ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ Διάλεξη 6η (2014 – 15) Στρατηγικές Καινοτομίας και Ανάπτυξη Καινοτόμων Προϊόντων (ΙI) Δρ. Αλέξανδρος Αποστολάκης Email: aapostolakis@staff.teicrete.gr Τηλ.: 2810379621 E-class μαθήματος: https://eclass.teicrete.gr/courses/DSH131/
Ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων Λόγοι αναγκαιότητας για ανάπτυξη νέων προϊόντων από μια επιχείρηση Μερικοί από τους λόγους που οδηγούν τις επιχειρήσεις να επενδύουν περισσότερο στην ανάπτυξη καινοτόμων προϊόντων είναι: Η ραγδαία τεχνολογική ανάπτυξη. Ο ισχυρός παγκόσμιος ανταγωνισμός. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες. Οι ευκαιρίες κέρδους που αλλάζουν ταχέως
Λόγοι αναγκαιότητας για ανάπτυξη νέων προϊόντων από μια επιχείρηση Οι βασικοί λόγοι για την ανάπτυξη καινούργιων προϊόντων είναι οι εξής: Υπάρχοντα προϊόντα θα περάσουν στο στάδιο της παρακμής: Η τεχνολογία συνεχώς αλλάζει. Ο ανταγωνισμός αυξάνεται. Ολοκληρώνεται κύκλος ζωής των προϊόντων. Οι πελάτες θέλουν νέα προϊόντα: Μεταβάλλονται οι προτιμήσεις των πελατών. Οι ανάγκες τους διαφοροποιούνται με τον καιρό.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων Η ιδέα γεννιέται. Η ιδέα αξιολογείται. Αναπτύσσεται και δοκιμάζεται η ιδέα. Σχεδιάζεται η στρατηγική marketing. Γίνεται επιχειρηματική ανάλυση. Αναπτύσσεται το προϊόν. Πραγματοποιείται δοκιμή στην αγορά. Εισάγεται το προϊόν στην αγορά.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων Η ιδέα γεννιέται: αναφέρεται στο πρώτο στάδιο ανάπτυξης νέου προϊόντος, καθώς για την ανάπτυξη της κάθε καινοτομίας απαιτείται η γέννηση της ιδέας, που μπορεί να προέλθει από διάφορες πηγές. Οι σημαντικότερες πηγές είναι οι εξής: Πελάτες (επιθυμίες & ανάγκες) Ανταγωνιστές (Κινήσεις των ανταγωνιστών). Εργαζόμενοι (προτάσεις που διατυπώνουν). Άτομα των δικτύων διανομής. Ηγεσία. Έρευνες από πανεπιστήμια. Αποτελέσματα από συμβουλευτικές εταιρίες έρευνας αγοράς και marketing.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 2. Αξιολόγηση ιδεών: σε αυτό το στάδιο εντοπίζονται οι ιδέες που θα πρέπει να απορριφθούν, κάτι που θα πρέπει να γίνει όσο πιο γρήγορα γίνεται, λόγω της αύξησης του κόστους ανάπτυξης προϊόντων σε κάθε φάση της διαδικασίας. Θα πρέπει να αποφευχθούν δυο τύποι σφαλμάτων: Σφάλμα απόρριψης: αναφέρεται στην απόρριψη μιας καλής ιδέας και αν η συχνότητα του σφάλματος είναι μεγάλη, υποδεικνύει την συντηρητική σκέψη της διοίκησης. Σφάλμα αποδοχής: αναφέρεται στην αποδοχή μιας κακής ιδέας για ανάπτυξη, που θα έχει σαν αποτέλεσμα μειωμένα αναμενόμενα κέρδη.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 3. Αναπτύσσεται και δοκιμάζεται η ιδέα: η ιδέα αποτελεί το πιθανό προϊόν που θα αναπτυχθεί, και αυτό θα πρέπει να μετατραπεί στην ορολογία του καταναλωτή, δηλαδή στην εικόνα του προϊόντος. Η εικόνα αποτελεί την εικόνα εκείνη που καταλαβαίνουν οι καταναλωτές από ένα πραγματικό ή πιθανό προϊόν. Η ιδέα είναι δυνατό να μετατραπεί σε πολλές διαφορετικές εικόνες, εντάσσοντας το σε διαφορετική κατηγορία προϊόντων. Πρέπει λοιπόν να προσδιοριστεί η εικόνα αλλά και ο ανταγωνισμός του προϊόντος.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 3. Αναπτύσσεται και δοκιμάζεται η ιδέα Εξίσου σημαντικό θεωρείται το στάδιο της δοκιμής. Σε αυτή τη φάση θα πρέπει να μετρηθούν και ελεγχθούν οι εξής παράγοντες Πόσο σαφή και πειστικά είναι το επιχειρήματα του προϊόντος. Πόσο αναγκαία είναι η ανάπτυξη του συγκεκριμένου προϊόντος. Πόσο θα διαφοροποιείται από τα ανταγωνιστικά προϊόντα. Ποια θα είναι η αξία που θα αντιλαμβάνονται οι καταναλωτές. Ποια είναι η αγορά στόχος και πόσο συχνά θα αγοράζουν το προϊόν.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 4. Σχεδιασμός στρατηγικής marketing: αποτελείται από τον προσδιορισμό και περιγραφή τριών βασικών βημάτων: Βήμα 1 Προσδιορισμός και περιγραφή για: Το μέγεθος της αγοράς στόχου. Τη δομή της αγοράς στόχου. Την συμπεριφορά της αγοράς στόχου. Τον στόχο πωλήσεων Τον στόχο μεριδίου αγοράς Τα επιδιωκόμενα κέρδη των πρώτων ετών Βήμα 2 Προσδιορισμός και περιγραφή για: Την τιμή του προϊόντος Την στρατηγική διανομής. Τον προϋπολογισμό marketing για τον πρώτο χρόνο Βήμα 3 Προσδιορισμός και περιγραφή για: Το στόχο για μακροχρόνιες πωλήσεις. Το στόχο για τα κέρδη Τη διαχρονική στρατηγική marketing.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 5. Επιχειρηματική ανάλυση: σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αξιολογηθεί η ελκυστικότητα της ιδέας από τη μεριά της κερδοφορίας. Απαιτείται η εκτίμηση των πωλήσεων. Έπειτα θα πρέπει να γίνει εκτίμηση κόστους και κερδών από τα τμήματα έρευνας& ανάπτυξης, σχεδιασμού, marketing, και χρηματοοικονομικών. Τα κυριότερα σημεία ανάλυσης είναι ο προσδιορισμός : Η χρονική περίοδος αποπληρωμής της επένδυσης ή η περίοδος επαν-είσπραξης των επενδυμένων κεφαλαίων. Δηλαδή το χρονικό διάστημα που η επιχείρηση εισπράττει την επένδυση και κάποιο ποσό απόδοσης
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 6. Ανάπτυξη προϊόντος: στο στάδιο αυτό εξετάζεται αν από τεχνικής και εμπορικής απόψεως είναι δυνατή η ανάπτυξη του προϊόντος. Το τμήμα Ε&Α αναπτύσσει διάφορες εκδοχές του προϊόντος, όμως κάθε εκδοχή πρέπει να έχει πάντοτε να ικανοποιούν τα εξής κριτήρια: Θα πρέπει οι καταναλωτές να καταλαβαίνουν ότι ενσωματώνονται όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν στην περιγραφή της ιδέας του προϊόντος. Σε κανονικές συνθήκες, τα προϊόντα αυτά πρέπει να είναι ασφαλή. Το κόστος παραγωγής πρέπει να είναι εντός του προϋπολογισμένου κόστους.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 7. Δοκιμή στην αγορά: εδώ, σκοπός μας είναι να εξετάσουμε τις αντιδράσεις των καταναλωτών αλλά και των πωλητών Σε σχέση με τον χειρισμό και τη χρήση του προϊόντος. Να προσδιορίσουμε το μέγεθος της αγοράς. Τι είδους δοκιμή θα πραγματοποιηθεί. Πόση δοκιμή χρειάζεται. Το τελευταίο επηρεάζεται από : Το κόστος της επένδυσης. Τον κίνδυνο που υπάρχει στην επένδυση. Την στενότητα του χρόνου. Το κόστος της έρευνας.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) 8. Είσοδος στην αγορά: το στάδιο αυτό κοστίζει περισσότερο από κάθε προηγούμενο στάδιο γιατί αναπτύσσεται το προϊόν, κάτι που σημαίνει ότι απαιτείται υπογραφή συμβολαίων παραγωγής, αγορά ή ενοικίαση εγκαταστάσεων παραγωγής και έρευνα marketing.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) Πιο συγκεκριμένα, πρέπει να ληφθούν υπόψη τα εξής: Επιλογή σωστού χρόνου: Να εισέλθει πρώτη στην αγορά: αν συμβεί αυτό κατοχυρώνει τον τίτλο του ηγέτη, εξασφαλίζει πελατεία και καλός αντιπροσώπους. Να εισέλθει παράλληλα με τον ανταγωνιστή: σε αυτή τη περίπτωση οι επιχειρήσεις ανταγωνίζονται ταυτόχρονα για την απόκτηση καλύτερων δικτύων διανομής, πελατών, αντιπροσώπων, και εκπαιδεύουν ταυτόχρονα τους υπαλλήλους τους. Θα υπερισχύσει όποιος είναι καλύτερα προετοιμασμένος στην ανάπτυξη διαδικασιών marketing ή εξυπηρέτησης πελατών κτλ. Να εισέλθει μετά τον ανταγωνιστή: εδώ η επιχείρηση χάνει τον τίτλο του ηγέτη, όμως ο ανταγωνιστής επωμίζεται όλο το κόστος εκπαίδευσης και η επιχείρηση θα γνωρίζει πώς να αποφύγει λάθη που έγιναν από την ηγέτιδα επιχείρηση. Η εποχικότητα του προϊόντος αλλά και η ύπαρξη αποθεμάτων του προϊόντος που θα αντικατασταθεί καθορίζουν πότε θα είναι ο κατάλληλος χρόνος εισόδου.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) Επιλογή κατάλληλου τόπου: Στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις δεν υπάρχει η δυνατότητα προώθησης σε όλη την χώρα, γι’ αυτό επιλέγεται η καταλληλότερη γεωγραφική περιοχή και στην συνέχεια επεκτείνονται. Οι μεγάλες επιχειρήσεις διαλέγουν ευρύτερες περιοχές αρχικά και στην συνέχεια μετακινούνται στις επόμενες. Τα κριτήρια επιλογής της πρώτης αλλά και κάθε επόμενης αγοράς είναι τα εξής: Δυνατότητες της αγοράς. Φήμη της επιχείρησης στην περιοχή. Το κόστος αποθέματος στο δίκτυο. Πόσο ποιοτικά είναι τα στοιχεία της έρευνας στην περιοχή. Πόσο επηρεάζει η περιοχή αυτή άλλες περιοχές. Εισαγωγή καινούργιων προϊόντων από ανταγωνιστές.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) Επιλογή αγορών στόχων: κάθε επιχείρηση επιθυμεί να έχει υψηλές πωλήσεις και ταχεία εξάπλωση και σε άλλες αγορές στόχους. Γι’ αυτό θα πρέπει να επιλέγεται η αγορά στόχος που έχει τα περισσότερα από τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: Γρήγορη υιοθέτηση του προϊόντος. Συχνή χρήση του προϊόντος. Θετική άποψη για το προϊόν. Το κόστος για την εύρεση των μελών της αγοράς αυτής να μην είναι υψηλό. Η γνώμη τους να είναι βαρυσήμαντη.
Οι 8 φάσεις της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) Επιλογή της στρατηγικής εισόδου στην αγορά Σχεδιάζεται η στρατηγική διείσδυσης στην αγορά και μοιράζονται οι οικονομικοί πόροι του marketing στα διάφορα εργαλεία του που θα χρησιμοποιηθούν (πχ διαφημίσεις, έρευνα marketing, δημόσιες σχέσεις κτλ).
Πιθανοί λόγοι αποτυχίας για ένα νέο προϊόν Υπερεκτίμηση του μεγέθους της αγοράς. Κακός σχεδιασμός του προϊόντος. Λάθος τοποθέτηση του προϊόντος στην αγορά. Υψηλή κοστολόγηση του προϊόντος. Περισσότερα έξοδα από όσα αναμενόμενα κέρδη. Μη αποτελεσματική προώθηση. Ισχυρότερη αντίδραση από τους ανταγωνιστές από εκείνη που αναμέναμε.
Παράγοντες που εμποδίζουν την επιτυχή δημιουργία ενός νέου προϊόντος. Έλλειψη καλών ιδεών για νέα προϊόντα. Νομικοί και κοινωνικοί περιορισμοί. Υψηλό κόστος δημιουργίας νέου προϊόντος. Έλλειψη χρηματικών πόρων. Μη εξειδικευμένο προσωπικό. Σύντομος κύκλος ζωής του προϊόντος εξαιτίας της ταχείας αντιγραφής του από ανταγωνιστές. Μικρός χρόνος ανάπτυξης νέου προϊόντος, καθώς φοβούνται την γρήγορη αντίδραση των ανταγωνιστών.
Πόσο πραγματικά καινοτόμο είναι ένα νέο προϊόν? Οι επιχειρήσεις την δεκαετία του 1990 επένδυαν περισσότερα σε καινοτομίες και είχαν μεγάλα περιθώρια κέρδους. Σήμερα οι επιχειρήσεις προτιμούν να διαφοροποιούν τα προϊόντα και να προσαρμόζονται στις συνθήκες του περιβάλλοντος παρά να αναπτύσσουν πραγματικές καινοτομίες.
Πόσο πραγματικά καινοτόμο είναι ένα νέο προϊόν? H παρακάτω κλίμακα χρησιμοποιείται ως μέτρο ιεράρχησης των καινούργιων προϊόντων ανάλογα με το πόσο καινοτόμα είναι. 1= περισσότερο καινοτόμο..... έως 6=λιγότερο καινοτόμο Καινούργιο σε παγκόσμιο επίπεδο: φτιάχνει μια εντελώς καινούργια αγορά. Δηλαδή το προϊόν πρέπει να είναι νέο και για την επιχείρηση αλλά και για την αγορά. Μόνο το 10% των προϊόντων και είναι εκείνα που κοστίζουν περισσότερο και έχουν μεγαλύτερο ρίσκο. Καινούργια γκάμα προϊόντων: για πρώτη φορά διεισδύετε σε μια υπάρχουσα αγορά καινούργιο προϊόν. Προσθήκη στις υπάρχουσες αγορές νέα προϊόντα. Βελτίωση υπαρχόντων προϊόντων. Τοποθέτηση υπαρχόντων προϊόντων σε νέες αγορές ή νέα τμήματα Μείωση του κόστους ενός προϊόντος που ήδη υπάρχει κρατώντας σταθερή την ποιότητα αλλά και την απόδοση του.
Προσδιοριστικοί παράγοντες επιτυχίας ή αποτυχίας ενός νέου προϊόντος Μόνο το 10% των προϊόντων που εισάγονται στην αγορά απολαμβάνουν την εμπορική επιτυχία (The Wall Street Journal,1997). Για το λόγο αυτό πολλοί επιστήμονες και ερευνητές έχουν προσπαθήσει να προσδιορίσουν εκείνους τους παράγοντες που καθιστούν ένα προϊόν επιτυχημένο ή όχι. Όμως τα αποτελέσματα δεν είναι σαφή και ξεκάθαρα Υπάρχουν μελέτες που προσδιορίζουν πάνω από εβδομήντα (70) παράγοντες που θεωρούνται αναγκαίοι για την επιτυχία ενός προϊόντος
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος Είδος καινοτομίας. Είδος της αγοράς. Είδος της χρησιμοποιούμενης τεχνολογίας 1. Είδος καινοτομίας: υπάρχουν τρία είδη καινοτομίας σύμφωνα με τον Jonsson Ριζική καινοτομία: αναφέρεται στην δημιουργία ενός εξολοκλήρου νέου προϊόντος, που έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει καινούργιο πεδίο δράσης των επιχειρήσεων. Ειδικές ή προσαρμοστικές καινοτομίες: αναφέρεται στις βελτιώσεις των υπαρχόντων προϊόντων ή διαδικασιών μιας επιχείρησης. Αυξητικές καινοτομίες: αναφέρεται σε μικρές και σταδιακές βελτιωτικές κινήσεις για τα υπάρχοντα προϊόντα.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). Αυξητική καινοτομία: η βασική και η σύνθετη καινοτομία παραμένουν ίδιες. Υπάρχουν μικρές βελτιωτικές αλλαγές στο προϊόν σχετικά με την ευκολία χρήσης, την εμφάνιση του προϊόντος κτλ. επειδή η τεχνολογία είναι δοκιμασμένη, υπάρχουν μεγαλύτερες πιθανότητες για τεχνική επιτυχία. Είναι σχετικά εύκολος ο χρηματοοικονομικός και χρονικός προγραμματισμός. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει μεγάλη πίεση για μείωση του κόστους και επιτάχυνση της ανάπτυξης της καινοτομίας. Ριζική καινοτομία: εξαιτίας της αβεβαιότητας για τα τεχνικά θέματα, ο χρονικός και ο χρηματοοικονομικός προγραμματισμός, αλλά και η οργανωτική δομή πρέπει να είναι ευέλικτα για την ταχύτερη επίλυση προβλημάτων. Επειδή η τεχνολογία δεν είναι τόσο οικεία και προσιτή στον καταναλωτή, όπως η πιθανότητα επιτυχίας της τεχνολογίας είναι μικρή. Λόγω της μη ξεκάθαρης εικόνας που έχουμε για την αγορά, οι παράγοντες επιτυχίας που σχετίζονται με αυτήν δεν έχουν ιδιαίτερη αξία. Σημαντικό ρόλο κατέχει ο τρόπος συνδυασμού της παραγωγής και προώθησης του προϊόντος.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). Προσδιοριστικές ερωτήσεις για το είδος της καινοτομίας : Μοιάζουν οι βασικές διαδικασίες χειρισμού της ανάπτυξης του νέου προϊόντος με κάποιο άλλο που ήδη υπάρχει? Οι τεχνικές που χρησιμοποιούνται είναι σχετικά γνωστές? Έχει ήδη στην κατοχή της η επιχείρηση τους απαραίτητους πόρους? Είναι δυνατή η παραγωγή του με τις υπάρχουσες εγκαταστάσεις? Αν οι ερωτήσεις απαντηθούν με καταφατικό τρόπο τότε η καινοτομία είναι αυξητική, αν όχι τότε είναι ριζική. Σε κάθε περίπτωση οι παράγοντες επιτυχίας είναι διαφορετικοί.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). 2. Το είδος της αγοράς που απευθύνεται: Σε υπάρχουσα αγορά: η αβεβαιότητα δεν είναι μεγάλη, καθώς οι πελάτες του προϊόντος έχουν μάθει να το χρησιμοποιούν αλλά περιμένουν βελτιωτικές αλλαγές. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, είναι σχετικά εύκολη η διαδικασία συλλογής των απαιτήσεων και επιθυμιών των καταναλωτών, καθώς υπάρχει ένα μέγεθος δεδομένων. Επίσης, ο προσδιορισμός του μεγέθους της αγοράς είναι εύκολος, καθώς υπάρχουν στατιστικά μοντέλα που θα επεξεργαστούν τα διαθέσιμα δεδομένο. Με αυτό τον τρόπο μπορεί να γίνει γνωστό το μερίδιο της αγοράς για το καινούργιο προϊόν.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). 2. Το είδος της αγοράς που απευθύνεται: Σε καινούργια αγορά εδώ πρόκειται να καλυφθεί μια «κρυμμένη» ανάγκη, αυξάνοντας έτσι την αβεβαιότητα επιτυχίας. Υπάρχει πιθανότητα να προσδιοριστεί με λάθος τρόπο το προφίλ του πελάτη αλλά και η χρήση του προϊόντος, καθιστώντας δύσκολο τον προσδιορισμό του μεγέθους της αγοράς. Μέσα από την εμπειρική κατανόηση των αναγκών των καταναλωτών θα επέλθει η κατανόηση της αγοράς.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). Προσδιοριστικές ερωτήσεις για το είδος της αγοράς. Υπάρχουν προϊόντα που να μοιάζουν με της επιχείρησης στην αγορά εδώ και αρκετό καιρό? Ο υπάρχον ανταγωνισμός είναι ισχυρός? Υπάρχει διαθέσιμη αγορά στόχος για το προιον αυτό? Είναι δυνατός ο προσδιορισμός του μεγέθους της αγοράς? Είναι δυνατός ο προσδιορισμός του προφίλ του καταναλωτή - στόχου? Σε περίπτωση που οι απαντήσεις στις παραπάνω ερωτήσεις είναι καταφατικές, τότε το προϊόν απευθύνεται σε υπάρχουσα αγορά, αν όχι τότε σκοπεύει την δημιουργία μιας καινούργιας αγοράς.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). 3. Το είδος της τεχνολογίας η οποία χρησιμοποιείται στην καινοτομία: Ο χαρακτηρισμός της τεχνολογίας ως νέα ή ξεπερασμένη είναι πολύ δύσκολος. Όμως εδώ η νέα τεχνολογία για ανάπτυξη καινοτομίας απευθύνεται στην ίδια την επιχείρηση, δηλαδή αν για εκείνη η τεχνολογία αυτή που θα χρησιμοποιηθεί είναι νέα ή ήδη γνωστή. Σε οικεία: οι τεχνικοί κίνδυνοι δεν είναι σημαντικοί, καθώς η ανάπτυξη του προϊόντος είναι κυρίως μηχανολογική. Το προϊόν πρέπει να προσαρμοστεί στα όρια των εδραιωμένων τεχνολογικών διαδικασιών. Συνεπώς το πλεονέκτημα της θα πρέπει να δημιουργηθεί εντός του πλαισίου αυτού που ήδη υπάρχει. Οι στόχοι, ο σχεδιασμός, και οι φάσης ανάπτυξης είναι προκαθορισμένα.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). 3. Το είδος της τεχνολογίας η οποία χρησιμοποιείται στην καινοτομία: Πρωτόγνωρη αγορά: απαιτείται οργανωτική ευελιξία και στενή σχέση μεταξύ των τμημάτων Ε&Α, μηχανολογίας και παραγωγής. Η πρωτόγνωρη τεχνολογία μπορεί να αποκτηθεί είτε από άλλη επιχείρηση είτε να την αναπτύξει η ίδια. Επίσης, χρειάζεται η δημιουργία μιας ομάδας μεταφοράς της τεχνολογίας, και σε περίπτωση που η τεχνολογία είναι αναπτυγμένη από την επιχείρηση τότε ο χρηματικός προϋπολογισμός πρέπει να είναι επαρκής.
Οι τρεις διαστάσεις ενός νέου προϊόντος (συνέχεια). Προσδιοριστικές ερωτήσεις για το είδος της τεχνολογίας. Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την ανάπτυξη ενός νέου προϊόντος είναι παρόμοια με κάποιου άλλου προϊόντος? Χρησιμοποιούνται σχετικά νέες τεχνικές? Υπάρχει στην κατοχή της επιχείρησης ο απαραίτητος εξοπλισμός? Οικεία τεχνολογία έχουμε όταν οι απαντήσεις είναι καταφατικές, και πρωτόγνωρη όταν είναι αρνητικές.
Η σημασία της ταχύτητας στην διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων οι managers δέχονται έντονες πιέσεις για να μειώσουν το χρόνο ανάπτυξης νέων προϊόντων. Όταν η διαδικασία αυτή είναι μακροχρόνια βλάπτει την επιχείρηση άμεσα, με αύξηση του κόστους και έμμεσα με την καθυστέρηση εισαγωγής στην αγορά. εκείνες οι επιχειρήσεις που χρειάζονται λιγότερο χρόνο ανάπτυξης ενός προϊόντος είναι πιο επιτυχημένες. Λόγοι που καθυστερούν την διαδικασία ανάπτυξης καινούργιων προϊόντων είναι Μη σωστός προσδιορισμός των απαιτήσεων. Η αβεβαιότητα της τεχνολογίας. Η μη υποστήριξη της διοίκησης. Έλλειψη πόρων. Λάθος διαχείριση των διαδικασιών ανάπτυξης νέων προϊόντων. Πολλές φορές είναι προτιμότερο μια επιχείρηση να επενδύσει περισσότερα από όσα υπολόγιζε στην ανάπτυξη νέων προσόντων ώστε να βγουν έγκαιρα στην αγορά.
Η σημασία της ταχύτητας στην διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια). Σύμφωνα με τις απαντήσεις που δόθηκαν από τα μέλη των ομάδων ανάπτυξης καινούργιων προϊόντων , οι σημαντικότεροι λόγοι επιτάχυνσης της διαδικασίας ανάπτυξης νέων προϊόντων είναι οι εξής: Ο παγκόσμιος και τοπικός ανταγωνισμός που συνεχώς αυξάνεται. Οι ραγδαίες τεχνολογικές αλλαγές. Οι απαιτήσεις των πελατών για ταχύτερη ανάπτυξη προϊόντων. Οι απαιτήσεις και οι ανάγκες της επιχείρησης για επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων που θέτουν. Ο κύκλος ζωής των προϊόντων που μειώνεται συνεχώς, λόγω του ανταγωνισμού, της τεχνολογικής ανάπτυξης, και των συνεχώς μεταβαλλόμενων αναγκών και επιθυμιών της αγοράς. Η πίεση που ασκεί η ηγεσία για επιτάχυνση των διαδικασιών ανάπτυξης προϊόντος. Η βαθιά επιθυμία των επιχειρήσεων να είναι ηγέτες στις ανερχόμενες αγορές
Η σημασία της ταχύτητας στην διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια). Τα παρακάτω στοιχεία φανερώνουν τα κοινά σημεία εκείνων των επιχειρήσεων που επιτυγχάνουν μεγάλες ταχύτητες ανάπτυξης νέων προϊόντων. Θεωρούν αποτελεσματικότερη την δημιουργία διατμηματικών ομάδων και όχι στην διατήρηση ανεξάρτητων τομέων, χωρίς καμία προσκόλληση σε διαδικασίες που έχουν προκαθοριστεί. Ο χρόνος αποτελεί μονάδα μέτρησης της αποδοτικότητας. Επιμένουν στην ενημέρωση όλων των μελών τις επιχείρησης για τις κινήσεις που θα πραγματοποιηθούν σχετικά με τους πελάτες, τους ανταγωνιστές και κάθε είδους λειτουργίας της επιχείρησης. Η πληροφορία δεν παρέχεται μόνο στο ψηλότερο σημείο της πυραμίδας διοίκησης.
Στρατηγική διαχείρισης των τμημάτων της επιχείρησης για την καινοτομία. Η έγκαιρη δημιουργία διατμηματικών ομάδων για την ανάπτυξη νέων προϊόντων, οδηγεί στον έγκαιρο προσδιορισμό των απαιτήσεων του προϊόντος, πριν επενδυθούν χρήματα χωρίς λόγο και πριν παγιοποιηθούν λάθος κινήσεις. Επιπλέον, το προϊόν δοκιμάζεται σε κάθε τομέα καθώς τα μέλη των διαφορετικών τμημάτων θα συμβάλουν στην αξιολόγηση του προϊόντος σε σχέση με το αντικείμενο των μελών η καλή συνεργασία μεταξύ των τμημάτων Ε&Α και marketing αυξάνει το ποσοστό επιτυχίας των νέων προϊόντων.
Στρατηγική της συνεχούς παραγωγής καινοτόμων προϊόντων. Δυο είναι οι τρόποι που μπορούμε να δούμε την προσπάθεια των επιχειρήσεων για ανάπτυξη νέου προϊόντος. Ο ένας τρόπος είναι η από την μεριά της προσπάθειας αυτής ως διαδικασία στην οποία περιλαμβάνονται διάφορα βήματα ή να το δούμε από την πλευρά της διαδικασίας αυτής ως δημιουργία και απορρόφησης γνώσης για την ανάπτυξη πολλών νέων προϊόντων στην επιχείρηση.
Στρατηγική της συνεχούς παραγωγής καινοτόμων προϊόντων. Η συνεχής ανάπτυξη καινούργιων προϊόντων είναι δύσκολη και απαιτεί τις παρακάτω διαδικασίες στα διάφορα επίπεδα του οργανισμού: Ενσωμάτωση πολλών παραγόντων εκτός του παραδοσιακό/συντηρητικού πλαισίου στο τμήμα Ε&Α. Στενή επικοινωνία και πληροφόρηση των διαφορετικών τμημάτων. Συντονισμένη προσπάθεια και υψηλά προσόντα για την καλύτερη λειτουργία και επικοινωνία στην επιχείρηση. Πρέπει να προσδιορίσει ξανά τον παραδοσιακό ρόλου της ηγεσίας. Θα πρέπει να βοηθάει και να επικεντρώνεται στην απορρόφηση και μεταφορά της γνώσης , δίνοντας την ευκαιρία στα μέλη του οργανισμού να μάθουν από τις εμπειρίες άλλων μελών. Υιοθέτηση συμπεριφορών που ενδυναμώνουν την προσπάθεια για δημιουργία, εξάπλωση και μεταφορά της γνώσης εντός και έκτος οργανισμού.
Στρατηγική για την επιτάχυνση της ανάπτυξης νέων προϊόντων. Oι παράγοντες επιτάχυνσης της ανάπτυξης των προϊόντων είναι οι εξής: Η ανάθεση εργασιών σε τρίτους, εμπιστευόμενοι εξωτερικές πηγές μέσα στην αγορά. Συχνότερη διοργάνωση προγραμμάτων έρευνας και ανάπτυξης. Επιβράβευση και ανταμοιβή επιτυχημένων ενεργειών. Δημιουργία κλίματος ανταγωνισμού στην επιχείρηση σε σχέση με την έρευνα. Εμπιστοσύνη σε νέες και καινοτόμες στρατηγικές για την καλύτερη διαχείριση της Ε&Α. Τακτικές αξιολογήσεις. Πολλή καλή συνεργασία μεταξύ του τμήματος Ε&Α και των άλλων τμημάτων της επιχείρησης.
Στρατηγική για την επιτάχυνση της ανάπτυξης νέων προϊόντων (συνέχεια) Επίσης προτείνεται: Η έμπρακτη αφοσίωση της διοίκησης για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Ο προσδιορισμός του στρατηγικού οράματος. Επαρκής οικονομικοί πόροι. Επιμονή και πίστη στην ανάπτυξη καινοτομίας. Συμμετοχή όλων των μελών της επιχείρησης στην διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων. Αλλαγή μεθόδου εργασίας με μια πιο σύγχρονη και αποτελεσματική. Έλεγχος από νωρίς του προϊόντος. Δημιουργία μιας διατμηματικής ομάδας, με οικιοθελή συμμετοχή των μελών που θα χαρακτηρίζονται όμως από γνώσεις, ταλέντα και αφοσίωση.
Παράγοντες που επιταχύνουν την διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων Έμφαση στη σημασία της ταχύτητας Kessler& Chakrabarti (1996) 2. Ξεκάθαροι στόχοι 3. Υποστήριξη προϊόντος από την ανώτατη διοίκηση Kessler& Chakrabarti (1996), Mabert et al. (1992), Cooper& Kleinschmidt(1994), Karagozogly&Brown (1993) 4. Έμπειρα μέλη στην ομάδα Kessler& Chakrabarti (1996), Carmel (1995) 5.Ύπαρξη πρωταγωνιστή του προϊόντος 6. Χρήση εξωτερικών πηγών 7. Ελάττωση των αλλαγών σχεδιασμού κατά την ανάπτυξη 8. Πολυλειτουργικές ομάδες 9.Επιλογή ενός εμπειρικού αρχηγού για την ομάδα Mabert et al. (1992) 10. Μικρή συνεκτική ομάδα με έμπειρα, σταθερά μέλη & κοινό όραμα. Carmel (1995)
Παράγοντες που επιταχύνουν την διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων 11. Ξεκάθαρη κατανοητή& αποδεκτή στρατηγική Crawford (1992) 12. Παρακολούθηση προόδου, χρονοδιαγράμματα Crawford (1992), Gold (1987), Karagozogly&Brown (1993) 13. Αποφάσεις με βάση τις πληροφορίες από πελάτες και προμηθευτές. 14. Ανάπτυξη δεξιότητας στις δράσεις πριν την ανάπτυξη Cooper& Kleinschmidt(1994) 15. Προσήλωση στις ανάγκες του πελάτη και της αγοράς 16. Μείωση πολυπλοκότητας του προϊόντος Griffin (1997) 17. Εσωτερική ανάπτυξη της τεχνολογίας McDonough& Barcazk( 1991) 18.Συμμετοχική ηγεσία 19. Αυξανόμενες αμοιβές για επιτυχημένη απόδοση Gold (1987) 20. Καλλιέργεια εσωτερικού ανταγωνισμού
Παράγοντες που επιταχύνουν την διαδικασία ανάπτυξης νέων προϊόντων 21. Ενοποίηση τμήματος Ε&Α με τις άλλες λειτουργίες Gold (1987) 22. Εμπλοκή πελατών στη διαδικασία Gold (1987), Karagozogly&Brown (1993) 23. Αποκόμιση γνώσης από λάθη Gold (1987) , Karagozogly&Brown (1993), Crawford (1992) 24. Ξεκάθαρος χρονικός στόχος Kessler& Chakrabarti (1996) 25. Σταθερά μέλη της ομάδας 26. Λιγότερος χρόνος για δοκιμή/έλεγχο του προϊόντος 27. Απλούστευση διαδικασιών Millson et al.(1992)
Η παγίδα της βιασύνης στην ανάπτυξη νέων προϊόντων Όσο μεγαλύτερο είναι το πλήθος των διαδικασιών που προσθέτονται στην διαδικασία ανάπτυξης των νέων προϊόντων, τόσο περισσότερος χρόνος θα απαιτηθεί για την ολοκλήρωση των εργασιών. Η γρήγορη εκτέλεση μειωμένων διαδικασιών μπορεί να οδηγήσει σε λάθη και κατ’ επέκταση σε μειωμένα κέρδη. Η ταχύτητα ολοκλήρωσης του έργου είναι σαφώς πολλή σημαντική, όμως η παράλειψη σημαντικών διαδικασιών μπορεί να οδηγήσει σε: Ελλιπή σχεδιασμό προϊόντος. Δημιουργία δυσλειτουργικού προϊόντος. Νομικές υποχρεώσεις και ευθύνες για το προϊόν. Επιστροφές των ελαττωματικών προϊόντων. Μεγαλύτερο κόστος παραγωγής. Η πρόκληση στην οποία θα πρέπει να ανταπεξέλθει η επιχείρηση είναι η δημιουργία νέου προϊόντος, έγκαιρη είσοδο στην αγορά, χωρίς να προσπεράσει κανένα από τα σημαντικά στάδια της διαδικασίας και χωρίς να μειώσει την ποιότητα του προϊόντος.
Ανάπτυξη νέου προϊόντος και εμπορευματοποίηση Είναι κοινώς αποδεκτό και επιβεβαιωμένο από την βιβλιογραφία ότι η επιτυχία ενός νέου προϊόντος σχετίζεται με την γρήγορη ανάπτυξη και είσοδο του στην αγορά την κατάλληλη χρονική στιγμή Η έγκαιρη είσοδος του προϊόντος στην αγορά είναι ένας βασικός λόγος που ανταγωνίζονται οι επιχειρήσεις καθώς επιδιώκουν την ηγεσία στην αγορά. Η ταχεία ανάπτυξη και ολοκλήρωση των διαδικασιών για ένα νέο προϊόν δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι ικανό να λανσαριστεί στην αγορά, καθώς μπορεί να εμφανιστούν προβλήματα εμπορευματοποίησης στις διάφορες χώρες στόχους. Δηλαδή, οι managers πρέπει να προσαρμόσει το προϊόν στις διαφορετικές επιθυμίες και ανάγκες των διαφορετικών χωρών.
Διαχείριση διαδικασίας έρευνας και ανάπτυξης νέων προϊόντων Εσωτερικές αιτίες αποτυχίας ονομάζονται εκείνες οι αιτίες που πηγάζουν από τον οργανισμό και ως ένα βαθμό είναι ελεγχόμενες. Χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, εκείνες που σχετίζονται με : Την κουλτούρα της επιχείρησης Την ίδια την διαδικασία ανάπτυξης της καινοτομίας, μέσα σε αυτήν εμφανίζονται οι εξής λόγοι αποτυχίας: Μη επαρκής προσδιορισμός του στόχου. Ανεπάρκεια στην αντιστοίχηση των πράξεων με τον στόχων. Μη επαρκής συμμετοχή στις ομάδες ανάπτυξης καινοτομίας. Μη επαρκής παρακολούθηση και έλεγχος των αποτελεσμάτων. Ανεπάρκεια στην επικοινωνία, συνεργασία και πληροφόρηση.