Η εμπορική ναυτιλία Ιστιοφόρα σε ελληνικό λιμάνι
18ος αι. : σημαντική ναυτιλιακή και εμπορική δραστηριότητα > γιατί; Έξοδος της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα Συνθήκη Κιουτσούκ Καϊναρτζή > προστασία χριστιανικών πλοίων από ρωσική ισχύ (1774) Γαλλική Επανάσταση > Ναπολεόντειοι πόλεμοι > διάσπαση ηπειρωτικού αποκλεισμού (είχε επιβληθεί από την Αγγλία στα γαλλικά λιμάνια) Εξαφάνιση γαλλικών πλοίων από την Ανατολική Μεσόγειο
Γιατί ήταν δύσκολα τα πράγματα τη δεκαετία 1821-1830; Ναυμαχία Σπετσών 1822
αιτιολόγηση Ο εμπορικός στόλος μετατράπηκε σε πολεμικό Οι δρόμοι του εμπορίου έκλεισαν Τα παραδοσιακά ναυτικά κέντρα καταστράφηκαν ή παρήκμασαν (Ψαρά, Γαλαξίδι) Τι έμεινε; Η προδιάθεση για τη θάλασσα, η γνώση των ναυτικών υποθέσεων
Νέο ναυτιλιακό κέντρο : η Σύρος Νέο ναυτιλιακό κέντρο : η Σύρος
Γιατί; πρόσφυγες, στρατηγική θέση, ελληνικές παροικίες
Ερμούπολη Σύρου : παρατηρήστε και σχολιάστε Ερμούπολη Σύρου : παρατηρήστε και σχολιάστε
Ας δούμε τις διαδρομές του ελληνικού ναυτικού εμπορίου Η οθωμανική αυτοκρατορία 1830-1908 Museduc : Νότια Ρωσία, Δούναβης, Κων/πολη, Σμύρνη, Αίγυπτος
Ελληνική ναυτιλία, 19ος αι. : ανοδική πορεία Ελληνική ναυτιλία, 19ος αι. : ανοδική πορεία Η εξέλιξη της ελληνική ναυτιλίας 1840-1910 : από τα ιστιοφόρα στα ατμόπλοια, δημόσια έργα (λιμάνια, φάροι)
Από τα ιστιοφόρα
στα ατμόπλοια
Τα πρώτα βήματα στην ατμοπλοΐα Ανάγκη για σημαντικά κεφάλαια Από εταιρείες και ισχυρά επιχειρηματικά σχήματα > ανατροπή παραδοσιακών εφοπλιστικών σχέσεων Ποιοι εμπλέκονται; > κράτος, τράπεζες, εκτός συνόρων ομογενείς
Ελληνικά ατμόπλοια έτος αριθμός ατμόπλοιων 1890 97 1901 191 1912 389
προβλήματα Περιορισμένη διαθεσιμότητα κεφαλαίων Αυξημένος επιχειρηματικός κίνδυνος Δεκαετία 1890 : αισθητή η παρουσία της ελληνικής ατμοπλοΐας Η σημασία των Ελλήνων επιχειρηματιών στις μεταφορές στο Δέλτα του Δούναβη Νέα αλλαγή δεδομένων : Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, καταστροφές, οικονομικές και πολιτικές αλλαγές στα κράτη του Εύξεινου Πόντου > ελληνικός εμπορικός στόλος (1914>1919) : υποδιπλασιασμός > ανάγκη για μια νέα αρχή