Σχεδιασμός Γεωργικών Πειραμάτων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eλέγχουμε αν η διαφορά μεταξύ δύο μέσων τιμών (Τ και P) είναι σημαντική (δηλ. αν διαφέρει από το 0 ή ότι δεν είναι τυχαία) χρησιμοποιώντας το t-test: Recall.
Advertisements

ΑΝΑΘΕΣΗ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ & ΠΡΟΜΗΘΕΙΩΝ
ΝΕΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ Ν: 4067/2012 Εισήγηση 2 ΜΑΡΑ ΣΟΦΙΑ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟΥΧΙΚΕΣ ΕΤΑΙΡΙΕΣ 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια 4 ο Πακέτο Σημειώσεων Εισηγήτρια : Δοξαστάκη Κάλλια.
ΤΜΗΜΑ ΝΟΜΙΚΗΣ ΤΟΜΕΑΣ ΔΙΕΘΝΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΔΙΚΑΙΟ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΕΝΩΣΗΣ Ι B.Tζώρτζη Ειδική Επιστήμονας.
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΗ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ ΣΕΛΚ ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2014.
Πειραματικές Μονάδες Ένα φυτό Ένα πειραματικό τεμάχιο (plot)
Το νέο ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για τα στεγαστικά δάνεια και οι αλλαγές που θα επιφέρει στο ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο Μάρτιος 2016 Χριστίνα Λιβαδά.
Γ ΕΩΠΟΝΙΚΟ Π ΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ Α ΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΦΥΤΙΚΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΣΗΡΟΤΡΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΜΕΛΙΣΣΟΚΟΜΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΗ ΠΡΟΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΒΑΜΜΑΤΟΣ ΠΡΟΠΟΛΗΣ.
ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΕΝΝΟΙΑ & ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ ΚΟΣΤΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ.
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΩΝ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ (Ιούνιος 2011) Περιεχόμενο και καινοτόμα στοιχεία του νέου Προγράμματος Σπουδών Λογοτεχνίας στην υποχρεωτική Εκπαίδευση.
ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗ ΣΕ ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Εισηγητές: - Κωνσταντίνος Μπλάγας, Δ/νων Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ - Καλλιόπη Παπαδοπούλου, Νομική Σύμβουλος ΔήμοςΝΕΤ.
«Διγλωσσία και Εκπαίδευση» Διδάσκων: Γογωνάς Ν. Φοιτήτρια: Πέτρου Μαρία (Α.Μ )
Διδακτική της Πληροφορικής Εισαγωγή στις βασικές έννοιες 2016.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 4 η : ΣΤΕΡΕΑ ΚΑΙ ΚΙΝΗΤΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ Διάλεξη: Ισοστατικότητα – υπερστατικότητα – κινητότητα φορέων. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
Π.Γ.Ε.Σ.Σ ΚΑΡΝΑΡΟΥ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Β2ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΣΕΛΙΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ Α-Δ.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ.
ΛΟΓΙΣΤΙΚΗ ΚΟΣΤΟΥΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΗΣ Αποφάσεις Βάσει Οριακής & Πλήρους Κοστολόγησης Α.Τ.Ε.Ι. ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΒΑΣΕΙ ΟΡΙΑΚΗΣ.
12. Αναπαραγωγή & ανάπτυξη Βιολογία Α’ Λυκείου. Αναπαραγωγή Το μόνο σύστημα που δεν είναι απαραίτητο για επιβίωση Ύπαρξη 2 διαφορετικών φύλων Πρωτεύοντα.
Μεταναστευτικό και Προσφυγικό ζήτημα Η κατάσταση σήμερα ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΑΝΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΝΟΣ ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΣΧΙΖΑΣ ΑΝΤΩΝΗΣ.
1 Εμπορικό και Οικονομικό Δίκαιο Εμπορική Ιδιότητα Παππά Βιβή Ελληνική Δημοκρατία Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Ηπείρου.
Κατάρτιση δεικτών για την παρακολούθηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος των Δήμων Ηλίας Λίτσος Μηχανικός Παραγωγής, Msc Περιφ. Ανάπτυξη Π.Ε.Δ. ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
Ν.3852/2010 "ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ" Νικ.-Κομν. Χλέπας Αν. Καθηγητής ΕΚΠΑ
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΜΕΤΑΒΟΛΙΚΑ ΝΟΣΗΜΑΤΑ Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
ΜΑΘΗΜΑ 2.  Εργασία (άνθρωπος)  Φύση/Έδαφος (γη)  Κεφάλαιο (χρήμα)  Επιχειρηματικότητα (ιδέα, διοίκηση)
Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) ΔΗΜΟΣ ΛΑΡΙΣΑΙΩΝ.
ΑΦΥΔΑΤΩΣΗ ΕΝΔΟΦΛΕΒΙΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΥΓΡΩΝ Κυφωνίδης Δημήτριος Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας.
Παράδοση 2 4/3/2016. Πριν από την κύρια επική διήγηση ο ραψωδός προέτασσε έναν ύμνο στους θεούς, όπως τους Ομηρικούς Ύμνους. Το προοίμιο της Θεογονίας.
Σχεδιασμός Γεωργικών Πειραμάτων. Πειραματικές Μονάδες Ένα Φυτό Ένα Τεμάχιο (Plot) του χωραφιού.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Ε. Γκόνου Μαθητές: Ρωμανός Πετρίδης, Βαγγέλης Πίπης Π.Γ.Ε.Σ.Σ ….Θανέειν πέπρωται άπασι.
«Πολιτικές της Περιφέρειας Στ. Ελλάδος - Παρεμβάσεις Διαρθρωτικών Ταμείων και ΕΚΤ του Θ.Σ. 9 για την κοινωνική ένταξη των Ρομά» Ελισάβετ Πρέζα ΕΥΔΕΠ Στερεάς.
NERCO - Ν. ΧΛΥΚΑΣ & ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ Α.Ε.Μ. ΟΜΙΚΡΟΝ Α.Ε. ΞΥΛΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ Α.Ε.
Στατιστική ανάλυση των πειραματικών μετρήσεων
Το Μάνατζμεντ ως μέσο Ενεργοποίησης των Επιχειρήσεων
ΟΔΗΓΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ για την υπαγωγή Επενδυτικών Σχεδίων στα Καθεστώτα Ενισχύσεων «Γενική Επιχειρηματικότητα» και «Νέες Ανεξάρτητες ΜΜΕ» του Ν.4399/2016.
Στατιστικές Υποθέσεις
ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ Ι Συνυπολογισμός προηγούμενων δωρεών ή γονικών παροχών για σκοπούς φόρου κληρονομίας Διδάσκων καθηγητής: Α. Τσουρουφλής Εξηνταβελώνη.
ΟΙ ΑΡΓΥΡΟΙ ΚΑΙ ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΤΗΣ ΛΥΣΗΣ
Οι Αριθμοί … 5.
ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Παπαδόπουλος Βασίλειος
Παραγοντικά Πειράματα (Factorial Experiments)
Άθλημα Πετοσφαίρισης Βογιατζή Ίριδα-Βοϊλα Έφη.
Βασική Στατιστική Επεξεργασία. Ερμηνεία Δεδομένων - 2.
Το ερώτημα "τι είναι επιστήμη;" δεν έχει νόημα χωρίς κάποιο χρονικό προσδιορισμό Όταν τις δεκαετίες του 80 και του 90 κατέρρεε το αποκαλούμενο ανατολικό.
Πειραματικές Μονάδες Ένα φυτό Ένα πειραματικό τεμάχιο (plot)
Η ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΒΡΑΪΚΕΣ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ
Διεθνής Ημέρα Μνήμης για τα θύματα του Ολοκαυτώματος
ΤΟ ΟΛΟΚΑΥΤΩΜΑ ΤΟΥ ΧΟΡΤΙΑΤΗ
Περιβαλλοντικά Εργαλεία – Περιβαλλοντική Πολιτική
ΕΛΕΓΧΟΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ
Διδασκαλία εννοιών προγραμματισμού με το Scratch για τις Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού Η παρούσα σειρά μαθημάτων ΤΠΕ υλοποιήθηκε στο 15ο Δημοτικό Σχολείο.
ΤΕΧΝΙΚΟ ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΛΛΑΔΑΣ
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Σύστημα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
اعداد الأستاذ/ عبدالرؤوف أحمد يوسف
Απο τον φιλιππο β΄ στα Ελληνιστικα βασιλεια
Бор постулаттары. Сутегі тектес атом үшін Бор теориясы
Στατιστικές Υποθέσεις
Сабақтың барысы: І. Ұйымдастыру ІІ. Өтілген материалдарға шолу
Сучасная беларуская мова
Κεφάλαιο 12 Απλή Γραμμική Παλινδρόμηση.
Ανταγωνιστεσ ασβεστιου
АНТИБИОТИКЛАРНИНГ ФАРМАКОЛОГИЯСИ т.ф.д., проф. Алиев Х.У Тошкент 2014
2-босқич магистранти МАЖИДОВ Н.
Το αισθητήριο της όρασης
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΑΣΚΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΚΗΓΟΡΩΝ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σχεδιασμός Γεωργικών Πειραμάτων

Πειραματικές Μονάδες Ένα Φυτό Ένα Τεμάχιο (Plot) του χωραφιού

Ο Σκοπός του Πειράματος Να ελεγχθεί η επίδραση διαφορετικών «Επεμβάσεων» σε κάποιο χαρακτηριστικό (παραγωγή, βάρος, μήκος, συγκέντρωση σακχάρων, αριθμός φύλλων, κ.λ.π..) Επεμβάσεις μπορεί να είναι διαφορετικά λιπάσματα, μυκητοκτόνα, ορμόνες, θερμοκρασίες, υποστρώματα…)

Παράδειγμα Η επίδραση τεσσάρων ειδών λιπασμάτων A, B, C και D στην παραγωγή ντομάτας σε θερμοκήπια. A B C D

Βασικοί Ορισμοί Επαναλήψεις (Replications) Τυχαιοποίηση (Randomization) Δημιουργία Ομάδων (Blocking)

1) Επανάληψη Εφαρμόζουμε την ίδια επέμβαση σε περισσότερες από μια πειραματικές μονάδες Εκτιμάμε το “Πειραματικό Σφάλμα”, αφού όλες οι επαναλήψεις δεν περιμένουμε να δώσουν το ίδιο αποτέλεσμα. A A A A A A n=6 επαναλήψεις

2) Τυχαιοποίηση Εξασφαλίζει «αμεροληψία» Εξασφαλίζει «ανεξαρτησία» ανάμεσα στις παρατηρήσεις

Χωρίς Τυχαιοποίηση A A A A A A B B B B B B C C C C C C D D D D D D n=6 επαναλήψεις ανά επέμβαση

Μετά από Τυχαιοποίηση A C D A B C D B C D B B D B C A C A A D A C B D n=6 επαναλήψεις ανά επέμβαση

3) Ομάδες (Τοπικός Έλεγχος) BLOCKS Αυξάνει την ακρίβεια του πειράματος Οι επεμβάσεις συγκρίνονται σε «περίπου ίδιες συνθήκες»

A C D D D B D B B A B C C A C B C A B D A C A D Block I Block II Block III Block IV Block V Block VI A C D D D B D B B A B C C A C B C A B D A C A D Όλες οι επεμβάσεις A,B.C.D εμφανίζονται στις 6 ομάδες

Πλήρως Τυχαιοποιημένος Σχεδιασμός Παράδειγμα: k=4 επεμβάσεις n=6 επαναλήψεις ανά επέμβαση Χρειαζόμαστε 24 Τεμάχια (Plots)

Αριθμούμε τα Τεμάχια 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24

Πλήρης Τυχαιοποίηση (Complete Randomization) Κληρώνουμε 6 αριθμούς από το 1 μέχρι το 24 και δίνεται η επέμβαση Α, μετά άλλους 6 αριθμούς και δίνεται η επέμβαση Β , κ.λ.π.

Πλήρης Τυχαιοποίηση A C D A B C D B C D B B D B C A C A A D A C B D

Ανάλυση Δεδομένων (ANOVA) Πηγές Μεταβλητότητας Μεταβλητότητα μεταξύ Τεμαχίων στα οποία δόθηκαν διαφορετικές επεμβάσεις (Between ή Treatment) Μεταβλητότητα μεταξύ Τεμαχίων στα οποία δόθηκε η ίδια επέμβαση (Within ή Error)

ΑNOVA Πίνακας Απόφαση: Αν p<0.05 τότε απορρίπτεται η υπόθεση ότι οι επεμβάσεις έχουν το ίδιο αποτέλεσμα. Άρα οι επεμβάσεις επιδρούν στο χαρακτηριστικό που μελετάμε.

Τυπικό Σφάλμα (Standard Error)

Παράδειγμα Η ποσοστιαία αναλογία ζαχάρων μετρήθηκε σε αχλάδια που αναπτύχθηκαν σε τέσσερις διαφορετικές συνθήκες (επεμβάσεις) (A=control, B, C και D). Έξι αχλάδια μετρήθηκαν σε κάθε επέμβαση. Συνολικά 24 αχλάδια αναλύθηκαν.Οι επεμβάσεις δόθηκαν τυχαία στα αχλάδια. A B C D 6,4 10 5,6 6,7 6,3 10,7 5,7 6,8 6,1 9 6,9 7,1 9,3 8,8 5,5 7 6,5 9,2 5,9 7,3

Αποτελέσματα (α) Επέμβαση Μέση Τιμή Τ.Α. (SD) A 6,47 0,34 B 9,50 0,72 C 5,92 0,44 D 6,80 0,40  ANOVA SS df MS F Sig. Between Groups 45,79 3,00 15,26 62,28 0,000 Within Groups 4,90 20,00 0,25   Total 50,69 23,00

Αποτελέσματα (β) Ομογενή Υποσύνολα Επεμβάσεων (με τη μέθοδο Tukey’s HSD) TREATMENΤ 1 2 3 C 5,92   A 6,47 D 6,80 B 9,50 Είναι οι διασπορές ίσες? (homogeneity of variance test) p=0.191, άρα οι διασπορές θεωρούνται ίσες

Αποτελέσματα (γ) ab c a Παρουσίαση Αποτελεσμάτων σε Πίνακα b Επέμβαση Μέση Τιμή Τ.Α. (SD) A 6,47 0,34 ab B 9,50 0,72 c C 5,92 0,44 a D 6,80 0,40 b

Σταθερές ή Τυχαίες Επιδράσεις? Σταθερές Επιδράσεις: οι επεμβάσεις που επιλέγουμε για το πείραμα είναι οι μοναδικές για τις οποίες ενδιαφέρεται ο ερευνητής Τυχαίες Επιδράσεις: οι επεμβάσεις που επιλέγουμε για το πείραμα είναι ένα τυχαίο δείγμα από έναν μεγαλύτερο πληθυσμό επεμβάσεων

Σταθερές ή Τυχαίες Επιδράσεις? Σταθερές Επιδράσεις : εκτελούμε ένα πείραμα για να βγάλουμε συμπεράσματα για τρία συγκεκριμένα είδη εδαφών Τυχαίες Επιδράσεις : διαλέγουμε τυχαία τρία είδη εδαφών και προσπαθούμε να μελετήσουμε γενικά την επίδραση του παράγοντα «είδος εδάφους» στα φυτά μας

Σταθερές ή Τυχαίες Επιδράσεις? Σταθερές Επιδράσεις: μπορούμε να συνεχίσουμε με Post hoc ελέγχους για να βγάλουμε συμπεράσματα για τις επεμβάσεις ή να τις ομαδοποιήσουμε Τυχαίες Επιδράσεις: δεν έχουν νόημα Post hoc έλεγχοι, αφού οι επεμβάσεις δεν είναι συγκεκριμένες

Σχεδιασμός με Τυχαιοποιημένες Ομάδες (randomized blocks) παρόμοιες συνθήκες Π.χ.: για να μελετηθεί η επίδραση κάποιων λιπασμάτων σε κάποια φυτά, μπορούμε να δημιουργήσουμε ομάδες, που θα έχουν παρόμοιες συνθήκες (π.χ. pH, γονιμότητα, φωτισμός, κλίση εδάφους …) π.χ. γονιμότητα

Τυχαιοποιημένες Ομάδες Όταν χρησιμοποιούνται ομάδες, τότε εξαλείφουμε την επίδραση εξωτερικών παραγόντων στο πείραμά μας Όλες οι επεμβάσεις εξετάζονται σε όλες τα διαφορετικά επίπεδα αυτών των εξωτερικών παραγόντων. Έστω οτι έχουμε k επεμβάσεις να δόσουμε σε p ομάδες τυχαία. Χωρίς επαναλήψεις χρειαζόμαστε k.p τεμάχια

Ανάλυση Δεδομένων (ANOVA) Πηγές Μεταβλητότητας Μεταβλητότητα μεταξύ τεμαχίων που δόθηκαν διαφορετικές επεμβάσεις (Between ή Treatment) Μεταβλητότητα μεταξύ τεμαχίων που ανήκουν σε διαφορετικές ομάδες, αλλά τους δόθηκε η ίδια επέμβαση (Block) Μεταβλητότητα που έχει να κάνει με την τυχαία τοποθέτηση επεμβάσεων μέσα στις Ομάδες (Within ή Error)

Πίνακας ANOVA Απόφαση: Αν pΤ <0.05 τότε απορρίπτεται η υπόθεση ότι οι επεμβάσεις έχουν το ίδιο αποτέλεσμα. Άρα οι επεμβάσεις επιδρούν στο χαρακτηριστικό που μελετάμε. Απόφαση:Αν pΒ <0.05 τότε υπάρχουν διαφορές και μεταξύ των Ομάδων που χρησιμοποιήθηκαν.

Παράδειγμα Πέντε διαφορετικές πηγές αζώτου ελέγχθηκαν για την επίδρασή τους στην αποδοτικότητα κριθαριού. Οι πηγές ήταν A, B, C, D, E. Χρησιμοποιήσαμε επίσης μάρτυρα (control), που είναι η επέμβαση F. Χρησιμοποιήθηκαν τέσσερα είδη εδαφών (I, II, III and IV), ως Ομάδες (BLOCKS), και οι επεμβάσεις δόθηκαν τυχαία μέσα στις ομάδες.

Παράδειγμα Επέμβαση I II III IV A 32.1 35.6 41.9 35.4 B 30.1 31.5 37.1 30.8 C 25.4 27.4 33.8 31.1 D 24.1 33 31.4 E 26.1 31 31.9 F 23.2 24.8 26.7

Αποτελέσματα (a) Υπάρχει διαφορά στις επεμβάσεις. Υπάρχει επίσης  ANOVA SS df MS F Sig. Treatments (N) 255,277 5 51,055 17,199 ,000 Blocks (soil type) 192,555 3 64,185 21,622 Error 44,528 15 2,969 Total 492,360 23 Υπάρχει διαφορά στις επεμβάσεις. Υπάρχει επίσης διαφορά στα είδη των εδαφών (blocks)

Αποτελέσματα (b) Ο έλεγχος του Tuckey έδειξε τρεις ομάδες για τι επεμβάσεις. Ο μάρτυρας έδωσε το χαμηλότερο αποτέλεσμα. NITROG 1 2 3 F 25,35 C 29,43 E 30,70 D 31,03 B 32,38 32,38 A 36,25

Αποτελέσματα (c) Τα αποτελέσματα σε έναν πίνακα a a b b c Επέμβαση Μέση Τιμή Τ.Α. (SD) A 36,25 4,09 a B 32,38 3,20 a b C 29,43 3,75 b D 31,03 4,93 E 30,70 3,28 F 25,35 1,69 c

Σχετική Αποδοτικότητα (relative efficiency RE) RE ενός σχεδιασμού με ομάδες (BD) συγκριτικά με τον πλήρως τυχαιοποιημένο σχεδιασμό (CR) είναι ο αριθμός των επαναλήψεων που έπρεπε να κάνουμε στον CR αν θέλαμε να έχουμε το ίδιο SSE στο τέλος.

Σχετική Αποδοτικότητα Αν οι ομάδές αύξησαν την ακρίβεια του πειράματος τότε ο αριθμός αυτός πρέπει να είναι μεγαλύτερος από 1

Παραδειγμα (RE) Θα χρειαζόμασταν 3.69 φορές τον αριθμό των επαναλήψεων που κάναμε, ώστε να παίρναμε το ίδιο SSE, δηλαδή αντί για 24 τεμάχια θα χρειαζόμασταν 89 τεμάχια !!

Προϋποθέσεις Στον Σχεδιασμό με Ομάδες, όλες οι βασικές προϋποθέσεις της ANOVA πρέπει να ισχύουν (κανονικότητα, ισότητα διασπορών). Επιπλέον όμως, μια ακόμη προϋπόθεση είναι σημαντική: Δεν υπάρχει αλληλεπίδραση μεταξύ Επεμβάσεων και Ομάδων

Χωρίς Αλληλεπίδραση A Επεμβάσεις B C I II III IV Ομάδες

Με Αλληλεπίδραση Επεμβάσεις B C A I II III IV Ομάδες