενδοσχολική Βία Η ενδοσχολική βία είναι μια κατάσταση κατά την οποία ασκείται εσκεμμένη , απρόκλητη, συστηματική και επιθετική συμπεριφορά που έχει ως.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ της Μιχάλη Αργυρώς.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
«Αποτελέσματα έρευνας στο πλαίσιο του έργου VAB σε εθνικό επίπεδο» Κωνσταντίνα Πολυμεροπούλου Επιστημονική συνεργάτης ΕΥΕΜ/ΕΑΠ 1Πρώτη Συνάντηση Εργασίας.
Εξερευνώντας το πρότυπο (συναίσθημα, περιεχόμενο, αποτελέσματα) για τη διευκόλυνση της ανατροφοδότησης πολλαπλών πηγών Ομάδα Χάβαρη Χριστιάνα Καρασμάνη.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Σενάριο.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Σχολή Διοίκησης & Οικονομίας Τμήμα Εμπορίας & Διαφήμισης
Στόχοι επίτευξης στη φυσική αγωγή και τη φυσική δραστηριότητα
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πώς η προσωπικότητα επηρεάζει τη μάθηση σε συνεργατικές δραστηριότητες με τη χρήση wikis; Π. Αλτανοπούλου, Ν. Τσέλιος Ερευνητική Ομάδα «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση»
ΠΟΡΕΙΑ ΖΩΗΣ Ένα φυλλάδιο με ερωτήσεις οι οποίες τονίζουν τα πιο σημαντικά γεγονότα της ζωής μας ως τώρα. Οι απαντήσεις ήταν διαφορετικές από τον καθένα.
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων Ειδικό Μέρος Ενότητα Ι, 2.4.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΜΑΘΗΜΑ MARKETING - MANAGEMENT Καθηγήτρια: Βλάχβεη Ασπασία Φεβρουάριος 2013 Μαρνέρη Ευγενία.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Σ.Ψ.)
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Η επίδραση της Βιβλιοθήκης και Κέντρου Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων στην επίδοση των φοιτητών Βασίλης Πολυχρονόπουλος Έρευνα Μονάδα Ολικής.
Τεχνοκρατικό vs ανθρωπιστικό
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
PSY 301 ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δρ. Μόνικα Σιακού Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Βιβλιογραφική ανασκόπηση μιας συγκεκριμένης διάστασης του θέματος
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ερωτηματολόγιο Α.Κί.ΔΑ για τις βασικές πρόνοιες ενός Νέου Σχεδίου Αξιολόγησης Απόψεις Εκπαιδευτικών.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
6ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συμβουλευτικής Ψυχολογίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
ΠΑΡΑΚΙΝΗΣΗ ΓΙΑ ΕΠΙΤΕΥΞΗ
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
ΑΣΠΑΙΤΕ - ΠΕΣΥΠ ΤΜΗΜΑ Α ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Mεταβίβαση της μάθησης: Mεταβίβαση γνώσεων και στρατηγικών.
Νεοελληνική Γλώσσα (ΝΠΣ)
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Χαρακτηριστικά εκπαιδευτικής έρευνας δράσης
Κομνηνού Ιωάννα, υπ.Διδ. MPhil
Η θεωρία της επεξεργασίας των πληροφοριών
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Σταυρούλα Σαμαρτζή και Σμαράγδα Καζή Τμήμα Ψυχολογίας
ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ Στην τεχνολογική εκπαίδευση, η διδασκαλία μέσω επίλυσης προβλημάτων έχει γίνει το επίκεντρο των διδακτικών.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
Η ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ως οπλο επικοινωνιας
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
Προσωπική Εκπαιδευτική Θεωρία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ακαδημαϊκά Συναισθήματα, Προσεγγίσεις Μάθησης και ο διαμεσολαβητικός ρόλος της Ρύθμισης του Συναισθήματος Ρέντζιος Χρήστος, Κάμτσιος Σπυρίδων & Καραγιαννοπούλου Ευαγγελία Τμήμα Φ.Π.Ψ, τομέας Ψυχολογίας, Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

Περιεχόμενα Ο ρόλος των συναισθημάτων στην εκπαίδευση Προσεγγίσεις μάθησης Ρύθμιση Συναισθήματος (συνειδητή – μη συνειδητή ρύθμιση) Μηχανισμοί Άμυνας Σκοπός & Δείγμα της έρευνας Αποτελέσματα & Συμπεράσματα Προτάσεις & Μελλοντικές κατευθύνσεις

(Ι) Ο ρόλος των συναισθημάτων στη εκπαιδευτική διαδικασία Τα συναισθήματα πρόσφατα έχουν προσελκύσει το επιστημονικό ενδιαφέρον πολλών ερευνητών γιατί…. Επηρεάζουν γνωστικές διαδικασίες που άπτονται της μάθησης: αντίληψη, προσοχή, μνήμη, λήψη αποφάσεων και επίλυση προβλημάτων (Pekrun, 2011). Σχετίζονται άμεσα με το κίνητρο, τις στρατηγικές μάθησης, την αυτορρύθμιση και την ακαδημαϊκή επιτυχία (Pekrun, Goetz, Titz, & Perry, 2002) Παλιότερα οι έρευνες στην εκπ/κη ψυχολογία ο ρόλος του συναισθήματος αφορούσε κυρίως τα κίνητρα (σαν στόχος και σκοπός Wiener, 1985) και το άγχος (Zeidner, 2007)

(ΙI) Ο ρόλος των συναισθημάτων στη εκπαιδευτική διαδικασία Δεν περιορίζονται σε προετοιμασία για εξετάσεις και στο άγχος* που αφορά την εξέταση, αλλά πλέον επεκτείνονται σε κάθε μαθησιακή διαδικασία (Govaerts & Gregoire, 2008) Ασκούν επιρροή σε γνωστικές διαδικασίες, όπως είναι η αποθήκευση και η ανάκτηση της πληροφορίας (Pekrun, Goetz, & Titz, 2002) Tα θετικά συναισθήματα συνδέονται με την ακαδημαϊκή επιτυχία (Pekrun, Elliot, & Maier, 2009), ενώ το αντίθετο έχει βρεθεί για τα αρνητικά συναισθήματα (Pekrun, Goetz, Frenzel, Barchfeld, & Perry, 2011). Σχετίζονται δηλαδή ΑΜΕΣΑ με την εκπαιδευτική διαδικασία στο σύνολό της. Τα συναισθήματα επηρεάζουν την προσπάθεια, το κίνητρο στο ν επιμένεις , και τις στρατηγικές μάθησης – ακόμα και αν δεν έχεις επίγνωση αυτων των επιρροών (Pekrun & Linnerbrink-Garcia, 2012)

Ακαδημαϊκά συναισθήματα, τι είναι;;; Τα συναισθήματα που βιώνουν οι φοιτητές στο ακαδημαϊκό πλαίσιο (Goetz, Zirngibl, Pekrun, & Hall, 2003) Παρακολούθηση σε μια αίθουσα διδασκαλίας Εξεταστική περίοδος Αυτόνομη μελέτη Ομαδο-συνεργατική μελέτη Mε κάθε είδους ακαδημαϊκή δραστηριότητα

Πρόσφατες έρευνες: (1) τα θετικά συναισθήματα συνδέονται με μια σειρά καλών πρακτικών-αποτελεσμάτων στη μάθηση: αποδοτικές γνωστικές και μεταγνωστικές στρατηγικές, ενεργή συμμετοχή στην τάξη, υψηλή επίδοση (Villavicencio & Bernardo, 2013· King & Areepattamannil, 2014· King & Gaerlan, 2014) Επίσης, τα θετικά συναισθήματα φαίνεται να σχετίζονται περισσότερο με την αυτορυθμιστική μάθηση και το κίνητρο, σε σχέση με τα αρνητικά (Mega, Ronconi, & Beni, 2014) (2) Αντίθετα τα αρνητικά συναισθήματα συνδέονται με ένα κίνητρο αποφυγής (avoidance motivation), με χαμηλά επίπεδα ακαδημαϊκής επιτυχίας αλλά και με μειωμένη προσπάθεια (Daniels et al., 2009· Dettmers et al., 2011) Τελευταίες έρευνες δείχνουν ότι φοιτητές που βιώνουν πολύ συχνά θετικά αλλά κ σποραδικά αρνητικά συν/τα (άγχος) ειναι πιθανό να πετύχουν τα επιθυμητά ακαδημαϊκά αποτελέσματα – Πχ η ντροπή δεν δείχνει ν είναι κ τοσο harmful οσο πχ η ανία ή η απελπισία-γιατί ωθεί τους φοιτ. Ν προσπαθήσουν περισσότερο – το σίγουρο είναι ότι δεν είναι μια εύκολη υπόθεση : πχ τα θετικά να εχουν μονο θετική επίδραση

Προσεγγίσεις μάθησης (Approaches to learning) Οι διαδικασίες μάθησης και οι στρατηγικές που υιοθετεί ο φοιτητής για να διεκπεραιώσει μια ακαδημαϊκή δραστηριότητα (Baeten, Kyndt, Struyven, & Dochy, 2010) Επιφανειακή προσέγγιση: (Marton & Saljo, 1976) Αναπαραγωγή της γνώσης με λιγότερη δυνατή εμπλοκή Επιδερμική ανάγνωση των κειμένων Προσέγγιση σε βάθος: (Marton & Saljo, 1976) Αναζήτηση του νοήματος με σκοπό την προσωπική κατανόηση Εξέταση της λογικής και του επιχειρήματος με κριτικό πνεύμα Στρατηγική Προσέγγιση (Entwistle & Ramsden, 1983) Οι φοιτητές επιδιώκουν τη μέγιστη δυνατή βαθμολογία: Οργανωμένες στρατηγικές μελέτης Τεχνικές διαχείρισης χρόνου

Προσεγγίσεις μάθησης και συναισθήματα Στο ακαδημαϊκό πλαίσιο, οι φοιτητές που βιώνουν πιο έντονα θετικά συναισθήματα (ελπίδα και υπερηφάνεια), ενώ παράλληλα νιώθουν λιγότερα αρνητικά (θυμός, ανία, άγχος και ντροπή), είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν προσεγγίσεις σε βάθος και να σημειώσουν υψηλή επίδοση. Αντίθετα, αυτοί που χρησιμοποιούν την επιφανειακή προσέγγιση, αναφέρουν ότι βιώνουν λιγότερο θετικά συναισθήματα και περισσότερο αρνητικά. (Trigwell, Ellis, & Han, 2012)

Μη συνειδητή ρύθμιση (Μηχανισμοί Άμυνας) (Rice & Hoffman, 2014) Είναι επομένως σημαντικό να εξετάσουμε, όχι μόνο τον ρόλο των συναισθημάτων κατά τη διάρκεια της μάθησης, αλλά και τον τρόπο που οι φοιτητές διαχειρίζονται αυτά τα συναισθήματα, προς την επίτευξη του ακαδημαϊκού στόχου Συναισθηματική Ρύθμιση (Emotion Regulation): η διαδικασία κατά την οποία «τα άτομα μπορούν και επηρεάζουν ποια συναισθήματα θα έχουν, πότε θα τα έχουν, με ποιον τρόπο θα τα νιώσουν και πώς θα τα εκφράσουν» (Gross, 1998b σελ. 275) Πολύ σημαντική διαφάνεια – καθώς διευκρινίζεται ο τρόπος διαχείρισης των συναισ/των από τα ατομα: συνειδητός και μη συνειδητός Μη συνειδητή ρύθμιση (Μηχανισμοί Άμυνας) (Rice & Hoffman, 2014) Συνειδητή ρύθμιση (γνωστική επανεκτίμηση και καταστολή των συναισθημάτων) (Gross, 1998)

Μηχανισμοί Άμυνας (Ι) : Γνωστικές διεργασίες που δρουν έξω από την αντίληψη του υποκειμένου (Cramer, 2015) Ταξινομούνται σε: ώριμους, νευρωτικούς και ανώριμους μηχανισμούς (Andrews, Singh, & Bond, 1993) Δρουν σε ένα συνεχές φάσμα ωριμότητας του Εγώ, ξεκινώντας από τους μη προσαρμοστικούς μηχανισμούς ( ανώριμους, νευρωτικούς) καταλήγοντας στους πιο προσαρμοστικούς ( ώριμους μηχανισμούς) (Vaillant, 1971· Sala, Testa, Pons, & Molina, 2015)

Μηχανισμοί Άμυνας (ΙΙ): Ασυνείδητοι μηχανισμοί Είναι διακριτοί ο ένας από τον άλλον Αποτελούν μέρος της καθημερινότητας του ατόμου Εμπειρικές έρευνες ( Cramer, 1997· Cramer & Brilliant, 2001, Cramer, 2015) έχουν δείξει ότι κάποιες άμυνες συμβαδίζουν με την εξελικτική πορεία των ατόμων, καθώς η μια άμυνα διαδέχεται την άλλη: η άμυνα της άρνησης κυριαρχεί έως την ηλικία των 7 ετών, κατά τη διάρκεια της εφηβείας, την άμυνας της άρνησης τη διαδέχεται η άμυνα της προβολής προς το τέλος της εφηβείας, η άμυνα της ταύτισης φαίνεται να δεσπόζει

Σκοπός της έρευνας: Στόχοι: Η εξέταση του διαμεσολαβητικού ρόλου της ρύθμισης του συναισθήματος στα ακαδημαϊκά συναισθήματα και στις προσεγγίσεις μάθησης. Στόχοι: ο ρόλος της συνειδητής ρύθμισης του συναισθήματος στη σχέση μεταξύ των ακαδημαϊκών συναισθημάτων και των προσεγγίσεων μάθησης των φοιτητών. ο ρόλος της μη συνειδητής ρύθμισης (ΜΑ) στη σχέση μεταξύ των ακαδημαϊκών συναισθημάτων και των προσεγγίσεων μάθησης των φοιτητών.

Δείγμα έρευνας: 250 φοιτητές/φοιτήτριες Τμήματος Κοινωνικών Επιστημών Δείγμα έρευνας: 250 φοιτητές/φοιτήτριες Τμήματος Κοινωνικών Επιστημών Ερωτηματολόγια: Ερωτηματολόγιο Προσεγγίσεων Μάθησης (Approaches to Study Inventory. Parpala et al., 2013) Ερωτηματολόγιο Ακαδημαϊκών Συναισθημάτων (Student Experience of Emotions. Trigwell, Ellis, & Ham, 2012) Ερωτηματολόγιο Μηχανισμών Άμυνας (Defense Style Questionnaire – DSQ 40. Andrews et al., 1993) Ερωτηματολόγιο Ρύθμισης του Συναισθήματος (Emotion Regulation. Gross & John, 2003).

Αποτελέσματα …. Η επίδραση των θετικών συναισθημάτων στην προσέγγιση σε βάθος μέσω της επανεκτίμησης και των ώριμων μηχανισμών άμυνας Θετικά Συναισθήματα Ώριμοι ΜΑ Προσέγγιση σε βάθος .28** επανεκτίμηση .27** .24** .10 .35**  οι ώριμοι μηχανισμοί και η επανεκτίμηση διαμεσολαβούν στη σχέση μεταξύ των δυο μεταβλητών...... .29** Σημ: *p<0.05, **p<0.01 R2=. 18 Effect size .32 [LLCI= -.0679 ULCI=6/88] (υψηλή διαμεσολάβηση)

Η επίδραση των αρνητικών συναισθημάτων (ματαίωση: θυμός & ανία) στην προσέγγιση σε βάθος μέσω της καταστολής και των ανώριμων μηχανισμών άμυνας .36** Ματαίωση (θυμός & ανία) Ανώριμοι Προσέγγιση σε βάθος Καταστολή .40** -.13* .45** -.07 -.14* Σημ: *p<0.05, **p<0.01 R2=.14 Effect size -.1486 [LLCI= -4.186 ULCI=.0874] (μέτρια διαμεσολάβηση)

Αρνητικά Συναισθήματα (άγχος & ντροπή) Επιφανειακή προσέγγιση Η επίδραση των αρνητικών συναισθημάτων (άγχος & ντροπή) στην επιφανειακή προσέγγιση μέσω των νευρωτικών και των ανώριμων μηχανισμών άμυνας Αρνητικά Συναισθήματα (άγχος & ντροπή) Ανώριμοι Επιφανειακή προσέγγιση .31** Νευρωτικοί .38** .40** .28** .31** .23** Σημ: *p<0.05, **p<0.01 R2=.19 Effect size .2209 [LLCI= -.0974 ULCI=52.21] (υψηλή διαμεσολάβηση)

Αρνητικά Συναισθήματα (άγχος & ντροπή) Επιφανειακή προσέγγιση Η επίδραση των αρνητικών συναισθημάτων (άγχος & ντροπή) στην επιφανειακή προσέγγιση μέσω των ανώριμων μηχανισμών άμυνας Αρνητικά Συναισθήματα (άγχος & ντροπή) Ανώριμοι Επιφανειακή προσέγγιση .31** .40** .23** Σημ: *p<0.05, **p<0.01 R2=.17 K2=.11[LLCI= .0857 ULCI=.2867] (μέτρια διαμεσολάβηση)

Επιφανειακή προσέγγιση Η επίδραση των αρνητικών συναισθημάτων (ματαίωση: θυμός & ανία) στην επιφανειακή προσέγγιση μέσω των ανώριμων μηχανισμών άμυνας Ματαίωση (θυμός & ανία) Ανώριμοι ΜΑ Επιφανειακή προσέγγιση .45** .40** .48** Σημ: *p<0.05, **p<0.01 R2=.27 K2=.11 [LLCI= .0473 ULCI=.1673] (μέτρια διαμεσολάβηση)

Συνοψίζοντας … Μάθηση σε βάθος Θετικά συναισθήματα Μη συνειδητή ρύθμιση του συναισθήματος (Ώριμοι ΜΑ) Γνωστική Ρύθμιση του συναισθήματος (Επανεκτίμηση) Μάθηση σε βάθος Θετικά συναισθήματα Μηχανισμοί Άμυνας (Ανώριμοι και νευρωτικοί) Αρνητικά συναισθήματα Επιφανειακή προσέγγιση

(Ι) Κλείνοντας …. Η σχέση μεταξύ των θετικών συναισθημάτων και της μάθησης σε βάθος διαμεσολαβείται τόσο από τη διάσταση της μη συνειδητής ρύθμισης του συναισθήματος (ώριμοι μηχανισμοί άμυνας) όσο και από τη συνειδητή ρύθμιση του συναισθήματος (επανεκτίμηση). Η σχέση μεταξύ των αρνητικών συναισθημάτων και της επιφανειακής προσέγγισης διαμεσολαβείται κυρίως από τη μη συνειδητή ρύθμιση του συναισθήματος (ανώριμοι μηχανισμοί άμυνας). Επανεκτίμηση = υπολογισμός εκ νέου, αναθεώρηση της κατάστασης

οι δύο διαστάσεις αποτελούν μέρη της ρύθμισης του συναισθήματος, (ΙΙ) Κλείνοντας …. Η συμβολή τόσο των ΜΑ όσο και της συνειδητής ρύθμισης του συναισθήματος στις προσεγγίσεις μάθησης στην περίπτωση των θετικών συναισθημάτων αλλά κυρίως της μη συνειδητής ρύθμισης του συναισθήματος στην περίπτωση των αρνητικών συναισθημάτων καταδεικνύει ότι: οι δύο διαστάσεις αποτελούν μέρη της ρύθμισης του συναισθήματος, η συμβολή τους εξαρτάται από την ισχύ (valence) - θετικά ή αρνητικά - συναισθήματα, οι ΜΑ κινητοποιούνται από την εμπειρία αρνητικού συναισθήματος, ενισχύοντας ευρήματα κλινικών μελετών. Έρευνες δειχνουν ότι η ύπαρξη αρνητικού συναισθήματος κινητοποιεί – ενεργοποιεί τους ΜΑ

(ΙΙΙ) Κλείνοντας …. Διαφωτίζεται η σχέση μεταξύ συναισθημάτων και ποιότητας μάθησης (προσεγγίσεις μάθησης) καταδεικνύοντας τη συμβολή της ρύθμισης του συναισθήματος και κυρίως τον ρόλο των ΜΑ Αναδεικνύεται η σχέση μεταξύ ανώριμων ΜΑ και επιφανειακής προσέγγισης, όπως και η σχέση ώριμων ΜΑ με τη μάθηση σε βάθος, ενισχύοντας την ψυχαναλυτική οπτική για τη μάθηση: η πάλη με τη γνώση απαιτεί συναισθηματικά ώριμα άτομα (Σάλτζμπεργκερ, Χένρι, & Όσμπορν, 1996)

(Ι) Προτάσεις – Μελλοντικές κατευθύνσεις Διερεύνηση περαιτέρω διαστάσεων που αφορούν τη συναισθηματική ωριμότητα και το σχετικό προφίλ (διαστάσεις από το χώρο της ψυχικής υγείας) των φοιτητών σε συνδυασμό με την ποιότητα μάθησης (Ganotice, Datu, & King, 2016). Περαιτέρω μελέτη της σχέσης των Μηχανισμών Άμυνας με τα ακαδημαϊκά συναισθήματα, έτσι ώστε να διαπιστωθεί η επιρροή των πρώτων και σε άλλες πτυχές της ακαδημαϊκής ζωής (π.χ. συναισθηματικές σχέσεις, ψυχική ευεξία κλπ).

(ΙΙ) Προτάσεις – Μελλοντικές κατευθύνσεις Σε ότι αφορά τον ρόλο του ακαδημαϊκού συμβούλου, η έρευνα συμβάλλει: (α) στην αντιμετώπιση των δυσκολιών στις σπουδές σε ένα ευρύτερο πλαίσιο, πέραν των στρατηγικών μελέτης και των κινήτρων, που αφορά στα συναισθήματα και στη ρύθμισή τους. (β) τα συναισθήματα που βιώνει ο φοιτητής κατά τη μάθηση ίσως να εμποδίζουν τον ίδιο να προσεγγίσει τη (νέα) γνώση σε βάθος… ανάλογα με τους ΜΑ που κινητοποιούνται, ως διάσταση με αναφορά στην ολότητα του υποκειμένου και στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς του στον χρόνο.

… Σας ευχαριστώ …. Ερωτήσεις ?