Εκπαιδευτικοί σκοποί & στόχοι Φλουρής Αρχιτεκτονική της διδασκαλίας Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Οι εκπαιδευτικοί σκοποί… αποτελούν τη βάση του εκπαιδευτικού συστήματος εκφράζονται μέσω του ΑΠ υλοποιούνται με τη διδακτική πράξη Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Η αξία του διδακτικού στόχου Όταν ετοιμάζεσαι για ένα ταξίδι και δεν έχεις συγκεκριμένο προορισμό τότε όπου και να βρεθείς… είσαι στο σωστό μέρος (Dewey). Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος Οι διδακτικοί στόχοι… Προσδιορίζουν το είδος της δυνατότητας που θα αποκτήσουν οι μαθητές Αποτελούν τις κατευθυντήριες γραμμές για τον προγραμματισμό και οργάνωση της διδασκαλίας για τον έλεγχο της επίτευξης των στόχων Να διατυπώνονται με ακρίβεια χρησιμοποιώντας ρήματα δράσης που περιγράφουν παρατηρήσιμες συμπεριφορές Διακρίνουν, προσδιορίζουν, ταξινομούν, δείχνουν, παράγουν, επινοούν, αναφέρουν, εκτελούν, επιλέγουν Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Για μια ακριβή διατύπωση στόχου Συνθήκες Παρατηρήσιμη συμπεριφορά Κριτήριο επίτευξης Π.χ. Κάθε φορά που θα δίνεται στους μαθητές ένας αριθμός (συνθήκες), να γράφουν και να διαβάζουν έναν άλλο μεγαλύτερο (παρατηρήσιμη συμπεριφορά) και να το κάνουν σωστά 4 στις 5 φορές (κριτήριο). Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος Στοχοθεσία κατά Bloom Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι για υψηλού επιπέδου γνωστικά αποτελέσματα (1) Τα υψηλού επιπέδου γνωστικά αποτελέσματα έχουν να κάνουν κυρίως με την ανάπτυξη της κριτικής και δημιουργικής σκέψης του ατόμου στην επίλυση προβλημάτων. Έτσι περιλαμβάνουν: την ανάλυση ενός προβλήματος την εφαρμογή προηγούμενης γνώσης τη συλλογή νέων πληροφοριών την οργάνωση και σύγκριση δεδομένων την ανάλυση στοιχείων και σχέσεων την σύγκριση εναλλακτικών μεθόδων την επιλογή ενός πλάνου δράσης Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
2. Βασικές αρχές μάθησης διδακτικές προεκτάσεις 2. Βασικές αρχές μάθησης διδακτικές προεκτάσεις Η μάθηση πραγματοποιείται με την ενεργητική συμμετοχή του μαθητή. Οι νέες πληροφορίες που επεξεργάζεται ο μαθητής γίνονται γνώση, όταν συνδέονται με τις προϋπάρχουσες γνώσεις Η κοινωνική αλληλεπίδραση παίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της μάθησης Τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα με δραστηριότητες που έχουν νόημα Η χρήση στρατηγικών για την επίλυση προβλημάτων Η αυτορρύθμιση είναι σημαντικός παράγοντας της μάθησης Έμφαση στη δραστηριότητα ανακάλυψη-παιχνίδι Ζητάμε από τα παιδιά να μας περιγράψουν τα βιώματα που είναι σχετικά Δουλεύουν ομαδοσυνεργατικά Αξιοποίηση κοινωνικού-πολιτισμικού περιβάλλοντος (προβλήματα της καθημερινότητας) Άσκηση ικανότητας για οργανωμένη & μεθοδική έρευνα Ζητάμε από τα παιδιά να περιγράψουν τον τρόπο σκέψης τους Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
3. Επισήμανση βασικών αλλαγών (1) Ο εκπαιδευτικός δε διδάσκει όλη την ύλη μέσα από το σχολικό εγχειρίδιο. Η βιωματική προσέγγιση και οι ανακαλυπτικές δραστηριότητες είναι βασικές προϋποθέσεις για την κατανόηση των εννοιών Η μάθηση βασίζεται στην κατανόηση και όχι στην αποστήθιση Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
3. Επισήμανση βασικών αλλαγών (2) Δραστηριότητα ανακάλυψης: κατάσταση ή πρόβλημα που επιζητεί λύση Χρησιμεύει στην κατασκευή της γνώσης από τους ίδιους τους μαθητές Δίνει ευκαιρίες για ποικίλες εφαρμογές Αφορά τη διαδικασία μάθησης Βοηθάει στο να ανακαλύπτονται οι μαθηματικές έννοιες μέσω κατάλληλων εμπειριών Να επιδέχεται πολλές προσεγγίσεις (Φερεντίνος) Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Βοήθειες για τον προσδιορισμό του κυρίαρχου στόχου Βιβλίο μαθητή Βιβλίο δασκάλου Χρώμα αριθμού κάθε κεφαλαίου Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι ανά άξονα γνωστικού περιεχομένου Αριθμοί (γαλάζιο) Στόχοι: Να απαγγέλλουν (αριθμούν, απαριθμούν) γράφουν διαβάζουν διατάσσουν (συγκρίνουν, παρεμβάλλουν) αναλύουν (φωνολογικά, αριθμητικά) μετατρέπουν ακεραίους έως 1 δις δεκαδικούς κλάσματα (ποσοστά) συμμιγείς με τη βοήθεια ή χωρίς τη βοήθεια του άβακα Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι ανά άξονα γνωστικού περιεχομένου Αριθμοί και πράξεις (μπλε) Στόχοι Να προσθέτουν αφαιρούν πολλαπλασιάζουν διαιρούν Πρώτα με νοερούς υπολογισμούς* (εκτιμήσεις) Εξηγώντας τον τρόπο & τέλος Με κάθετες πράξεις ( +, -, x, :) ακεραίους έως 1 δις δεκαδικούς κλάσματα (ποσοστά) συμμιγείς Α’ Β’ Γ’ Δ’ Ε’ ΣΤ’ 100 1000 10.000 1.000.000 1δις 20 100 1.000 1.000 Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος Νοεροί υπολογισμοί… γιατί χρησιμοποιούνται περισσότερο από τους γραπτούς έτσι κατανοούν καλύτερα την έννοια του αριθμού υποβοηθούν την επίλυση προβλημάτων βοηθούν στην ανάπτυξη των γραπτών μεθόδων υπολογισμού (Thompson, 1999) και Οι τυπικές γραπτές πράξεις (αλγόριθμοι) αποτελούν το τελευταίο στάδιο της διδασκαλίας Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι ανά άξονα γνωστικού περιεχομένου Μετρήσεις Στόχοι (ίδιοι για Ε’ και ΣΤ’): Να χρησιμοποιούν τα συνήθη εργαλεία για να μετρούν μήκος μάζα χρόνο επιφάνεια γωνία χωρητικότητα νομίσματα και να εκφράζουν τα αποτελέσματα των μετρήσεων με φυσικούς, συμμιγείς και δεκαδικούς αριθμούς εκτελούν μετατροπές μονάδων σε συνήθεις μονάδες αναγνωρίζουν ένα μοτίβο επανάληψης, να το συνεχίζουν και να διαπιστώνουν ότι συνεχίζεται επ’ αόριστον. Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι ανά άξονα γνωστικού περιεχομένου Γεωμετρία Στόχοι (σχεδόν ίδιοι για Ε’ και ΣΤ’): Να αναγνωρίζουν χαράζουν υπολογίζουν εμβαδά, μήκος κύκλου συσχετίζουν εμβαδό με περίμετρο Στην ΣΤ’ εμβαδά τραπεζίου κύκλου & όγκους με τύπους Γεωμετρικά σχήματα όπως: Τετράγωνο Ορθ. Παρ/μμο Ορθ. τρίγωνο Ακόμη να… χαράζουν, συγκρίνουν και διακρίνουν είδη γωνιών διακρίνουν είδη τριγώνων και ιδιότητες διενεργούν μεγεθύνσεις - σμικρύνσεις και κατασκευάζουν συμμετρικά σχήματα Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Στόχοι ανά άξονα γνωστικού περιεχομένου Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων. Στατιστική (Βλ PISA) Στόχοι (ίδιοι για Ε’ και ΣΤ’): Να συλλέγουν καταγράφουν πινακοποιούν βρίσκουν ΜΟ μετατρέπουν σε προφορικό λόγο δεδομένα με μορφή διαγραμμάτων, εικονογραμμάτων, ραβδογραμμάτων Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Άξονες γνωστικού περιεχομένου Προβλήματα - ορισμός Τα προβλήματα είναι καταστάσεις στις οποίες το παιδί καλείται να λάβει αποφάσεις για το πώς θα επεξεργαστεί κάποιες πληροφορίες ποσοτικού ή ποιοτικού χαρακτήρα, ώστε να οδηγηθεί σε κάποιο αποτέλεσμα, το οποίο στη συνέχεια θα ελέγξει για την ορθότητά του. (Σακονίδης) Στα προβλήματα απαιτείται χρόνος και έρευνα από το μαθητή. Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Επίλυση προβλήματος ή ο δρόμος για την Ιθάκη Δίνουμε προβλήματα χωρίς ερώτηση Ζητάμε να τα λύσουν Ζητάμε να συμπληρώσουν την ερώτηση και να τα λύσουν Ζητάμε να μας εξηγήσουν το σκεπτικό τους Δίνουμε προβλήματα με ελλιπή ή λανθασμένα δεδομένα Ζητάμε να συμπληρώσουν ή να διορθώσουν τα δεδομένα και να τα λύσουν Δίνουμε προβλήματα με δεδομένα που δε χρειαζόταν Ζητάμε να τα βρουν και να τα διαγράψουν Δίνουμε προβλήματα που λύνονται και άλλα που δεν έχουν λύση Ζητάμε να επισημάνουν εκείνα που λύνονται (Β’, σελ. 55) Δίνουμε στα παιδιά δεδομένα Ζητάμε να κατασκευάσουν προβλήματα με ή χωρίς προϋποθέσεις Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος
Επίλυση προβλήματος… συνέχεια Δίνουμε προβλήματα σχετικά με το κοινωνικό πλαίσιο και τα ενδιαφέροντα (ερευνητικά - εμπειρικά δεδομένα) Ζητάμε να τα σχεδιάσουν Ζητάμε να αντικαταστήσουν τους μεγάλους αριθμούς με μικρότερους και να το λύσουν Ζητάμε να διατυπώσουν τα προβλήματα με δικά τους λόγια Ζητάμε να ξεχωρίσουν τα δεδομένα και την ερώτηση Ζητάμε να βρουν ενδιάμεση ερώτηση προκειμένου να φτάσουν στη λύση (αναγωγή στη μονάδα) Ζητάμε να δραματοποιήσουν το πρόβλημα Δίνουμε προβλήματα με τις απαντήσεις τους που άλλες είναι σωστές και άλλες λάθος Ζητάμε να εκτιμήσουν ποιες απαντήσεις είναι σωστές και ποιες λανθασμένες Αλβανόπουλος Γ. Σχ. Σύμβουλος