Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Β’ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Advertisements

Ενότητα 1 Ο φίλος μας το περιβάλλον
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2-ΕΝΟΤΗΤΑ 5 ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΚΗ ΛΟΓΙΚΗ
Η ΚΑΘΗΜΕΡΗΝΟΤΙΤΑ ΤΗΣ ΤΑΕΙΣΟ
Η ΠΕΙΘΩ ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ.
«Γραμματική Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού»
Τοπικό Εργαστήρι κατάρτισης SHARP
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
Soft skills = προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες Δέκα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος.
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ. ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ - ΠΕΡΙΛΗΨΗ Όταν θέλουμε να καταγράψουμε κάποια στοιχεία από το σύνολο ή τα επιμέρους στάδια μιας πράξης (επιστημονικό.
ΜΙΑ ΜΕΡΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΑΘΗΝΑ!!!!!
Το μεγάλο μυστικό Η δική μου περιπέτεια.
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Μια διδακτική παρέμβαση για τις Α΄ και Β΄ Τάξεις ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2013.
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Να σας συστηθώ: Το όνομά μου είναι: Σημαίνει … Το πήρα από …
Η μάθηση από κείμενα 1 Τρίτη, 5 Ιουλίου 2011  Η μάθηση από κείμενα είναι μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει πλήρως κατανοητή.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Συλλογισμοί Οι σκέψεις μας τείνουν να είναι οργανωμένες.
ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΚΡΗΤΗΣ
Ενότητα 7 Επιχειρηματολογικό Κείμενο
Εισαγωγή στην Γλωσσολογία Επιμόρφωση των ομάδων εργασίας για την καταγραφή της κυπριακής νοηματικής γλώσσας Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου, Λεμεσός,
Απο τον ευθυ στον πλαγιο λογο
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΣΤΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
ΠΛΑΓΙΕΣ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ1 ΚΑΤΑΡΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΞΕΤΑΣΤΙΚΩΝ ΔΟΚΙΜΙΩΝ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΛΥΚΕΙΟ.
Η περιληψη.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Επιχειρηματικός Λόγος
ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΜΕΝΙΔΙΟΥ ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ - ΧΡΟΝΙΚΑ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΑ
ΤΑ ΤΡΙΑ ΑΛΦΑ!!~!! ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΑΠΑΔΑΚΗ ΕΛΙΑΝΝΑ ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ
Κεφάλαιο 7 ΜΕΓΕΘΟΣ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΑ ΣΕΙΣΜΩΝ
Η παράγραφος Είναι το βασικό δομικό στοιχείο ενός κειμένου.
2.Η Μαρία έκλεισε την πόρτα.
Πρακτικη Ασκηση προοδος ΘΕΜΑ : κρισιμα συμβαντα
Χρησιμοποιώντας τις ΤΠΕ στα φιλολογικά μαθήματα: ένα σχέδιο διδασκαλίας στη Νεοελληνική Γλώσσα της Γ‘ Γυμνασίου Άννα Αγγελοπούλου.
3 η διδασκαλία. Παραγοντοποίση- Χρήση ταυτοτήτων- Επίλυση εξισώσεων Τάξη: Γ’ Γυμνασίου Αριθμός Μαθητών: 28.
Επιμορφωτική συνάντηση με θέμα: «Η σημασία των νοητικών σχημάτων στην οικοδόμηση της γνώσης και η χρησιμοποίησή τους ως εργαλείων μάθησης: Η περίπτωση.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας στο Γλωσσικό Μάθημα (Ελληνικά): Εισηγήσεις για Χρήση και Αξιοποίηση Σταυρούλα Κοντοβούρκη Λέκτορας, Διδακτική Γλωσσικού.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 7: Παράδειγμα από Α΄ Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο Δέσποινα Πόταρη Σχολή Θετικών.
H παράγραφος. H δομή της παραγράφου  1. Θεματική περίοδος: η κεντρική ιδέα, «το θέμα» της παραγράφου. Βρίσκεται συνήθως στην αρχή της παραγράφου.  2.
Παράδειγμα από Α΄Λυκείου: Ανισοτικές σχέσεις στο τρίγωνο.
ΧΡΟΝΟΙ-ΧΡΟΝΙΚΕΣ ΒΑΘΜΙΔΕΣ- ΠΟΙΟΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
ΠερIληψη Α. Προετοιμασία
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Δημοσιογραφική Γραφή & Στιλ γραφής.
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΤΑΞΗ
Δομή ερευνητικής εργασίας
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 1: ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
ΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΠΕΙΘΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΤΡΕΙΣ
Είσαι της επιστήμης το καμάρι, είσαι της τεχνικής ο Παρθενών… Από το ποίημα «Λιλιπούπολη»
Πληροφορική και νέες τεχνολογίες
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Διδασκαλία παραγράφου στο μάθημα της Γεωγραφίας
ΕΙΔΗ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΩΝ της Αναστασίας Κάλφα, Mst Φιλόλογος
Επιμέλεια: Τίκβα Χριστίνα
ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΑΝΟΙΚΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ
Γραφή της πρόσθεσης με τη χρήση συμβόλων
Καλώς ορίσατε στο PowerPoint
Αποτελεσματικές Στρατηγικές Μάθησης
Θεματική Ενότητα: Αξίες Τάξη: A’ Λυκείου
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΘΕΣΗ –ΕΚΦΡΑΣΗ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Η χρήση του Kidspiration στη Διδασκαλία της Γεωγραφίας
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η σύνδεση των παραγράφων (6ο μάθημα) Τροποι και μεθοδοι

Να θυμάστε ότι: το ΚΕΙΜΕΝΟ ΧΩΡΊΖΕΤΑΙ ΣΕ ΠΑΡΑΓΡΆΦΟΥΣ. Κάθε ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ έχει 1 ΚΥΡΙΟ ΝΟΗΜΑ. Η σύνθεση των κύριων νοημάτων ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ δημιουργεί το ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΟΗΜΑ!!! Συμπερασματικά: έχω ένα κείμενο ΄με 5 παραγράφους, άρα θα έχω 5 κύρια νοήματα, τα οποία θα συνθέσουν το ΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΟΗΜΑ του κειμένου!!!

΄Πώς συνδέονται οι παράγραφοι μεταξύ τους??? Με νοηματική αλληλουχία. Τι σημαίνει αυτό?? Ότι το νόημα διαρθρώνεται σπονδυλωτά, έχει συνέχεια, δομή και συνδετικούς κρίκους. Ειδάλλως έχω ένα παραλήρημα…. Οι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται η νοηματική αλληλουχία είναι ΠΟΛΛΟΙ. Μπορώ να συνδέσω τις παραγράφους χρονικά, τοπικά, επαγωγικά, απαγωγικά, με επανάληψη, με παραλληλισμό εννοιών, με αντίθεση εννοιών με επιχειρήματα, με απαρίθμηση περιπτώσεων, με παραδείγματα, κ.λπ.

Ας δούμε μερικούς τρόπους σύνδεσης των παραγράφων ΧΡΟΝΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ → πχ. 1η παράγραφος: Χθες. 2η παράγραφος: σήμερα, 3η παράγραφος: αύριο (οι 3 υποδιαιρέσεις του χρόνου. → 1η: κάποτε…, 2η: μετά από λίγες μέρες, 3η αφού πέρασαν δύο μήνες, 4η: στο τέλος (αναφορά μόνο στο παρελθόν) → 1η σήμερα το πρωί, 2η: κατά τις δέκα το πρωί, 3η: το μεσημέρι, 4η: το απόγευμα, 5η: το βράδυ… (αναφορά στη διάρκεια της μέρας) → 1η: όταν θα κλείσει το σχολείο, 2η: τον Ιούλιο, 3η: στις αρχές Αυγούστου, 4η: τον Δεκαπενταύγουστο, 5η: Στις αρχές Σεπτεμβρίου (αναφορά στο μέλλον)

ΤΟΠΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ Η λογική μετάβαση από τη μία παράγραφο στην άλλη γίνεται με λέξεις που εκφράζουν τόπο. Παραδειγματα: 1η παράγραφος: Στους πρόποδες, 2η: Λίγο πιο πάνω, 3η: Σε μια ψηλή ραχούλα, 4η: Στην κορυφή. 1η: Το εξώφυλλο, 2η: Η εισαγωγή, 3η: το πρώτο κεφάλαιο, 4η: τα δύο επόμενα κεφάλαια, 5Η τα κεφάλαια που ακολουθούν, 6η: στον επίλογο

ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ & ΑΠΑΓΩΓΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ!!!! επαγωγική → → από το ειδικό στο γενικό, από το μερικό στο συνολικό! απαγωγική → → από το γενικό στο ειδικό, από το συνολικό στο μερικό. ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΕΠΑΓΩΓΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ: 1Η παρ.: ένας μαθητής παρατήρησε, 2η: μια μαθήτρια πρόσθεσε, 3η: μια άλλη μαθήτρια συμπλήρωσε, 4η: ο δάσκαλος επεσήμανε, 5η: όλοι τελικά συμφωνήσαμε ΑΠΑΓΩΓΙΚΉ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ: 1η παρ.: όλοι συμμετείχαμε, 2η: ο πατέρας ανέλαβε, 3η: η μητέρα ετοίμασε, 4η: η αδελφή μου έφτιαξε, 5η: κι εγώ συγκέντρωσα

ΑΝΤΙΘΕΤΙΚΗ ΑΛΛΗΛΟΥΧΙΑ Η σύνδεση των παραγράφων επιτυγχάνεται με αντίθεση εννοιών. Ένα γεγονός ή μια ιδέα αναπτύσσεται σε μια παράγραφο και στην επομένη αναπτύσσεται το αντίθετο! ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ → 1η παρ.; Υποστηρίζεται ότι → 2η παρ. Αντίθετα, ο Χ, επιμένει ότι… → 3η παρ.: υπάρχουν όμως ενδείξεις ότι… → 4η παρ.: Από την άλλη μεριά συμβαίνει…

Με επανάληψη και ανάπτυξη μιας λέξης-κλειδί!! Η νοηματική αλληλουχία εξασφαλίζεται με την επανάληψη μιας λέξης-κλειδί από την προηγούμενη παράγραφο! Παράδειγμα → 1η παρ.: επικρατεί η εντύπωση, 2η: η εντύπωση αυτή οδηγεί στο συμπέρασμα. 3η: ένα συμπέρασμα που δεν επαληθεύεται από…, 4η: Δεν επαληθεύεται ακόμη και στην περίπτωση…

ΑΛΛΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΩΝ!!! Παραλληλία νοημάτων: παρόμοιο γεγονός, ανάλογο περιστατικό, κ.λπ. Επιχειρηματολογία ή αιτιολόγηση των νοημάτων: αποτέλεσμα έρευνας, συλλογισμού… Ο διάλογος προσώπων Με λέξεις ή φράσεις (κειμενικά επιρρήματα ή κειμενικοί δείκτες) που συνδέουν: α) επεξήγηση (δηλαδή, με άλλα λόγια), β) συμπέρασμα (επομένως, συμπερασματικά) παράδειγμα (για παράδειγμα, ενδεικτικά), τρόπο (έτσι, με τον τρόπο αυτό), απαρίθμηση (πρώτον, δεύτερον, τρίτον, κ.λπ.)