Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο Τίτλος μαθήματος: Εκπαιδευτική αξιολόγηση Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο Πτώση του επιπέδου των επιδόσεων Αυξανόμενη πίεση για επιδόσεις Έννοια της επίδοσης: Το αποτέλεσμα μιας προσπάθειας σωματικής ή πνευματικής Οι δυνατότητες επιδόσεων των ανθρώπων είναι διαφορετικές – το ίδιο ισχύει και στο σχολείο Εξέταση της επίδοσης με βάση τους στόχους διδασκαλίας: αγνόηση των δυνατοτήτων
Έννοια της επίδοσης: Μέτρηση της επίδοσης: επίδοση είναι μόνο ότι μπορεί να μετρηθεί.. Η επίδοση ως «σχολική μάθηση»: από το «έργο» στην «ενέργεια» Η επίδοση ως διαδικασία (ικανοποίηση / δημιουργία) Το σχολείο των επιδόσεων (εξετάσεις, βαθμοί, ανταγωνισμός) Διεύρυνση του όρου επίδοση
Παιδαγωγικός ορισμός επίδοσης όχι μόνο το αποτέλεσμα - εξατομικευμένη πορεία μάθησης όχι στον ανταγωνισμό - κοινωνική διάσταση της μάθησης όχι στην επιλογή: ενθάρρυνση και παρώθηση του μαθητή
Επαναπροσδιορισμός της αρχής της επίδοσης Ικανότητα κρίσης και κριτικής προετοιμασία για ατομική και κοινωνικοπολιτική ικανότητα δράσης, αυτοπροσδιορισμός του ατόμου συλλογική δράση αλληλεγγύη ικανότητα επικοινωνίας ικανότητα διατύπωσης προσωπικών ενδιαφερόντων ικανότητα αντίληψης και κατανόησης του άλλου ικανότητα διευθέτησης συγκρούσεων…
Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία (1) Από την αρχή της καταγωγής στην αρχή της επίδοσης Α) Οικονομικοί λόγοι: Κατανομή των ατόμων στις θέσεις εργασίας (εξετάσεις και τίτλοι) Βελτίωση της παραγωγικότητας Ικανοποίηση των ατόμων Β) Κοινωνικοί λόγοι: Χειραφέτηση της αστικής τάξης Αίτημα του Διαφωτισμού Σύνθημα της γαλλικής επανάστασης: ισότητα ευκαιριών Γ) Ψυχολογικοί λόγοι: Κάθε προσπάθεια πρέπει να επιβραβεύεται με την ανάλογη αμοιβή Ο ικανότερος στις ελκυστικότερες θέσεις (κοινωνική δικαιοσύνη)
Αμφισβήτηση της αρχής των επιδόσεων Υπάρχει τέλεια κοινωνία των επιδόσεων; Κοινωνία χωρίς καμία αρχή των επιδόσεων; «Μάθηση→ επίδοση→ επιλογή→ κατανομή→ κοινωνική θέση»
Ιδεολογική κριτική της αρχής των επιδόσεων (1) Η κοινωνική καταγωγή εξακολουθεί να παίζει σημαντικό ρόλο στις ικανότητες του ατόμου, στις ευκαιρίες μόρφωσης και στην επαγγελματική και κοινωνική καταξίωση Η σχολική επιτυχία είναι «ζήτημα ταξικής προέλευσης και κουλτούρας» (γλωσσικός κώδικας, ερεθίσματα, κίνητρα, προσδοκίες, στυλ αγωγής κ.λπ.) Αρχή των επιδόσεων σε συνδυασμό με την αρχή της ικανοποίησης των μορφωτικών αναγκών όλων των μαθητών (αρχή κράτους πρόνοιας) Αντισταθμιστική αγωγή: όχι τυπική ισότητα προσφοράς αλλά ισότητα ευκαιριών ανάπτυξης
Ιδεολογική κριτική της αρχής των επιδόσεων (2) Διαφοροποίηση / εξατομίκευση διδασκαλίας και όχι έμφαση στις επιδόσεις Διαφορετικοί χρόνοι και ρυθμοί μάθησης από μαθητή σε μαθητή Ενθάρρυνση / ενίσχυση του μαθητή και όχι στιγματισμός και ιεραρχική κατάταξη Ο μαθητής ευτυχισμένος στο σχολείο: πιο ανθρώπινες επιδόσεις (ολοκλήρωση της προσωπικότητας, πνεύμα αλληλεγγύης, συντροφική εργασία…)