Η αθηνα απο τον σολωνα στον κλεισθενη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα πολιτεύματα της αρχαίας Ελλάδας
Advertisements

Η λειτουργία του πολιτεύματος
Πολιτεύματα στην αρχαία Ελλάδα
Tα χρoνια του Περικλh.
Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή
ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ
ΚΛΑΣΙΚΟΙ ΧΡΟΝΟΙ (5ος – 4ος αι. π.Χ.).
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΖΗΚΑΣ ΣΤ’2 ΤΑΞΗ. ΔΙΚΑΣΤ ΙΚΗ ΚΡΑΤΟΣ ΛΑΟΣ ΕΔΑΦΟΣ ΕΞΟΥΣΙΑ ΝΟΜΟΘΕ ΤΙΚΗ ΕΚΤΕΛΕ ΣΤΚΗ.
Αναλύοντας τη Δημοκρατία
Κοινωνικη και πολιτικη αγωγη
ΕΡΓΑΣΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΡΟΜΗΛΑ ΜΕΝΙΟ Α4/Γ
ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΜΕ ΘΕΜΑ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Τα Αρχαία Πολιτεύματα της Αρχαία Ελλάδας
Εργαστήρι – Στρατηγικές της Αριστεράς στην Τοπική Αυτοδιοίκηση Ο θεσμός του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης ως εργαλείο προώθησης του σεβασμού.
Πού βρισκόμαστε;.
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
Εργασία για τους Τριάκοντα τυράννους
ΑΡΧΑΙΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ Έζησε ως μέτοικος στην Αθήνα. Ο πατέρας του Κέφαλος είχε μετοικήσει στην πόλη από τις Συρακούσες μετά από προτροπή του Περικλή και έγινε.
Αρχές Δικαίου Επιχειρήσεων
Ιστορική Αναδρομή Η Ευρωπαϊκή Ιδέα, δηλαδή η ιδέα μιας κοινής ανθρωπιστικής Ευρώπης, αποτέλεσε όραμα πολλών φιλοσόφων (π.χ. Καντ, Κομένιος, Ουγκώ). Οι.
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή
Μάθημα Πολιτική & Δίκαιο Β΄ Γενικού Λυκείου
Είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας
Το δίκαιο Αρχαία Αθήνα.
Πολιτική και Δίκαιο Β’ Γενικού Λυκείου.
Μορφές πολιτευμάτων Τι θα πει πολίτευμα;
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
ΙΣΤΟΡΙΑΙΣΤΟΡΙΑ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ 14 Ο ΣΟΛΩΝΑΣ (μέρος 1) Ο λαός της Αθήνας ζητούσε να καταργηθούν τα χρέη και να ξαναμοιραστεί η γη. Έτσι ο Σόλωνας έφτιαξε ένα.
ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΔΟΜΕΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
Η ΠΟΛΗ- ΚΡΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Τα χρόνια του Περικλή Ο Περικλής.
Σωτήρχου Στέλλα Φιλιπποπούλου Ζωή Χατζή Γκερίνα
2ο Δημοτικό Σχολείο Σιάτιστας
O Κλεισθένης θεμελιώνει τη δημοκρατία
ΕΡΓΑΣΙΑ-PROJECT Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ Α΄ ΤΕΤΡΑΜΗΝΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΛΕΝΗ.
Οι Αθηναίοι πολίτες.
Η ΙΔΡΥΣΗ ΤΗΣ ΡΩΜΗΣ ΚΑΙ Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΕΝΟΤΗΤΑ Η πολιτική ζωή της Αθήνας, κυριαρχείται από δύο ανταγωνιστικά πολιτικά κόμματα το αριστοκρατικό και το δημοκρατικό.
5. Οι αξίες της ΕΕ Άρθρο 2 ΣΕΕ. Από τις αρχές στις Αξίες Η ΕΕ βασίζεται στις αξίες του σεβασμού της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, της ελευθερίας, της δημοκρατίας,
Πώς οργανώνονται οι άνθρω π οι ; Αρχαϊκή Ε π οχή.
Η δημοκρατία στην πράξη
Δ5. ΑΘΗΝΑ: ΠΟΡΕΙΑ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αρχαία Ιστορία.
3. ΟΝΕ Ι. Θεσμικά όργανα Ευρωπαϊκό Σύστημα Κεντρικών Τραπεζών (ΕΣΚΤ) Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) 1. Συγκρότηση 1.1. ΕΣΚΤ= ΕΚΤ και εθνικές κεντρικές.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΟΡΙΣΜΟΣ Πολίτευμα είναι ο τρόπος οργάνωσης και άσκησης της κρατικής εξουσίας.
3. Η λειτουργία του πολιτεύματος Οι λειτουργίες( σελ )
Οι νέες πολιτικές έννοιες
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΥΝΘΕΣΗ
ο Πεισιστρατοσ Γινεται Τυραννοσ
Κόμματα Στελεχών Χρονική περίοδος: απαρχές δημοκρατίας, 19ος αιώνας. Περιορισμένο δικαίωμα ψήφου, ή καθιέρωση καθολικής ψηφοφορίας Πολιτική έκφραση:
Διαγωνισμός EUROSCOLA 2015
Η νομοθεσία του Δράκοντα
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Αρχαϊκη ρωμη (8-6ος αι. π.Χ.)
Παραθέματα για επανάληψη
Ξεναγηση στην αρχαια ελλαδα
8.3. ΟΝΕ ΙΙΙ.
Τα Πολιτευματα Στην Αρχαϊκη Ελλαδα
«Ιππείς» Μία πολιτειακή προσέγγιση του έργου του Αριστοφάνη
Το δημοκρατικό πολίτευμα σταθεροποιείται
ΠΕΡΙΚΛΗΣ Χαλβατζή Μαρία Α’3.
O «ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ (5ος π.Χ. αιώνας)
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΪΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ ΚΑΙ ΘΕΣΜΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΚΠΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η αθηνα απο τον σολωνα στον κλεισθενη Εξέλιξη της νομοθεσίας και της δημοκρατίας

Η Αθήνα το 507 π.Χ. Πτώση τυραννίδας Πεισιστρατιδών (510) Οι Αθηναίοι από παλιά υπάγονται σε 4 φυλές Κάθε φυλή έχει 3 φρατρίες Η φρατρία είναι το μέσον ελέγχου των πολιτών από την αριστοκρατία Ανταγωνισμός των αριστοκρατικών γενών – πολιτική κρίση Ανάδυση του δήμου Ο Κλεισθένης γίνεται ‘προστάτης του δήμου’ Προτείνει στην εκκλησία του δήμου ριζικές μεταρρυθμίσεις Η εκκλησία υπερψηφίζει

Η εξέλιξη του πολιτεύματος Τις βάσεις έθεσε ο Σόλων (τιμοκρατικό πολίτευμα) Η δημοκρατία δημιουργήθηκε με τις ριζικές μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη Εξελίχθηκε με τις μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτη Έφτασε στην πλήρη έκφρασή της με τις μεταρρυθμίσεις του Περικλή

Κλεισθένης: Ριζική αναμόρφωση σώματος πολιτών Κλεισθένης: Ριζική αναμόρφωση σώματος πολιτών Καταργούνται οι 4 αρχαίες φυλές και δημιουργούνται 10 νέες, τεχνητές, φυλές Το έδαφος της Αττικής διαιρείται σε τρεις περιοχές (Άστυ – Παραλία – Μεσογαία) 100 δήμους (αργότερα έφθασαν τους 139) Η κάθε φυλή αποτελείται από δήμους που ανήκουν και στις τρεις περιοχές Άρα η κάθε φυλή έχει τρεις τριττύες (ομάδες δήμων): Μία τριττύ (ομάδα δήμων) από το άστυ Μία τριττύ από τα παράλια Μία τριττύ από την μεσογαία

Κλεισθένης: Ριζική αναμόρφωση σώματος πολιτών Κλεισθένης: Ριζική αναμόρφωση σώματος πολιτών Φυλές (10) Τριττύες (30) 10 στο άστυ, 10 στα παράλια, 10 στη μεσογαία Δήμοι (100-139) Στο εξής ο κάθε πολίτης φέρει το όνομα του δήμου του και μόνο (όχι όνομα αριστοκρατικού γένους - μέτρο εξισωτικό) Π.χ. Περικλής Ξανθίππου Χολαργεύς

Σημασία της κλεισθένειας μεταρρύθμισης Στόχος είναι η διάσπαση των δεσμών πολιτικής εξάρτησης που συνδέουν τους αριστοκράτες με τα μέλη των παλαιών φυλών και ιδίως των υποδιαιρέσεών τους, των γενών και των φρατριών Αποτέλεσμα: πλήρης μίξη των πολιτών στις φυλές: Η κάθε φυλή αποτελείται από δήμους διάσπαρτους σε όλη την Αττική, που περιλαμβάνουν πολίτες όλων των κοινωνικών και οικονομικών τάξεων

Μεταρρυθμίσεις του Κλεισθένη: η ισονομία στην πράξη Δημιουργία νέας Βουλής: Η Βουλή των Πεντακοσίων 50 βουλευτές από κάθε φυλή, Ετήσια θητεία, Ορισμός των βουλευτών με κλήρωση, Ευρύτατες αρμοδιότητες: διακυβέρνηση, προβούλευση Δημιουργείται το Πολιτικό έτος – νέο ημερολόγιο Το έτος υποδιαιρείται σε 10 μέρη (πρυτανείες), αντίστοιχα με τις 10 φυλές Σε κάθε πρυτανεία προεδρεύουν οι 50 βουλευτές μίας φυλής Εναλλαγή των φυλών - Η σειρά καθορίζεται κάθε χρόνο με κλήρωση Η Εκκλησία του δήμου γίνεται κυρίαρχη Πολιτογράφηση μετοίκων και απελεύθερων Θέσπιση οστρακισμού

Οστρακισμός Μέσο για την εκτόνωση πολιτικών εντάσεων – αποφυγή συγκέντρωσης εξουσίας σε έναν πολίτη Κάθε χρόνο η εκκλησία του δήμου αποφασίζει αν θα διενεργηθεί οστρακισμός Απαρτία: τουλάχιστον 6000 ψήφοι Ο οστρακισθείς εκτοπίζεται για 10 χρόνια – όταν επιστρέφει ανακτά όλα του τα δικαιώματα Συνήθως ανακαλούνται σε 2-3 χρόνια Στην πράξη οι οστρακισμοί ήταν πολύ λίγοι

Μεταρρυθμίσεις του Εφιάλτη (462/1 π.Χ.) Μεγάλο μέρος των αρμοδιοτήτων του Αρείου Πάγου περιέρχονται στη Βουλή, την Ηλιαία, την Εκκλησία του δήμου Ο Άρειος Πάγος διατηρεί κυρίως δικαστικές αρμοδιότητες για την εκδίκαση υποθέσεων: Ανθρωποκτονίας εκ προθέσεως Εμπρησμού Θρησκευτικού χαρακτήρα (π.χ. κοπή ιερών ελαιοδέντρων). Με νόμο των μέσων 4ου π.Χ. αι.: Ανακριτικά καθήκοντα σε σοβαρά πολιτικά-οικονομικά εγκλήματα. Συντάσσει έκθεση και παραπέμπει την υπόθεση στην εκκλησία του δήμου, η οποία δικάζει Με ψήφισμα του 338 π.Χ., μετά από πρόταση του Δημοσθένη: Υποθέσεις εσχάτης προδοσίας

Η Αθήνα τον 5ο – 4ο αι. π.Χ. Δημοκρατία των πολιτών (άμεση δημοκρατία) Δημοκρατία των πολιτών (άμεση δημοκρατία) Όλοι οι πολίτες είναι ίσοι μεταξύ τους Όλοι οι πολίτες έχουν πλήρη πολιτικά δικαιώματα Όλοι οι πολίτες έχουν δικαίωμα συμμετοχής στα πολιτειακά όργανα και συμμετοχής στη λήψη των αποφάσεων Στην πολιτεία δεν μετέχουν, παρόλο που προστατεύονται από τους νόμους: Οι αθηναίες γυναίκες Οι μέτοικοι Οι δούλοι

Θεμελιώδεις αρχές του δημοκρατικού πολιτεύματος Ἰσονομία Όλοι οι πολίτες είναι ίσοι ενώπιον του νόμου Ο νόμος είναι ίδιος για όλους Κυριαρχία του νόμου Ο νόμος είναι υπεράνω των ανθρώπων Άρχοντες και απλοί πολίτες οφείλουν να συμμορφώνονται με τον νόμο Ελευθερία Ο πολίτης είναι εξ ορισμού ελεύθερος (πολιτική ελευθερία) Μόνος περιορισμός: η υπακοή στο νόμο, στην δημιουργία του οποίου συνέβαλε και ο ίδιος Η πολιτική ελευθερία αφορά μόνον τους πολίτες

Η Δημοκρατία στεφανώνει τον αθηναϊκό Δήμο Μαρμάρινη στήλη του 336. Ακολουθεί νομοθετικό κείμενο του ψηφίσματος του Ευκράτη εναντίον της ανατροπής του πολιτεύματος και της τυραννίδας

Η ιδιότητα του αθηναίου πολίτη Η ιδιότητα του πολίτη είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμμετοχή σε κάθε είδος εξουσίας (εκτελεστική, νομοθετική, δικαστική) Κτήση: με τη γέννηση από πατέρα Αθηναίο Με νόμο του 451 π.Χ. (πρόταση του Περικλή): στο εξής, πρέπει να είναι αθηναίοι και οι δύο γονείς Η εκκλησία του δήμου μπορεί με ψήφισμα να απονείμει την ιδιότητα του πολίτη σε ξένο, ως ανταμοιβή για την προσφορά του στην πόλη

Θέατρο Διονύσου Πνύκα Πνύκα, αναπαράσταση

Αθήνα, αρχαία αγορά, το μητρώον (παλαιό βουλευτήριο)