Δραστηριότητες για την τήξη και την πήξη Γαβρά Παρασκευή 5602 Ζιώγα Στέλλα 5742 Κόλια Ηλιάνα 5650
Δραστηριότητα 1η Ανίχνευσης – «Γιατί λιώνει ο χιονάνθρωπος;» Στόχοι: Να ανιχνεύσουμε τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών σχετικά με το φαινόμενο της τήξης και της πήξης. Περιγραφή: Ο εκπαιδευτικός συγκεντρώνει τα παιδιά στη παρεούλα και τους δείχνει το εξής βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=YdxmBDVAmMQ. Στο βίντεο αυτό βλέπουμε έναν χιονάνθρωπο που λιώνει. Θέτει στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις: «Τι είδατε στο βιντέο;» «Γιατί πιστεύετε ότι έλιωσε ο χιονάνθρωπος;» «Τι θα βοηθούσε στο να τον ξαναφτιάξουμε;» Καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών.
Δραστηριότητα 2η – «Που λιώνουν πιο γρήγορα τα παγάκια;» Στόχοι: Να αναγνωρίσουν τα παιδιά την τήξη. Να συνδέσουν την τήξη με την παροχή θερμότητας από το περιβάλλον στο σώμα που τίκεται σε θερμοκρασία περιβάλλοντος Υλικά: 2 ποτήρια 2 παγάκια
Περιγραφή Τα παιδιά θα παρατηρήσουν πως ένα υλικό στερεής μορφής μετατρέπεται σε υγρό και ποιος ο ρόλος της θερμοκρασίας στο να γίνει αυτό. Ο εκπαιδευτικός τοποθετεί τα παγάκια από την κατάψυξη σε δύο ποτήρια. Τοποθετεί το ένα ποτήρι έξω από την τάξη και το άλλο μέσα στην τάξη. Έπειτα θέτει στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις: «Θα λιώσουν τα παγάκια και στα δύο ποτήρια;» «Σε ποιο ποτήρι θα λιώσουν πιο γρήγορα τα παγάκια;» «Πού έχει πιο πολύ κρύο; Μέσα ή έξω από την τάξη;». Μαζί με τα παιδιά καταγράφει πόση ώρα έκαναν τα παγάκια να λιώσουν. Συγκρίνουν τα λεπτά. Ο εκπαιδευτικός θα ρωτήσει τα παιδιά γιατί τα παγάκια έξω από την τάξη έλιωσαν πιο αργά από τα παγάκια που ήταν μέσα στην τάξη. Θα ακολουθήσει συζήτηση καθοδηγούμενη από τον εκπαιδευτικό η οποία θα καταλήξει στα εξής συμπεράσματα: Πως ο πάγος λιώνει και γίνεται νερό Ο πάγος λιώνει μέσα και έξω από την τάξη. Μέσα λιώνει πιο γρήγορα καθώς έχει πιο ζέστη απ’ ότι έξω. Η θερμοκρασία ευθύνεται για το χρόνο που κάνει να λιώσει ένα υλικό.
Δραστηριότητα 3η : «Πείραμα με διάφορα υλικά» Δραστηριότητα 3η : «Πείραμα με διάφορα υλικά» Στόχοι: Να αναγνωρίζουν το φαινόμενο της τήξης και της πήξης Να συνδέσουν το φαινόμενο της τήξης με την παροχή θερμότητας από θερμαντική συσκευή Να συνδέσουν το φαινόμενο της πήξης με την ψύξη στη κατάψυξη και στο περιβάλλον Να κατανοήσουν την σταθερή ποιότητα του υγρού και του στερεού σώματος Υλικά: Γκαζάκι ψυγείο Μπρίκι Μπολ Παγοθήκες Πλαστικά κουταλάκια Σοκολάτα Κερί
Περιγραφή: Η δραστηριότητα χωρίζεται σε τρεις φάσεις Στην πρώτη φάση ο εκπαιδευτικός και τα παιδιά συγκεντρώνονται στην παρεούλα, όπου υπάρχει ένα γκαζάκι και ένα μπολ με κομματάκια σοκολάτας. Ο εκπαιδευτικός ρωτάει τα παιδιά τι πιστεύουν ότι θα συμβεί, αν τοποθετήσουμε το μπολ με τη σοκολάτα πάνω στο αναμμένο γκαζάκι Βλέποντας τη σοκολάτα να λιώνει ο εκπαιδευτικός ρωτάει τα παιδιά γιατί πιστεύουν ότι έλιωσε. Στη συνέχεια, τα παιδιά σηκώνονται ένα, ένα και βάζουν την υγρή σοκολάτα σε κουταλάκια. Ο εκπαιδευτικός τα ρωτάει τι πιστεύουν ότι θα γίνει αν βάλει τα κουταλάκια με τη σοκολάτα στη κατάψυξη. Μετά από λίγη ώρα βγάζουν τα κουταλάκια και διαπιστώνουν ότι η σοκολάτα πάγωσε. ακολουθεί συζήτηση για το φαινόμενο τήξης και πήξης. Στις επόμενες δύο φάσεις της δραστηριότητας επαναλαμβάνεται το ίδιο πείραμα, αλλά με παγάκια και κερί.
Δραστηριότητα 4η Αξιολόγηση – «Παιχνίδι με κάρτες» Στόχοι: Να αξιολογήσουμε εάν τα παιδιά έχουν κατανοήσει τη διαδικασία τήξης και πήξης Υλικά Οι ακόλουθες κάρτες
Περιγραφή Ο εκπαιδευτικός συγκεντρώνει τα παιδιά στην παρεούλα και στη μέση τοποθετεί τις διάφορες κάρτες. κάθε παιδί με τη σειρά του έρχεται στη μέση. Ο εκπαιδευτικός του δίνει μία κάρτα, για παράδειγμα αυτή της λιωμένη σοκολάτας. Ρωτάει το παιδί να βρει τη διαδρομή που προηγήθηκε για να πάρει η σοκολάτα αυτή τη μορφή. Το παιδί θα πρέπει να βρει τις δύο κάρτες που ταιριάζουν, δηλάδή την κανονική σοκολάτα και την κατσαρόλα που βράζει και να τις τοποθετήσει στη σειρά (σοκολάτα – κατσαρόλα που βράζει – λιωμένη σοκολάτα). Ο εκπαιδευτικός επιπλέον παροτρύνει τα παιδιά κάθε φορά να εξηγήσουν τη διαδικασία που προηγήθηκε με δικά τους λόγια.