Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Προσωπικές δεξιότητες
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΠΡΟΛΗΨΗΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΞΑΡΤΗΣΙΟΓΟΝΩΝ ΟΥΣΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ AIDS ΔΗ.ΜΟ.Π. «ΝΙΚΟΣ ΜΩΡΟΣ» «Η Πρόληψη Τόπος Συνάντησης και Συναπάντησης για τη Συνερασία,
Διεπαγγελματική μάθηση στόχοι?
Αλφαβητισμός, εκπαίδευση και αγωγή στα μέσα επικοινωνίας: Ορισμοί και διευκρινίσεις Μπετίνα Ντάβου Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Κοινωνικές Δεξιότητες
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Προσωποκεντρική Θεωρία (Client-centered theory)
H λειτουργία της Μαθητείας των ΕΠΑΣ ΟΑΕΔ : Μια σύγχρονη καινοτομική εκπαιδευτική προσέγγιση στην Επαγγελματική Κατάρτιση Γιάννης Χαλάς Εκπαιδευτικός ΟΑΕΔ.
Η εργαστηριακή διδασκαλία στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Coaching : Διαφορετική οπτική στην κρίση
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Διαπολιτισμική Επικοινωνία (Επικοινωνία σε Διεθνή Περιβάλλοντα)
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ερευνητική Εργασία (Project) τμήματος Α2
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ Βασικές έννοιες: μητρική γλώσσα Μητρική γλώσσα Η γλωσσική μορφή με την οποία έρχεται σε επαφή το παιδί.
ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΚΡΙΣΕΩΝ ΣΤΟ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ: Στρατηγικές ένταξης και επικοινωνίας Ευάγγελος Πεπές.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Αυτογνωσία - Αυτοβελτίωση
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
ΥΠΟΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΥΠΟΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Τίτλος Προγράμματος: Eκπαίδευση με στόχο την ειρήνη
Οι σκοποί της Αγωγής. Αγωγή α) Σύνολο από σκόπιμες, προγραμματισμένες και μεθοδευμένες ενέργειες και επιδράσεις (β) Διαδικασίες και επιδράσεις του ευρύτερου.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
Η σύγχρονη παιδαγωγική σκέψη βρίσκεται ανάμεσα σε δύο ρεύματα, της κοινωνικής ανανέωσης και της κοινωνικής συντήρησης. Τα νέα άτομα στη διαδικασία της.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR – CHAPTER 18 ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ (ORGANIZATIONAL CULTURE)
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ Βασικές αρχές στρατηγικής των επιχειρήσεων GERRY JOHNSON, KEVAN SCHOLES, RICHARD WHITTINGTON 1-1.
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Σκοποί αγωγής υγείας-συμβουλευτικής  Διατήρηση σωματικής ισορροπίας ατόμου: υγιεινή, διατροφή, άσκηση  Διατήρηση ψυχικής-κοινωνικής ισορροπίας ατόμου-
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Ο ρόλος της συμβουλευτικής στη γονεϊκότητα
Θεωρία της Διαπολιτισμικής Νοσηλευτικής της Madeleine Leininger
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Τι είναι η κινητικότητα;
Η χρήση της ενσώματης μάθησης στην εκπαίδευση.
ΔΙΑΛΕΞΗ 5η Συνηγορία Υπευθυνότητα/ευθύνη Συνεργασία Στάση φροντίδας
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
ΔΙΗΜΕΡΙΔΑ για το μάθημα της ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ Αθήνα, 1-2 Απριλίου 2005
ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Διαπολιτισμική Νοσηλευτική Το Μοντέλο της Πολιτισμικής Ικανότητας
Eργαστήριο ομαδικής παρέμβασης στην προσωπική ανάπτυξη ΙΙ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Διαπολιτισμικότητα και Φυσική Αγωγή
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ & ΑΝΑΠΗΡΙΑ.
Θέματα Παγκόσμιας Ηγεσίας και Πρακτικές
ΟΙ ΔΙΟΜΑΔΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ
Διαπολιτισμική Προσέγγιση και Παγκοσμιοποίηση
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σύγχρονες Τάσεις Συμβουλευτικής Διαπολιτισμική Συμβουλευτική

􀂄 Εμβάθυνση σε πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς Πως νοείται στην κουλτούρα του πελάτη: - η έννοια της πραγματικότητας (δυϊκή ή ολιστική) - η αίσθηση του εαυτού (αναφορικός ή κοινωνικός) - η διάπλαση της ηθικότητας (επιλογή ή πεπρωμένο, αξίες) - η έννοια του χρόνου (παρελθόν ή μέλλον, σεβασμός ηλικίας) - η σημασία του τόπου

Παρατήρηση εξωτερικών όψεων ζωής του πελάτη 􀂄 - μη λεκτική συμπεριφορά, οπτική επαφή, απόσταση, χειρονομία, άγγιγμα - χρήση γλώσσας (σχολαστική - αναλυτική ή περιγραφική) - πρότυπα συγγένειας και σχέσεων - σχέσεις ανάμεσα στα φύλα - έκφραση του συναισθήματος - ρόλος του θεραπευτή και της θεραπείας

􀂄 Αναγκαιότητα􀂄 Κουλτούρα Πολιτισμική ανομοιογένεια κοινωνίας Εξάπλωση δικτύων παγκόσμιας επικοινωνίας Κουλτούρα: «ο τρόπος ζωής μιας ομάδας ανθρώπων» Πολυπλοκότητα Κατανόηση: μακρά διαβίωση– συστηματική παρατήρηση “Κουλτούρα είναι ένα σύστημα κληρονομημένων αντιλήψεων που εκφράζονται με συμβολική μορφή, μέσα από το οποίο οι άνθρωποι επικοινωνούν, διαιωνίζονται και προάγουν τη γνώση τους και τις στάσεις τους απέναντι στη ζωή” (Geertz 1973)

Αντιδράσεις της Συμβουλευτικής θεμελιώδεις προσεγγίσεις: μοντέλο δυτικού πολιτισμού - στρατηγικές ευαισθητοποίησης - η κουλτούρα στο επίκεντρο της εικόνας του προσώπου “Η πολυπολιτισμική προσέγγιση θεωρεί ότι η συμμετοχή σε μία κουλτούρα επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη της προσωπικότητας, και ότι τα συναισθηματικά ή τα προβλήματα συμπεριφοράς που εμφανίζει το άτομο αντικαθρεπτίζουν το πώς εννοούνται και ορίζονται οι σχέσεις, η ηθική και η αίσθηση του «εύ ζειν» στην κουλτούρα στην οποία ζει” (Pedersen 1991)

Ο διαπολιτισμικός σύμβουλος η κατάρτιση του είναι μη ρεαλιστική έχει ελάχιστο χρόνο κατανόησης των πραγμάτων αγνοεί την αλληλεπίδραση του πελάτη στο περιβάλλον “Ο σύμβουλος πρέπει να είναι ικανός να εφαρμόσει ένα σχηματικό μοντέλο για το πώς ο προσωπικός και ο σχεσιακός κόσμος του πελάτη, καθώς και οι βασικές υποθέσεις του για τη βοήθεια μπορεί να έχουν διαμορφωθεί από την κουλτούρα” (McLeod 2003)

Εμβάθυνση σε πρότυπα κοινωνικής συμπεριφοράς Πως νοείται στην κουλτούρα του πελάτη: - η έννοια της πραγματικότητας (δυϊκή ή ολιστική) - η αίσθηση του εαυτού (αναφορικός ή κοινωνικός) - η διάπλαση της ηθικότητας (επιλογή ή πεπρωμένο, αξίες) - η έννοια του χρόνου (παρελθόν ή μέλλον, σεβασμός ηλικίας) - η σημασία του τόπου

Παρατήρηση εξωτερικών όψεων ζωής του πελάτη - μη λεκτική συμπεριφορά, οπτική επαφή, απόσταση, χειρονομία, άγγιγμα - χρήση γλώσσας (σχολαστική - αναλυτική ή περιγραφική) - πρότυπα συγγένειας και σχέσεων - σχέσεις ανάμεσα στα φύλα - έκφραση του συναισθήματος - ρόλος του θεραπευτή και της θεραπείας

Συμβουλευτικές προσεγγίσεις στην πράξη Πολιτισμική ευελιξία: Ο σύμβουλος ταυτίζεται με την κουλτούρα του πελάτη στις πρώτες συναντήσεις και έπειτα προχωρά πειραματικά (Ramirez 1991) Πολιτισμική ενσυναίσθηση: Ο σύμβουλος χρησιμοποιεί ένασύνολο αρχών ή πεποιθήσεων της κουλτούρας του πελάτηαντί να βασίζεται σε μία ποικιλία δεξιοτήτων ή τεχνικών (Ridley & Dingle 1996)

Χαρακτηριστικά προγράμματος κατάρτισης - ένταξη στο προσωπικό μελών μιας κουλτούρας - εγγραφή μελών μιας κουλτούρας ως σπουδαστών - ενθάρρυνση έρευνας σε ομάδες μιας κουλτούρας - βιωματικές συνεδρίες - διδασκαλία με πολιτισμική ευαισθησία

Συμπεράσματα 􀂄 - Δυσκολία κατάρτισης διαπολιτισμικών συμβούλων - Αναγκαιότητα ύπαρξης Προτάσεις - Κατάρτιση μελών μιας κουλτούρας ως συμβούλων

Η διαπολιτισμική συμβουλευτική έχει ως στόχους τη δημιουργία ή βελτίωση ικανοτήτων διαπολιτισμικής επικοινωνίας (cultural awareness, cultural competence) τη βελτίωση των δυνατοτήτων ένταξης ξένων συνεργατών σε μια επιχείρηση ή ομάδα την αξιοποίηση των εμπειριών και δυνατοτήτων ξένων και επαναπατρισμένων συνεργατών (repatriates) τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών τη μετάδοση εμπειριών και know how που αποκτήθηκαν στο εξωτερικό την αποφυγή ενός ενδεχόμενου πολιτισμικού σοκ (cultural shock)

Σε επαγγελματικό επίπεδο Στις μέρες μας η συνεργασία με ανθρώπους που προέρχονται από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα αποτελεί αναγκαιότητα και προσφέρει πολλές δυνατότητες. Συγχρόνως όμως δημιουργεί επιπλοκές που δεν λύνονται αυτονόητα. Κάτι που είναι θετικό σε ένα πολιτισμικό πλαίσιο, μπορεί να θεωρηθεί αγενές σε ένα άλλο (π.χ. τύποι μάνατζμεντ, άσκηση κριτικής, στυλ επικοινωνίας, μέθοδοι διεξαγωγής συζητήσεων κ.τ.λ.). Είναι γνωστό ότι η επίδοση πολυπολυτισμικών ομάδων εργασίας κατατάσσεται είτε υπέρ είτε υπό του μέσου όρου, σε καμία περίπτωση όμως δεν είναι μέτρια.

Σε προσωπικό επίπεδο Η επιτυχία αρμονικής συμβίωσης σε μεικτά ζευγάρια δεν είναι πάντα αυτονόητη. Επίσης δεν είναι πάντα εύκολη η συμβίωση με μέλη της οικογένειας που έχουν ζήσει για μεγάλο διάστημα στο εξωτερικό. Πολύ συχνά δημιουργούνται εντάσεις που έχουν να κάνουν με τις πολιτισμικές εμπειρίες του κάθε ατόμου. Αν δεν αναγνωριστούν και αντιμετωπιστούν κατάλληλα αυτά τα αίτια, μπορεί να οδηγήσουν σε σοβαρές συγκρούσεις ή στην απομάκρυνση των προσώπων μεταξύ τους. Η αντιμετώπιση δυσκολιών που οφείλονται σε πολιτισμικές διαφορές απαιτεί ειδικευμένους ψυχολόγους, καθώς είναι αδύνατον για κάποιον που δεν έχει έρθει αντιμέτωπος με ξένες κουλτούρες να αντιληφθεί σε όλες της τις διαστάσεις τη δική του.