Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Έννοια Ολυμπιακής Παιδείας Είναι η μορφωτική διαδικασία που αποσκοπεί στη διαμόρφωση ή καλλιέργεια προτύπων συμπεριφοράς των νέων, σύμφωνα με τις διαχρονικές αξίες του ολυμπισμού και του αθλητισμού.
ΣΚΟΠΟΣ Είναι να εμπνεύσει και να προωθήσει την υιοθέτηση συμπεριφορών και αξιών φιλίας, συνεργασίας, σεβασμού στον συνάνθρωπο, τιμιότητας και προσπάθειας για διαρκή βελτίωση μέσω της Φυσικής Αγωγής και του Αθλητισμού
Στόχοι της Ολυμπιακής παιδείας στο σχολείο Να καταστήσει τα σχολεία κυψέλες αθλητικής και πολιτιστικής παιδείας Να διαδώσει τις αξίες του αθλητισμού Να ενισχύσει την εθελοντική προσφορά Να προωθήσει την ισότητα των φύλων και ευκαιριών στο σχολείο Να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά σε θέματα της διαφορετικότητας και του πολυπολιτισμού
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ ΟΛΥΜΠΙΑΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Φιλοσοφία Ολυμπιακής Παιδείας «Μαθαίνω, Ευαισθητοποιούμαι, Συμμετέχω, Δημιουργώ» Η διδασκαλία οφείλει να ενσωματώνει τις παρακάτω αρχές: να δίνει βιώματα επιτυχίας, να είναι κατάλληλη για όλους, κάθε μαθητής να βρίσκει δραστηριότητες που ανταποκρίνονται στις προτιμήσεις και τις ικανότητές του
Η Ολυμπιακή παιδεία προάγει Τη γνώση -α) σε θέματα ιστορίας -β) στα προβλήματα των σύγχρονων Ολυμπιακών Αγώνων -γ)ως προς την ωφέλεια της άσκησης Δεξιότητες που σχετίζονται με συγκεκριμένες συμπεριφορές (σεβασμός στους κανόνες, στο διαφορετικό, στο άλλο φύλο) Βελτίωση της στάσης απέναντι στην άσκηση, την αυτοεκτίμηση και την εμπιστοσύνη στις προσωπικές ικανότητες
Στόχοι στο επίπεδο των γνώσεων Ιστορία της αρχαίας αγωνιστικής (αγωνίσματα, πρόγραμμα, βραβεία, τιμωρίες, σπουδαίοι αθλητές) Η σύγχρονη Ολυμπιακή ιστορία (αναβίωση, Κουμπερτέν, Ολυμπιακά σύμβολα, αθλήματα και αγωνίσματα, αθλητές θρύλοι) Η ωφέλεια της άσκησης (Γιατί να ασκούμαι αφού ιδρώνω και κουράζομαι, τι πρέπει να γνωρίζω για να γυμνάζομαι αποτελεσματικά)
Εκπαιδευτικές τεχνικές Παρουσίαση Ερωτήσεις-Απαντήσεις Συζήτηση Πρακτική Άσκηση Μελέτη περίπτωσης Ανάθεση ρόλων (Ηθικά διλήμματα)
Παρουσίαση ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Εύχρηστη Ευκολότερη προετοιμασία Οι μαθητές νοιώθουν ασφάλεια ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Οι μαθητές είναι παθητικοί Δεν είμαστε σίγουροι για το αποτέλεσμα
Ερωτήσεις-Απαντήσεις & Συζήτηση ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Προώθηση αυτενέργειας Ανάπτυξη κρίσης Λεπτομερής προσέγγιση ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ Απαιτεί αρκετό χρόνο Δεν συμμετέχουν όλοι Οι συμμετέχοντες πρέπει να διαθέτουν κάποιες αρχικές γνώσεις
Πρακτική Άσκηση Πρόκειται για ατομική ή ομαδική εργασία που προωθεί την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών Παράδειγμα: Οι πόλεις που έγιναν οι σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες Χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες και τους δίνουμε το όνομα μιας τέτοιας πόλης τα παιδιά θα πρέπει να συλλέξουν στοιχεία από τη βιβλιοθήκη για τη γλώσσα, την ιστορία τον πολιτισμό καθώς και τα γεγονότα που συνδέουν την πόλη με τους Ολυμπιακούς Αγώνες
Επικοινωνιακές δεξιότητες Ανάπτυξη διαλόγου (ανοιχτές ερωτήσεις, τονίζουμε τα κύρια σημεία των απαντήσεών τους, προσωπικά παραδείγματα) Διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών (προσπαθούμε να κερδίσουμε το σεβασμό και όχι τη φιλία τους) Μη λεκτική επικοινωνία Ανατροφοδότηση
Αρχαίοι Ολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις - Απαντήσεις) Εικαστική (Ανάθεση σε ομάδες εργασίας: κατασκευή αθλητικών οργάνων, κατασκευή μακέτας αρχαίου σταδίου) Κινητική (Αρχαία αγωνίσματα, αρχαία παιχνίδια)
Σύγχρονοι Ολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις-Απαντήσεις) Εικαστική (Δημιουργία λευκωμάτων με αθλητές θρύλους, σκηνές φιλίας και συναδέλφωσης, συλλογή έργων τέχνης, σχετικών μουσικών συνθέσεων) Κινητική (γνωριμία με μη διαδεδομένα αθλήματα)
Παραολυμπιακοί Αγώνες Θεωρητική (Παρουσίαση, Ερωτήσεις-Απαντήσεις) Εικαστική (Ανάθεση Ομαδικής εργασίας με θέμα: «Αθλητισμός και άτομα με αναπηρίες». Συλλογή εικόνων και έργων τέχνης) Κινητική ( Μπάσκετ με ένα χέρι, Βόλευ από εδραία θέση)