Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας Δρ. Αναστασία Μαλλίδου Αναπληρώτρια Διοικητής Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία» Associate Faculty Member, Faculty of Nursing, University of Alberta, Canada E-mail: anastasia.mallidou@ualberta.net Τμήμα Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Αθηνών, 6ο Εξάμηνο, Φεβρουάριος - Μάιος 2008
Διεπιστημονική Συνεργασία: Στόχος, Αποτελέσματα, Διλήμματα Διεπιστημονική Συνεργασία: Στόχος, Αποτελέσματα, Διλήμματα. Χαρακτηριστικά Ποιοτικής Συνεργασίας.
Συνεργασία σε τι; Εκπαίδευση & Πρακτική Ιατροκεντρικό σύστημα εκπαίδευσης Άνισο επίπεδο σπουδών Κοινές διδακτικές εμπειρίες Πληροφορίες, Αξιολόγηση, Συντονισμός Λήψη αποφάσεων, στόχοι, παρεμβάσεις Εφαρμογή & παρακολούθηση Ευθύνη αποτελέσματος
Δι-επαγγελματική Συνεργασία … δέσμευση επαγγελματιών στην από κοινού εργασία προς όφελος του ασθενή … εμπεριέχει τη δυνατότητα κατάργησης ιεραρχίας & εξουσίας που απορρέουν από ρόλους & λειτουργίες Χωριστές & συνδεδεμένες δυναμικές: Φιλοσοφία: νέοι τρόποι εργασίας Πολιτικές πρωτοβουλίες: με σκοπό την κατάλληλη δημιουργία δομών για εφαρμογή διεπιστημονικής συνεργασίας Ασθενείς: που απολαμβάνουν ποιοτική φροντίδα & αποτελεσματική χρήση πόρων.
Στόχος της Διεπιστημονικής Συνεργασίας Η ποιότητα & αποτελεσματικότητα της φροντίδας υγείας εξαρτάται άμεσα από τη συνεργασία μεταξύ γιατρών-νοσηλευτών (Zwarenstein & Bryant, 2001) Επιπτώσεις: ικανοποίηση ασθενών, θνησιμότητα, επιπλοκές, διάρκεια νοσηλείας, κόστος Βελτίωση εργασιακής ζωής (ικανοποίηση, αναγνώριση, περιορισμός συγκρούσεων) Το ΠΡΟΪΟΝ των οργανισμών & των επαγγελματιών υγείας είναι ΟΜΑΔΙΚΟ.
Αποτελέσματα συνεργασίας (1) (Zwarenstein & Bryant, 2001) Αλλαγή της συμπεριφοράς & νοοτροπίας των επαγγελματιών υγείας Επικοινωνία (πληροφορίες, συναισθήματα, απόψεις) Συνεισφορά (καθηκόντων, λήψη αποφάσεων, στόχων) Δυναμική της εξουσίας (εμφανείς εκφράσεις δύναμης: π.χ., ισόχρονη προφορική συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων) Αμοιβαίος σεβασμός Επαγγελματική ικανοποίηση & αυτονομία νοσηλευτών Κατανόηση αποτελεσματικών θεραπειών Μείωση αντικαταθλιπτικών φαρμάκων: 19-57%!
Αποτελέσματα συνεργασίας (2) (Zwarenstein & Bryant, 2001) Επίδραση στους ασθενείς Διάρκεια νοσηλείας (από 6.06 5.46 μέρες) Αριθμός επισκέψεων Μη προγραμματισμένες επανεισαγωγές Υπακοή στις θεραπευτικές οδηγίες Ικανοποίηση από τη φροντίδα υγείας Ατυχήματα και επιπλοκές Επιβίωση και θνησιμότητα Χρήση πόρων (π.χ., φάρμακα, εργαστηριακές εξετάσεις) εξοικονόμηση από $8.090 σε $6.681)
Ηθικά διλήμματα στη συνεργασία Βασικά κριτήρια Τεχνικά αποδεκτή φροντίδα Επίσημη εκπαίδευση Άδεια άσκησης επαγγέλματος Κάλυψη ανεπαρκούς συναδέλφου? Συναδελφική πίστη? Κοινωνικό δίκαιο? Εξατομικευμένη φροντίδα vs. συνεργασία Νοσηλευτική κατ’ εργασία ;;;;
Βασικά χαρακτηριστικά ποιοτικής συνεργασίας Βασικά χαρακτηριστικά ποιοτικής συνεργασίας Εφικτό ομαδικό όραμα, αποστολή της ομάδας, στόχοι και σκοπός: επαναλαμβάνονται με σαφήνεια Σεβασμός, υποστήριξη & υπευθυνότητα Αποτελεσματική συμμετοχή Εργασιακό περιβάλλον & χρήση πόρων Συστηματικές παραδοχές προς επίτευξη στόχων Μηχανισμοί αξιολόγησης αποτελεσμάτων & προσαρμογής Υποστήριξη νέων μεθόδων & συνεχούς αλλαγής
Πολιτική της Συνεργασίας (Πολιτική= ιδέες) «Η επιτυχία της διεπιστημονικής συνεργασίας εξαρτάται από την ικανότητα των επαγγελματιών υγείας να ενημερώσουν για τη φιλοσοφία του επαγγέλματός τους & να επηρεάσουν ο ένας τον άλλον» (Scott, 1999)
Έρευνες Collins (2005): MDs & RNs σε διαβητικούς ασθενείς διαφορετικές προσεγγίσεις Shaw et al (2005) Hultberg et al (2005) Allan et al (2005) Farquhar et al (2005) Hall et al (2005)
Από την εμπειρία σας..... Ανακαλέστε ένα παράδειγμα από την πρακτική σας άσκηση που να σχετίζεται με όσα συζητήσαμε σήμερα.
Παράδειγμα Ηλικιωμένοι - ΚΑΠΗ Προσλαμβάνεστε ως Νοσηλευτής (χωρίς προηγούμενη σχετική εμπειρία) από το νέο ΚΑΠΗ Ζωγράφου. Αναλαμβάνετε τα καθήκοντά σας και ενημερώνεστε ότι θα πρέπει να οργανώσετε τη νοσηλευτική υπηρεσία του ΚΑΠΗ. Εκτός από εσάς, προσελήφθησαν ταυτόχρονα μία κοινωνική λειτουργός, ένας φυσιοθεραπευτής και μία οικογενειακή βοηθός. Σε ποιες ερωτήσεις πρέπει να απαντήσετε για τη διασφάλιση σωστής και αποτελεσματικής οργάνωσης;