«PORTFOLIO Μαθητή » Κασιμάτη Αικατερίνη Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Παιδαγωγικού Τμήματος Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.
PORTFOLIO Προσεκτικά επιλεγμένη συλλογή των έργων του μαθητή, που παρέχει σαφή στοιχεία για τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις στρατηγικές και τα επιτεύγματά του σε έναν ή περισσότερους τομείς σε μια συγκεκριμένη χρονική περίοδο. Τα έργα έχουν συγκεντρωθεί με τη συναίνεσή του, με συγκεκριμένο στόχο και αποτελούν τεκμήρια της προόδου και της επίδοσής του.
PORTFOLIO ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Χρησιμοποιούν στοιχεία που δείχνουν το έργο του μαθητή, σε πραγματικές συνθήκες. Αναφέρονται σε εκτεταμένες χρονικές περιόδους. Συγκεντρώνονται σημαντικές εργασίες. Προϋποθέτουν τη συνεργασία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών.
PORTFOLIO ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ Παρέχουν τη δυνατότητα αξιολόγησης πολλών διαστάσεων, πέρα από την κατοχή γνώσεων. Ενθαρρύνονται η ανάλυση, η σύνθεση και η αξιολόγηση από μέρους του μαθητή. Η αξιολόγηση γίνεται μέρος της διδασκαλίας. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
PORTFOLIO περιλαμβάνει 1. εργασίες 2. αξιολογήσεις διδασκόντων 2. αξιολογήσεις διδασκόντων 3. αυτό-αξιολογήσεις μαθητών
ΕΙΔΗ PORTFOLIO περιλαμβάνει Portfolio ανάπτυξης (Development portfolio) Portfolio επίδειξης (Showcase portfolio) Portfolio αξιολόγησης (Assessment portfolio)
PORTFOLIO ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Development portfolio) Είναι μια «δεξαμενή εκμετάλλευσης» για μια εργασία που δεν έχει ολοκληρωθεί. Αποτελείται από κομμάτια συγκεκριμένου θέματος που αργότερα θα επιλεχθούν για να αποτελέσουν ένα μόνιμο portfolio επίδειξης ή αξιολόγησης. Απευθύνεται στον μαθητή και στο διδάσκοντα.
PORTFOLIO ΕΠΙΔΕΙΞΗΣ (Showcase portfolio) Αποτελεί την ανταμοιβή του μαθητή. Καθορίζει το υψηλότερο επίπεδο που μπορεί να επιτύχει ο μαθητή. Το θέμα επιλέγεται σε συνεργασία με τους διδάσκοντες και το κοινό μπορεί να απαρτίζεται από: Εκπαιδευτικούς Διευθυντές (διοικητές)
PORTFOLIO ΕΠΙΔΕΙΞΗΣ (Showcase portfolio) Συνομηλίκους Γονείς Πανεπιστήμια Πιθανοί εργοδότες
PORTFOLIO ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ (Assessment portfolio) Είναι μια συσσωρευμένη εργασία που αποδεικνύει ότι ο μαθητής, έχει επιτύχει τους μαθησιακούς στόχους που έχουν καθοριστεί βάσει του διδακτικού συμβολαίου. Το κοινό μπορεί να απαρτίζουν: α. εκπαιδευτικοί β. διευθυντές (διοικητές) γ. γονείς δ. κράτος
Εφαρμογή 1. Συλλογή Στοιχείων 2. Επιλογή 3. Αναστοχασμός 4. Σύνδεση 5. Συζήτηση 6. Αντικατάσταση
site για τα e portfolio http://www.youtube.com/watch?v=6B3tujXlbdk
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Κουλουμπαρίτση, Α. & Ματσαγγούρας, Η. (2004). Φάκελος Εργασιών του Μαθητή(Portfolio): Η Αυθεντική Αξιολόγηση στη Διαθεματική Διδασκαλία. Στο Π. Αγγελίδης & Γ.Μαυροειδής (επιμ.), Εκπαιδευτικές Καινοτομίες για το Σχολείο του Μέλλοντος. Αθήνα: Τυπωθήτω Μαρτίδου – Φορσιέρ, Δ. (2005). Μια σημαντική καινοτομία στην εκπαίδευση. Φάκελος επιτευγμάτων (portfolio). (Διαθέσιμο on line : http://athena.pi.ac.cy/despo/greek/projects/despoarticle.html , προσπελάστηκε στις 18/1/2008) Φωτιάδου, Τ. (2001). Το Portfolio ως μέσον ανάπτυξης δεξιοτήτων των μαθητών: Μια πρόταση. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 5, 128-139.l
Ενδεικτική Βιβλιογραφία Abrami, C. P. & Barrett, H. (2005). Directions for research and development on electronic portfolios.Canadian Journal Of Learning And Technology, 31(3). Arter, J. & Spandel, V. (1992). NCME Instructional Module: Using portfolios of student work in instruction and assessment. Educational Measurement: Issues and Practice, 11 (1). Camp, R. (1992). Portfolio reflections in middle and secondary school classrooms. In K.B. Yancey (Ed.), Portfolios in the writing classroom. An introduction. Urbana, Illinois: National Council of Teachers of English. Cooper, T. & Love, T. (2004). Designing Online Information Systems For Portfolio-Based Assessment: Design Criteria And Heuristics. Journal Of Information Technology Education. 3. Foote, C.J., & Vermette, P.J. (2001). Teaching portfolio 101: Implementing the teaching portfolio in introductory courses. Journal of Instructional Psychology, 28(1).