ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΡΑΠΗ ΜΠΟΡΑ ΒΡΥΝΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ελεγχόμενη και τροποποιημένη ατμόσφαιρα στη συντήρηση Προϊόντα ζωϊκής προέλευσης που είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στα βακτήρια αποθηκεύονται υπό συνθήκες.
Advertisements

2 ο ΕΠΑΛ ΕΥΟΣΜΟΥ/Β΄πτ ΓΕΡΑΓΟΤΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΓΚΑΓΚΑΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ.
Η κρίση στα Βαλκάνια Δημιουργία: Ζάρκος Δημήτριος Μίσσιου Γεωργία
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΙΔΡΥΜΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ.
΄ Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Μεθοδολογίας, Ιστορίας & Θεωρίας της Επιστήμης Σύλβα Χαραλάμπους Κύρια ερευνήτρια Ελληνικό Ινστιτούτο.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
Μάθημα 6 Η γενιά του Η γενιά του 80΄ ή Νέα Αθηναϊκή Σχολή.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ-ΕΚΤΕΛΕΣΗ-ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ της ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Ο εκπαιδευτικός ως ‘αρχιτέκτονας της διδασκαλίας’ «Επιστήμονας» και «Δάσκαλος» Ιωάννης Ε. Βρεττός.
Φλεβική θρομβοεμβολική νόσος IV Εξάμηνο Νοσηλευτικής ΤΕΙ Λάρισας 12.I.’10 Δ. Παπαγόρας.
Πολλαπλές μορφές νοημοσύνης H. Gardner, Intelligence Reframed: Multiple Intelligences for the 21st Century. New York: Basic, 2000.
Το ποδήλατο ως πηγή έμπνευσης Συντελεστές: Αγγελίνα Παναγοπούλου, Κυριακή Ακρίβου, Μαριάννα Τσιγαρίδα, Ασπασία Ζωγράφου, Βαγγέλης Βάζος, Νικόλας Δούκας,
Στατιστική Επιχειρήσεων
ΕΛΕΝΗ ΚΑΡΝΟΥ ΓΕΝΙΚΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΡΙΑ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΟΕΔ
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ Η Κρητική Σχολή Η Επτανησιακή Σχολή
ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΧΑΡΑ –ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΤ2.
Τα προπύλαια του Μονάχου
«φύση» των ΦΕ… και εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες
ΥΔΡΑΥΛΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΠΟΤΕΡΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΥΔΡΑΥΛΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΧΗ ΝΕΡΟΥ ΜΕΣΩ ΜΙΑΣ ΑΝΤΛΙΑΣ [ΣΥΡΙΓΓΑΣ] ΑΠΌ ΤΟ ΠΗΓΑΔΙ.
Ο μόνος πραγματικός Αριθμός;;;
ΣΠΟΥΔΑΣΤΡΙΑ: ΚΟΤΗ ΜΑΡΙΑ ΜΕΝΤΟΡΑΣ: κ. ΜΟΣΧΗΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Μακροοικονομία Διάλεξη 9.
Το Παρίσι Το Παρίσι είναι ένα πολύ ωραίο μέρος για του Αγίου Βαλεντίνου γιατί έχει το Πύργο του Άιφελ και εκεί πηγαίνουν ζευγάρια.
Συσχέτιση ιδιοτήτων Γονίδια Φαινότυπος Περιβάλλον Ιδιότητα 1
Αρδευτική Μηχανική Εργαστήριο 1: Σύνθεση Συστημάτων Μικροάρδευσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Από την Τριλογία White Matter …matters! ΜΕΡΟΣ Γ
Εικονογραφημένη ιστορία του σκακιού
Δρ. Παπανικολάου Δημήτρης
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΗ BONE JORNO.
ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ και ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ της ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ στο e-Learning
Βραβευμένοι Επιστήμονες που έσωσαν την ζωή μας
Louis Pasteur Τα πειράματά του επιβεβαίωσαν τη θεωρία ότι πολλές ασθένειες προκαλούνται από μικρόβια, ενώ ο ίδιος δημιούργησε το πρώτο εμβόλιο για τη λύσσα .
Βάσεις Δεδομένων και web-based Εφαρμογές
Μάθημα 1ο: Ο υπολογιστής και οι εφαρμογές του
“Ιδιότητες των νεύρων”
ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΓΙΑΝΝΟΥΛΑΤΟΣ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΗΣ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑΣ Ι
Παύλος Μωραΐτης 18 Ιανουαρίου 2010 Αντίο Παύλο.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ VON NEUMAN
ΤΟ ΦΑΡΑΓΓΙ ΤΟΥ ΒΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑ Ε1.
Το σοσιαλιστικό σύστημα
Κεφάλαιο 1 Μια ιστορική γεωγραφία του τουρισμού
Διαδικτυακό σκάκι Χριστόφορος Παναγιωτούδης ΑΕΜ: 3209
Περιεχομενο σημερινου μαθηματοσ
Το έργο του Τζιότο Επιμελεια: Χριστινα Ιωαννιδου
Μια θεωρηση τησ συναισθηματικησ ανατπτυξησ
ΔΙΑΛΕΞΗ 9 Δραστηριότητα και κινητικότητα Ύπνος.
Google: teiwest Τ.Ε.Ι. ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Καθοδικός σωλήνας (σωλήνας Brown)
Θεωρίες Ερμηνείας των Μύθων
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΛΟΓΗΣ ΜΕΤΟΧΩΝ
Το Παναθηναϊκο Σταδιο.
ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΥΚΛΟΣ:Α' ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΟ ΕΞΑΜΗΝΟ:ΧΕΙΜΕΡΙΝΟ ( ) ΔΙΔΑΣΚΩΝ:ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ.
ΑΠΟΨΕΙΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΩΝ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΙΣΜΟΥ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ Κανονική Κατανομή (Gaussian)
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ Ο σχολικός εκφοβισμός χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη, απρόκλητη παρενόχληση, κάποιου παιδιού το οποίο δυσκολεύεται να υπερασπιστεί.
Τεχνολογία & εφαρμογές μεταλλικών υλικών
Бор постулаттары. Сутегі тектес атом үшін Бор теориясы
Class IV Aorist Adverbial Participle © Dr. Esa Autero
Η ΜΕΤΑΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ ΠΡΟΣ ΤΟ 2020
Καινοτομία και επιχειρηματικότητα στον Τουρισμό Μάθημα: Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού Τσαρτας Πάρις Καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης ΑΘΗΝΑ.
Καθηγητής Σιδερής Ευστάθιος
Φιλοσοφική Ερμηνευτική
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΝΤΟΧΗΣ ΥΛΙΚΩΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: Δρ
Αποτίμηση Επιχειρήσεων Ενότητα 3
程式設計實習第十一次上課 傅榮勝.
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΑΞΗ Β΄ ΣΧ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΡΑΠΗ ΜΠΟΡΑ ΒΡΥΝΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑ ΟΜΑΔΑ Β ΑΝΔΡΙΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΡΑΠΗ ΜΠΟΡΑ ΒΡΥΝΙΑ ΑΘΑΝΑΣΙΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΣΚΑΚΙ ΚΑΙ ΠΩΣ ΠΑΙΖΕΤΑΙ

Τι είναι… Το σκάκι είναι επιτραπέζιο παιχνίδι και ιδιαίτερα πνευματικό άθλημα για δύο παίκτες. Παίζεται σε τετράγωνο διάγραμμα, που λέγεται σκακιέρα, επί της οποίας οι παίκτες, καθισμένοι αντικριστά, μετακινούν, ο ένας τους 16 λευκούς πεσσούς (πιόνια) του παιχνιδιού και ο άλλος τους 16 μαύρους, σε εναλλάξ κινήσεις, μία προς μία, με βάση τους κανονισμούς του παιχνιδιού.

Η φύση και ο σκοπός του παιγνιδιού του σκακιού

Σκοπός του κάθε παίκτη είναι να απειλήσει το κομμάτι του αντιπάλου παίκτη που ονομάζεται ‘βασιλιάς με τέτοιο τρόπο, ώστε ο ‘βασιλιάς’ αυτός να μην έχει νόμιμη κίνηση. Η απειλή στον αντίπαλο βασιλιά ονομάζεται ‘σαχ’ και όταν ύστερα από το σαχ ο βασιλιάς δεν έχει νόμιμη κίνηση, η απειλή ονομάζεται σαχ-ματ ή απλά ματ. Ο παίκτης λοιπόν που κατορθώνει να ‘κάνει’ ματ τον αντίπαλο του κερδίζει την παρτίδα.

Τα πιόνια «κομμάτια» του παιχνιδιού Ένας λευκός βασιλιάς που συνήθως συμβολίζεται        Μία λευκή βασίλισσα που συνήθως συμβολίζεται        Δύο λευκοί πύργοι που συνήθως συμβολίζονται         Δύο λευκοί αξιωματικοί που συνήθως συμβολίζονται  Δύο λευκοί ίπποι που συνήθως συμβολίζονται            Οκτώ λευκά πιόνια που συνήθως συμβολίζονται         Ένας μαύρος βασιλιάς που συνήθως συμβολίζεται     Μία μαύρη βασίλισσα που συνήθως συμβολίζεται        Δύο μαύροι πύργοι που συνήθως συμβολίζονται          Δύο μαύροι αξιωματικοί που συνήθως συμβολίζονται  Δύο μαύροι ίπποι που συνήθως συμβολίζονται             Οκτώ μαύρα πιόνια που συνήθως συμβολίζονται        

Πώς παίζεται… Το σκάκι παίζεται σε μία τετράγωνη σκακιέρα που είναι χωρισμένη σε 64 τετράγωνα. Τη σκακιέρα τη στήνουμε πάντα έτσι ώστε στη κάτω δεξιά γωνία του κάθε παίχτη να υπάρχει ένα λευκό τετράγωνο. Η βασίλισσα τοποθετείται πάντα σε τετράγωνο που είναι ίδιο με το χρώμα της (λευκή βασίλισσα, λευκό τετράγωνο). Στη σκακιστική βιβλιογραφία, σε όλα τα διαγράμματα, τα λευκά είναι πάντα τοποθετημένα στην κάτω πλευρά των διαγραμμάτων και ξεκινούν παίζοντας από τα κάτω προς τα πάνω. Ενώ αντίθετα τα μαύρα ξεκινούν από πάνω και παίζουν προς τα κάτω.

Κανόνες σκακιού… Πιόνι Το πιόνι είναι το μοναδικό κομμάτι που κινείται μόνο προς τα εμπρός. Στη πρώτη του κίνηση μπορεί να κινηθεί είτε ένα είτε δύο τετράγωνα, σε κάθε μετέπειτα κίνησή του όμως, μπορεί να κινηθεί μόνο ένα τετράγωνο. Στη περίπτωση που ένα πιόνι προχωρήσει μέχρι τη τελική γραμμή του αντιπάλου, το πιόνι προάγεται και ο παίχτης έχει το δικαίωμα να το αντικαταστήσει με ένα εκ των κομματιών: βασίλισσα, πύργο, αξιωματικό ή ίππο. Δεν έχει καμία σημασία αν ο παίχτης ήδη έχει μια βασίλισσα ή όχι, σε κάθε περίπτωση έχει το δικαίωμα να τοποθετήσει άλλη μια στη σκακιέρα στη θέση του πιονιού του. Το πιόνι αιχμαλωτίζει αντίπαλα κομμάτια κινούμενο κινούμενο ένα τετράγωνο διαγώνια μπροστά (αριστερά ή δεξιά), καταλαμβάνοντας τη θέση τους. Εάν όμως ακριβώς μπροστά από το πιόνι βρίσκεται κάποιο άλλο κομμάτι, τότε το πιόνι μπλοκάρεται και δεν μπορεί να κινηθεί

Πύργος Κινείται οριζοντίως και καθέτως, μετακινούμενος όσα τετράγωνα επιθυμεί, εκτός εάν ο δρόμος του είναι μπλοκαρισμένος από κάποιο άλλο κομμάτι. Αιχμαλωτίζει οποιοδήποτε αντίπαλο κομμάτι βρεθεί στο δρόμο του, καταλαμβάνοντας τη θέση αυτού. Ο πύργος δεν μπορεί να υπερπηδήσει άλλα κομμάτια. Aξιωματικός Κινείται διαγωνίως, μετακινούμενος όσα τετράγωνα επιθυμεί, εκτός εάν ο δρόμος του είναι μπλοκαρισμένος από κάποιο άλλο κομμάτι. Αιχμαλωτίζει οποιοδήποτε αντίπαλο κομμάτι βρεθεί στο δρόμο του, καταλαμβάνοντας τη θέση αυτού. Όπως και ο πύργος, δεν μπορεί να υπερπηδήσει άλλα κομμάτια. Στην αρχή του παιχνιδιού ο κάθε παίχτης έχει έναν αξιωματικό τοποθετημένο σε λευκό τετράγωνο και έναν σε μαύρο. Αυτός στο λευκό τετράγωνο λέγεται λευκοτετράγωνος και λόγω της διαγώνιας κίνησης του, θα μπορεί να κινείται μόνο σε λευκά τετράγωνα. Ενώ αντίστοιχα ο μαυροτετράγωνος μόνο σε μαύρα.

Βασίλισσα Ίππος Βασιλιάς Κινείται οριζοντίως, καθέτως και διαγωνίως όσα τετράγωνα επιθυμεί εκτός εάν συναντήσει εμπόδιο, ενώ δεν υπερπηδά άλλα κομμάτια. Η βασίλισσα κινείται σαν να είναι ένας πύργος και ένας αξιωματικός συγχρόνως. Αιχμαλωτίζει οποιοδήποτε αντίπαλο κομμάτι βρεθεί στο δρόμο της, καταλαμβάνοντας τη θέση αυτού. Η βασίλισσα μπορεί να ελέγχει το μεγαλύτερο αριθμό τετραγώνων από οποιοδήποτε άλλο κομμάτι, με αποτέλεσμα να είναι το πιο ισχυρό κομμάτι στη σκακιέρα. Ίππος Κινείται κατά τρία τετράγωνα σχηματίζοντας ένα “Γ”. Η κίνηση του είναι μικτή, δηλαδή συνδυασμός δύο κινήσεων, μίας κάθετης και μίας οριζόντιας, ώστε να συμπληρώσει συνολικά τρία τετράγωνα ο ίππος είναι το μοναδικό κομμάτι που έχει τη δυνατότητα να υπερπηδήσει άλλα κομμάτια. Βασιλιάς Δεν μπορεί ποτέ να αιχμαλωτιστεί. Ο βασιλιάς μπορεί να κινηθεί κατά ένα μόνο τετράγωνο προς οποιαδήποτε κατεύθυνση. Ωστόσο ο βασιλιάς δεν μπορεί να κινηθεί σε τετράγωνο το οποίο απειλείται από αντίπαλα κομμάτια. Αιχμαλωτίζει αντίπαλα κομμάτια καταλαμβάνοντας τη θέση τους. Δεν μπορεί όμως να αιχμαλωτίσει αντίπαλα κομμάτια που υποστηρίζονται. Ο βασιλιάς κινείται κατά ένα τετράγωνα προς οποιαδήποτε κατεύθυνση θέλει. Δεν έχει όμως τη δυνατότητα να κινηθεί ή να παραμείνει σε τετράγωνο το οποίο απειλείται από αντίπαλο κομμάτι.

«Προαγωγή» Αναφέρεται στο πιόνι. Όταν ένα πιόνι φτάσει στην τελευταία γραμμή, δηλαδή την πλέον απομακρυσμένη από την αρχική του θέση –όγδοη για τα Λευκά και πρώτη για τα Μαύρα- αντικαθίσταται (προάγεται) άμεσα και υποχρεωτικά, από ένα κομμάτι ιδίου χρώματος. Με αυτό τον τρόπο μπορεί ένας παίκτης να έχει περισσότερες Βασίλισσες, Πύργους κλπ απ’ ότι είχε στην αρχή του παιγνιδιού. Γίνεται κατανοητό ότι το πιόνι μπορεί να προαχθεί και σε κομμάτι που είχε ‘παρθεί’ προηγουμένως. Προσοχή: δεν επιτρέπεται η προαγωγή του πιονιού σε Βασιλιά!

Εξαιρέσεις α) Όταν το πιόνι βρίσκεται στο αρχικό του τετράγωνο μπορεί -χωρίς να είναι υποχρεωμένο- να κινηθεί εμπρός κατά δύο τετράγωνα. β) ‘Πάρσιμο’: Όταν υπάρχει αντίπαλο κομμάτι ή πιόνι στο αμέσως εμπρόσθιο τετράγωνο διαγώνιά του (είτε αριστερά είτε δεξιά), τότε το πιόνι μπορεί -χωρίς να είναι υποχρεωμένο- να το κόψει. γ) ‘en passant’: (Γαλλική λέξη που σημαίνει ‘ενώ διαβαίνει’ και περιγράφει μια ακόμα εξαίρεση στον τρόπο κίνησης του πιονιού). Έστω λοιπόν ότι ένα πιόνι βρίσκεται στην αρχική του θέση και κινείται κατά δύο τετράγωνα. Αν υποτεθεί ότι μετά την κίνησή του αυτή θα βρεθεί σε διπλανό τετράγωνο από ένα αντίπαλο πιόνι, τότε το αντίπαλο πιόνι μπορεί –αλλά δεν είναι υποχρεωμένο- να το κόψει σαν να είχε κινηθεί μόνο κατά ένα τετράγωνο. Το δικαίωμα για κόψιμο ‘en passant’ δεν διατηρείται επ’ άπειρο, αλλά παρέχεται μόνο στην αμέσως επόμενη κίνηση.

Σκάκι (ετυμολογικά στοιχεία) Κατ' αρχήν, η ίδια η λέξη σκάκι, δεν είναι βέβαια ελληνική. Εμείς βέβαια πήραμε τη λέξη από τα δυτικά, από τους Ιταλούς· στα ιταλικά, το σκάκι είναι scacco αλλά συχνά χρησιμοποιούν τον πληθυντικό, scacchi, π.χ. gioco di scacchi, και αυτό το scacchi πέρασε και στα ελληνικά ως σκάκι, που εμείς το θεωρήσαμε ενικό αριθμό, αν και στα Επτάνησα, όπου υπήρχε μεγάλη επαφή με Ιταλία, ο Ξενόπουλος γράφει κάπου «παίξαμε τους σκάκους». Η ιταλική λέξη είναι εξέλιξη του μεσαιωνικού λατινικού scaccus, και η λατινική λέξη έχει την αρχή της στον… σάχη. Shah στα περσικά, και τα τωρινά και τα τότε, ήταν ο βασιλιάς· θα θυμόμαστε –έστω, οι κάπως παλιότεροι- τον Σάχη της Περσίας.

Ζατρίκιον Το ζατρίκιον είναι παλιότερη ονομασία, βυζαντινή, και μας οδηγεί στην απώτερη κοιτίδα του σκακιού, που δεν είναι η Περσία, αλλά η Ινδία. Η αρχή του σκακιού βρίσκεται σε ένα παιχνίδι που λεγόταν chaturanga, σανσκριτική λέξη που μαρτυρείται γύρω στον 6ο μ.Χ. αιώνα· αυτό το chaturanga (η λέξη σημαίνει στρατός) ήταν ένα επιτραπέζιο παιχνίδι που παιζόταν σε ένα αβάκιο με 8x8 τετράγωνα και με κομμάτια περίπου σαν τα σημερινά του σκακιού. Η λέξη (και το παιχνίδι) διαδίδονται στην Περσία των Σασσανιδών και έχουμε την περσική λέξη shatranj, που τη δανείζονται οι Άραβες. Το σατράντζ αυτό γνώρισε τεράστια άνθιση, με επαγγελματίες παίκτες, αραβικά βιβλία με συλλογές προβλημάτων κτλ. Κάποια στιγμή έφτασε στην Ευρώπη, η λέξη και το παιχνίδι, από δυο πλευρές: από την Ισπανία, όπου στα ισπανικά το σκάκι λέγεται και σήμερα ajedrez, που είναι εξέλιξη του σατράντζ, και από το Βυζάντιο, όπου το σατράντζ ονομάστηκε ζατρίκιον. Δηλαδή, στα άκρα της Ευρώπης που είχαν άμεση επαφή με τους Άραβες το παιχνίδι διατήρησε την αραβοπερσική του ονομασία, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη που έμαθε το παιχνίδι από δεύτερο χέρι επικράτησε η ονομασία scacco, Schach, chess, échecs κτλ.

Ονομασίες των κομματιών Όσοι παίζουν σκάκι ξέρουν ότι απώτερος σκοπός του παιχνιδιού είναι να αιχμαλωτιστεί ο αντίπαλος βασιλιάς, δηλαδή να απειλείται (με σάχ) και να μην έχει τετράγωνο διαφυγής. Αυτό το λέμε «ματ» ή «σαχ και ματ». Και αυτό από την ανατολή προέρχεται, από το αραβικό as-sah mata, δηλ. ο βασιλιάς είναι νεκρός. Η λέξη διαδίδεται σε όλη τη Δύση απαράλλαχτη, και φαίνεται ότι κι αυτή αποκτά εξωσκακιστικές προεκτάσεις, αφού σύμφωνα με την επικρατούσα άποψη διάφορες λέξεις όπως το ισπανικό ρήμα matar (και ο ματαδόρ) αλλά και το επίθετο ματ (mat), δηλ. ο θαμπός, ο μη λαμπερός, φαίνεται να προέρχονται από την αραβική λέξη, ενδεχομένως σε συμφυρμό με άλλες λατινογενείς ομόηχες και περίπου συνώνυμες.

Ονομασίες των κομματιών: Αξιωματικός Ονομασίες των κομματιών: Αξιωματικός Ότι η ονομασία του σκακιστικού αξιωματικού στις διάφορες γλώσσες έχει τρεις-τέσσερις διαφορετικές καταγωγές, είναι λίγο-πολύ γνωστό. Η μία, που προέρχεται από τον αραβικό φιλ, τον (πολεμικό) ελέφαντα, έδωσε το ισπανικό αλφίλ, το ιταλικό αλφιέρε (και το ρωσικό σλον, που θα πει επίσης ελέφαντας).  Στρατιωτικές είναι και οι ονομασίες τοξότης (σε σλαβικές γλώσσες της Κεντρικής Ευρώπης),  αγγελιοφόρος, δρομέας, (γερμανικά: Läufer, σκανδιναβικό Lopar) και φυσικά η δική μας, αξιωματικός. Μια άλλη «οικογένεια» ονομασιών είναι θρησκευτική: Στα αγγλικά θέλουν τον αξιωματικό επίσκοπο (bishop) και αυτή η μίτρα του αγγλικανού επισκόπου είναι η σχισμή στους στυλιστικούς αξιωματικούς της σημερινής σκακιέρας. Οι Γάλλοι, πάλι, βλέπουν στη σχισμή στην κορυφή του αξιωματικού το καπέλο ενός γελωτοποιού, ενός «τρελού» (fou) –λέξη που επίσης χρησιμοποιούμε ακόμη και στην Ελλάδα (και ως «φου»).

Πύργος Το κομμάτι που είναι τοποθετημένο στα ακριανά τετράγωνα. Στο αραβοπερσικό σατράντζ ήταν το δυνατότερο κομμάτι, αλλά στο ευρωπαϊκό πέρασε στη δεύτερη θέση όταν η βασίλισσα πήρε προαγωγή. Το αραβικό Rukh σήμαινε το άρμα, και η λέξη αρχικά πέρασε σε όλες τις ευρωπαϊκές γλώσσες, rook στα αγγλικά, roc στα γαλλικά, rocco στα ιταλικά και ούτω καθεξής. Το 1525 ο ιταλός Μάρκο Τζιρόλαμο Βίντα δημοσιεύει ένα μεγάλο ποίημα (στα λατινικά) αφιερωμένο στο σκάκι, ακριβέστερα σε μια παρτίδα σκάκι του Απόλλωνα εναντίον του Ερμή, παρουσία των άλλων θεών του Ολύμπου. Σε αυτό, προτείνει ονόματα κλασικής έμπνευσης για τα κομμάτια του σκακιού· οι άλλες του προτάσεις δεν έπιασαν, αλλά για το Rukh προτείνει τον ελέφαντα που έχει στην πλάτη του έναν πολεμικό πύργο, και αυτή ακριβώς η ονομασία του πύργου (tour, torre κτλ.) σιγά-σιγά εκτοπίζει την ακατανόητη αραβική, αφού βολεύει και τους κατασκευαστές κομματιών (ένας πύργος φτιάχνεται πιο εύκολα). Μόνο στα αγγλικά διατηρείται η αραβογενής ονομασία, Rook, ενώ απόηχός της υπάρχει και στο ροκέ, την κίνηση με την οποία ο βασιλιάς και ο πύργος αλλάζουν αμοιβαία θέσεις, η οποία, ειρωνικό είναι, δεν υπήρχε στο αραβοπερσικό παιχνίδι, είναι ευρωπαϊκή καινοτομία.

Ο ίππος Το άλογο δεν άλλαξε τρόπο κίνησης ούτε ονομασία· στα αραβικά λεγόταν Faras, που σημαίνει άλογο, ενώ στις ευρωπαϊκές γλώσσες ονομάστηκε είτε άλογο είτε ιππέας/ιππότης. Στα ελληνικά κρατάμε επισήμως τη λέξη της καθαρεύουσας, Ίππος.

Η Βασίλισσα Στο παλιό σατράντζ, το αραβοπερσικό, στη θέση της βασίλισσας πλάι στον βασιλιά είχε ένα αδύναμο κομμάτι, που μπορούσε να κινηθεί μόνο κατά ένα τετράγωνο, και μόνο διαγώνια. Το κομμάτι αυτό λεγόταν firz, που στα αραβικά σημαίνει «σύμβουλος», λέξη συγγενική με τον βεζίρη. Στην αρχή, οι ευρωπαίοι κράτησαν την αραβική ονομασία, όμως περί τον 15ο αιώνα, είτε με την επιρροή των ιπποτικών μυθιστορημάτων είτε για λόγους συμμετρίας και επειδή στην Ευρώπη υπήρχαν βασίλισσες, άρχισε να χρησιμοποιείται η ονομασία ‘βασίλισσα’ ή ‘ντάμα’. Την ίδια περίπου εποχή, μάλλον από την Ιταλία, εμφανίστηκε το «νέο σκάκι», που είχε δύο βασικές καινοτομίες ως προς το παλιό, η σημαντικότερη από τις οποίες ήταν ότι η βασίλισσα μπορούσε να κινείται όπως και σήμερα, προς όλες τις κατευθύνσεις και για όσα τετράγωνα ήταν ελεύθερα, κι έτσι μεταμορφώθηκε από το πιο αδύνατο κομμάτι της σκακιέρας στο πιο δυνατό! Πάντως, ακόμα και σήμερα στα τουρκικά η βασίλισσα λέγεται vezir (βεζίρης) και στα ρωσικά Fers.

Σκακιστική ορολογία Ζαντούμπ: Αν κάποιο από τα κομμάτια μας δεν στέκεται καλά πάνω στο τετράγωνό του, όταν έρθει η σειρά μας μπορούμε να πούμε "ζαντούμπ" και να το διορθώσουμε. Κάρφωμα: Όταν το κομμάτι που απειλείται από Βασίλισσα, Πύργο ή Αξιωματικό είναι μικρότερης αξίας από το κομμάτι που βρίσκεται πίσω του. Λέγεται "απόλυτο κάρφωμα" όταν το κομμάτι πίσω είναι ο Βασιλιάς και "σχετικό" όταν πίσω είναι οποιδήποτε άλλο κομμάτι. Σούβλισμα: Όταν το κομμάτι που απειλείται από Βασίλισσα, Πύργο ή Αξιωματικό είναι μεγαλύτερης αξίας από το κομμάτι που βρίσκεται πίσω του. Πηρούνι: Όταν ο ίππος απειλεί δυο ή περισσότερα κομμάτια ταυτόχρονα.  Μπαταρία: Όταν τοποθετούμε δυο η περισσότερα κομμάτια στην ίδια διαγώνιο ή στην ίδια κάθετο π.χ. δυο πύργοι και η βασίλισσα στην ίδια στήλη.  Προσέλκυση: Όταν κάποιος παίκτης θυσιάζει ένα ελαφρύ ή βαρύ κομμάτι για να εκθέσει τον αντίπαλο βασιλιά. Καθοδήγηση: Όταν καθοδηγούμε ένα κομμάτι του αντιπάλου σε θέση που να μας συμφέρει, συχνά με κάποια θυσία. Απομάκρυνση: Όταν απομακρύνουμε ένα κομμάτι του αντιπάλου που προστατεύει ένα τετράγωνο ή μια γραμμή σημαντική για την επίθεσή μας, συχνά με κάποια θυσία. Πιόνι προωθημένο: Το πιόνι που βρίσκεται στην πλευρά του αντιπάλου και μπορεί να είναι δυνατό ή αδύναμο ανάλογα με τη θέση. Πιόνι ελεύθερο: Το πιόνι που δεν έχει μπροστά του στη δική του ή στις γειτονικές στήλες αντίπαλο πιόνι και μπορεί να προαχθεί.

Ονομασίες- συμβολισμοί πιονιών Ονομασίες- συμβολισμοί πιονιών Σύμβολο Ελληνικά Ρωσικά Γαλλικά Αγγλικά Γερμανικά Ιταλικά Ουγγρικά Ισπανικά ♔ ♚ Βασιλιάς (Ρ) король (Кр) roi (R) king (K) König (K) re (R) király (K) rey (R) ♕ ♛ Βασίλισσα (Β) ферзь (Ф) dame,reine (D) queen (Q) Dame (D) donna (D) vezér (V) dama (D) ♖ ♜ Πύργος (Π) ладья (Л) tour (T) rook (R) Turm (T) torre (T) bástya (B) ♗ ♝ Αξιωματικός (Α) слон (С) fou (F) bishop (B) Läufer (L) alfiere (A) futár (F) alfil (A) ♘ ♞ Ίππος (Ι) конь (К) cavalier (C) knight (N,Kt) Springer (S) cavallo (C) huszár (H) caballo (C) ♙ ♟ πιόνι (Σ) пешка (П) pion (P) pawn (P) Bauer (b) pedone (P) gyalog (gy) peón (P)

Η μούσα ή θεά προστάτιδα του σκακιού. Κάισα (Caissa) Η μούσα ή θεά προστάτιδα του σκακιού. Επινοήθηκε από τον Βρετανό Γουίλιαμ Τζόουνς, όταν το 1763 έγραψε ένα ποίημα με τίτλο «Κάισα», το οποίο περιλήφθηκε στη συλλογή του Poems (1772). Στο έργο η Κάισα είναι μια δρυΐδα, για χάρη της οποίας ο θεός Άρης εφευρίσκει το παιχνίδι. Ερευνητής της ανατολικής λογοτεχνίας, ο Τζόουνς πιθανολογείται ότι ήρθε σε επαφή με το σκάκι και τους μύθους του ερευνώντας αρχαία σανσκριτικά κείμενα. Άλλοι θεωρούν πηγή έμπνευσής του το Scacchia Ludus του Βίντα, που από το 1525 είχε περιγράψει ποιητικά τους κανόνες του σκακιού, συνδέοντας τη δημιουργία του με τη νύμφη Σκάκις.

Το σκακιστικό ρολόι Σιωπηλός σύντροφος, παρατηρητής αλλά και αμείλικτος κριτής του χρόνου της παρτίδας. Πόσοι και πόσοι σκακιστές δεν ένιωσαν, νιώθουν, αλλά και θα νιώθουν την ισχυρή του παρουσία που συνοψίζεται στην απειλητική φράση “Πίεση χρόνου” και στην καταληκτική τρομερή φράση “Έπεσε η σημαία”. Παρ΄ όλα αυτά, σίγουρα το σκακιστικό ρολόι προσέφερε πολλά στην βελτίωση του παιχνιδιού, απαλλάσσοντας τους παίκτες από τις ατελείωτες σε διάρκεια παρτίδες που παίζονταν μέχρι τα τέλη του 19ου αιώνα. Επί παραδείγματος χάριν, το 1843 μία παρτίδα ανάμεσα στον Howard Staunton και στον Pierre St. Amant -η 21η παρτίδα του μεταξύ τους αγώνα- είχε διάρκεια 14,5 ώρες και 66 κινήσεις! Παρτίδες που αποδεικνύονταν περισσότερο σαν ασκήσεις φυσικής αντοχής παρά πραγματικό σκάκι.

Το σκακιστικό ρολόι Ο Pierre St. Amant και ο Howard Staunton σε πολύωρη παρτίδα μέχρι αργά την νύχτα. Υπήρχε μάλιστα και ο γερμανικός όρος ”sitzfliesch” που περιέγραφε την κατάσταση να κάθεται ο σκακιστής και να μην κάνει κίνηση μέχρι ο αντίπαλος σκακιστής να παραιτηθεί της παρτίδας από την σωματική εξάντληση! Ένας πρώιμος τρόπος διευθέτησης του θέματος του χρόνου στις παρτίδες υπήρξε η χρήση κλεψύδρας. Οι κλεψύδρες αυτές ήταν διάρκειας 2 ή τριών ωρών και όταν ένας σκακιστής δεν έπαιζε απλά τοποθετούσε την κλεψύδρα του σε οριζόντια θέση μέχρι να έρθει πάλι η σειρά του να παίξει και να τοποθετήσει κάθετα την κλεψύδρα του.

Το σκακιστικό ρολόι Το 1861 στο Λονδίνο στον αγώνα ανάμεσα στους Karl Ernst Adolf Anderssen και Baron Ignaz von Kolisch για πρώτη φορά χρησιμοποιήθηκαν επίσημα οι κλεψύδρες. Για την ιστορία ο αγώνας αυτός έληξε με νίκη του Anderssen με σκορ 5-4. Επίσης στο Λονδίνο το 1862 σε μεγάλο τουρνουά οι κλεψύδρες ήταν ρυθμισμένες για διάρκεια δύο ωρών και έπρεπε οι σκακιστές να έχουν κάνει 24 κινήσεις κατά την χρονική διάρκεια αυτή. Για πρώτη φορά το 1870 στο τουρνουά του Baden-Baden χρησιμοποιήθηκαν χρονόμετρα. To 1883 έγινε το πρώτο τουρνουά με πραγματικό σκακιστικό ρολόι με εκκρεμές. 

Είδη σκακιού ΓΡΗΓΟΡΟ ΣΚΑΚΙ (RAPID) ΜΠΛΙΤΖ Παρτίδα «Μπλιτζ» (BLITZ) είναι αυτή όπου όλες οι κινήσεις πρέπει να γίνουν σε ένα καθορισμένο χρόνο λιγότερο από 15 λεπτά για τον κάθε παίκτη ή όταν ο διατιθέμενος χρόνος συν 60 φορές οποιονδήποτε προστιθέμενο χρόνο είναι λιγότερος από 15 λεπτά.

Είδη σκακιού ΣΚΑΚΙ 960 Πριν την έναρξη µιας παρτίδας Σκακιού 960, στήνεται µια τυχαία αρχική θέση (των κοµµατιών) στη σκακιέρα, η οποία υπόκειται σε συγκεκριµένους κανόνες. Μετά απ αυτό, το παιχνίδι παίζεται µε τον ίδιο τρόπο που παίζεται το κλασσικό σκάκι. Προηγμένο σκάκι (Advance chess): Ο κάθε παίχτης έχει στην διάθεση του έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και η παρτίδα παίζεται σε κανονική μορφή χρόνου σκέψης. ( 90’ + 30 ) Σιμουλτανέ αγώνας επίδειξης:  Κάποιος γκραν μαιτρ παίζει ταυτόχρονα με πολλούς αντίπαλους. Blindfold chess:  Είδος σκακιού στο οποίο οι παίκτες δεν αγγίζουν τα κομμάτια ούτε βλέπουν τις θέσεις των κομματιών. Σκάκι δι΄ αλληλογραφίας

Τυφλό σκάκι Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2016, ο Γκραντ Μάστερ Τίμουρ Γκαρέγιεφ πραγματοποίησε ένα εξαιρετικό κατόρθωμα: έπαιξε ταυτόχρονα με 48 αντιπάλους, ενώ είχε δεμένα με τα μάτια, σε μια διοργάνωση που διήρκεσε 18 ώρες. Με το επίτευγμά του έχει κερδίσει τώρα το επίσημο παγκόσμιο ρεκόρ Guinness στο τυφλό παίξιμο.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΟΧΗ ΣΑΣ !!