Η παιδαγωγική φυσιογνωμία του εκπ/κού στα ΣΔΕ Τζένη Τζουμάκα & Σύλλογος Εκπ/κών ΣΔΕ Περιστερίου
Ποιοι είναι οι εκπ/νοί μας; Ενήλικες που δεν έχουν τελειώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση.
Ποια είναι η ομάδα στόχος; Νέοι 18-30 ετών Ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, όπως: άνεργοι ή ημιαπασχολούμενοι, πρώην χρήστες , πρώην φυλακισμένοι, μέλη μονογονεϊκών οικογενειών, μέλη μειονοτήτων, πολύτεκνοι, άτομα με μαθησιακά προβλήματα κ.α.
Για ποιους λόγους οι εκπ/νοι δεν ολοκλήρωσαν την υποχρεωτική εκπαίδευση; Οικονομικούς Κοινωνικούς Οικογενειακούς Δυσκολίες – παραβατικότητα εφηβείας Κακή συμπεριφορά κάποιων εκπ/κών Ανελαστικότητα τυπικού εκπ/κού συστήματος Μαθησιακές δυσκολίες κ.ά.
Μερικοί βασικοί σκοποί των ΣΔΕ Επανασύνδεση με την εκπ/κή διαδικασία Καλλιέργεια δεξιοτήτων απαραίτητων στην αγορά εργασίας Εγγραμματοσύνη
Πώς προσπαθούν τα ΣΔΕ να πετύχουν αυτούς τους σκοπούς; Πώς προσπαθούν τα ΣΔΕ να πετύχουν αυτούς τους σκοπούς; Εστιάζοντας στις ατομικές ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των εκπ/νων. Προσεγγίζοντας τις ανάγκες τους εν όλω κι όχι εν μέρει. Δηλ. στήριξη και σε τομείς όπως: Υγεία Οικογένεια. Εργασιακός χώρος Κοινωνικός περίγυρος κ.ά.
Πώς προσπαθούν τα ΣΔΕ να πετύχουν αυτούς τους σκοπούς; Πώς προσπαθούν τα ΣΔΕ να πετύχουν αυτούς τους σκοπούς; Υποστηρίζοντας κάθε εκπ/νο στην προσπάθειά του. Ενισχύοντας την αυτοεκτίμηση των εκπ/νων (βάση για απόκτηση γνώσεων, στάσεων, δεξιοτήτων) Δημιουργώντας συνθήκες κατάλληλες για συνεργατικότητα, ανάληψη πρωτοβουλιών, επίλυση προβλημάτων, προσαρμοστικότητα κ.ά. Διαθέτοντας ευελιξία (πρόγραμμα σπουδών, μέθοδοι κ.ά.)
Ο εκπαιδευτικός του ΣΔΕ στο πλαίσιο του παιδαγωγικού του ρόλου: Ο εκπαιδευτικός του ΣΔΕ στο πλαίσιο του παιδαγωγικού του ρόλου: Ενδιαφέρεται για κάθε εκπ/νο ως Πρόσωπο Στηρίζει και συμβουλεύει κάθε εκπ/νο, αξιοποιώντας και τις συμβουλευτικές υπηρεσίες του ΣΔΕ Είναι ανεκτικός, φιλικός και σέβεται κάθε εκπ/νο Διευκολύνει κάθε εκπ/νο να ακολουθεί το δικό του ρυθμό ανέλιξης και να ξεπερνά τα εμπόδια
Συντονίζει και εμψυχώνει την ομάδα των εκπ/νων στα πλαίσια της οποίας: 1. Συνεργάζεται ισότιμα με τους εκπ/νους, ως οργανικό μέλος της ομάδας 2. Συζητά μαζί τους όλα όσα αφορούν την ομάδα και οι αποφάσεις παίρνονται από κοινού 3. Δημιουργεί κλίμα εμπιστοσύνης, ασφάλειας και αποδοχής 4.Παρακινεί τους εκπ/νους να συνεργάζονται, να παίρνουν πρωτοβουλίες και να αναλαμβάνουν ευθύνες 5. Με τη συνεργασία όλης της ομάδας διαχειρίζεται κρίσεις και συγκρούσεις
Ενέργειες που βοηθούν τον εκπ/κό του ΣΔΕ στον παιδαγωγικό του ρόλο Παίρνει μέρος στις επιλογές των εκπ/νων Μελετά τα βιογραφικά των εκπ/νων Αφιερώνει τις πρώτες συναντήσεις με τους εκπ/νους στην αλληλογνωριμία και στη διαπραγμάτευση του περιεχομένου και της διαδικασίας της συνεργασίας τους (παιχνίδια επικοινωνίας, συζήτηση, ερωτηματολόγια κ.ά.)
Ενέργειες που βοηθούν τον εκπ/κό του ΣΔΕ στον παιδαγωγικό του ρόλο Διερευνά ανάγκες και ενδιαφέροντα των εκ/νων (συζήτηση, ερωτηματολόγια κ.ά.) Παίρνει μέρος στις εναλλακτικές δραστηριότητες του σχολείου (projects, εργαστήρια, εκπ/κές επισκέψεις κ.ά.) Παίρνει μέρος στις εβδομαδιαίες συνεδριάσεις του Συλλόγου.
Ενέργειες που βοηθούν τον εκπ/κό του ΣΔΕ στον παιδαγωγικό του ρόλο Συνεργάζεται και ανταλλάσσει απόψεις και εμπειρίες με συναδέλφους του ιδίου, αλλά και άλλων ΣΔΕ, το Δ/ντή και τους συμβούλους του ΣΔΕ Αναλαμβάνει σύμβουλος καθηγητής (tutor) ενός αριθμού εκπ/νων
Ενέργειες που βοηθούν τον εκπ/κό του ΣΔΕ στον παιδαγωγικό του ρόλο Επιδιώκει να συμμετέχει στις ομάδες εκπ/κών, που διοργανώνει ο Σύμβουλος Ψυχολόγος Παίρνει μέρος στις επιμορφωτικές συναντήσεις Φροντίζει και ο ίδιος για την αυτο-επιμόρφωσή του σε Παιδαγωγικά θέματα
Μερικές προϋποθέσεις για επιτυχία στον παιδαγωγικό του ρόλο Μερικές προϋποθέσεις για επιτυχία στον παιδαγωγικό του ρόλο Συνειδητή επιλογή του εκπ/κού να υπηρετήσει σε ΣΔΕ Ο εκπ/κός είναι ευαισθητοποιημένος – ενήμερος για τις κοινωνικές ομάδες που ανήκουν οι εκπ/νοι (ιδιαίτερα τις ευπαθείς) Θετικό κλίμα, ενθάρρυνση και διευκόλυνση από τον Δ/ντη
Ο εκπ/κός ως προσωπικότητα Διαθέτει ενσυναίσθηση Ακούει ενεργητικά Είναι ανοιχτός στην κριτική και από τους εκπ/νους Έχει υψηλό επίπεδο αυτοελέγχου
Ο εκπ/κός ως προσωπικότητα Αναγνωρίζει πιθανή άγνοιά του ή ελλείψεις του Δέχεται να μαθαίνει από τους εκπ/νους Διαθέτει κριτικό πνεύμα και πνεύμα αμφισβήτησης Αναστοχάζεται