ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Περιγραφική Στατιστική
Advertisements

Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν
Δεκέμβριος 2009 Οι δαπάνες υγείας και η δημοσιονομική πολιτική μετά την κρίση Σάββας Ρομπόλης και Ηλίας Ιωακείμογλου Ινστιτούτο Εργασίας ΓΣΕΕ.
Κεφάλαιο 1 Για Ποιο Λόγο; ΔΟΣΑ Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Στατιστική Ι Παράδοση 5 Οι Δείκτες Διασποράς Διασπορά ή σκεδασμός.
© 2002 Thomson / South-Western Slide 1-1 Κεφάλαιο 1 Εισαγωγή στη Στατιστική με τη χρήση του Excel.
ΜΚΤ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΑ ΑΓΟΡΑΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7 ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
Είδη δειγμάτων Τυχαίο/ μη τυχαίο
ΜΕΣΗ ΑΠΟΔΟΣΗ ΤΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5 ΧΩΡΙΚΗ ΔΕΙΓΜΑΤΟΛΗΨΙΑ
Βασικές Αρχές Μέτρησης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΙ ΤΙΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ.
ΚΑΤΑΝΟΜΕΣ ΠΙΘΑΝΟΤΗΤΩΝ ΔΙΑΚΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΩΝ ΤΥΧΑΙΩΝ ΜΕΤΑΒΛΗΤΩΝ
Πηγή: Βιοστατιστική [Β.Γ. Σταυρινός, Δ.Β. Παναγιωτάκος]
ΑΣΚΗΣΗ 19η Έστω οι ακόλουθες παρατηρήσεις για τις μεταβλητές Υ, Χ1 και Χ
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΑΓΩΓΗ: ΣΗΜΕΙΑΚΕΣ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ & ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ
ΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ
Συγχρονικές μελέτες ή Χρονικής στιγμής
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
Πρακτική Άσκηση Ονοματεπώνυμο: ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΤΕΦΑΝΙΔΟΥ Α.Μ: Δ18411 Υπεύθυνος Καθηγητής: Ζωγραφάκης Σταύρος Χρονικό διάστημα: ΜΑΡΤΙΟΣ-ΑΠΡΙΛΙΟΣ Έτος:
Σχεδιασμός των Μεταφορών Ενότητα #5: Δειγματοληψία – Sampling. Δρ. Ναθαναήλ Ευτυχία Πολυτεχνική Σχολή Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών.
Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή β) για ένα ποσοστό.
Σήματα και Συστήματα ΙΙ Διάλεξη: Εβδομάδα Καθηγητής Πέτρος Γρουμπός Επιμέλεια παρουσίασης: Βασιλική Μπουγά 1.
Πολιτική Παιδεία Β’ Τάξη Γενικού Λυκείου Γεωργία Καζάκου, ΠΕ09 Οικονομολόγος 1.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
Εργαστήριο Στατιστικής (9 ο Εργαστήριο) Συσχετίσεις μεταξύ μεταβλητών (ερωτήσεων)
Έλεγχος υποθέσεων για αναλογίες. Εάν έχουμε αναλογίες σχετικά με ένα συγκεκριμένο χαρακτηριστικό σε έναν πληθυσμό τότε κάνουμε ελέγχους υποθέσεων για.
Εργαστήριο Στατιστικής (8 ο Εργαστήριο) Συσχετίσεις μεταξύ μεταβλητών (ερωτήσεων)
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
Διαστήματα Εμπιστοσύνης για αναλογίες. Ποιοτικές μεταβλητές χαρακτηρίζονται εκείνες οι οποίες τα στοιχεία τους δεν έχουν μετρηθεί με κάποιον τρόπο – οι.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ Πηγή: Βιοστατιστική [Σταυρινός / Παναγιωτάκος] Βιοστατιστική [Τριχόπουλος / Τζώνου / Κατσουγιάννη]
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Τι είναι «διάστημα» (1). Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή (ποσοτικά) β) για ένα ποσοστό (ποιοτικά)
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 4
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
Στατιστικές Υποθέσεις II
ΔΙΑΛΕΞΗ 9η Δειγματοληψία Ορισμοί Είδη δειγματοληψίας
Βιομετρία - Γεωργικός Πειραματισμός
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Υπολογιςμος εθνικης παραγωγης – Πληθωριςμος και ανεργια
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική ΙΙ Μάθημα 6
Η Έννοια της τυχαίας Διαδικασίας
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Δρ. Γιώργος Μαρκάκης Καθηγητής Βιομετρίας Τ.Ε.Ι. Κρήτης
ΙΑΤΡΙΚΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 2
Εισαγωγή στην Στατιστική
Η παρουσίαση του στατιστικού υλικού γίνεται με δύο τρόπους. 1 Η παρουσίαση του στατιστικού υλικού γίνεται με δύο τρόπους! 1. Ο πρώτος συνίσταται.
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 3
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Δειγματοληψία Αποδοχής Παρτίδων Οδυσσέας Κοψιδάς
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Εισαγωγή στη Στατιστική για τις Βιοεπιστήμες
Στατιστικά Περιγραφικά Μέτρα
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΙΧ/ΣΕΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ 2 ΔΔΕ.
Τι είναι «διάστημα» (1). Διαστήματα Εμπιστοσύνης α) για τη μέση τιμή (ποσοτικά) β) για ένα ποσοστό (ποιοτικά)
Καθηγητής Στατιστικής - Βιοστατιστικής
Βιοστατιστική (Θ) ΤΕΙ Αθήνας Ενότητα 3: Περιγραφική στατιστική
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Βαγγέλης Ντάλλας

ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Στατιστική είναι ο κλάδος των μαθηματικών ο οποίος ως έργο έχει την συγκέντρωση στοιχείων, την ταξινόμησή τους και την παρουσίασή τους σε κατάλληλη μορφή ώστε να μπορούν να αναλυθούν και να ερμηνευτούν για την εξυπηρέτηση διαφόρων σκοπών.

Πληθυσμός λέγεται ένα σύνολο αντικειμένων (εμψύχων ή αψύχων) του οποίου τα στοιχεία εξετάζουμε ως προς ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά. Δείγμα ονομάζεται κάθε υποσύνολο του πληθυσμού. Μεταβλητή λέγεται το χαρακτηριστικό ως προς το οποίο εξετάζουμε έναν πληθυσμό Τα αποτελέσματα που προκύπτουν από την εξέταση των ατόμων ενός πληθυσμού ως προς ένα χαρακτηριστικό τους, λέγονται παρατηρήσεις.

Είδη μεταβλητών : 1. ποιοτικές μεταβλητές, ονομάζονται οι μεταβλητές των οποίων οι τιμές δεν είναι αριθμοί. Π.χ Χρώμα μαλλιών των μαθητών της τάξης 2. ποσοτικές μεταβλητές, ονομάζονται οι μεταβλητές των οποίων οι τιμές είναι αριθμοί, και διακρίνονται σε : διακριτές μεταβλητές, που παίρνουν μόνο «μεμονωμένες» τιμές. π.χ. ο αριθμός των παιδιών σε μία οικογένεια, ο αριθμός των δωματίων μιας κατοικίας, το νούμερο γυναικείων παπουτσιών συνεχείς μεταβλητές, που μπορούν να πάρουν οποιαδήποτε τιμή ενός διαστήματος Π.χ. η ηλικία, η διάρκεια μιας τηλεφωνικής συνδιάλεξης, η θερμοκρασία κλπ. 

Στατιστικός πληθυσμός ή απλά πληθυσμός ονομάζεται κάθε σύνολο, τα στοιχεία του οποίου εξετάζουμε ως προς ένα ή περισσότερα χαρακτηριστικά τους. Τα στοιχεία του πληθυσμού ονομάζονται μονάδες ή άτομα. Ο πληθυσμός μπορεί να είναι θεωρητικός ή πραγματικός (μετρήσιμος). Παραδείγματα πραγματικού πληθυσμού είναι ●  Οι πολίτες του Δήμου Αθηναίων (γνωστός ο αριθμός τους κάθε στιγμή) ●  Οι μαθητές του ΙΕΚ Γαλατσίου (ομοίως) ●  Οι δημόσιοι υπάλληλοι που απασχολούνται στο Υ.Π.Ε.Π.Θ. (ομοίως)

Παραδείγματα θεωρητικού πληθυσμού είναι :  Οι καπνιστές που θα ασθενήσουν από καρκίνο τον επόμενο μηνά (δεν είναι γνωστός ο αριθμός τους)  Όσοι θα υποβάλλουν αίτηση στο ΑΕΠ για μεταπτυχιακό το 2012 Στην περίπτωση του πραγματικού πληθυσμού πρέπει να είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε το μέγεθος του. (ενημέρωση από τα κατάλληλα αρχεία) ενώ στην περίπτωση του θεωρητικού πληθυσμού πρέπει να είμαστε σε θέση να εκτιμήσουμε το μέγεθος του βάσει των παλαιότερων μετρήσεων, αλλά και το ρυθμό μεταβολής του.

Οι κυριότερες μέθοδοι συλλογής στατιστικών δεδομένων είναι η απογραφή και η δειγματοληψία. Απογραφή είναι μια μέθοδος συλλογής στατιστικών δεδομένων, που ακολουθούμε για να πάρουμε όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, για έναν πληθυσμό εξετάζοντας όλα τα άτομα του πληθυσμού ως προς τα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν. Η απογραφή όμως είναι δύσκολη, οικονομικά και χρονικά ασύμφορη και πολλές φορές αδύνατη. Γι’ αυτό το λόγο επιλέγουμε μια μικρή ομάδα, δηλαδή ένα υποσύνολο του πληθυσμού το οποίο ονομάζεται δείγμα. Συλλέγουμε τις παρατηρήσεις από το δείγμα και στη συνέχεια γενικεύουμε τα συμπεράσματα για ολόκληρο τον πληθυσμό. Τα συμπεράσματα όμως, που θα προκύψουν από τη μελέτη του δείγματος θα είναι αξιόπιστα, δηλαδή θα ισχύουν με ικανοποιητική προσέγγιση για ολόκληρο τον πληθυσμό, μόνο όταν η επιλογή του δείγματος έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε το δείγμα να είναι αντιπροσωπευτικό. Ένα δείγμα θεωρείται αντιπροσωπευτικό, όταν κάθε άτομο του πληθυσμού έχει την ίδια δυνατότητα να επιλεγεί.

Δειγματοληψία είναι αυτή η μέθοδος συλλογής στατιστικών δεδομένων, κατά την οποία συγκεντρώνονται πληροφορίες μόνο για ένα υποσύνολο του πληθυσμού. Είναι φανερό πως αν κάνουμε δειγματοληψία, αυτό συμβαίνει γιατί η μέτρηση του πληθυσμού δεν είναι εφικτή. Επιπλέον, είναι φανερό πως το δείγμα πρέπει να είναι αντιπροσωπευτικό του πληθυσμού. Η επιλογή του αντιπροσωπευτικού δείγματος είναι “εκ των ων ουκ άνευ”. Αποτελεί πολύ σοβαρή και δύσκολη διαδικασία. Ο κακός σχεδιασμός και η εκτέλεση της στατιστικής έρευνας, η μη αντιπροσωπευτικότητα του δείγματος, ο μη σωστός καθορισμός του μεγέθους του δείγματος αποτελούν μερικά βασικά μειονεκτήματα στη διαδικασία επιλογής ενός δείγματος.

Η επιλογή του μεγέθους του δείγματος δεν είναι καθόλου εύκολη εργασία. Ένα δείγμα μεγέθους 30 μπορεί να είναι αρκετό αν ο πληθυσμός είναι μεγέθους 100 και ομοιογενές ενώ ένα δείγμα 100.000 κατοίκων του νομού Θεσσαλονίκης μπορεί να μην είναι. Η Ελληνική Στατιστική Αρχή (www.statistics.gr) στην προσπάθεια επιλογής αντιπροσωπευτικού δείγματος στις έρευνες της για την ανεργία ή για τις συνήθειες ανά νοικοκυριό επιλέγει δείγμα μεγέθους όσο το 2 – 3% του πληθυσμού. Η ίδια αρχή διεξάγει συνεχείς έρευνες με τις οποίες υπολογίζει τον δείκτη τιμών καταναλωτή (πληθωρισμός) ο οποίος δείχνει την εξέλιξη της τιμής του “προϊόντος” που καταναλώνεται από τα ιδιωτικά νοικοκυριά. Αυτό το “προϊόν” αποτελείται από 12 ομάδες αγαθών και υπηρεσιών οι οποίες λαμβάνουν ένα ποσοστό τοις χιλιοίς που αποφασίστηκε πως τους αναλογεί, ύστερα από άλλες δημοσκοπήσεις

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΥΣΗ : 1η 1. Μελετάμε τους κάτοικους μιας πόλης ως προς τις ιδιότητες : Α. ηλικία Β. επάγγελμα Γ. ύψος Δ. βάρος Ε. μορφωτικό επίπεδο ΣΤ. εισόδημα Ποιες από τις παραπάνω μεταβλητές είναι ποιοτικές και ποιες ποσοτικές:

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΥΣΗ : 2η 2. Να βρείτε το είδος (ποιοτικές, ποσοτικές διακριτές ή ποσοτικές συνεχείς) των παρακάτωμεταβλητών : α) Το πλήθος των ορόφων που έχουν τα κτίρια μιας πόλης. β) Το θρήσκευμα των κατοίκων μιας πόλης. γ) Ο χρόνος αναμονής των πελατών σε μια τράπεζα. δ) Το επάγγελμα των κατοίκων μιας πόλης. ε) Το βάρος των μαθητών μιας τάξης. στ) Οι ενδείξεις ενός ζαριού. ζ) Το χρώμα ματιών των μαθητών μιας τάξης. η) Ο αριθμός παιδιών των οικογενειών μιας πόλης.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΛΥΣΗ : 3η Τα αποτελέσματα των εξετάσεων των φοιτητών του Μαθηματικού τμήματος στο μάθημα της Στατιστικής ήταν τα ακόλουθα: 2, 3, 3, 4, 4, 5, 5, 5, 9. Να βρείτε : α) Ποιος είναι ο Πληθυσμός; β) Ποια είναι τα άτομα που εξετάζονται; γ) Ποιες είναι οι παρατηρήσεις; δ) Ποια είναι η μεταβλητή και σε ποια κατηγορία ανήκει;