Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ήταν ηχητικά ισχυροί οι θεοί στο αρχαίο δράμα ;
Advertisements

ΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΤΗΣ ΚΡΗΤΗΣ
Η ολοκλήρωση σε πολεοδομική και αρχιτεκτονική κλίμακα.
ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
Εισαγωγή στην ιστορία της Αρχιτεκτονικής
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Η Αθήνα σε 1 μέρα! Σωτηρούλα Σταύρου.
ΘΕΑΤΡΟ. ΓΕΝΝΗΘΗΚΑ πριν από δυόμισι χιλιάδες χρόνια σ'ένα εργαστήρι. Είμαι μια θεατρική μάσκα.
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ.
Γιαννάκης Γιάννης Τροβάς Γιώργος Βογιατζής Γιώργος
Τιτσιάνο “Η Αφροδίτη του Ουρμπίνο”
ΜΑΡΙΝΑΚΗ ΜΑΡΙΑ ΜΠΛΙΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ
Ρωμαϊκά κτίσματα στην Θεσσαλονίκη
Παναγιώτης Στεμπίλης Ε΄ Τάξη 43ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας
Επιμέλεια: Σπύρος Αντωνέλλος ΕΜΕ
 Με τον όρο θέατρο εννοούμε την παραγωγή απεικονίσεων και συμβάντων, παραδοσιακών ή φανταστικών, ανάμεσα σε ανθρώπους με σκοπό την τέρψη και την επιμόρφωση.
ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ: ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟΣΑΡΚΑΣΜΟΣ
Η ρωμαϊκή αυτοκρατορία, μια υπερδύναμη του αρχαίου κόσμου
Οι Έλληνες κατακτούν τους Ρωμαίους με τον πολιτισμό τους.
Το Scratch και ο σχεδιασμός γεωμετρικών σχημάτων
Προοπτική με ένα σημείο φυγής
Το θέατρο στην αρχαία Αθήνα
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
Το Αρχαίο Ελληνικό Θέατρο
ΤΟ ΘΕΑΤΡΙΚΟ ΟΙΚΟΔΟΜΗΜΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΕΩΣ ΣΗΜΕΡΑ
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Γιάννης Βάρης Ε2’ 1 ο πρότυπο πειραματικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ
Αρχαία θέατρα Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
ΘΕΑΤΡΟ ΚΑΙ ΜΙΟΥΖΙΚΑΛ  Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με την χρήση κυρίως του λόγου, αλλά.
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
Τα μαθηματικα στην τεχνη και στη φυση
1ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης
Αναγεννησιακή τέχνη Με τον όρο Αναγεννησιακή τέχνη, που εκτείνεται περίπου από το , αναφερόμαστε στην καλλιτεχνική παραγωγή κατά την ιστορική.
Οι τέχνες της ελληνιστικής εποχής
ΜΑΡΙΑ ΚΟΥΤΣΟΥΚΟΥ ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ 1ο Δημ. Σχ. Βαγίων Τάξη : Γ’ Αριθμός μαθητών:12
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
Οι Ιταλοί καλλιτέχνες τις Αναγέννησης
Αθήνα η Γέννηση της Δημοκρατίας
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ
Θέατρο ! Το θέατρο είναι ο κλάδος της τέχνης που αναφέρεται στην απόδοση ιστοριών μπροστά σε κοινό, με τη χρήση κυρίως του λόγου, αλλά και της μουσικής.
ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΔΡΑΜΑ και η Ελένη του Ευριπίδη. Διόνυσος Χαρακτηριστικά λατρείας του Έκσταση, θεοληψία, ενθουσιασμός, μίμηση, μεταμφίεση Διθύραμβος Πρόδρομοι.
Τότε και τώρα. ΕΙΣΑΓΩΓΗ Η επιλογή του θέματος του Project έγινε από εμάς τους μαθητές, που επικράτησε ανάμεσα σε 3 θέματα. Οι λόγοι που επιλέξαμε το θέμα.
1 Λευκωσία, η πρωτεύουσα της Κύπρου Από την Χρυσούλα Ευτυχίου Ειδικότητα: Εκπαιδευτικός Δημοτικής.
Όμιλοι παραδοσιακών τραγουδιών. Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού Το "Εργαστήρι Τέχνης και Πολιτισμού" είναι ένας σύλλογος μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα με.
Η Ακρόπολη και τα μνημεία της
Ο σημαντικότερος συγγραφέας και δραματουργός παγκοσμίως. Οι βιογράφοι θεωρούν ότι η καριέρα του άρχισε το Αποτελούσε μέλος της θεατρικής ομάδας.
Ορισμοί και συνδέσεις - Πως δημιουργεί ο σκηνογράφος ΣΚΗΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Πολυτεχνείο Κρήτης - Αρχιτεκτονική Σχολή εαρινό εξάμηνο Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής II Αμαλία.
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.
Αρχαίο Θέατρο Αρχαίο Ωδείο Πάφου
Αρχαίο Ελληνικό θέατρο
ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΟΛΟΥ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ!!!
ΠΛΑΚΟΣΤΡΩΣΕΙΣ-ΠΡΟΒΟΛΕΣ -ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ
Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική
Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Δ.Π.Θ.
ΜΝΗΜΕΙΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΞΕΝΑΓΟΥ
Ευρωπαϊκή Ιστορία 5 συνάντηση (21/3/2017)
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
Σκηνική μουσική - Η όπερα
Το ευρωπαϊκό θέατρο του 20ού αιώνα ( )
ΒΙΛΛΥ ΚΑΝΝΑ ΠΕΝΥ ΤΖΕΦΕΡΕΜΗΝΑΙΟΥ
Ρωμαϊκή Αγορά Θεσσαλονίκης
Αρχαίο θέατρο Αχαρνών.
ΑΡΙΣΤΟΤEΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗ ΚΑΛΩΝ ΤΕΧΝΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι. Ιντερμέδια και 5 πράξεις κωμωδίας Θεαματικότητα, λαική ψυχαγωγία Προοπτική στη ζωγραφική!! Leon Battista Alberti, Περί ζωγραφικής (1453) Επανάσταση στη θεατρική σκηνή!! Παράδειγμα: Casaria του Αριόστο, 1508, μεμονωμένες δομές η μία δίπλα στην άλλη (καθεμιά= 1 σπίτι) μπροστά από ζωγραφιστά σκηνικά! Κληροδότημα του Βιτρούβιο!!

Σκηνικές πρακτικές: από τον 16 στον 17ο αι. 16ος: Sebastiano Serlio, 2ο βιβλιο από τα Εφτά βιβλία της Αρχιτεκτονικής!!! Κυκλοφόρησε σε όλη την Ευρώπη και διέδωσε τα ιταλικά σκηνογραφικά ιδεώδη! Δεν προέβλεπε τη δυνατότητα γρήγορων αλλαγών, σκηνικά=σταθερά. Αμέσως μετά την πραγματεία→ σκηνικά α βίστα, βλ. ΠΕΡΙΑΚΤΟΙ!!! (τριγωνικά πρίσματα του αρχαίου θεάτρου, με ζωγραφισμένη σκηνή σε κάθε τους πλευρά, περιστροφή γύρω από έναν κεντρικό άξονα)

Σκηνικές πρακτικές στο πέρασμα στον 17ο αι. Nicolò Sabatini (1574-1654), Πρακτική για την κατασκευή σκηνών και μηχανών στα θέατρα!! Απαριθμεί 3 μεθόδους για τη γρήγορη αλλαγή σκηνικών, σημαντική πληροφορία!! α. περίακτοι, β. κινητά τελάρα που γλιστρούν και αφήνουν να φανούν τα άλλα πίσω τους γ. ζωγραφιστά τελάρα που έμπαιναν γρήγορα μπροστά στις σταθερές κουίντες καλύπτοντας την προηγούμενη σκηνή & δείχνοντας την επόμενη!

Βασικά στοιχεία σκηνικού των αρχών του 17ου αι. Πλάγια και επίπεδα τελάρα Συρόμενα σκηνικά στο βάθος Διάφορα τμήματα του τελάρου στο πάνω μέρος της σκηνής → → δλδ πολλά τελάρα, το ένα πίσω από το άλλο, όσες ήταν και οι σκηνές. Φόντο της σκηνής=ζωγραφισμένο, 2 μέρη ενωμένα. → → πάνω μέρος της σκηνής= ουρανός με κενά, έτσι ανεβοκατέβαιναν (κάθετη κίνηση!!) οι ηθοποιοί

Σκηνικός νεωτερισμός του 17ου αι. Αρχικά πολλοί μακινίστες για τις αλλαγές σκηνικών → ατυχή αποτελέσματα, έλλειψη συγχρονισμού!! ΛΥΣΗ → Giacomo TORELLI (1608-1678), il grande mago!! Benetia, 1640 → ανοίγματα-σχισμές στο πάτωμα της σκηνής με τα κάθετα στηρίγματα των τελάρων να περνούν μέσα → βλ. ΒΑΓΟΝΕΤΑ

Μηχανισμός-νεωτερισμός του Τορέλλι Σε όλη την Ευρώπη ως τα τέλη του 19ου αιώνα!!! Βασική μέθοδος γρήγορης αλλαγής σκηνικών Τελάρα πάνω σε οδηγούς & τράβηγμα με το χέρι= ΚΑΠΟΥΤ!!!! Μόνο σε Αγγλία, Ολλανδία, Αμερική!

Ο μάγος του υπερβολικού ύφους! Σχέδια σκηνικών, σκηνογραφικές μακέτες → ζωγράφοι, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες της Ιταλίας Μεγαλειώδη θεάματα & άρχοντες της Ιταλίας (Μάντοβα, Φεράρα, Ουρμπίνο, Μιλάνο, Ρώμη) και χρηματοδότηση του θεάτρου Αυλή των Μεδίκων & αρχιτέκτονας Bernardo Buontalenti, υπεύθυνος θεαμάτων επί 50 έτη!

Θεατρικά κτίσματα: από την Αναγέννηση στον 17ο αι. 1450 →φιλολογικό ενδιαφέρον για την αρχαιοκλασική δραματουργία, αναζήτηση προτύπων στις αρχαιοκλασικές παραστάσεις, στις αρχαίες πηγές (΄Βιτρούβιος, ερείπια ρωμαικών θεάτρων, κλπ.) στοιχείο αντίφασης αρχαίου/ουμανιστικού θεάτρου → μαζικό κοινωνικό γεγονός/αυλική παράσταση!! (βλ. λόγιο θέατρο που δίνει ώθηση στη γέννηση του θεατρικού κτιρίου, όχι λαικό, Κομέντια, που διαιωνίζεται αλλά δε συμβάλλει!)

ΑΙΤΙΕΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΚΤΙΡΙΑΚΗΣ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑΣ ως τον 17ο αι. Αναγέννηση → μεγάλο ενδιαφέρον για το θέατρο, παραστάσεις → στο μέγαρο του ουμανιστή, στην αυλή του πρίγκιπα, στις αίθουσες των ακαδημιών. Χωροθέτηση που ευνοεί προσωρινές λύσεις!!! Σύνδεση παραστάσεων με διάφορες γιορτές: καρναβάλι, γάμοι του πρίγκιπα, πολεμικές νίκες, κ.ά. Παραστάσεις σε αυλές ή κήπους. Τον 16ο αι. → στην αίθουσα δεξιώσεων/συμποσίων (βλ. Σέρλιο). Συνύπαρξη/ανάμειξη διαφορετικών μορφών θεάματος, ίδιον της γιορτής (βλ. λύσεις αρχιτεκτονικά προσωρινές!!!): χορός, μουσική, μιμική, τραγωδία, αλληγορία, ιντερμέδια…..

Αναγέννηση & Ολίμπικο Teatro Olimpico di Vicenza: 1580-85 πλασματικό περιβάλλον σε προοπτική: δρόμος, πλατεία, με τελάρα από γύψο και ξύλο και ζωγραφιστά σκηνικά βάθους = ψευδαισθητική αναπαράσταση & αρχαιοκλασική scenae frons αδυναμία συνύπαρξης & συμβιβασμού αυτών των 2 λύσεων και διαφορετικών τρόπων αναπαράστασης.

Ολίμπικο 2 Το πιο παλιό παράδειγμα αναγεννησιακού θεάτρου Το πιο παλιό παράδειγμα αναγεννησιακού θεάτρου Κατασκευάστηκε για λογαριασμό της Ακαδημίας Ολίμπικα της Β. (έρευνα γύρω από το αρχαίο θέατρο) Προσπάθεια του Παλάντιο να κάνει την ακριβή ανάπλαση ενός αρχαιοκλασικού θεάτρου στο εσωτερικό ενός ήδη υπάρχοντος κτιρίου.

Ολίμπικο 3: χαρακτηριστικά Καθίσματα σε σχήμα ημιέλλειψης