Κειμενογλωσσολογία 11ο μάθημα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
 Εκτίμηση Ικανοτήτων  Αντιμετώπιση Άγχους  Σχεδιασμός Παρουσίασης  Οργάνωση της Παρουσίασης  Έλεγχος του Περιβάλλοντος  Πραγματοποίηση Παρουσίασης.
Advertisements

Γ. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ- ΚΡΙΤΙΚΗ.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Το γλωσσικό μάθημα στο Δημοτικό Σχολείο Δ’ τάξη
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Ε1) 2.4 Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγραμμάτων ταυτοτήτων
Αναδόμηση Σχεδίου Μαθήματος ΑΝΑΠΝΕΥΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΤΟΥ ΔΟΚΙΜΙΟΥ ΜΕ ΑΛΛΑ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ
Έλενα Βλαχογιάννη Φιλόλογος – Επιμορφώτρια ΤΠΕ
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΙΜΕΝΙΚΟΥ ΕΙΔΟΥΣ
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία
Παραγωγή γραπτού λόγου - Παραμύθι
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΗΓΗΣΗ Πράξη επικοινωνίας με την οποία παρουσιάζεται προφορικά ή γραπτά μια σειρά πραγματικών ή πλασματικών γεγονότων. Προϋποθέτει τουλάχιστον.
Δόμηση και αποδόμηση κειμένων εκπαιδευτικής πολιτικής
Τα πρώτα βήματα μιας κριτικής ανάγνωσης
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Μάθημα 1ο Εισαγωγή στη Γλωσσική Τεχνολογία
Ταξίδι στον κόσμο της Γλώσσας Β’ Δημοτικού
περιεχόμενο της γλωσικής διδασκαλίας
κειμενικά είδη αφήγηση περιγραφή οδηγίες επιχειρηματολογία
ΕΚΦΡΑΣΗ ΕΚΘΕΣΗ, Τεύχος Α΄
ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟΥ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2006 ΕΚΘΕΣΗ ΒΙΒΛΙΟΥ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ 1 ΟΥ ΓΕΛ ΕΠΑΝΟΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΕΛΣΑ ΒΑΡΔΑΚΑ.
Δύο βασικοί τρόποι προσέγγισης της γλώσσας: Ο πρώτος: έχει στο επίκεντρό του την πρόταση ως αφηρημένη δομή επιχειρεί τον προσδιορισμό του γραμματικά ορθού.
Οριοθετώντας την έννοια του κειμένου Νεκτάριος Στελλάκης
Γιάννης Τζωρτζάκης Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ12 Αξιολόγηση με Πίνακες Διαβαθμισμένων Κριτηρίων (rubrics) στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΓΕΛ ΦΙΛΟΘΕΗΣ ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
Διάλεξη 10 η ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (MIS) TEI Κρήτης Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης
1 Παιδική Λογοτεχνία Κωτόπουλος H. Τριαντάφυλλος Π.Τ.Ν. – Π.Δ.Μ.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Κειμενογλωσσολογία 12ο μάθημα
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Βασική βιβλιογραφία:
Κειμενογλωσσολογία 13ο μάθημα
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
Αφήγηση αφήγηση.
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
Κειμενογλωσσολογία 6ο μάθημα
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί: Ζάχος Δημήτριος, Ταφραλή Ελένη Ε΄ ΤΑΞΗ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 5: «Η εκκλησία του Χριστού μπαίνει στην ιστορία». Βασικό θέμα: «Η γενέθλια.
501. Εξέλιξη των ιδεών στις φυσικές επιστήμες
Κειμενογλωσσολογία 8ο μάθημα
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Σεμινάριο Τελειοφοίτων
Κειμενογλωσσολογία 09ο μάθημα
Δομή μιας επιστημονικής εργασίας
Κειμενογλωσσολογία 7ο μάθημα
Φροντιστηριακό μάθημα «Κοινωνικής Κλινικής Ψυχολογίας»
Μουσικό Σχολείο Σερρών Μάθημα: Βιολογία Τάξη: Α΄ Λυκείου
Α) Κριτική Θεωρία.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ:
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Πλαίσιο για την ανάλυση των γραπτών πηγών
Το κείμενο Ορισμός Το κείμενο αποτελεί μια γλωσσική ενότητα που έχει καθορισμένα όρια, εσωτερική συνοχή και φέρνει τόσο στοιχεία από τις προθέσεις του/της.
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Γιατί και πως μελετούμε την Ιστορία;
ΑΦΗΓΗΣΗ Αρχιτεκτονικός Σχεδιασμός και Νέες Τεχνολογίες Ι Ομάδα Story 3 Υπ. Καθ.
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΕΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑΣ
– Η ταυτότητα του ρόλου του φύλου
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κειμενογλωσσολογία 11ο μάθημα

Κριτήρια κειμενικότητας (Beaugrande και Dressler 1981) Συνοχή, πληροφορητικότητα, συνεκτικότητα, προθετικότητα και περιστασιακότητα διακειμενικότητα, αποδεκτότητα. Τα κριτήρια αυτά θεωρούμε ότι συμβάλλουν στη συνειδητοποίηση του τρόπου οργάνωσης, σύστασης και κατανόησης ενός κειμένου, νοούμενου ΟΧΙ ως απλής συμπαράθεσης προτάσεων, αλλά ως ενότητας λόγου με λειτουργικό χαρακτήρα.

Διακειμενικότητα Διακειμενικότητα είναι η γνώση των χαρακτηριστικών άλλων ομοειδών κειμένων που ανακαλούν πομπός και δέκτης κατά την παραγωγή και ερμηνεία του. Συνδέοντας τη διακειμενικότητα με τα νοητικά σχήματα, μπορούμε να πούμε ότι κάθε κείμενο εντάσσεται μαζί με τα ομοειδή του σε μια ευρύτερη κατηγορία είδους λόγου (genre) η οποία συνοψίζεται σε και ενεργοποιείται ως νοητικό σχήμα.

Διακειμενικότητα Μεταξύ των συνηθέστερων και πιο αντιπροσωπευτικών ειδών λόγου (κειμενικών τύπων) είναι: η αφήγηση η περιγραφή η επιχειρηματολογία Τα είδη λόγου, ως κειμενικοί τύποι, αποτελούν αναπόσπαστα συστατικά μιας πολιτισμικής και γλωσσικής κοινότητας, κοινωνικές κατασκευές που εξυπηρετούν διαφορετικές κοινωνικές λειτουργίες και εξελίσσονται (π.χ. επιστολή).

Διακειμενικότητα Τα είδη λόγου έχουν διακριτικά (γλωσσικά και μακροδομικά) χαρακτηριστικά, ανάλογα με το σκοπό που καθένα επιδιώκει να πραγματοποιήσει: Π.χ. ένα λογοτεχνικό κείμενο (αισθητική απόλαυση) είναι άμεσα και εμφανώς διακριτό από μια επιστημονική περιγραφή (λογική τεκμηρίωση). Κάθε μέλος μιας κοινότητας, για να λειτουργεί αποτελεσματικά, πρέπει να γνωρίζει τις γλωσσικές και δομικές συμβάσεις των ειδών λόγου (πρβ. τεχνική περιγραφή Vs εξιστόρηση)

Parker, C.A. (2011) Conflict-dialogue pedagogies as learning opportunities for ethnocultural minority immigrant students. In C. Broom (Ed.), Citizen Education Research Network (CERN) Peer Review Collection 2011. Okanagan: Citizen Education Research Network, Comparative and International Education Society of Canada, Canadian Society for the Study of Education, 43-56. http://education.ok.ubc.ca/__shared/assets/2011CERNpeerCollecitons42738.pdf [ημερομηνία πρόσβασης: 20-04-2016]. Parker, C.A. (2012) Conflicts and ‘Canadian’ identities embedded in citizenship education: Diverse immigrant students’ experiences. In P. Cunningham & N. Fretwell (Eds.), Creating communities: Local, national and global, London: CiCe, 623-635. Parker, C.A. (2011) Conflict-dialogue pedagogies as learning opportunities for ethnocultural minority immigrant students. In C. Broom (Ed.), Citizen Education Research Network (CERN) Peer Review Collection 2011. Okanagan: Citizen Education Research Network, Comparative and International Education Society of Canada, Canadian Society for the Study of Education, 43-56. http://education.ok.ubc.ca/__shared/assets/2011CERNpeerCollecitons42738.pdf [ημερομηνία πρόσβασης: 20-04-2016]. Parker, C.A. (2012) Conflicts and ‘Canadian’ identities embedded in citizenship education: Diverse immigrant students’ experiences. In P. Cunningham & N. Fretwell (Eds.), Creating communities: Local, national and global, London: CiCe, 623-635. Διακειμενικότητα H αφήγηση χρησιμοποιείται συνήθως σε, παραμύθια, προσωπικές εξιστορήσεις, ιστορικές εξιστορήσεις, ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΡΕΠΟΡΤΑΖ κτλ. H περιγραφή χρησιμοποιείται συνήθως σε προσωπικές περιγραφές, τεχνικές περιγραφές, επιστημονικές/πληροφοριακές αναφορές κτλ. H επιχειρηματολογία χρησιμοποιείται συνήθως σε δοκίμια, κριτικές ανασκοπήσεις, αντιπαραθετικές συζητήσεις κτλ.

Δομή αφήγησης (Labov &Waletzky 1967) Μια ολοκληρωμένη αφήγηση αποτελείται από τα ακόλουθα συστατικά μέρη (Knapp & Watkins 1994):   Την περίληψη, η οποία προλογίζει το θέμα της ιστορίας, π.χ. «Έμαθες τι έγινε χτες στη συναυλία;», «Έχεις ακούσει την ιστορία με το δράκο;». Τον προσανατολισμό, όπου δίνονται πληροφορίες υποδομής σχετικά με τι έκανε ποιος και πότε, π.χ. «Πριν πολλά πολλά χρόνια κοντά σ’ ένα κάστρο ήταν ένας δράκος. Στο κάστρο ζούσε μια πριγκίπισσα με το βασιλιά πατέρα της και τη βασίλισσα μητέρα της». Την εξέλιξη της δράσης, όπου τα συμβάντα της ιστορίας διατάσσονται σε μια χρονική ακολουθία και δίνεται έτσι απάντηση στο ερώτημα «και μετά τι έγινε;». Π.χ. «Ο δράκος ένιωθε μοναξιά, γι’ αυτό πήγε και την απήγαγε. Είδε όμως πόσο πολύ λυπημένη ήταν και έκανε κάτι πολύ συγκινητικό: Καθώς κοιμόταν, τη σήκωσε απαλά και την επέστρεψε στο κάστρο».

Δομή αφήγησης Την αξιολόγηση, η οποία υπάρχει διάσπαρτη κατά την εξιστόρηση των γεγονότων και δείχνει τη σημασία τους (τις στάσεις και τα συναισθήματα του αφηγητή προς αυτά). Στο παράδειγμά μας ο επιτατικός προσδιορισμός του «λυπημένη» («πόσο πολύ») αποτελεί εσωτερικό σχολιασμό μέσω του οποίου υποδηλώνεται ότι η πράξη του δράκου δεν ήταν καθόλου σωστή. Το κλείσιμο, όπου επιχειρείται η μετάβαση από τον παρελθοντικό κόσμο της ιστορίας στον παροντικό κόσμο της συνομιλίας με γενικές παρατηρήσεις ή γενικότερα συμπεράσματα. Στο παράδειγμά μας το κλείσιμο θα μπορούσε να έχει ως εξής: «Για να είναι λοιπόν ομαλή η συνύπαρξη μ’ έναν άνθρωπο, πρέπει να μένει κοντά μας με τη θέλησή του και όχι να τον κρατάμε με τη βία».

Τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για το γλωσσικό μάθημα Από τη λέξη και τη μορφολογία της στην πρόταση και τη σύνταξή της στο κείμενο και τη σύστασή του στην ιδεολογική συγκρότηση του κειμένου και τη σύλληψή του ως μέσο κατασκευής ταυτοτήτων

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας!