Τέχνη και Τεχνολογία
«φρονιμώτατον των ζώων άνθρωπος (εστί) δια το χείρας έχειν» Αναξαγόρας, 5ος αιώνας π.Χ. Τέχνη και Τεχνολογία Βασική προϋπόθεση για τη δημιουργία και αξιοποίηση της Τέχνης (Τεχνολογίας) είναι η επινόηση. Επίσης βασικό ρόλο σ’ όλα αυτά παίζει και η δεξιότητα ή δεξιοτεχνία των χεριών
δημιουργία έργων που εκφράζουν το αισθητικά καλό και προκαλούν στο θεατή, στον ακροατή ή στον αναγνώστη αισθητική απόλαυση, το σύνολο των έργων τέχνης σε έναν ορισμένο χώρο και χρόνο το σύνολο των γνώσεων και των εμπειριών, που είναι απαραίτητες για την άσκηση ενός επαγγέλματος, μιας δραστηριότητας β. επιδεξιότητα, ειδική ικανότητα χειρωνακτικό επάγγελμα, που απαιτεί κάποια τεχνική ειδίκευση: (λόγ.) τέχνασμα, τρόπος παραπλανητικός για να πετύχουμε κτ. (γνωμ.) η πενία* τέχνας κατεργάζεται. τέχνη η [téxni]: Η λέξη «τέχνη» παράγεται από το τίκτω (=γεννώ). Άρα, τέχνη σημαίνει κατ' αρχήν επινόηση για κάτι νέο, δημιουργία κάποιου νέου πράγματος, το οποίο μπορεί να είναι απλά χρήσιμο ή να ανταποκρίνεται στην ευαισθησία του κατασκευαστή / δημιουργού.
τεχνολογία - η [texnolojía] Τεχνολογία κατά κυριολεξία σημαίνει λόγο περί των τεχνών (των πρακτικών που υπηρετούν τη χρησιμότητα) και των καλών τεχνών (που εκφράζουν την καλαισθησία των ανθρώπων). Στην πραγματικότητα έχουμε περιορίσει τον όρο τεχνολογία μόνο στις πρακτικές τέχνες και δηλώνουμε συλλήβδην τα εργαλεία ή μηχανήματα (απλά ή σύνθετα ή συνθετότατα - λεπτότατα - πολυπλοκότατα), που επινοούν και κατασκευάζουν οι άνθρωποι για την εξυπηρέτηση των αναγκών τους. τεχνολογία - η [texnolojía] Η λέξη «τεχνολογία» προέρχεται από: Τέχνη + λόγος
Κινηματογράφος και Τεχνολογία Κινηματογράφος και Τεχνολογία
Κινηματογράφος κίνηση + γραφή Ο κινηματογράφος ή αλλιώς σινεμά αποτελεί σήμερα την αποκαλούμενη και έβδομη τέχνη, δίπλα στη γλυπτική, τη ζωγραφική, το χορό, την αρχιτεκτονική, τη μουσική και τη λογοτεχνία. Αρχικά εμφανίστηκε περισσότερο ως μια νέα τεχνική καταγραφής της κίνησης και οπτικοποίησής της. Κινηματογράφος κίνηση + γραφή
Βασικές αρχές λειτουργίας Η αίσθηση της κίνησης που δημιουργείται όταν βλέπουμε μια ταινία βασίζεται στην εκμετάλλευση δύο οπτικών φαινομένων: το πρώτο είναι η διατήρηση της οπτικής εικόνας στον εγκέφαλο για ένα κλάσμα του δευτερολέπτου μετά την προβολή της στο φακό του ματιού (persisternce of vision), ενώ το δεύτερο δημιουργεί την ψευδαίσθηση της κίνησης, όταν οι εικόνες διαδέχονται η μία την άλλη (φαινόμενο phi). Τα δύο αυτά φαινόμενα μαζί αποτελούν τη βάση του κινηματογράφου από φυσιολογικής πλευράς, ενώ από την τεχνική υπάρχει ένα φιλμ, που προβάλλει συνεχόμενες εικόνες σε συγκεκριμένο ρυθμό. Αυτός ο ρυθμός είναι συνήθως 16 καρέ ανά δευτερόλεπτο για τις βουβές ταινίες και 24 για τις ταινίες με ήχο. Η διαφορά αυτή των 8 καρέ εξηγεί και το γεγονός ότι πολλές από τις βουβές ταινίες εμφανίζονται να διαδραματίζονται σε ταχύτερους από τη φυσιολογική κίνηση ρυθμούς, όταν προβάλλονται από σύγχρονες μηχανές προβολής των 24 καρέ ανά δευτερόπλεπτο.
Κινηματογράφος και Τεχνολογία Ο κινηματογράφος είναι ίσως η μόνη τέχνη που βασίζεται απόλυτα στην τεχνολογία! Δεν θα μπορούσαμε να γυρίσουμε ταινίες αν δεν υπήρχαν κάμερες, μικρόφωνα και μηχανές μοντάζ. Η τεχνολογία εμφανίζεται να είναι η ίδια το θέμα πολλών κινηματογραφικών ταινιών
Η τεχνολογία ως μέσο… Κάμερες, Μικρόφωνα κλπ. Η χρήση, όμως, των ηλεκτρονικών υπολογιστών ήταν αυτή που έφερε τη μεγαλύτερη επανάσταση στον κινηματογράφο. (ο σκηνοθέτης, ο παραγωγός, ο σεναριογράφος, ακόμα και ο σκηνογράφος και ο ενδυματολόγος είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα χρησιμοποιήσουν ηλεκτρονικό υπολογιστή πριν καν ξεκινήσουν τα γυρίσματα! Ας δούμε πώς: Οι περισσότεροι σεναριογράφοι γράφουν πλέον τις ιστορίες τους στον υπολογιστή. Οι παραγωγοί, έχουν τη δυνατότητα να υπολογίζουν με ακρίβεια ακόμα και το παραμικρό ευρώ που θα ξοδέψουν! ο σκηνοθέτης μαζί με το σκηνογράφο μπορούν να απεικονίσουν όλα τα σκηνικά της ταινίας, τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιηθούν και τις θέσεις της κάμερας και των πρωταγωνιστών σε διάφορα ψηφιακά προγράμματα. Ο σχεδιασμός των κοστουμιών και η επιλογή του σωστού μακιγιάζ (κυρίως για τις ταινίες επιστημονικής φαντασίας) Μία ακόμα από τις πιο συνηθισμένες χρήσεις των ηλεκτρονικών υπολογιστών πριν την παραγωγή μιας ταινίας, είναι στην επιλογή των ηθοποιών, αλλά και των χώρων που γίνονται τα γυρίσματα.
Η τεχνολογία ως θέμα… Ταινίες επιστημονικής φαντασίας Ντοκυμαντέρ Ταινίες που πραγματεύονται την επίδραση τεχνολογικών επιτευγμάτων στην ζωή του ανθρώπου
Μοντέρνοι Καιροί (1936), Τσάρλυ Τσάπλιν Οι Μοντέρνοι Καιροί είναι μια κινηματογραφική ταινία του Τσάρλι Τσάπλιν που γυρίστηκε το 1936. Στην ταινία εμφανίζεται ο γνωστός αλητάκος με το χαρακτηριστικό καπέλο και μουστάκι, ο οποίος αγωνίζεται να επιβιώσει στον μοντέρνο, βιομηχανοποιημένο κόσμο. Το φιλμ έχει φόντο το μεγάλο οικονομικό και χρηματιστηριακό κραχ του 1929 και αποτελεί ένα σχόλιο στην απεγνωσμένη εύρεση εργασίας σε μια κοινωνία με τεράστια ανεργία καθώς και στην οικτρή οικονομική κατάσταση των ανθρώπων. Τέλος στην ταινία γίνονται ειρωνικές αναφορές για την έντονη βιομηχανοποίηση και την επιρροή που κατά τον Τσάπλιν έχει αυτή στις συνθήκες εργασίας (πχ λωρίδα παραγωγής).
«Terminator 2», 1991, James Cameron Εξολοθρευτής 2: Μέρα Κρίσης (αγγλικά: Terminator 2: Judgment Day) είναι περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας παραγωγής 1991, σε σκηνοθεσία του Τζέιμς Κάμερον. H ταινία ακολουθεί τη Σάρα Κόνορ και το γιο της, Τζον, στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν από έναν νέο και πιο εξελιγμένο εξολοθρευτή, ο οποίος σκοπό έχει να σκοτώσει τον Τζον πριν γίνει ο αρχηγός της αντίστασης. Ένας παλαιότερος και λιγότερο εξελιγμένος εξολοθρευτής αναλαμβάνει να προστατεύσει τη Σάρα και τον Τζον και να βοηθήσει να αποφευχθεί η Μέρα της Κρίσης, μια μέρα της ιστορίας όπου οι μηχανές θα εξεγερθούν και θα εξαφανίσουν όλη την ανθρωπότητα.
Jurassik Park, 1993, Steven Spielberg Το Jurassic Park είναι μια αμερικάνικη ταινία θρίλερ επιστημονικής φαντασίας, σε σκηνοθεσία Στίβεν Σπίλμπεργκ, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μάικλ Κράιτον. Η ταινία επικεντρώνεται στο φανταστικό νησί Isla Nublar στην Κόστα Ρίκα, όπου ο δισεκατομμυριούχος φιλάνθρωπος Τζον Χάμοντ (Ρίτσαρντ Ατένμπορο) και μια ομάδα γενετικών επιστημόνων από την εταιρεία του, έχουν δημιουργήσει ένα πάρκο ψυχαγωγίας με κλωνοποιημένους δεινόσαυρους. Όμως η ιστορία αυτή δεν έχει καλό ξεκίνημα. Μετά από την ξενάγηση στο πάρκο, οι φράκτες ασφαλείας απενεργοποιούνται. Οι δεινόσαυροι απελευθερώνονται και αρχίζουν να σπέρνουν την καταστροφή. Οι δεινόσαυροι που κυριαρχούν στην ταινία είναι οι: Τυραννόσαυρος, Τρικεράτωψ, Βραχιόσαυρος, Κομψόγναθος, Παρασαυρόλοφος, Στρουθιόμιμος και Διλοφόσαυρος.
Matrix, 1999, Αφοι Γουατσόφσκι. The Matrix είναι κινηματογραφική περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, σε σενάριο και σκηνοθεσία των αδερφών Γουατσόφσκι. Αποτέλεσε την αρχή της σειράς Μάτριξ, η οποία περιλαμβάνει ταινίες, κόμικς, βιντεοπαιχνίδια και κινούμενα σχέδια. Απέσπασε τέσσερα βραβεία Όσκαρ στις τεχνικές κατηγορίες. Η ταινία περιγράφει ένα μέλλον στο οποίο ο κόσμος όπως τον ξέρουμε εμείς είναι ουσιαστικά το Matrix, μια εικονική πραγματικότητα που δημιουργήθηκε και συντηρείται από νοήμονες μηχανές προκειμένου να κατευνάσει, υποτάξει και εκμεταλλευτεί τον ανίδεο ανθρώπινο πληθυσμό ως πηγή ενέργειας με την υποχρεωτική σύνδεση του στο Matrix μέσω μοσχευμάτων.
S1m0ne, 2002, by Andrew Niccol Όταν η πρωταγωνίστρια της νέας ταινίας του σκηνοθέτη Viktor Taransky αρνείται να την τελειώσει, αυτός αναγκάζεται να βρει αντικαταστάτρια και να ξαναγυρίσει όλες τις σκηνές. Έτσι ο Βίκτορ δημιουργεί μια ψηφιακή γυναίκα η οποία υποδύεται τον κεντρικό χαρακτήρα στην ταινία του. Το όνομα της είναι Σιμόν και προέρχεται από τον όνομα του προγράμματος που την δημιούργησε (Simulation One). Η ταινία έχει τεράστια επιτυχία και σύντομα όλοι αναρωτιούνται: «ποια είναι η Σιμόν;» Η πρόθεση του Βίκτορ είναι να αποκαλύψει την ψηφιακή υπόσταση της πρωταγωνίστριας του μετά την δεύτερη ταινία . Στο τέλος αποφασίζει να καταστρέψει την Σιμόν και σκηνοθετεί το θάνατο της αλλά βρίσκεται κατηγορούμενος για φόνο…
Avatar, 2009, Τζέιμς Κάμερον Ο τραυματισμένος πεζοναύτης που κρατά τον κεντρικό ρόλο παίρνει τη θέση του αδελφού του επιστήμονα σε μια αποστολή που έχει ως στόχο την εκδίωξη των γηγενών ανθρωποειδών Να'βι από την περιοχή τους εξαιτίας της ύπαρξης ενός πολύτιμου μετάλλου, η εξόρυξη του οποίου είναι έργο των ανθρώπων εποικιστών. Ο παραπληγικός πεζοναύτης που είχε ως αρχικό σκοπό του μέσω του αβατάρ του να έρθει σε επαφή με τους Να'βι και να αποσπάσει χρήσιμες για τους ανθρώπους πληροφορίες σχετίζεται με τη φυλή και την κόρη του αρχηγού της φυλής Νεϊτίρι με αποτέλεσμα να γίνει ο κεντρικός χαρακτήρας γύρω από τον οποίο διαμορφώνεται η πλοκή της αντίστασης των Να'βι στα αρπακτικά σχέδια των γήινων εποικιστών. Με τη συνδρομή των φυσικών δυνάμεων του πλανήτη οι γήινοι ηττώνται και απωθούνται από τον πλανήτη, ενώ ο παραπληγικός πεζοναύτης μετά από μία ιδιαίτερη τελετουργία εγκαταλείπει το γήινο σώμα του για να γεννηθεί για πάντα στο σώμα του αβατάρ του
King Kong Η ταινία που γυρίστηκε το 1933 Η ταινία που γυρίστηκε το 2005