Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΤΗ ΦΥΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
Advertisements

Σύντομη Παρουσίαση των Μαθηματικών του Project «Παρθενώνας»
Η Μαντόνα με το γαρύφαλλο
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΡΑΦΑΗΛ ΑΓΓΕΛΟΣ [ζωγράφος]
Ο αγαπημένος αριθμός του σύμπαντος
Ο χρυσός αριθμός φ Ιωάννης Αθανασίου Μαθητής Β΄ Λυκείου Επιβλέπων
Τα Μαθηματικά της Τέχνης & η τέχνη των Μαθηματικών
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
Ο αριθμός φ και οι τέλειες αναλογίες σώματος
Μάθημα: Ερευνητική Εργασία ( Project ) Τμήμα : ΒPr ~ 3
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ ΧΟΡΟΣ ΤΣΑΜΙΚΟΣ
Μία εργασία (project) του Β2 τμήματος του 2ου ΓΕΛ Λευκάδας
Ο«ΧΡΥΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ» 5ος αι.π.Χ.
Ο «χρυσός αιώνας» της τέχνης
Η ΕΥΡΩΠΗ ΣΤΑ ΝΕΟΤΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
Πολιτιστικό πρόγραμμα
Ο κόσμος είναι … μαθηματικά!!!
Εντεχνο (συγχρονο) λαικο τραγουδι
Λεονάρντο Ντα Βίντσι Αγαθοκλής Πέτσας.
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ Ο Λεονάρντο γεννήθηκε στο Βίντσι της Ιταλίας στις 15 Απριλίου του 1452. Το πλήρες όνομά του ήταν "Leonardo di ser Piero da Vinci",
Άσκηση 3 Το ορθογώνιο τρίγωνο ΑΒΓ με υποτείνουσα ΒΓ=10m και το τετράγωνο με πλευρά 5m, έχουν ίσα εμβαδά. Να υπολογίσετε την απόσταση του Α από την ΒΓ.
Κλασική εποχή π.Χ., Περικλής
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Ο μεγαλύτερος αριθμός αρχιτεκτονικών κατασκευών είναι ναοί, οι οποίοι τα αρχαϊκά χρόνια ήταν στην αρχή με ξύλινο σκελετό.
Ο αριθμος φ στην αρχιτεκτονικη
Σάντρο Μποτιστέλι Ο Αλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέπι γεννήθηκε το , γνωστός περισσότερο ως Σάντρο Μποτιτσέλλι, ήταν διακεκριμένος Ιταλός ζωγράφος.
Αναγέννηση Τον 15ο και 16ο αιώνα στον ευρωπαϊκό χώρο εκδηλώνεται ένα καλλιτεχνικό και πνευματικό συγχρόνως κίνημα : η Αναγέννηση. Κατά την προετοιμασία.
ΧΟΥΛΙΑΡΑ ΕΛΕΝΗ ΚΑΙ ΜΑΡΙΑ B2
1Ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό σχολείο Θεσσαλονίκης Π.Τ.Δ.Ε. Α.Π.Θ.
Εργασία για το τρίγωνο του Πασκάλ
Αρχαίοι Έλληνες μαθηματικοί και η συμβολή τους στη θετική σκέψη
ΜΑΘΗΤΕΣ ΣΑΜΑΡΑΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΑΙΝΤΑΡΙ ΑΦΡΙΜ
AΝΑΓΕΝΝΗΣΗ.
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ.
Από τη μαθήτρια Δανάη Κασσελάκη
ΟΙ ΠΛΑΝΗΤΕΣ ΜΑΣ ΕΡΜΗΣ,ΑΦΡΟΔΙΤΗ,ΓΗ, ΑΡΗΣ,ΔΙΑΣ,ΚΡΟΝΟΣ,
Χρυσός αριθμός Φ Εργασία στο πρότζεκτ των μαθητριών: Τρόφιν Στεφανία Λυρίτη Μίρκα Ντόκα Ιφιγένεια Μερμβελιωτάκη Ξένια.
Χρυσh τομh.
Η Χρυσή Τομή Στη Ζωγραφική
Όλγα Μακρή Γιώργος Μοσχόπουλος Αριόλα Τσαρτσάνη Βέρα Βυθούλκα
Κουλέτου Ελεάννα Μαργέτη Ευαγγελία Μυζήθρα Γεωργία Πιτσογιάννη Χριστίνα.
1)Πύργος του Άϊφελ 2)Μουσείο του Λούβρου 3)Παναγία των Παρισίων.
Η οροφή της Capella Sistina, Michelangelo, , Βατικανό ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΣ ΜΕΡΟΣ Δ’
 Η Αναγέννηση εμφανίζεται στα μέσα του 14 ου αι. (1350) στη Βόρεια Ιταλία με κύριο χαρακτηριστικό τη μελέτη του αρχαίου ελληνικού και ρωμαϊκού πολιτισμού.
Σημαντικά έργα τέχνης ΟΝΟΜΑΤΑ ΟΜΑΔΑΣ: 1.ΣΑΡΙΦΑΣ ΓΙΩΡΓΟΣ 2.ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΝΙΚΟΣ 3.ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ 4.ΜΠΙΤΙΝΗΣ ΗΛΙΑΣ.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Αρχαίο Ελληνικό θέατρο
ΚΑΛΩΣΟΡΙΣΑΤΕ ΣΤΟ ΕΙΚΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Η ΧΡΥΣΗ ΤΟΜΗ ΣΤΗΝ ΦΥΣΗ.
Ο μαγικός αριθμός π.
Ο αριθμοσ φ Χριστίνα Λιακοπούλου Γιώργος Μαυροματίδης
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΝΤΑ ΒΙΝΤΣΙ.
ΛΕΟΝΑΡΝΤΟ ΦΙΜΠΟΝΑΤΣΙ Μαρία Καρκαλά Ευρυδίκη Φατώλια.
Η ΠΟΡΕΙΑ ΤΗΣ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑΣ, ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΕΙΡΟΓΡΑΦΑ ΚΑΙ…
Η τέχνη στην κλασική εποχή ( π.Χ.)
ΓΕ.Λ ΕΞΑΠΛΑΤΑΝΟΥ «ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΛΟΥΝΤΕΜΗΣ»
Αναγέννηση: Γράμματα Τέχνη
ΜΟΝΑ ΛΙΖΑ-ΤΖΟΚΟΝΤΑ.
Ο μαγικός αριθμός Φ.
αρχαίο ελληνικό θεατρικό κτίσμα
Η σχέση ανάμεσα στα μαθηματικά και την τέχνη
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΕΥΡΩΠΗ
ΕικονογραφικοΙ κυκλοι δυτικησ τεχνησ
(Λεονάρντο Ντα Βίντσι)
Ο Ευαγγελισμός στην ορθόδοξη και δυτική ζωγραφική
«Μαθηματικά στην καθημερινότητα»
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Τα σημαντικότερα έργα του Λούβρου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο Aριθμός φ στην αρχιτεκτονική 1

Παρθενώνας Η πρόσοψη του Παρθενώνα αποτελεί ένα παράδειγμα χρήσης του αριθμού φ στην αρχιτεκτονική. Η βάση και το ύψος της πρόσοψης του Παρθενώνα, αν συνυπολογίσει κανείς και το τμήμα του αετώματος που λείπει, εμφανίζουν την αναλογία της χρυσής τομής. Παρθενώνας 2

Αρχαία κυονόκρανα Η χρήση του αριθμού φ στην αρχαία Ελλάδα είναι εντυπωσιακή. Η χρυσή αναλογία έχει βρεθεί σε αρχαίο ελληνικό κιονόκρανο. 3

Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου Ένα ακόμα χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής του αριθμού φ στην αρχαία Ελλάδα αποτελεί το μεγάλο θέατρο της Επιδαύρου 4

Η ορχήστρα του είναι ένας τέλειος κύκλος ενώ το κοίλον του αποτελεί τμήμα σφαίρας. Η αναλογία σειρών των δύο διαζωμάτων 34 προς 21 ισούται με 1,618, αλλά και η αναλογία του κάτω διαζώματος προς το σύνολο τον σειρών, 55 προς 34, ισούται με 1,618. Και στις δυο περιπτώσεις συναντάται ο αριθμός φ. 5

Πυραμίδες της Αιγύπτου Ένα πρώτο παράδειγμα εφαρμογής του αριθμού φ στην αρχιτεκτονική είναι στις πυραμίδες της αρχαίας Αιγύπτου. Ο λόγος του ύψους της παράπλευρης επιφάνειας της πυραμίδας της Γκίζας (υποτείνουσα του τριγώνου) προς την απόσταση της πλευράς από το κέντρο (μισή πλευρά της βάσης ) είναι 1,61804… που διαφέρει από τον αριθμό φ στο πέμπτο δεκαδικό ψηφίο. 6

Παναγία των Παρισίων Η χρυσή αναλογία εμφανίζεται και στην εμφανίζεται και στην Παναγία των Παρισίων. Η δυτική πρόσοψη της εκκλησίας είναι η πλευρά όπου η παρουσία των χρυσών ευθυγράμμων τμημάτων είναι ιδιαίτερα αισθητή. 7

Ταζ Μαχάλ Τον αριθμό φ τον συναντάμε και σε άλλα αρχιτεκτονικά επιτεύγματα ανά τον κόσμο. Χρυσά ορθογώνια συναντάμε στο Ταζ Μαχάλ στην Ινδία. 8

Πύργος Τηλεπικοινωνιών Ο Πύργος Τηλεπικοινωνιών (CN Tower) στο Τορόντο, ο ψηλότερος πύργος στον κόσμο, περιλαμβάνει τη χρυσή τομή στη κατασκευή του. Το συνολικό του ύψος ( 553,33 μέτρα ) προς το ύψος του «καταστρώματος παρατήρησης» (342 μέτρα ) είναι 1,618, δηλαδή ο αριθμός φ. 9

Μουσείο Βατικανού Επιπλέον φαίνεται πως η χρυσή τομή συναντάται και στις εντυπωσιακές σκάλες του Βατικανού. 10

Στη ζωγραφική ο αριθμός φ κάνει έντονη την εμφάνιση του στην « Μόνα Λίζα» Ο Λεονάρντο ντα Βίντσι (1452-1519) Ιταλός ζωγράφος, γλύπτης μηχανικός και όχι μόνο, κάνει χρήση του αριθμού φ σε πολλά έργα του. Στην « Μόνα Λίζα» ζωγράφισε το πρόσωπο της γνωστής «Τζοκόντα» να χωράει τέλεια σε ένα χρυσό ορθογώνιο και δόμησε τον υπόλοιπο πίνακα γύρω από το πρόσωπο χωρίζοντάς τον επίσης σε χρυσά ορθογώνια. 11

Στο «Μυστικό Δείπνο» 12

Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου φτιάχτηκε σε ένα από τα ημερολόγια Λεονάρντο ντα Βίντσι περίπου το 1490. Το σχέδιο και το κείμενο ονομάζονται Κανόνας των Αναλόγιων. Απεικονίζει μία γυμνή αντρική φιγούρα σε δύο αλληλοκαλυπτόμενες θέσεις με τα μέλη της ανεπτυγμένα, και συγχρόνως εγγεγραμμένη σε ένα κύκλο και ένα τετράγωνο. Οι σημειώσεις του ντα Βίντσι είναι γραμμένες με καθρεπτιζόμενη γραφή και η μελέτη των αναλογιών έγινε σύμφωνα με την περιγραφή του Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούβιου. 13

Ο Αριθμός φ στην Γλυπτική Στην γλυπτική ο αριθμός φ εμφανίζεται σε διάφορα αγάλματα όπως ο Δορυφόρος, η Αφροδίτη της Μήλου, το άγαλμα του Δαυίδ και στο άγαλμα Le Modulor. Οι μαθηματικές αναλογίες του αγάλματος "Δορυφόρος" του γλύπτη Πολύκλειτου, χρησιμοποιήθηκαν ως πρότυπο απεικόνισης του ανθρωπίνου σώματος από την κλασική Ελλάδα, το Βιτρούβιο μέχρι την ύστερη Αναγέννηση. Η χρήση της μαθηματικής αναλογίας της χρυσής τομής είναι αισθητή στα γλυπτά του διάσημου αρχαίου γλύπτη Φειδία αλλά και στην Αναγέννηση από καλλιτέχνες όπως ο Da Vinci. 14

Ο Δορυφόρος Ο Δορυφόρος είναι έργο του Πολυκλείτου, περίπου το 440 π.Χ. Στο έργο προβάλλονται οι θεωρίες του καλλιτέχνη σχετικά με τις αναλογίες του ανθρώπινου σώματος. 15

Αφροδίτη της Μήλου Στην Αφροδίτη της Μήλου , αριστούργημα του Αγήσανδρου ή Αλέξανδρου της Αντιόχειας, η θέση του ομφαλού επίσης χωρίζει το άγαλμα σε μέσο και άκρο λόγο. 16

Άγαλμα του Δαυίδ Ο Μιχαήλ Άγγελος, εκτός από τη ζωγραφική, χρησιμοποίησε τη χρυσή τομή και στη γλυπτική, όπως στο δημιούργημα του ‘’Δαυίδ’’. Οι αναλογίες του Δαυίδ συμμορφώνονται με τη χρυσή τομή από τη θέση του ομφαλού σε σχέση με το ύψος του μέχρι τη θέση των αρθρώσεων στα δάχτυλά του. 17

Ο αριθμός φ σήμερα στη γλυπτική Στο άγαλμα ‘’Le Modulor’’ με βάση τις ειδικές διαστάσεις που πρότεινε ο Le Corbusier στο ομότιτλο βιβλίο του, ο άνδρας ύψους 183 εκ., με σηκωμένο χέρι φτάνει τα 226 εκ., ενώ ο ομφαλός του βρίσκεται ακριβώς στη μέση, στα 113 εκ. Ο λόγος 183/113, αντιστοιχεί με μεγάλη προσέγγιση στο χρυσό λόγο. Le Modulor 18

Ο αριθμός ‘’φ’’ στην Μουσική Παρατηρούμε στα έργα των μεγάλων συνθετών όπως του Μότσαρτ ή του Μπετόβεν να υπάρχει μία διαίρεση των συνθέσεων τους σε λόγους χρυσής τομής. Για να το κατανοήσουμε αυτό καλύτερα, ας δούμε ένα παράδειγμα από την Πέμπτη συμφωνία του Μπετόβεν:  Βλέπουμε την πρώτη πράξη να αποτελείται από το μοτίβο (5 μέτρα), ένα μουσικό τμήμα 372 μέτρα, ξανά το μοτίβο, ένα τμήμα 228 μέτρα και ολοκληρώνεται με το μοτίβο. 19

Στο Βιολί Στο βιολί η εμφάνιση της χρυσής τομής είναι συχνή. Το ηχείο του βιολιού έχει δώδεκα ή περισσότερα τόξα καμπυλότητας σε κάθε πλευρά. Το επίπεδο τόξο στη βάση συχνά επικεντρώνεται στο σημείο της χρυσής τομής που βρίσκεται στην κάθετο προς το κεντρικό ευθύγραμμο τμήμα. 20

Στην Κιθάρα Αλλά και το ηχείο της κιθάρας είναι σχεδιασμένο με βάση τη Χρυσή Τομή. 21

Στο Πιάνο Στο πιάνο, η οκτάβα του πληκτρολογίου αποτελείται από δεκατρία πλήκτρα, οκτώ λευκά και πέντε μαύρα. Τα πέντε μαύρα με τη σειρά τους, αποτελούν μία ομάδα δυο πλήκτρων και μία τριών. 22