ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Το Πρόγραμμα Σπουδών της Γλώσσας και της Λογοτεχνίας εδράζεται σε τρεις βασικούς άξονες που αφορούν: Ένα συνεκτικό και επαρκές σώμα γνώσεων γύρω από τη λογοτεχνική παραγωγή και τη γλωσσική διατύπωση Καλλιέργεια ικανοτήτων και δεξιοτήτων που αποσκοπούν στην παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου με εμπλουτισμένο λεξιλόγιο Καλλιέργεια αξιών, στάσεων και συμπεριφορών που απαρτίζουν τη δημοκρατική πολιτότητα
Το μάθημα των Νέων Ελληνικών στο Γυμνάσιο αποτελείται από δύο γνωστικά αντικείμενα Νέα Ελληνικά Νεοελληνική Γλώσσα (3 περίοδοι την εβδομάδα) Λογοτεχνία (2 περίοδοι την εβδομάδα)
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Με τη διδασκαλία του μαθήματος της γλώσσας επιδιώκεται: Η άριστη κατάκτηση, κατανόηση και χρήση της Νέας Ελληνικής Γλώσσας Η ανάπτυξη του «Κριτικού γραμματισμού» σε διάφορα περιβάλλοντα και καταστάσεις επικοινωνίας. Η ανάπτυξη προφορικού και γραπτού λόγου
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ Με τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας επιδιώκεται: Με τη διδασκαλία του μαθήματος της Λογοτεχνίας επιδιώκεται: Η κατανόηση, ανάλυση και ερμηνεία λογοτεχνικών κειμένων Η διάκριση των λογοτεχνικών «γενών» (ποίηση –πεζογραφία) και αναγνώριση των βασικών «ειδών» των ποιητικών μορφών Αισθητική αγωγή των μαθητών Ανάπτυξη της δημιουργικής γραφής μέσα από σύνθεση βιωματικών αφηγήσεων, συνεντεύξεων, ανασύνθεση ποιημάτων ή και εικονογραφήσεων
ΜΕΘΟΔΟΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Στη Λογοτεχνία ακολουθείται η μέθοδος της συνανάγνωσης – συνεξέτασης κειμένων Γίνεται αρχικά ταυτόχρονη ανάγνωση δυο ή τριών κειμένων, ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν τις διαφορετικές οπτικές θέασης των πραγμάτων Ακολούθως γίνεται αντιπαραβολή των κειμένων, ώστε να συγκριθούν χαρακτήρες, στάσεις, ενέργειες των προσώπων.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Γίνεται καθημερινά Είναι συντρέχουσα και διαμορφωτική Στην αξιολόγηση λαμβάνονται υπόψη η επιμέλεια, η πληρότητα του περιεχομένου η εμπλουτισμένη λεξιλογική διατύπωση των κατ’ οίκον εργασιών η προφορική συμμετοχή και το συνεχές ενδιαφέρον του μαθητή στο μάθημα η βαθμολογία των εξεταστικών δοκιμίων
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ ΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Ο μαθητής συγκεντρώνει έγκαιρα (και όχι την παραμονή του γραπτού) την ύλη του διαγωνίσματος: βιβλίο, τετράδιο, σημειώσεις, φύλλα εργασίας Διαβάζει με προσοχή συμφώνα με τις οδηγίες του καθηγητή Δοκιμάζει να απαντήσει γραπτώς σε ερωτήσεις που πιθανόν να συναντήσει στο διαγώνισμα
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Το διαγώνισμα της Λογοτεχνίας περιλαμβάνει διδαγμένα και αδίδακτα κείμενα και ερωτήσεις συγκριτικές σχετικά με αυτά Το διαγώνισμα της Γλώσσας περιλαμβάνει την παραγωγή γραπτού επικοινωνιακού λόγου (έκθεση)
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ Την ώρα του διαγωνίσματος ο μαθητής πρέπει: Να μην αγχώνεται Να έχει προετοιμαστεί καλά και σωστά, σύμφωνα με τις οδηγίες του διδάσκοντα Να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις Να βεβαιωθεί ότι δεν υπάρχουν ορθογραφικά λάθη και ότι όλες οι λέξεις είναι τονισμένες Οι απαντήσεις βρίσκονται μέσα στα κείμενα γι’ αυτό να διαβάζονται προσεκτικά Να μην αντιγράφει αυτούσια αποσπάσματα από τα κείμενα αλλά να τα γράφει με δικά του λόγια Να ελέγχει αρκετές φορές το γραπτό του, πριν το παραδώσει
ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ Ο μαθητής πρέπει: να πειθαρχεί στους κανονισμούς να κάθεται σωστά στο θρανίο του και να παρακολουθεί το μάθημα Η προσοχή και η συγκέντρωση την ώρα της διδασκαλίας του μαθήματος είναι το κλειδί για την επιτυχία του!
«Τα ελληνικά είναι εύκολα δεν χρειάζεται να διαβάσω»! Είναι όμως; ΚΑΤ΄ΟΙΚΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑ Πρέπει να γίνεται επιμελώς και καθημερινά Η μελέτη να γίνεται σε συγκεκριμένο και σταθερό χώρο, π.χ στο δωμάτιό του «Τα ελληνικά είναι εύκολα δεν χρειάζεται να διαβάσω»! Είναι όμως;
ΣΤΑΔΙΑ ΜΕΛΕΤΗΣ Απενεργοποίηση κινητού τηλέφωνου, υπολογιστή και τηλεόρασης Προσεκτική και συνολική ανάγνωση του διδαγμένου κείμενου και όχι επιλεκτική ανάγνωσή του Όχι μηχανική αλλά ενσυνείδητη ανάγνωση Υπογράμμιση λέξεων και φράσεων κλειδιών σε κάθε παράγραφο Προσεκτική μελέτη του τετραδίου ή του φύλλου εργασίας που δόθηκε στην τάξη Επίλυση των κατ’ οίκον εργασιών καθημερινά
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Πολλοί μαθητές έρχονται στην τάξη χωρίς τα βιβλία και τα τετράδιά τους Πολλοί μαθητές έρχονται χωρίς τα σωστά βιβλία ή χωρίς τα φύλλα εργασίας τους Δεν λύνουν καθημερινά τις κατ’ οίκον εργασίες τους Όταν γράφουν, δεν εφαρμόζουν στοιχειώδεις κανόνες γραμματικής, π.χ παιζο, τρεχο ή σκεφτομε Στα κείμενα πολλών μαθητών οι λέξεις δεν έχουν τονισμό!
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΓΟΝΙΩΝ Ελέγχουν καθημερινά, αν έχουν γίνει όλες οι κατ’ οίκον εργασίες Ελέγχουν ότι η τσάντα του μαθητή έχει τα σωστά βιβλία και τετράδια για την επόμενη μέρα Βεβαιώνονται ότι ο μαθητής είναι προετοιμασμένος για μια εξέταση προφορική ή γραπτή στο μάθημα της ημέρας Ελέγχουν ότι ο μαθητής διάβασε σωστά και όπως έπρεπε, σε περίπτωση προειδοποιημένου διαγωνίσματος Παροτρύνουν και ενθαρρύνουν τον μαθητή να διαβάζει όσα περισσότερα βιβλία γίνεται!
Η κατάκτηση της γλώσσας είναι μια συνεχής διαδικασία και δεν γίνεται μόνο τις ώρες, που ο μαθητής βρίσκεται στο σχολείο!