Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
Advertisements

Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Μέρος Α΄ - Έρευνα •Η έρευνα έγινε βάσει ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν σε παιδιά δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου, στα οποία έχει γίνει χρήση υπολογιστών.
Γιατί να μελετούμε Ιστορία;
ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΗΛΙΚΙΑΣ
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Παίζω, γελάω, περνάω όμορφα»
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΩΡΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ Howard Gardner Θέμα: Ανακύκλωση.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Γράμματα…Λέξεις…Ιστορίες
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
Πώς φθάσαμε εδώ…; ΜΑΣΟΥΡΑΚΗ ΑΡΙΣΤΕΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Παιδικοσ αλφαβητισμοσ: προσεγγισεισ και προοπτικεσ
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Ο ΕΦΗΒΟΣ ΚΑΙ Ο «ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΣ ΑΛΛΟΣ»
1.4 Επικοινωνία και προβλήματα – Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα 11/10/2010 Μ. Μ. (MEd)
Υποέργο 03: Επιμόρφωση Επιμορφωτών και Εκπαιδευτικών για την εφαρμογή του Προγράμματος Εκμάθησης της Αγγλικής Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών ΠΕΑΠ.
Βιωματικές δράσεις Α΄ τάξη Σχ. Έτος: Ά Τρίμηνο
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Harry Potter Η μαγεία της ψυχολογίας
Το δικαιωμα ςτο παιχνιδι
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
Η Εκπαίδευση του Ασθενή. Στόχοι της Εκπαίδευσης του Ασθενή Πρόληψη της ασθένειας Προαγωγή της υγείας Προαγωγή γνώσεων που αφορούν την ασθένεια, τη διατροφή,
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Μαρία Νέζη Σχολική Σύμβουλος Πειραιά
Β΄ ΤΑΞΗ 2 Ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΙΓΙΝΙΟΥ ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΔΑΣΚΑΛΑ ΒΑΛΑΣΗ ΑΚΡΙΒΗ ΦΙΛΑΝΑΓΝΩΣΙΑ.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Chlapana,E (2016) An intervention programme for enhancing kindergarteners’ cognitive engagement and comprehension skills through reading informational.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Διδακτική αρχαίων ελληνικών Α΄ λυκείου από πρωτότυπο κείμενο
Βιολογία Γυμνασίου.
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Yopp, H., & Yopp, R.(2000). Sharing informational text with young children The reading teacher,53(5), «Μοιράζοντας τα πληροφοριακά κείμενα στα.
Παρουσίαση στο μάθημα «Διγλωσσία και εκπαίδευση»
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Η στροφή στον αναγνώστη
ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ & ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΛΑΪΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Το ΠΕΑΠ στα Νέα Σχολεία με Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Δραστηριότητα από ΑΠΣ Α’ Λυκείου
Διήγηση/αφήγηση ιστοριών από παιδιά
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
H τηλεόραση και το παιδί
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Αναπτυξιακη ψυχολογια συναισθηματικη και κοινωνικη αναπτυξη παιδιων
37 ο Νηπιαγωγείο Πατρών
Νηπιαγωγείο Καλλιθέας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές Βασιλοπούλου Αμαλία, Α.Μ. 5599 Καθηγητής: κ. Στελλάκης Μάθημα: Οικογενειακός Γραμματισμός Πάτρα, Δεκέμβριος, 2016

Οι γλωσσικές ικανότητες που αποκτά το παιδί κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής του φαίνεται πως δύνανται να επιδράσουν καταλυτικά στη γλωσσική ικανότητα που αναπτύσσει κατά τα επόμενα χρόνια. Συγκεκριμένα, φαίνεται πως οι αναγνωστικές και εν γένει γλωσσικές ικανότητες του παιδιού κατά την κρίσιμη ηλικία των 11 ετών σχετίζεται άμεσα με τις πρώιμες γλωσσικές του ικανότητες Το γεγονός αυτό φέρνει στο προσκήνιο την ανάγκη εξοικείωσης των παιδιών με την ανάγνωση βιβλίων ήδη από τη βρεφική ηλικία

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Τα παιδιά, ανεξάρτητα από τις εκάστοτε συνθήκες, κατακτούν έναν εντυπωσιακό βαθμό γλωσσικών ικανοτήτων ήδη από την πρώιμη παιδική ηλικία Από την ηλικία των έξι (6) μηνών τα βρέφη έχουν αναπτύξει την ικανότητα να διακρίνουν όλους τους ήχους της μητρικής τους γλώσσας μέχρι την ηλικία των δύο (2) ετών έχουν αποκτήσει ένα λεξιλόγιο έκτασης περίπου 300 λέξεων τις οποίες μπορούν να συνδυάζουν σε απλές φραστικές δομές. Μέχρι την ηλικία των τεσσάρων (4) ετών έχουν αναπτύξει την ικανότητα να εκφράζουν πολύπλοκες ιδέες μέσω προτασιακών δομών όμοιων με των ενηλίκων, ενώ μέχρι τα έξι (6) έτη η πλειοψηφία των παιδιών έχει κατακτήσει ένα λεξιλόγιο περίπου 14.000 λέξεων που τους δίνει τη δυνατότητα να συμμετέχουν σε μια συζήτηση, να συνθέτουν ποιήματα, να λένε αστεία και να επιλύουν αινίγματα (McGinty & Justice, 2010)

αναφορικά με τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους, οι ερευνητές τονίζουν τη σπουδαιότητα που έχουν οι «έντυπες» λέξεις, οι λέξεις, δηλαδή, τις οποίες μπορεί να βρει τα παιδιά σε ένα βιβλίο ή σε κάποιο άλλο έντυπο μέσο την αξία της ανάγνωσης βιβλίων στα παιδιά και, μάλιστα, ήδη απο τη νηπιακή ηλικία: τα εφοδιάζουν με εκείνο το γνωστικό επίπεδο, το οποίο απαιτείται ώστε να κατανοούν όσα ακούν, βλέπουν ή διαβάζουν (Koralek, 2001) επιφέρει ένα πλήθος συναισθηματικών και κοινωνικών ωφελειών, αλλά και για την απόκτηση ευρύτερων γνώσεων (Clark & Rumbold, 2006) οφέλη αναφορικά με την κατανόηση των κειμένων, την ανάπτυξη θετικών συμπεριφορών απέναντι στο διάβασμα, αλλά και την ανάπτυξη ενός θετικού και ευχάριστου συναισθήματος που θα συνοδεύει την ανάγνωση βιβλίων και στην ενήλικη ζωή (Clark & Rumbold, 2006).

ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΒΙΒΛΙΩΝ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Οι ερευνητές επισημαίνουν την αξία της ανάγνωσης βιβλίων, από τους γονείς, στα παιδιά τους σε όλες τις ηλικίες: αποτελεί μια σημαντική και ταυτόχρονα ευχάριστη εμπειρία για τα παιδιά, τα οποία κινητοποιούνται ως προς την προσωπική ενασχόληση με το βιβλίο επιτυγχάνεται ο εμπλουτισμός του λεξιλογίου τους παράλληλα με τη δυνατότητα κατανόησης του κόσμου, ο οποίος τα περιβάλλει (Koralek, 2001) παρέχει τη δυνατότητα στους γονείς (και στους εκπαιδευτικούς) να αποτελέσουν αναγνωστικό πρότυπο για τα παιδιά τους, τα οποία συμμερίζονται τον ενθουσιασμό των γονέων τους και μιμούνται τα αναγνωστικά τους πρότυπα οι γονείς έχουν τη δυνατότητα να τα μυήσουν στη γλώσσα των βιβλίων επιτρέπει στα παιδιά να χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους για να εξερευνήσουν άγνωστους τόπους, χρόνους, να πλάσουν τους ήρωες, να υπερβούν τις συμβάσεις που επιβάλλει η πραγματικότητα, αλλά να αναπτύξουν διάλογο με τους γονείς τους αναφορικά με όσα τους άκουσαν να τους διαβάζουν (Koralek, 2001).

Οφέλη κατά τη βρεφική ηλικία: παρέχει τη δυνατότητα στα βρέφη να συσχετίσουν το βιβλίο και τη διαδικασία της ανάγνωσης με ευχάριστα συναισθήματα να εξοικειωθούν με τους ήχους, το ρυθμό και το άκουσμα των λέξεων. ενεργοποιούν και μαθαίνουν να χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους (την ακοή, την όραση και την αφή), να παράγουν τα ίδια ήχους και εστιάζουν την προσοχή τους σε εικόνες που σχετίζονται με κάποια λέξη (Koralek, 2001) Οφέλη κατά την παιδική ηλικία: εκτός από τα ευχάριστα συναισθήματα που συνοδεύουν το άκουσμα των βιβλίων, τα παιδιά χτίζουν το λεξιλόγιό τους αντιλαμβάνονται ότι τα βιβλία μπορούν να αποτελέσουν ένα ευχάριστο εργαλείο μάθησης και παιχνιδιού αποκτούν την ικανότητα να συνδέουν εικόνες με ακολουθίες ιστοριών αρχίζουν να πλάθουν τις εικόνες αυτών που ακούν στο μυαλό τους (IRA, 1998)

μπορούν εύκολα και ευχάριστα να μεταφερθούν σε άλλα μέρη αρχίζουν να σχηματίζουν απόψεις, αλλά και να καταλαβαίνουν τις απόψεις των άλλων, να αναπτύσσουν την αίσθηση του χιούμορ ακούγοντας τους γονείς τους να διαβάζουν βιβλία, τους δίνεται η δυνατότητα να εξοικειωθούν με διάφορους και διαφορετικούς χαρακτήρες αναπτύσσουν ταυτόχρονα τη φαντασία τους και να κάνουν συσχετίσεις μεταξύ της δικής τους ζωής και πραγματικότητας και της ζωής των άλλων (Atkinson, 2008).

Η εξοικείωση των παιδιών με το άκουσμα βιβλίων ήδη από τη βρεφική τους ηλικία, αυξάνει τις πιθανότητες να καταστούν και τα ίδια ως μαθητές και αργότερα ως ενήλικα άτομα ικανοί αναγνώστες, να αναπτύξουν, δηλαδή, μια θετική στάση απέναντι στην ανάγνωση και γενικά στην ενασχόληση με το βιβλίο και τελικά να αναπτύξουν ένα πλήθος κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων.

ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Αποτελέστε αναγνωστικό πρότυπο για τα παιδιά σας Επιλέξτε μαζί με τα παιδιά σας το βιβλίο που θα διαβάσετε Δώστε προσοχή στα: Περιεχόμενο Εικονογράφηση Αριθμός σελίδων Ευκολία ή δυσκολία που θα έχει το παιδί σας να διαβάσει μόνο του το βιβλίο

Να θυμάστε ότι ο συνδυασμός εικόνας και κειμένου μπορεί να συμβάλει στη βαθύτερη κατανόηση του κειμένου, καθώς δίνει την ευκαιρία στο παιδί να αναπτύξει περαιτέρω τη φαντασία του και το λεξιλόγιό του Δημιουργήστε το κατάλληλο κλίμα, ώστε να μην αποσπάται η προσοχή του παιδιού σας από την κοινή σας δραστηριότητα Διαφοροποιήστε: Τη φωνή Την ταχύτητα ανάγνωσης Τον επιτονισμό σας

Δημιουργήστε τις προϋποθέσεις για μια σειρά ερωτήσεων –απαντήσεων Ανοίξτε διάλογο με το παιδί σας για όσα διαβάσατε μαζί

Κλεινοντασ… «Η ανάγνωση βιβλίων ανοίγει στα παιδιά ένα παράθυρο για το μέλλον τους» (Warren, Brooks & Paxton, 2014) Γι΄ αυτό, αφιερώστε έστω και 10 λεπτά την ημέρα χρόνο για να διαβάζετε στα παιδιά σας ή μαζί με τα παιδιά σας..

Σας ευχαριστώ πολύ…