OIKONOMIA KAI ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ 9
ΒΑΣΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΟΥΜΕ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΡΥΠΑΝΣΗ
ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΟΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΣΥΝΔΕΟΝΤΑΙ ΜΕ 3 ΤΡΟΠΟΥΣ Οι φυσικοί πόροι είναι πόροι παραγωγής και ανανεώνονται , αλλά υπάρχουν και μη ανανεώσιμοι. Οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης του κοινού στο περιβάλλον προσφέρονται χώροι αναψυχής πάρκα πλατείες κλπ Τα απόβλητα όπως το CO2 που παράγετε από τα αυτοκίνητα για παράδειγμα και διοχετεύετε στην ατμόσφαιρα Οι 3 αυτοί τρόποι είναι αλληλένδετοι πχ μια παραλία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για καλοκαιρινά μπάνια ή αναψυχή αλλά και για επαγγελματικό ψάρεμα
ΜΟΝΤΕΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΡΥΠΑΝΣΗ MNRP Οριακό καθαρό ιδιωτικό όφελος της επιχείρησης MEC Οριακό εξωτερικό κόστος (επιπλέον ζημιά λόγω της ρύπανσης πχ αναλογικά με την κλίμακα της οικονομικής δραστηριότητας.) ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΩΦΕΛΗ MEC MNPB Αν δεν υπάρχουν περιορισμοί τότε η επιχείρηση θα αυξήσει την οικονομική της δραστηριότητα σε Q1 αυτό θα αυξήσει τη επιφάνεια στον εμβαδόν των περιοχών A+B+C κάτω από την καμπύλη MNRP .ως τόσο υπάρχει και εξωτερικό κόστος που δίνετε από το εμβαδόν B+C+D Το άριστο ύψος ρύπανσης επιτυγχάνετε στο επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας Qs και ονομάζετε κοινωνικώς άριστη δραστηριότητα όπου MRPB=MEC. Το άριστο επίπεδο ρύπανσης επιτυγχάνετε όταν έχουμε επίπεδο ρύπανσης ίσο με το εμβαδόν της επιφάνειας Β Α D B C Qs Q1 ΚΛΙΜΑΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΣΕΙΣ RONALD COASE 1960 Βασικό να δοθούν ιδιοκτησιακά δικαιώματα (νομικά) για την χρήση ενός πόρου τότε μπορούν να γίνουν διαπραγματεύσεις για την σωστή χρήση του ώστε να επιτευχθεί το άριστο ύψος ρύπανσης
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΩΦΕΛΗ Αν αυτοί πού πλήττονται από τον ρυπαίνοντα δεχτούν να πληρώσουν ένα ποσό που ανέρχεται στο ύψος του εμβαδού C+D ή τουλάχιστον ίσου με το εμβαδόν C τότε ο ρυπαίνων θα μείωνε την παραγωγή του στο επίπεδο Qs MEC MNPB Α D B C Qs Q1 ΚΛΙΜΑΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ .Το ίδιο θα συνέβαινε και σε περίπτωση που θα δινόταν ιδιοκτησιακά δικαιώματα στους πληττόμενους αφού η επιχείρηση δεν θα μεγάλωνε την παραγωγή πέραν του Qs διότι θα πλήρωνε αποζημιώσεις στους πληττόμενους.
ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΛΟΓΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΩΦΕΛΗ MEC MNPB Α D t B C Qs Q1 MNPB-t ΚΛΙΜΑΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Αν επιβληθεί ένας φόρος πχ t τότε η καμπύλη MNPB θα μετακινηθεί προς τα αριστερά με το αποτέλεσμα να είναι ίσο με MNPB-t . Ο φόρος θα καταβάλετε σε κάθε μονάδα ρύπανσης και ο ρυπαίνων τώρα θα μεγιστοποιήσει το επίπεδο της οικονομικής του δραστηριότητας και το καθαρό ιδιωτικό του όφελος στο επίπεδο Qs. Εδώ η επιχείρηση όταν παίρνει τις αποφάσεις λαμβάνει υπόψη και τον φόρο ρύπανσης. Αν ο φόρος οριστεί κατάλληλα θα επιτύχει ένα άριστο επίπεδο οικονομική δραστηριότητας Qs
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΜΠΟΡΕΥΣΙΜΕΣ ΑΔΕΙΕΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΑΔΕΙΩΝ P2 D2 P1 D1 Qs ΤΙΜΗ ΑΔΕΙΩΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΑΔΕΙΩΝ P2 D2 P1 D1 Qs ΑΡΙΘΜΟΣ ΑΔΕΙΩΝ Στηρίζετε στην αγορά αδειών από την επιχείρηση ώστε να μπορεί να ρυπαίνει μέχρι ενός ορισμένου σημείου. Ο τρόπος με τον οποίο λειτουργεί η πολιτική αυτήν δίδετε από το γράφημα όπου Η ΤΙΜΉ ΑΓΟΡΑΣ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΘΑ ΚΑΘΟΡΙΣΤΕΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥΣ. ΌΤΑΝ Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΕΊΝΑΙ ΣΤΑΘΕΡΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΙΟ Qs ΤΟΤΕ Η ΖΗΤΗΣΗ ΤΩΝ ΑΔΕΙΩΝ ΘΑ ΕΊΝΑΙ D1 και η τιμή Ρ1 ΑΝ Η ΖΗΤΗΣΗ ΑΥΞΗΘΕΙ ΣΕ D2 τότε η τιμή θα αυξηθεί σε Ρ2
ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Όρια Ο καθορισμός ενός ορίου όπως το St2 θα επιτύχει το άριστο ύψος οικονομικής δραστηριότητας και συνεπώς το άριστο ύψος ρύπανσης αν βέβαια το πρόστιμο βρίσκετε στο σημείο Pen 2 . Ο ρυπαινων δεν θα παράγει ποσότητα μεγαλύτερη από QB διότι το κέρδος θα είναι μικρότερο από το επιβαλλόμενο πρόστιμο για την ρύπανση στην παραγωγή αυτή ΟΡΙΟ St1 St2 ΚΟΣΤΟΣ ΚΑΙ ΩΦΕΛΗ MNPB MEC X Pen 2 Pen 1 πρόστιμο Y QA QS QB ΚΛΙΜΑΚΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Η ραγδαία αύξηση των μέσων μεταφοράς έχει ως βασική συνέπεια την επιβάρυνση του περιβάλλοντος είτε με την μορφή της μόλυνσης από ρύπους είτε με την μορφή της ηχορύπανσης είτε με την μορφή της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Η τελευταία ποσοτικά ως κοινωνικό κόστος μπορεί να υπολογιστεί η δύο πρώτες όμως όχι.
Επιλογές πολιτικών μέτρων ΚΑΤΑΛΥΤΕΣ ΑΥΣΤΗΡΟΤΕΡΟΙ ΚΡΑΤΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΑΥΞΗΣΗ ΤΟΥ ΦΟΡΟΥ ΤΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΕΠΙΒΟΛΗ ΤΕΛΩΝ ΧΡΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΡΟΜΩΝ
Ανακεφαλαίωση της ύλης Γενική ανασκόπηση μαθήματος και ύλη Κεφάλαια που θεωρούνται πολύ σημαντικά
ΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ : ‘’ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ’’ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ S.ISON ΤΡΙΤΗ ΑΓΓΛΙΚΗ ΕΚΔΟΣΗ ΕΤΟΣ 20Ο8 ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ 1 ΕΩΣ 10 ΣΕΛΙΔΑ 1 ΕΩΣ 163 με έμφαση στα κεφάλαια 1-5 ΠΑΥΛΙΔΗΣ ΣΤΑΥΡΟΣ