Εναλλακτικά παραδείγματα Διδασκαλίας Μάθησης και η θεωρητική τους θεμελίωση
“Τα παιδιά μαθαίνουν όλη την ώρα σαν τρελά, μέχρι να πάνε σχολείο” – Jean Liedloff
Προς ένα νέο εκπαιδευτικό παράδειγμα https://www.youtube.com/watch?v=MukR5xt3s6w
Τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη “παραδοσιακή διδασκαλία”
Τι μας έρχεται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη “εναλλακτική διδασκαλία”
Φωτεινή Κοσσυβάκη Εναλλακτική Διδακτική Διδακτική του αντικειμένου --> Διδακτική του υποκειμένου Γνώση --> Σχέση
Διδασκαλία Διδακτική του αντικειμένου Καθοδηγητική- ελεγχόμενη Διδακτική του Ενεργού υποκειμένου Χειραφετική - επικοινωνιακή Στόχος διδασκαλίας Μετατροπή των παιδιών με τη βοήθεια ενηλίκων σε κατόχους της γνώσης. Προσφορά δυνατοτήτων για ανάπτυξη ικανοτήτων, προσέγγιση της γνώσης, κοινωνικών ικανοτήτων, ατομικού προσανατολισμού και ικανοτήτων δράσης. Περιεχόμενα της διδασκαλίας Η γνώση είναι αντικειμενική. Ειδικοί την ορίζουν. Προκατασκευασμένη γνώση και διδακτέα ύλη. Η γνώση έχει υποκειμενικό χαρακτήρα. Υπόκειται σε αλλαγές. Περιεχόμενα προσφέρονται ως παραδείγματα προσέγγισης, ερμηνείες. Προσανατολισμός στη διαθεματικότητα και στην από κοινού επιλογή της διδακτέας ύλης.
Φωτεινή Κοσσυβάκη Εναλλακτική Διδακτική Διδακτική του αντικειμένου --> Διδακτική του υποκειμένου Γνώση --> Σχέση
Διδασκαλία Καθοδηγητικό στυλ διδασκαλίας Ελεύθερο στυλ διδασκαλίας Πολλά διδακτικά βήματα Περιορισμένη έκφραση και συμμετοχή των μαθητών. Συγκλίνουσα σκέψη. Εργασία με τυπικές μεθόδους και μονοσήμαντες λύσεις. Περιορισμένα διδακτικά βήματα. Αυξημένη έκφραση και συμμετοχή των μαθητών. Αποκλίνουσα σκέψη. Εργασία με μη τυπικές μεθόδους, με διαφορετικούς τύπους επίλυσης που οδηγούν σε νέα και διαφορετικά ευρήματα.
Εκπαιδευτικοί Συμπαραστάτες στην ανάπτυξη της προσωπικότητας των μαθητών έτσι ώστε να αναπτυχθούν πολύπλευρα.
Το πρόβλημα του κατακερματισμού της γνώσης Το νέο σχολείο Δημοσθένη Παπανικολάου 1975
Ένα παράδειγμα ενοτήτων από διαφορετικά μαθήματα με κοινό θέμα Τάξη: Ε΄ Η μετανάστευση
Μαθηματικά κεφ. 3
Κοινωνική και πολιτική αγωγή κεφ. 5 Το κράτος και το έθνος
Γεωγραφία κεφ. 46
Ανθολόγιο Ε' και Στ΄τάξης
Ιστορία Ε΄, βιβλίο εργασιών κεφ Ιστορία Ε΄, βιβλίο εργασιών κεφ. 7: Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με σπουδαία έργα τέχνης
“Ο στόχος της εκπαίδευσης δεν πρέπει να είναι να γεμίζει το μυαλό του παιδιού με στεγνές πληροφορίες μα να δημιουργεί το ίδιο το παιδί ευκαιρίες μάθησης και να ανακαλύψει τους άλλους ανθρώπους και να είναι σε θέση να κάνει καινούργια πράγματα” – Jean Piaget Ελβετός ψυχολόγος 1896-1980
Μαθαίνω με τον νου την καρδιά και τα χέρια Μαθαίνω με τον νου την καρδιά και τα χέρια. Pestalozzi Ελβετός Παιδαγωγός 1746-1827
«Ξέρω τι χρειάζεται ένα παιδί. Το ξέρω από την καρδιά μου «Ξέρω τι χρειάζεται ένα παιδί. Το ξέρω από την καρδιά μου. Χρειάζεται αποδοχή, σεβασμό, συμπάθεια και εμπιστοσύνη. Χρειάζεται ενθάρρυνση, υποστήριξη, ενεργοποίηση και διασκέδαση. Χρειάζεται τη δυνατότητα να διερευνά, να πειραματίζεται και να πετυχαίνει. Που να πάρει! Χρειάζεται τόσα πολλά. Τα μόνα σημεία στα οποία υστερώ είναι η σοφία του Σολομώντα, η διαίσθηση του Freud, η γνώση του Einstein και η αφοσίωση της Florence Nightingale.» H. Ginott 1