Οι φυσικές επιστήμες στην πρώτη σχολική ηλικία μέσα από το πρίσμα της κοινωνικοπολιτισμικής θεωρίας. Κατερίνα Πλακίτση Αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων e-mail: kplakits@cc.uoi.gr
Σύγχρονες τάσεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών Η παγκόσμια εκπαιδευτική κοινότητα έχει τοποθετήσει τα τελευταία χρόνια σε υψηλή προτεραιότητα τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Συγχρόνως, όλες οι πρόσφατες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις υποστηρίζουν ότι η εκπαίδευση για τις Φ.Ε. πρέπει να ξεκινά από την προσχολική εκπαίδευση. (Benchmarks for Scientific Literacy: American Association for the Advancement of Science, 1993, 2009, Project 2061, Unesco: Natural Scieces).
Σύγχρονες τάσεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών Παρόλα αυτά η ΔΦΕ στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία αποτελεί ένα γνωστικό πεδίο με ιδιαιτερότητες: στην ψυχοπαιδαγωγική στην επιστημολογική και στην διδακτική προσέγγισή του
Σύγχρονες τάσεις στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών Κοινωνιογνωστική προσέγγιση Κοινωνικοπολιτισμική θεωρία
Συμπεράσματα Η Θεωρία της Δραστηριότητας έχει πεδίο εφαρμογής στις Φ.Ε. Μέσα σε διαλεκτικά αλληλεπιδρώντα συστήματα δραστηριοτήτων θα μπορέσουν οι μελλοντικοί δάσκαλοι/ερευνητές να διαχειριστούν την πολυπλοκότητα των ταυτοτήτων, την πολυπολιτισμικότητα, τις ιδιαιτερότητες των φύλων, τα αναλυτικά προγράμματα. Να αντιλαμβάνονται την εξέλιξη ως δυνατότητα ευελιξίας κίνησης, οριζόντια, δηλαδή από το ένα σύστημα στο άλλο και όχι κάθετα ως ωρίμανση ανάλογα με τα στάδια της ηλικίας του παιδιού.