Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΑΝΑΛΥΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ (Εργαστήριο) Εισηγητής: Θανάσης Βαφειάδης
Advertisements

ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Συνάντηση 12η: Εγκυρότητα και αξιοπιστία στην εκπαιδευτική έρευνα
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΕΥΝΑ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΙΣ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΩΤΟΚΟΛΛΟΥ
Είδη δειγμάτων Τυχαίο/ μη τυχαίο
Στατιστική Ι Παράδοση 9 Ο Δείκτης Συσχέτισης.
Βασικές Αρχές Μέτρησης
Στατιστική I Χειμερινό Γ. Παπαγεωργίου
ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΥΠΟΘΕΣΕΙΣ: Διατύπωση Αναπτυξιακών Ερωτημάτων
Μπεττίνα Χάιδιτς Τρίτος παράγοντας ΈκθεσηΈκβαση ? Συγχυτικός παράγοντας Τροποποιητικός παράγοντας.
Δρ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΓΙΟΒΑΝΗΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΕΙ ΑΘΗΝΑΣ
Μετρήσεις και Μεταβλητές
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Διάλεξη  Μέτρηση: Είναι μια διαδικασία κατά την οποία προσδίδουμε αριθμητικά δεδομένα σε κάποιο αντικείμενο, σύμφωνα με κάποια προκαθορισμένα.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
KOIN ΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ A’MEPOS PSY 101 Μάθημα 2.
Σεμινάριο Τελειοφοίτων Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων.
Οι πεποιθήσεις για τη νοημοσύνη και τη σχέση της με τη σχολική επίδοση.
Σπύρος Αβδημιώτης MBA PhD Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων Κατεύθυνση Διοίκησης Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας Εαρινό Εξάμηνο 2016.
ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ Γ. Σιδερίδης. ΕΝΝΟΙΕΣ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ- ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί ακριβώς τη χρειαζόμαστε; Η στατιστική ως επιστήμη.....γιατί.
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΡΕΥΝΑΣ Δειγματοληψία
Γαλανάκης Μιχάλης PhD, MSc, Εργασιακός Ψυχολόγος Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών & Κοινωνικών.
► Η επιλογή του θέματος της έρευνας ► Ερευνητικά προβλήματα ► Διαθέσιμες πηγές ερευνητικών προβλημάτων ► Αξιολόγηση και διατύπωση ερευνητικού προβλήματος.
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο Ι Στις ανθρωπιστικές επιστήμες επικράτησαν δύο ερευνητικές κατευθύνσεις: Η στατιστική ανάλυση (συνυπολογίζει.
► Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Έρευνα ► Ορισμοί ► Χαρακτηριστικά επιστημονικής έρευνας ► Τύποι της έρευνας ► Η χρησιμότητα της έρευνας στο χώρο της υγείας.
ΔΙΑΛΕΞΗ 11η Ποσοτική έρευνα υγείας
Δραματική Τέχνη στην εκπαίδευση: Ερευνητικό Σχέδιο ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Ανάλυση- Επεξεργασία των Δεδομένων
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Διαδικασία συλλογής των δεδομένων – Δειγματοληψία Απώτερος στόχος η διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ μεταβλητών και παραγωγή γνώσης με το σχήμα «αίτιο – αποτέλεσμα».
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Στατιστικές Υποθέσεις II
Μεθοδολογία των Επιστημών του Ανθρώπου: Στατιστική
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Φοιτήτρια: Γιάου Ευαγγελία
Διαλέξεις στη Βιοστατιστική
Πού χρησιμοποιείται ο συντελεστής συσχέτισης (r) pearson
Η ανάγκη χρήσης μεταβλητών
Το πρόβλημα της μέτρησης Μέτρηση είναι η ένταξη αριθμών σε αντικείμενα σύμφωνα με oρισμένους κανόνες και υπό την βασική προϋπόθεση ότι υπάρχει ακριβής.
Έλεγχος υποθέσεων με την χ2 «χι -τετράγωνο» κατανομή
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Εισαγωγή στην Στατιστική
Ελεγκτική Δημοσίου Τομέα: Οι πυλώνες της διεθνούς μεθοδολογίας
Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Μεθοδολογία της έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι &ΙΙ
Κάποιες βασικές έννοιες στη μεθοδολογία της ψυχολογίας
Ποσοτικές Μέθοδοι Έρευνας Αρχική μέθοδος στην οποία στηρίχτηκε η συγκρότηση της εμπειρικής ή πειραματικής παιδαγωγικής ήταν το πείραμα, κάτω από την επίδραση.
Η χρήση του ερωτηματολογίου & κλίμακες μέτρησης στάσεων
Επιμέρους Στοιχεία Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 5η: Δειγματοληψία
Είδη Ερωτήσεων-Μεταβλητές-Κλιμακες Μέτρησης
Βιοστατιστική (Θ) ΤΕΙ Αθήνας Ενότητα 3: Περιγραφική στατιστική
Α΄ Φάση Δι.Με.Π.Α 2ο μάθημα: Μέθοδοι Παρατήρησης της διδασκαλίας.
Μεθοδολογία της Έρευνας στις Κοινωνικές Επιστήμες Ι & ΙΙ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών & Κοινωνικών Επιστημών Γαλανάκης Μιχάλης PhD, MSc, Εργασιακός Ψυχολόγος galanakismichael@hotmail.com

Στάδια επιστημονικής έρευνας: Επιστημονική μέθοδος: μια συστηματική οργανωμένη διαδικασία για την επίλυση ερευνητικών ερωτημάτων με βάση την εμπειρική πραγματικότητα. Στάδια επιστημονικής έρευνας: Επιλογή & διατύπωση ερευνητικού ερωτήματος. Σχεδιασμός διαδικασίας για την διασφάλιση του εμπειρικού υλικού / δεδομένων. Εκτέλεση σχεδιασμού. Στατιστική ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων. Συγγραφή ερευνητικής μελέτης Προπαρασκευαστική φάση Εκτελεστική φάση Έκθεση πεπραγμένων

Σχεδιασμός ερευνητικής διαδικασίας. Είδος έρευνας Τόπος Χρόνος Συμμετέχοντες (ερευνητές & δείγμα) Μέσα συλλογής δεδομένων Τρόπος προσέγγισης των μεταβλητών Τρόπος ανάλυσης των δεδομένων Διαδικασία

Τι είναι η ερευνητική στρατηγική? Είναι μια σειρά από αποφάσεις του ερευνητή σχετικά με το είδος και τον βαθμό των περιοριστικών ελέγχων και των σκόπιμων παρεμβάσεων που μπορεί ή και θέλει να ασκήσει ο ερευνητής στις συνθήκες διεξαγωγής της έρευνας. Περιγραφική στρατηγική - Πειραματική στρατηγική

Τι είναι η εγκυρότητα της έρευνας? Εσωτερική εγκυρότητα : ο βαθμός βεβαιότητας του ερευνητή σχετικά με την αλήθεια των ερευνητικών πορισμάτων στα δεδομένα που έχει συλλέξει. (Νόθευση από τρίτους παράγοντες) (π.χ. Ώρες μελέτης και σχολική επίδοση) Εξωτερική εγκυρότητα : ο βαθμός βεβαιότητας του ερευνητή σχετικά με την γενικευτική ισχύ των πορισμάτων της έρευνας. (Ισχύς σε όλες τις παρόμοιες συνθήκες και ομοειδείς περιπτώσεις

Ποια είναι οι κατηγορίες μεταβλητών με κριτήριο τον τρόπο μέτρησης? Ονομαστικές – κατηγορικές μεταβλητές 2) Τακτικές μεταβλητές 3) Διαστημικές μεταβλητές 4) Μεταβλητές Ratio Διάκριτες κατηγορίες οι οποίες δεν μπορούν να ταξινομηθούν με κάποιο κριτήριο π.χ. Φύλο, οικογενειακή κατάσταση. Διάκριτες κατηγορίες που μπορούν να ταξινομηθούν με κριτήριο την ποσότητα, την συχνότητα,το μέγεθος κ.ο.κ. Π.χ. Βαθμός στον στράτο, το μορφωτικό επίπεδο, ο βαθμός στρες κοκ Ποσοτική μεταβλητή με δυνατότητα καθορισμού όχι μόνο ιεράρχησης αλλά και ακριβούς διαφοράς μεταξύ βαθμίδων, π.χ σχολική άπόδοση, νοημοσύνη Ποσοτική μεταβλητή με δυνατότητα καθορισμού όχι μόνο ιεράρχησης αλλά και ακριβούς διαφοράς μεταξύ βαθμίδων στην οποία το 0 αποτελεί πραγματική τιμή. Π.χ θερμοκρασία, το εισόδημα

Φύση της σχέσης μεταξύ μεταβλητών Μονομεταβλητή κατανομή Συνάφεια – Συμμεταβολή Αιτιακή σχέση

Μονομεταβλητή κατανομή Σχεδιάγραμα 1. Κατανομή της μεταβλητής νοημοσύνη σε δείγμα 48 φοιτητριών μαιευτικής στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης Ν=48 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 70.......80.......90.........100........110........120.......130 Νοημοσύνη

Μονομεταβλητή κατανομή 0-450 450-900 900-1350 1350-1700 1700 – 2000 2000+

Μονομεταβλητή κατανομή 0-450 450-900 900-1350 1350-1700 1700 – 2000 2000+ Σχήμα 4. Κατανομή του δείγματος ως προς την μεταβλητή εισόδημα.

Συνάφεια μεταβλητών Σχήμα 2. Συνάφεια μεταξύ θερμοκρασίας και κατανάλωσης παγωτών. . . . . . . . . . . . 0 8 16 24 30 35 40 . . . Θερμοκρασία . . . . . . 0 1 2 3 4 5 6 Κατανάλωση παγωτών ανά ενδομάδα

Σχήμα 3. Συνάφεια μεταξύ άγχους και σχολικής επίδοσης 0 5 10 14 16 18 20 . . . . . . . . Σχολική επίδοση . . . . . . . . . 0 10 20 30 40 50 60 Στρες

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Ως συνάφεια ορίζεται η ποσοτικοποίηση της σχέσης μεταξύ 2 μεταβλητών. Εκφράζει συμμεταβολή, δηλαδή τον βαθμό στον οποίο οι τιμές μιας μεταβλητής επηρεάζουν τις τιμές μιας άλλης συστηματικά. Μελετάει την συσχέτιση μέχρι 2 μεταβλητών την φορά όχι παραπάνω. Μελετώντας την συνάφεια μεταξύ 2 μεταβλητών λαμβάνουμε απαντήσεις σχετικά με την ισχύ της σχέσης, δηλαδή αν είναι ισχυρή, μέτρια, χαμηλή ή ανύπαρκτη και την κατεύθυνση της. Κατεύθυνση : Μπορεί όταν αυξάνουν οι τιμές της μιας μεταβλητής να μειώνονται οι τιμές της άλλης (αρνητική κατεύθυνση) ή να αυξάνονται οι τιμές της άλλης (θετική κατεύθυνση). Δεν πρέπει να μπερδεύουμε την αρνητική συνάφεια (οι τιμές της μιας μεταβλητής μειώνονται όταν αυξάνονται οι τιμές της άλλης π.χ. Βάρος – επιτυχία στο άλλο φύλο) με την μηδενική συνάφεια (οι τιμές της μιας μεταβλητής δεν επηρεάζουν καθόλου τις τιμές της άλλης).

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Συμβολίζεται με το γράμμα r Βαθμός = -1 μέχρι + 1 Κατεύθυνση = Θετική ή αρνητική Μορφή = ευθύγραμμη ή καμπυλλόγραμμη Ποσοτικοποιεί την σχέση μεταξύ 2 μεταβλητών 0.00 – 0.20 = μηδενική, ελάχιστη σχέση – επίδραση 0.20-0.50 = μέτρια επίδραση 0.50 – 0.80 = ισχυρή επίδραση 0.80 – 1.00 ισχυρότατη επίδραση -1.................-0.5..................0.................+0.5..................+1

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Μελετώντας την σχέση μεταξύ 2 μεταβλητών εσείς επικεντρώνεστε στον βαθμό και την κατεύθυνση δηλαδή αν είναι μικρή, μέτρια ή ισχυρή και αν είναι θετική ή αρνητική -1.................-0.5..................0.................+0.5..................+1

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Άσκηση Αναφέρετε τι κατανοείτε για την σχέση μεταξύ των μεταβλητών με βάση τα παρακάτω: Νοημοσύνη * Σχολική Επίδοση r = +0.76 Απουσίες από το σχολείο * Σχολική Επίδοση r= -0.67 Κάπνισμα * Επιπλοκές στην κύηση r= +0.82 Ύψος μητέρας * Φύλο νεογνού r= +0.02 Φύλο * Γλωσσική ικανότητα r = +0.56 Χρώμα μαλλιών * άγχος r= -0.32 Μορφωτικό επίπεδο γονέων * Νοημοσύνη παιδιού r= +0.88 Έκτρωση * Ψυχοπαθολογικά προβλήματα r=-0.45

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Άσκηση Αναφέρετε τι κατανοείτε για την σχέση μεταξύ των μεταβλητών με βάση τα παρακάτω: r= -0.85 Άγχος r= +0.85 Άγχος Άγχος Ηλικία Εισόδημα Μορφωτικό επίπεδο r= +0.02 Άγχος Άγχος Άγχος r= -0.36 r= +0.21 Ευτυχία Αριθμός αυτοκινήτων στην οικογένεια Τόνος μαλλίων (σκούρος – ανοιχτός)

Χαρακτηριστικά της συνάφειας Άσκηση Αναφέρετε ποιο είναι το αίτιο στις παρακάτω συνάφειες Άγχος * σχολική επίδοση r=-0.74 Ψυχοπαθολογία * επιλόχεια κατάθλιψη r=+0.71 Αυτοεκτίμηση * εισόδημα r= +0.56 Μορφωτικό επίπεδο * στάσεις απέναντι σε ομοφυλόφυλους r=+0.45 Συμπαράσταση από τον σύζυγο * άγχος r=-0.09

Αιτιώδεις σχέσεις Αιτιώδης είναι η σχέση μεταξύ 2 μεταβλητών όταν κάθε αλλαγή στις τιμές της πρώτης μεταβλητής (αίτιο) συνεπάγεται αλλαγή στις τιμές της δεύτερης (αποτέλεσμα). Οι αλλαγές αυτές είναι συστηματικές και αναπόφευκτες. Κριτήριο η χρονική διαδοχή. Στην έρευνα η μεταβλητή αίτιο ονομάζεται ανεξάρτητη και η μεταβλητή αποτέλεσμα εξαρτημένη

Διάγνωση αιτιωδών σχέσεων σε διαπιστωμένες συνάφειες 3 περιπτώσεις 1) Α ----------------- Β π.χ Νοημοσύνη – Σχολική επίδοση 2) Α ----------------- Β π.χ. Απομνημόνευση - Επανάληψη Γ 3) Α --------------- Β π.χ. Μήκος πέλματος – αναγνωστική ευχέρεια στο δημοτικό (ηλικία)

Διάγνωση αιτιωδών σχέσεων σε διαπιστωμένες συνάφειες + 1 extra περίπτωση Α Β Αμφίδρομη αναδραστική συνάφεια Π.χ. Σχολική επίδοση - αυτοεκτίμηση

Στόχος της έρευνας Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συνάφειας? (Βαθμός, κατεύθυνση, μορφή) Ποια είναι η φύση της συνάφειας? (αιτιώδης, αλληλοκαθοριζόμενη, ετεροκαθοριζόμενη ή απλή συμμεταβολή)

Επιλογή ερευνητικής στρατηγικής Περιγραφική στρατηγική Συναφειακή στρατηγική Σύγκριση διαφορετικών ομάδων Πειραματική στρατηγική

Είδη ερευνητικής στρατηγικής Περιγραφική στρατηγική Ελάχιστοι περιοριστικοί έλεγχοι και σκόπιμες παρεμβάσεις του ερευνητή. Στόχος η απλή καταγραφή – περιγραφή. Έχει αναγνωριστικό χαρακτήρα. Δεν επιτρέπει την ερμηνεία των ευρημάτων. Δεν επιτρέπει την γενίκευση των ευρημάτων.

Είδη ερευνητικής στρατηγικής 2) Συναφειακή στρατηγική Έχει μικρότερο βαθμό ελέγχου από το πείραμα. Στηρίζεται σε δείκτες συνάφειας. Χρησιμοποιούμε ένα δείγμα και για κάθε συμμετέχοντα λαμβάνουμε μετρήσεις για όλες τις μεταβλητές. Δίνει απαντήσεις σχετικά με τα χαρακτηριστικά της συνάφειας αλλά όχι με την φύση της.

Είδη ερευνητικής στρατηγικής 3) Σύγκριση διαφορετικών ομάδων (ex post facto) Είναι λιγότερο απαιτητική από το πείραμα. Στηρίζεται στον εντοπισμό διαφορετικών ομάδων όπως αυτές υπάρχουν μέσα στην κοινωνία. Εφόσον εντοπιστούν ομάδες που διαφέρουν ως προς την υπό μελέτη μεταβλητή στην συνέχεια εξετάζεται το αν διαφέρουν και σε άλλες στις οποίες μπορεί να αποδοθεί αυτή η διαφορά. Η επίδραση των τρίτων μεταβλητών εκμηδενίζεται εκ των υστέρων μέσα από τα κριτήρια επιλογής του δείγματος ανά ομάδα. Η απάντηση στο ερευνητικό ερώτημα δίνεται μέσα από σύγκριση μέσων όρων των 2 ομάδων. Παρέχει απάντηση ως προς τα χαρακτηριστικά της συνάφειας όχι όμως και ως προς την φύση της.

Είδη ερευνητικής στρατηγικής 4) Πειραματική στρατηγική Έχει την μεγαλύτερη εσωτερική εγκυρότητα Προϋποθέσεις : α) ερευνητικό ερώτημα β) Ανεξάρτητη μεταβλητή για την οποια έχουν οριστεί 2 ακραίες τιμές γ) 2 ομάδες απόλυτα εξισωμένες μεταξύ τους που θα εκτεθούν στις τιμές της ανεξάρτητης μεταβλητής δ) Ικανοποιητικός χρόνος επίδρασης της ανεξάρτητης μεταβλητής ε) έλεγχος συνθηκών στ) αξιόπιστο και έγκυρο μέσο συλλογής των δεδομένων

Ανακεφαλαίωση Τι είναι η εσωτερική και τι η εξωτερική εγκυρότητα μιας έρευνας? Ποια είναι τα επίπεδα μέτρησης μιας μεταβλητής? Ποια διαβάθμιση μπορεί να λάβει ο δείκτης συνάφειας? Ποια μπορεί να είναι η κατεύθυνση μιας συνάφειας? Ποιες είναι οι 4 βασικές ερευνητικές στρατηγικές? Ποια είναι η καλύτερη ερευνητική στρατηγική?

Στο επόμενο μάθημα Δειγματοληψία έρευνας Δείγμα και πληθυσμός Είδη δειγματοληψίας Μέγεθος δείγματος

Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι Σας ευχαριστώ για την συμμετοχή σας! Εισαγωγή στην Κοινωνική Έρευνα Ι Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών & Κοινωνικών Επιστημών Γαλανάκης Μιχάλης PhD, MSc, Εργασιακός Ψυχολόγος galanakismichael@hotmail.com