PAUL CEZANNE M O N T S A I N T – V I C T O I R E
Τ Ο Ο Ρ Ο Σ S A I N Τ V I C T O I R E
Το όρος Sainte Victoire βρίσκεται στην Προβηγκία, όπου βρίσκεται και η πόλη Αιξ ον Προβάνς, τόπος γέννησης του Πωλ Σεζάν.
Ως θέμα εμφανίζεται πολύ νωρίς στο έργο του Σεζάν Ως θέμα εμφανίζεται πολύ νωρίς στο έργο του Σεζάν. Επανέρχεται στο ίδιο θέμα ξανά και ξανά αποτυπώνοντας το από διάφορες οπτικές γωνίες ή διαφορετικές εποχές του χρόνου. Το θέμα αυτό αποτελεί ένα από τα βασικά θέματα στη διαμόρφωση της ιδιαίτερης μεθόδου δημιουργίας του.
Αφοσιωμένος απόλυτα στο θέμα του, το παρατηρεί επίμονα και σχολαστικά. Δεν επιδιώκει να δημιουργήσει μία ψευδαίσθηση της πραγματικότητας, όπως συνηθίζονταν στην εποχή του, στα τέλη του 19ου αιώνα. Εγκαινιάζει ένα νέο τρόπο σύλληψης της τέχνης και μια καινούργια αισθητική σχέση μαζί της.
Αναζητά τη βασική δομή, τη μορφή και το χρώμα Αναζητά τη βασική δομή, τη μορφή και το χρώμα. Το πλήθος των σχημάτων και των χρωμάτων της φύσης οργανώνονται σε αφηρημένα σχήματα. Ταξινομεί τα σχήματα επιδιώκοντας την αρμονική τους σχέση στο χώρο του πίνακα.
«Όλα στη φύση είναι πλασμένα σύμφωνα με το σχήμα της σφαίρας, του κώνου και του κυλίνδρου. Θα πρέπει να μάθουμε να ζωγραφίζουμε σύμφωνα με αυτά τα απλά σχήματα» έλεγε ο Σεζάν.
Ο πίνακας γίνεται ένας κόσμος με τους δικούς του νόμους Ο πίνακας γίνεται ένας κόσμος με τους δικούς του νόμους. Υποτάσσει ένα μέρος της πραγματικότητας στη σύνθεση που λέγεται πίνακας. Αποτέλεσμα είναι ένα φαινομενικό κομμάτιασμα της επίπεδης επιφάνειας του πίνακα σε ένα μωσαϊκό από ξεχωριστές χρωματικές κηλίδες.
Επιδιώκει κάθε απόχρωση να αντιστοιχεί σ’ ένα σχήμα.
Δεν ολοκληρώνει το έργο τμηματικά Δεν ολοκληρώνει το έργο τμηματικά. Αναπτύσσει κηλίδες χρώματος, σε διάφορα σχήματα, οι οποίες πυκνώνουν με την ανάπτυξη του έργου. Άλλοτε επικαλύπτονται , άλλοτε αφήνουν να φαίνεται το λευκό χρώμα του μουσαμά.
Η πινελιά του είναι ρυθμική. Προσαρμόζει μια χρωματική ζώνη στις γειτονικές της χρωματικές ζώνες.
Οι αποχρώσεις ενός χρώματος, δεν περιορίζονται στα όρια του τοπικού χρώματος, αλλά αναπτύσσονται σε όλο τον πίνακα. Οι πράσινες αποχρώσεις π.χ. δεν περιορίζονται στα δέντρα αλλά αναπτύσσονται στο βουνό και τον ουρανό, όπως και οι μπλε αποχρώσεις αναπτύσσονται στο λιβάδι.
Οι μαθητές δημιουργούν μία παραλλαγή του έργου χρησιμοποιώντας τη μέθοδο του Σεζάν. Στόχος της άσκησης είναι οι μαθητές να κατανοήσουν την εξέλιξη της τέχνης προς τον μοντερνισμό και τη σύγχρονη τέχνη. Να κατανοήσουν το χρώμα έξω από τους περιορισμούς που επιβάλλει το τοπικό χρώμα (πράσινο για τα δέντρα, καφέ για το βουνό, γαλάζιο για τον ουρανό). Να εξασκηθούν στις χρωματικές αναμίξεις. Να κατανοήσουν την αυτονομία του πίνακα σε σχέση με τη φύση. Η άσκηση αναπτύσσεται σε δύο διδακτικές ώρες. Ο καθηγητής Μιχάλης Κοντούδης.