Η εικονομαχία αποτελεί να θεολογικό λατρευτικό ζήτημα που συντάραξε τη ζωή της βυζαντινής αυτοκρατορίας ολόκληρο τον 8ο και τις αρχές του 9ου μ.Χ. αιώνα.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδασκαλία Ιστορίας Β΄Γ/σίου-Λυκείου Παράδειγμα:Η ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Ιωάννης Δημητρούκας Σχολικός Σύμβουλος Φιλολόγων Πρωτογενείς πηγές Textus Byzantini.
Advertisements

Ελεγκτικό Συνέδριο Δημοσιονομική ευθύνη αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού Δημοσιονομική ευθύνη αιρετών οργάνων Ο.Τ.Α. α΄ βαθμού Μαρία – Ευαγγελία Καλλιτσιώτη.
Δίκαιο Επιχειρήσεων ΙΙ Ενότητα 6: ΝΟΜΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗΣ Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος.
ΑΞΙΟΣΗΜΕΙΩΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ Α’ ΟΜΑΔΑ: ΚΡΟΜΛΙΔΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑ ΕΡΜΙΟΝΗ ΚΩΤΣΑΡΗ ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΜΑΡΤΙΡΟΣΙΑΝ ΑΝΤΖΕΛΑ.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΑΤΡΟΥ. Αρχαίο ελληνικό θέατρο Θεός Διόνυσος Διθύραμβος Αρχαίο δράμα Αριστοτέλης Αρίωνας Θέσπης.
Δημόσιες σχέσεις – Συμπεριφορά, δεοντολογία Διονύσης Ανανιάδης Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος 11 ο Πανελλήνιο Συνέδριο Δερματολογίας Αφροδισιολογίας
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
Διαχείριση του άγχους των μικρών μαθητών της Α’ δημοτικού κατά τις πρώτες μέρες του σχολείου με τη μέθοδο των σκεπτόμενων καπέλων του De Bono εκπ. Αθηνά.
ΗΦΑΙΣΤΕΙΑ ΚΑΙ ΗΦΑΙΣΤΕΙΑΚΑ ΤΟΞΑ. Σε αυτή την παρουσίαση θα δείτε σημαντικές πληροφορίες για τα σημαντικότερα ηφαίστεια στον κόσμο.
ΚΥΠΡΟΣ ΗΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΖΑΡΟΥ. Η Κύπρος, η οποία βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα της Μεσογείου Θαλάσσης και νότια της Τουρκίας, είναι το μεγαλύτερο.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ( ΗΜΕΡΗΣΙΟ - ΕΣΠΕΡΙΝΟ ) Τάξη Β ΄ Ι. Π. Αμπελάς, Δρ Φιλοσοφίας Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός διδακτέας ύλης.
Τα γυναικεία γεννητικά όργανα διακρίνονται σε εσωτερικά και εξωτερικά. Εξωτερικά είναι το αιδοίο το οποίο αποτελείται από τα μεγάλα και μικρά χείλη εσωτερικά.
Η Βασιλεία του Μιχαήλ Γ΄ και η αυγή της Νέας Εποχής Ιστορία β΄ γυμνασίου.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ
«Η επιτραπέζια ελιά ως λειτουργικό προϊόν- Μια νέα προσέγγιση»
Μαργαρίτα Παπαδάκη – Άννα Τσακάλη
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Преформативный период (IΙ–XV вв.)
ΓΗ Μανέτα Γεωργία Μπιτούνη Κωνσταντίνα Κατσουλιέρη Μαριλένα
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 5η: Αἰωνιότητα ΙΙΙ Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
AΓΓΛΙΑ ΚΑΙ ΡΩΜΗ H Αγγλία είναι μια πολύ αγαπητή χώρα για να πάτε.
Δομικά Πεδία της Σελίδας του Μαθητή (Αναλυτικά) – Ενδεικτικά Παραδείγματα
Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑΣ Π.Μ.Σ. «ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΓΕΩΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ ΣΤΗ.
Η ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΥΛΗΣ ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΦΟΡΤΙΟ.
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΜΕΧΡΙ ΣΗΜΕΡΑ..
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ, ΤΗ ΡΩΜΑΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, ΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ κΑΙ ΤΗ ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΠΟΧΗ καρολινα κορωνακου-παξιμαδη β’3.
4ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΣΠΑΡΤΗΣ «Γ. ΡΙΤΣΟΣ»
ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑ ζητειται ελπισ – το ποταμι αντωνησ σαμαρακησ
Δραστηριότητες από τον Κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο
Η κρίση στους κόλπους της δυτικής χριστιανοσύνης
Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης Νηπίου (Portfolio Assessment)
Αγγελικη χαραλαμποπουλου β3 Αρχαια ελληνικη γραμματεια (ιλιαδα)
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Το πένθος στην σύχγρονη Ελλάδα και στην Αρχαιότητα
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΄Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Αντισημιτισμός Μάθημα: Θρησκευτικά Π.Γ.Ε.Σ.Σ. Ομάδα: Κοκομπάια
110 ΓΕΛ ΠΑΤΡΑΣ Σχ. Έτος Τμήμα Α1 ΜΟΡΦΕΣ ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ Αθανασοπούλου Ιωάννα Βελισσάρη Ελένη Βεντούρα Λουίζα Δελλαπόρτα Χριστίνα.
Εργασία Γυναίκες Στην Γαλλική Επανάσταση
ΒΑΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΥ Γ2 ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗ ΣΧΟΛΗ Ν. ΣΜΥΡΝΗ ΥΠ.ΚΑΘ.Π.ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ
«ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΠΟΙΗΤΗΣ» ΜΙΛΤΟΣ ΣΑΧΤΟΥΡΗΣ
Η εποχή των επαναστάσεων
Ο Άνθρωπος ως Διάκονος του Πλησίον
ΟΛΛΑΝΔΙΚΟ ΜΠΑΡΟΚ συνέχεια…
Η αγιογραφία στους καθολικούς ναούς
Ενώ ο Λύσανδρος βρίσκεται στη Ρόδο, οι Αθηναίοι, με ορμητήριο τη Σάμο, λεηλατούν τις ιωνικές πόλεις που ανήκαν στον Κύρο.
Ανανεώσιμες και μη ανανεώσιμες πηγές ενέργειας
Η παραβολή του Σπλαχνικού Πατέρα
ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΔΙΑΦΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΔΡΑΣΗΣ
Άλλα είδη παραπομπής και βιβλιογραφίας.
Νίκος Καζαντζάκης
ΔΗΜΟΚΡΙΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΡΑΚΗΣ
ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ στα σχολεια.
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Μαθήματα στοματικής υγιεινής
Το Παναθηναϊκο Σταδιο.
Παράδειγμα χρήσης λογισμικού παρουσίασης
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
Εργαστήριο Από την απλή παρατήρηση στην αξιοποίηση των στοιχείων της
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Bibliotheca Hagiographica graeca
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
Το Γερμανικό εκπαιδευτικό σύστημα
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Η Ελλάδα κατά την πρώιμη ψυχροπολεμική περίοδο,
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η εικονομαχία αποτελεί να θεολογικό λατρευτικό ζήτημα που συντάραξε τη ζωή της βυζαντινής αυτοκρατορίας ολόκληρο τον 8ο και τις αρχές του 9ου μ.Χ. αιώνα. Πρόκειται για μία διαμάχη που ξέσπασε ανάμεσα σε δυο παρατάξεις: τους οπαδούς της λατρείας των εικόνων (εικονόφιλους) και τους διώκτες της λατρείας των εικόνων (εικονομάχους ). 

Αίτια

Η λανθασμένη ιδέα που είχαν οι εικονομάχοι ότι οι επιτυχίες των εχθρών του Βυζαντίου, προέρχονταν από τη δίκαιη οργή του Θεού για ότι συνέβαινε στο χώρο της λατρείας. Κάποιοι αφελείς μοναχοί με τις υπερβολές και τις δεισιδαιμονίες τους σχετικά με τις εικόνες διαμόρφωσαν ένα κλίμα εικονολατρίας με ειδωλολατρικές εκδηλώσεις. Κατέληξαν να λατρεύουν το ξύλο, το χρώμα και το υλικό της εικόνας, τα οποία θεωρούσαν φορείς της θείας χάριτος και μέσον αγιασμού των πιστών.

Η επιθυμία των Ισαύρων να περιορίσουν την επιρροή των μοναχών. Το ανεικονικό πνεύμα του Ισλαμισμού και οι αντιλήψεις της Ανατολής επηρέασαν τη δυναστεία των Ισαύρων που καταγόταν από τη Συρία. Ο Λέων Γ' ο Ίσαυρος και ο γιος του Κωνσταντίνος ο Ε', όταν έγιναν αυτοκράτορες, προσπάθησαν να επιβάλλουν στους πιστούς τις εικονομαχικές τους απόψεις.

Επιχειρήματα των εικονομάχων

<<Οι εικόνες αναπληρώνουν τα είδωλα και άρα αυτοί που τις προσκυνούν είναι ειδωλολάτρες [...]. Όμως δεν πρέπει να προσκυνούμε κατασκευάσματα των ανθρώπινων χεριών και κάθε είδους ομοίωμα [...]. Πληροφόρησέ με ποιος μας κληροδότησε αυτή την παράδοση, δηλαδή να σεβόμαστε και να προσκυνούμε κατασκευάσματα χεριών, ενώ ο Θεός απαγορεύει την προσκύνηση, και εγώ θα συμφωνήσω ότι αυτό είναι νόμος του Θεού.>> Από επιστολή του Λέοντος Γ’ στον πάπα Γρηγόριο Β’, Travaux et mémoires 3 (1968) 279

<<Γιατί οι Χριστιανοί παθαίνουν ήττες από τους εθνικούς; Επειδή λατρεύονται οι εικόνες [...]! Γι' αυτό σκοπεύω να τις καταστρέψω. [...] Οι αυτοκράτορες που δέχτηκαν και λάτρεψαν τις εικόνες πέθαναν στην εξορία ή στη μάχη. Αυτοί όμως που δεν τις λάτρεψαν πέθαναν στο κρεβάτι τους και τάφηκαν με τιμές στους αυτοκρατορικούς τάφους κοντά στο ναό των Αγ. Αποστόλων. Εγώ επιθυμώ να μιμηθώ τη δεύτερη κατηγορία και να τις καταστρέψω, για να μακροημερεύσω και εγώ και ο γιος νου και η δυναστεία μας να βασιλεύσει ως την 4η και 5η γενιά.>> Scriptor incertus de Leone Bardae filio, έκδ. I. Bekker, Bonn 1842, 349

Επιχειρήματα των εικονολατρών

<<Εφόσον προσκυνώ και σέβομαι το σταυρό και τη λόγχη, τον κάλαμο και τον σπόγγο, με τα οποία οι θεοκτόνοι Ιουδαίοι προσέβαλαν και σκότωσαν τον Κύριό μου, γιατί όλα αυτά στάθηκαν όργανα του έργου της σωτηρίας των ανθρώπων, πώς να μην προσκυνήσω και τις εικόνες που κατασκευάζουν οι πιστοί με αγαθή προαίρεση και με σκοπό τη δοξολογία και την ανάμνηση των παθημάτων του Χριστού; Και εφόσον προσκυνώ την εικόνα του σταυρού που κατασκευάζεται από οποιοδήποτε υλικό, πώς να μην προσκυνήσω την εικόνα του Χριστού που κατέστησε σωτήριο τον σταυρό; Ότι δεν προσκυνώ την ύλη είναι φανερό, διότι, αν καταστραφεί το εκτύπωμα ενός σταυρού που είναι κατασκευασμένος από ξύλο, παραδίδω το ξύλο στη φωτιά. Το ίδιο συμβαίνει και με το ξύλο των εικονισμάτων, όταν αυτά καταστραφούν.>> Ιωάννης Δαμασκηνός, Περί εικόνων, Λόγος δεύτερος, κεφ. 19, Migne, Patrologia Graeca, τ. 94, στήλη 1305.

Συνέπειες

καταστροφή έργων τέχνης διωγμός των “εικονόφιλων” & πρόκληση εμφυλίου σπαραγμού περιορισμός των υπερβολών στη λατρεία των εικόνων και λειψάνων καταστροφή όλων των εικονομαχικών κειμένων μετά την αναστήλωση των εικόνων το 843 η εκκλησία της Ρώμης στρέφεται προς του Φράγκους αφαίρεση από τη δικαιοδοσία του Πάπα της Ν. Ιταλίας & Ελλάδας, μετά την καταδίκη της εικονομαχίας από το Γρηγόριο Γ’

Πηγές http://history-gymelliniko.blogspot.gr/2014/11/blog-post_18.html https://docs.google.com/document/d/1IxDtbVoxhQhjuMr8NyqUpBlhCP9XgK3eG-aBshR0fHg/edit http://users.sch.gr/aiasgr/Buzantio/Buzantinh_istoria/Eikonomaxia.htm http://www.slideshare.net/kioufe/10-38299063