«Διασχίζοντας το δρόμο που χάραξε ο Άραχθος» Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Κ.Π.Ε. Αράχθου - Άρτας . 1
Διήμερο - τριήμερο πρόγραμμα
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Ο Άραχθος είναι το ποτάμι που καθορίζει τον νομό Άρτας, ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ Ο Άραχθος είναι το ποτάμι που καθορίζει τον νομό Άρτας, αφού διαμόρφωσε και συνεχίζει να διαμορφώνει τη ζωή και την φυσιογνωμία του νομού. Διήμερο πρόγραμμα που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να γνωρίσουν από κοντά τον Άραχθο, το ταξίδι του και τους παραποτάμους του. Να έρθουν σε επαφή με την ιστορία του τόπου, τις παραδόσεις και τους θρύλους που αφορούν το ποτάμι. Η κατανόηση της αξίας του Άραχθου ποταμού, θα δώσει τη δυνατότητα στους μαθητές να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση και περιβαλλοντική ευθύνη.
ΣΤΑΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ Παρουσίαση του προγράμματος στη αίθουσα προβολών, γνωριμία μαθητών και συνοδών εκπαιδευτικών με τα μέλη της παιδαγωγικής ομάδας, συμπλήρωση φύλλων εργασίας. Προβολή παρουσίασης με θέμα την ιστορική αναδρομή του ποταμού Άραχθου και τα οικολογικά προβλήματα. Περπατώντας προς τον φάρο και στην λιμνοθάλασσα του Άγριλου ,συζητάμε για την πανίδα και την χλωρίδα, την καταγράφουμε και με το τηλεσκόπιο παρατηρούμε και αξιολογούμε την ορνιθοπανίδα της περιοχής. Αναφορά στο ρόλο και στην αξία του ποταμού, στους μύθους ,τους θρύλους και τις παραδόσεις που συνδέονται με την ύπαρξή του. Ενημέρωση για τα πέτρινα μνημεία του ποταμού (Γέφυρα Άρτας, Γεφύρι Πλάκας και πρόχειρες διαβάσεις (ξυλογέφυρες). Επίσκεψη στο Αρχαιολογικό μουσείο της Άρτας και στο ιστορικό Γεφύρι ,δραματοποίηση του ποιήματος «Του γεφυριού της Άρτας» . Επίσκεψη στο χωριό «Σκούπα Άρτας» και οδοιπορικό στο περιβαλλοντικό μονοπάτι της βίδρας και στη γέφυρα Τζαρή. Ψυχοκινητικά παιχνίδια και εικαστικές δραστηριότητες. 4
ΣΤΟΧΟΙ Να γνωρίσουν οι μαθητές τις ιδιαιτερότητες του ποταμού Άραχθου και να αντιληφθούν τη σημασία του για τη ζωή της περιοχής και την αναγκαιότητα της προστασίας του. Να συλλέξουν και να επεξεργαστούν στοιχεία από την ιστορία της περιοχής. Να ενημερωθούν και να ευαισθητοποιηθούν ώστε να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση και περιβαλλοντική ευθύνη απέναντι στο παρελθόν και το παρόν του τόπου μας. Να μάθουν να χειρίζονται απλά όργανα μέτρησης. Να παρατηρούν, να συλλέγουν , να συσχετίζουν και να ταξινομούν. 5
ΠΕΔΙΟ 1η ημέρα απόγευμα 5:00 μ.μ.-09:00 μ.μ ΠΕΔΙΟ 1η ημέρα απόγευμα 5:00 μ.μ.-09:00 μ.μ (8 χιλ. απόσταση από το ξενοδοχείο.): Υποδοχή των μαθητών σε αίθουσα του Κ.Π.Ε. όπου γίνεται προβολή οπτικοακουστικού υλικού. Περπάτημα στο μονοπάτι του φάρου ή στη γειτονική λιμνοθάλασσα Αγρίλου και παρατήρηση πουλιών με τηλεσκόπιο. Επιστροφή στο κέντρο, επίσκεψη στα μουσεία Αλιείας και φυσικής ιστορίας. Κατασκευές ή παιχνίδια ανάλογα με την ηλικία των μαθητών. 2η ημέρα πρωί 9:00 π.μ – 13:00 μ.μ . Το απόγευμα ελεύθερο. (8 ως 20 χιλ απόσταση από το ξενοδοχείο.): Επίσκεψη στο φράγμα, στον υδροηλεκρικό (Υ.Η.Σ.) σταθμό « Πουρνάρι 1» και τον ταμιευτήρα « Πουρνάρι 2». Συνεχίζουμε τις επισκέψεις μας, στο κάστρο της Άρτας, στο αρχαιολογικό μουσείο και στο Γεφύρι της Άρτας. Λήξη του Διήμερου προγράμματος. 6
3η ημέρα: πρωί 9:00 π.μ -14:30 μ.μ (50χιλ. εκτός πόλης) 3η ημέρα: πρωί 9:00 π.μ -14:30 μ.μ (50χιλ. εκτός πόλης) Επίσκεψη στο « Ιστορικό γεφύρι της Πλάκας». Οδοιπορικό στο περιβαλλοντικό μονοπάτι της βίδρας, στην περιοχή «Σκούπα Άρτας» Στάση στην πλατεία του χωριού και επίσκεψη στο Μουσείο Φωτογραφίας. Περιβαλλοντικά παιχνίδια στον προαύλιο χώρο του Μουσείου. Οδοιπορικό ως την τοποθεσία «Γέφυρα Τζαρή» Επίσκεψη στο νερόμυλο και στο τελωνείο στην περιοχή «Κρυονέρι». Επίσκεψη στο οινοποιείο στην περιοχή «Βαθύκαμπος». Επιστροφή στην Άρτα. Λήξη του τριήμερου προγράμματος.
Δημιουργία παρουσίασης Αντωνοπούλου Ευανθία Σκούρα Χαρούλα Νηπ/γός στο Ολοήμερο Νηπ/γείο Πέτα Άρτας Νηπ/γός- Μέλος της Π.Ο του Κ.Π.Ε. Αράχθου Σχολ. Έτος 2015-16 8