Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας Δρ. Αναστασία Μαλλίδου Αναπληρώτρια Διοικητής Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία» Associate Faculty Member, Faculty of Nursing, University of Alberta, Canada E-mail: anastasia.mallidou@ualberta.net Τμήμα Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Αθηνών, 6ο Εξάμηνο, Φεβρουάριος - Μάιος 2008
Επικοινωνία: Βασικό Εργαλείο Συνεργασίας Επικοινωνία: Βασικό Εργαλείο Συνεργασίας
Γραμμικό μοντέλο επικοινωνίας ΑΠΟΣΤΟΛΕΑΣ ΠΗΓΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Μεταβίβαση πληροφοριών, σκέψεων, ιδεών, συναισθημάτων, κ.α. ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (Λέξεις, σύμβολα, κινήσεις μερών του σώματος) ΕΠΑΝΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ Παράσιτα, παραπληροφόρηση θόρυβοι ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ (προφορικό, γραπτό, κλπ.) ΛΗΨΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ (Ακοή, όσφρηση, αφή) ΑΠΟΔΕΚΤΗΣ ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ (Διανοητική διεργασία) ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ (όπως το έστειλαν)
Αποτελεσματικότητα επικοινωνίας Πρόθεση & διάθεση επικοινωνίας Απαραίτητος χρόνος Αποδοχή συναισθημάτων, αξιών, απόψεων, σκέψεων του άλλου, αν και διαφορετικές Π.χ., Νοσηλευτές σε αλλαγή βάρδιας Προφορική απώλεια έως 100% Προφορική + σημειώσεις απώλεια έως 70% Γραπτή επιτυχία 100%
Μοντέλα επικοινωνίας στην υγεία Είδη συνεργασίας: Ως παρέα Ιεραρχική οργάνωση τύπου στρατού Βάσει καθορισμένων κανόνων της ομάδας – Ηγεσία Επιπτώσεις: Αποδοτικότητα? Αποτελεσματικότητα? Καλή για τον ασθενή? Καλή για τον επαγγελματία υγείας?
Επικοινωνία στην υγεία Επιπτώσεις Παρέα Τύπου στρατού Ηγεσία Αποτελεσματικότητα ?- ?+ + Αποδοτικότητα Ασθενής (+) - Επαγγελματίας (+)
Χώρος Υγείας Παράγοντες που επιδρούν στην επικοινωνία μεταξύ επαγγελματιών Εκπαίδευση Δομή και διαδικασίες καθημερινής πρακτικής Πολιτισμικές εκδηλώσεις (κουλτούρα)
Δυναμική των Σχέσεων
Συνεργασία ή Σύγκρουση; Αίτια (1) Διαφορές ιστορίας & κουλτούρας γλώσσας & επαγγελματικής διαλέκτου (ορολογίας) καθημερινότητας & χρονοδιαγραμμάτων προϋποθέσεων, κανονισμών & μοντέλων επαγγελματικής εκπαίδευσης ευθύνης, αμοιβής και επιβράβευσης επιπέδων προετοιμασίας, προσόντων & κοινωνικής θέσης Φόβοι εξασθένησης επαγγελματικής ταυτότητας Ανησυχία για την κλινική ευθύνη του αποτελέσματος Παραδοσιακές συγκρούσεις μεταξύ επαγγελμάτων
Συνεργασία ή Σύγκρουση; Αίτια (2) Ποικιλία απόψεων & θέσεων Προβλήματα επικοινωνίας Κοινωνικά στερεότυπα & κοινωνικές αντιλήψεις Θέματα εξουσίας Ιδεολογικές διαφορές Σύγχυση ρόλων & αρμοδιοτήτων Διαφορετικοί στόχοι Διαφορετικές προσδοκίες λειτουργίας της ομάδας & αναμενόμενος ρόλος των ατόμων που συμμετέχουν Διαδικασία λήψης αποφάσεων
Από την εμπειρία σας..... Ανακαλέστε ένα παράδειγμα από την πρακτική σας άσκηση που να σχετίζεται με όσα συζητήσαμε σήμερα.