ΖΑΝ-ΖΑΚ ΡΟΥΣΣΩ
Τα βασικά βιογραφικά του στοιχεία Τόπος καταγωγής: Γενεύη- Ελβετία Γέννηση-θάνατος: 1712-1778 Ιδιότητες: φιλόσοφος, συγγραφέας
Το σημαντικότερο παιδαγωγικό του έργο του και σύντομα το περιεχόμενο του Αιμίλιος, ή Περί Αγωγής λέγεται ένα έργο του διαφωτιστή Ζαν Ζακ Ρουσσώ που γράφτηκε το 1762. Σε αυτό υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική αναζήτηση του διδασκόμενου και μόνο. Ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί σαν αυθεντία, αλλά χρειάζεται μόνο να θέτει ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην ανακάλυψη των απαντήσεων. Στο έργο αυτό του Ρουσσώ απηχούνται ιδέες σχετικά με την εκπαίδευση που συναντάμε στην Πλατωνική Πολιτεία. Ο Ρουσσώ πίστευε ότι το βιβλίο ήταν "το καλύτερο και πιο σημαντικό από όλα τα γραπτά του". Διερευνά πολιτικά και φιλοσοφικά ερωτήματα που αφορούν τη σχέση του ατόμου με την κοινωνία, και πιο συγκεκριμένα το πώς μπορεί το άτομο να διατηρήσει την έμφυτη, όπως πίστευε ο Ρουσσώ, καλωσύνη του ενώ συμμετέχει σε μια αναπόφευκτα διεφθαρμένη κοινωνία.
Παιδαγωγικές απόψεις Υποστήριξε ότι η εκπαίδευση πρέπει να βασίζεται στην προσωπική αναζήτηση του διδασκόμενου και μόνο. Ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί σαν αυθεντία, αλλά χρειάζεται μόνο να θέτει ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην ανακάλυψη των απαντήσεων. Δεν πρέπει ο μαθητής να είναι κλεισμένος μέσα σε ένα κτίριο για να μορφωθεί. Πρέπει να είναι σε επαφή με την φύση.
Τα πιο διαχρονικά αποφθέγματα Ευτυχία δεν είναι να κάνεις αυτό που θέλεις, αλλά να μην κάνεις αυτό που δεν θέλεις Όταν ο λαός δεν θα ‘χει τίποτα πια να φάει, θα φάει τους πλούσιους. Η ευγνωμοσύνη είναι ένα καθήκον που πρέπει κανείς να εκπληρώσει, αλλά που κανένας δεν έχει δικαίωμα να απαιτεί. Ο άνθρωπος γεννήθηκε λεύτερος. Κι όμως, σ' ολόκληρη τη γη είναι αλυσοδεμένος
Η σημαντικότερη για τον πολιτισμό παιδαγωγική του αντίληψη Η σημαντικότερη για τον πολιτισμό παιδαγωγική αντίληψη του Ζαν-Ζακ Ρουσσώ είναι: Δεν πρέπει ο μαθητής να είναι κλεισμένος μέσα σε ένα κτίριο για να μορφωθεί. Πρέπει να είναι σε επαφή με την φύση. Ο δάσκαλος δεν πρέπει να λειτουργεί σαν αυθεντία, αλλά χρειάζεται μόνο να θέτει ερωτήματα και να οδηγεί το μαθητή στην ανακάλυψη των απαντήσεων.
Εικόνες