Μάθημα: Φωνητική-φωνολογία. Εφαρμογές στην εκπαίδευση

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
….το περιβάλλον της ανακάλυψης. Πανεπιστήμιο Cambridge Τo Cambridge είναι το 2 ο αρχαιότερο πανεπιστήμιο του συνολικού αγγλόφωνου πληθυσμού..
Advertisements

Ανάλυση της προσωδίας του τραγικού Λόγου : Αναστασία Γεωργάκη Τμήμα Μουσικών Σπουδών Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστήμιο Αθηνών
Λεξικολογία Ενότητα 4: Λεξιλόγιο - Λεξικό Γιώργος Ι. Ξυδόπουλος Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Τμήμα Φιλολογίας.
 ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗ ΛΗΨΗ ΤΡΟΦΗΣ Ψυχογενής διατροφικές διαταραχές Eating disorders.
Σημειώσεις για έναν αιώνα: η αυτόματη σκέψη. TA MEΣA Ή OI ΣXEΣEIΣ; H tv είναι αvοικτή.
Introduction to Semiotics & Communication Λάζαρος Παπουτζής Υπ.Δρ. στην Σημειωτική, Α.Π.Θ Ιφιγένεια Βαμβακίδου Καθηγήτρια Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας και.
Οι Θεωρίες του Πιαζέ και του Βιγκότσκι Στέλλα Βοσνιάδου.
ΝΙΚΟΣ ΚΑΖΑΝΤΖΑΚΗΣ (1883 – 1957) ΜΙΑ ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΗΝ ΚΝΩΣΟ
Δημήτριος Κυφωνίδης Παιδίατρος Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείου Πτολεμαΐδας.
Διδασκαλία της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας.
ΕΡΓΑΣΙΑ: Η υπέρμετρη ομορφιά είναι πηγή πόνου, πιστεύει η Ελένη. Εξετάστε πώς αντιμετωπίζεται το θέμα αυτό α) στη μυθολογία (π.χ. ο μύθος του Άδωνη και.
Διαχείριση του άγχους των μικρών μαθητών της Α’ δημοτικού κατά τις πρώτες μέρες του σχολείου με τη μέθοδο των σκεπτόμενων καπέλων του De Bono εκπ. Αθηνά.
Εισήγηση για τον κόσμο των Συναισθημάτων Νικόλαος Κωνσταντόπουλος Αναπληρωτής Καθηγητής.
ΚΥΠΡΟΣ ΗΛΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΑΥΡΟΣ ΛΑΖΑΡΟΥ. Η Κύπρος, η οποία βρίσκεται στο βορειοανατολικό τμήμα της Μεσογείου Θαλάσσης και νότια της Τουρκίας, είναι το μεγαλύτερο.
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ( ΗΜΕΡΗΣΙΟ - ΕΣΠΕΡΙΝΟ ) Τάξη Β ΄ Ι. Π. Αμπελάς, Δρ Φιλοσοφίας Αναδιάρθρωση και εξορθολογισμός διδακτέας ύλης.
Ι΄ ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΑΝΙΟΝΙΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΚΕΡΚΥΡΑ Μάιος ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ Κοκκινομηλιώτη Ελένη Μαθητές Γ΄ τάξης Γυμνασίου Κασσιώπης.
 Γιάννης Παχάκης  Νικόλας Δαγαλάκης ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΑΡΧΑΝΩΝ Τάξη Α’, Σχ. Έτος
Βασικές αρχές της σύγχρονης Γλωσσολογίας: Σωστό ή λάθος;
ΜΕΘΟΔΟΙ ΤΙΜΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΥΜΒΑΣΕΩΝ
Διαχείριση Τεχνικών Έργων
Φυσικές Ιδιότητες των Υλικών
7. Λόγος – Γλώσσα – Ομιλία Επίπεδα γλωσσικής ανάλυσης Φωνητική
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ - 1η Διάλεξη - Ανθή Χαϊδά (Δεκέμβριος 2016)
Γλωσσολογια και ανθρωπολογια: βιοι παραλληλοι (και αποκλινοντεσ)
ΕΙΣΑΓΩΓΗ Γλωσσολογία επιστήμη της γλώσσας
Τι είναι η «γλωσσική στροφή» στη θεωρία;
Δρ. Χριστακόπουλος Γιάννης
Διευθυντής Παιδιατρικής Κλινικής «Μποδοσάκειο» Νοσοκομείο Πτολεμαΐδας
Μοντέλα διδασκαλίας της γλώσσας Σχετίζονται με εκάστοτε θεώρηση και αντίληψη για γλώσσα και παιδαγωγικές και διδακτικές τάσεις που επικρατούν. Η διδακτική.
AΓΓΛΙΑ ΚΑΙ ΡΩΜΗ H Αγγλία είναι μια πολύ αγαπητή χώρα για να πάτε.
2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού
Μεθοδολογια Εκπαιδευτικης ερευνας
JSIS E 111: Elementary Modern Greek
ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑΤΙΚΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑΣ ΜΑΡΓΑΡΩΝΗ ΓΕΩΡΓΙΑ Α4’ Π.Μ.Γ.Λ.Π.
5. Η γλώσσα ως δομή.
Δραστηριότητες από τον Κόσμο της Φυσικής για το Νηπιαγωγείο
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Το γλωσσικό σημείο.
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία
Языковой «футуризм» Аристофана: звукоподражания и неологизмы
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
6. 3 Φυσικές και τεχνητές γλώσσες Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ. 7
Η εποχή των επαναστάσεων
Αρχαιολογική ματιά στην Ελλάδα
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΟΛΙΚΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡIΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ
Παραδοσιακή φιλολογία (φιλελεύθερος ανθρωπισμός) και η επανάσταση που έφερε ο δομισμός Στο μάθημά μας συνδυάζουμε δύο διαφορετικές και κάποτε αντίπαλες.
Μεθοδολογία των Κοινωνικών Επιστημών
Κώστας Κανάκης Πανεπιστήμιο Αιγαίου
Εισαγωγή στη Θεωρητική Γλωσσολογία
Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ
Καθοδικός σωλήνας (σωλήνας Brown)
Βιωματικό Εργαστήρι με θέμα: Λιασίδη Θέκλα, Μηνά Φλωρεντία
Μαθήματα στοματικής υγιεινής
1ο Γενικό Λύκειο Μεγάρων
Εισαγωγή στην Γνωστική Ψυχολογία
Κοινωνικές ασφαλίσεις 2017/8
Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΣΥΜΠΑΝΤΟΣ.
Το Παναθηναϊκο Σταδιο.
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
Τέστ Μπανάνας Test de la banane: Κάνε κλίκ!.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ της 49ης ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ, του Σχολικού Συμβούλου Ανδρέα Ν. Ζεργιώτη «Η γλωσσική καλλιέργεια.
ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΑ
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΑ ΟΡΓΑΝΑ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ
Δρ Μαρία Καμηλάκη, Πανεπιστημιακή υπότροφος Φιλοσοφική Σχολή
Βιωματική άσκηση λήψης απόφασης: 6 καπέλα σκέψης
Τι είναι (η) γλώσσα; Σε τι χρησιμεύει; Πώς την αποκτούν τα παιδιά;
Σημειολογική μέθοδος Θεωρίες ως προϋποθέσεις για τη σημειολογική ιστοριογραφία της τέχνης: Σημειωτική - Σημειολογία & Στρουκτουραλισμός = Φιλοσοφική θεωρία.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μάθημα: Φωνητική-φωνολογία. Εφαρμογές στην εκπαίδευση Μάθημα: Φωνητική-φωνολογία. Εφαρμογές στην εκπαίδευση Διδάσκοντες: Ευγενία Μαγουλά Ανθή Χαϊδά Αντώνης Μποτίνης

Μάθημα 1: Εισαγωγή Το μάθημα εντάσσεται στην επιστήμη της Γλωσσολογίας Τι είναι «γλωσσολογία»; Επιστημονική μελέτη της ανθρώπινης γλώσσας ως καθολικού φαινομένου και κάθε γλώσσας του κόσμου. Γιατί επιστημονική;

Διότι εφαρμόζει συστηματικά επιστημονικές αρχές και μεθόδους προκειμένου να δώσει απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με: τη φύση και τη λειτουργία της γλώσσας τη δομή, τα στοιχεία και τη διάρθρωσή τους τη σχέση της γλώσσας με τον νου τη λειτουργία της γλώσσας μέσα στην κοινωνία τη μεταβολή στον χρόνο και την ποικιλία στον τόπο

Συμπερασματικά, διερευνά πώς μαθαίνουμε να μιλάμε και πώς χάνεται η γλώσσα ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των γλωσσών και πολλά άλλα… Συμπερασματικά, διερευνά τις καθολικές αρχές που διέπουν την ανάπτυξη της γλώσσας και τη διαμόρφωση όλων των γλωσσών Παράγοντες και νόμους που συντελούν στη γλωσσική διαφοροποίηση και ποικιλία

Ποιες είναι οι επιστημονικές μέθοδοι που χρησιμοποιεί; Συγκέντρωση γλωσσικών δεδομένων Παρατήρηση και ταξινόμηση Θέση ερευνητικών ερωτημάτων/ διατύπωση υποθέσεων Πειράματα Διερεύνηση για την επαλήθευση ή μη, των υποθέσεων Έλεγχο της ισχύος των συμπερασμάτων σε όμοια δεδομένα Διατύπωση κανόνων και ερμηνεία εξαιρέσεων

Συνεργασία με άλλες επιστήμες Ψυχολογία, Νευρολογία, Βιολογία, Φυσική Φιλοσοφία, Φιλολογία Κοινωνιολογία, Ιστορία Ανθρωπολογία, Γεωγραφία Οι γλωσσολόγοι περιγράφουν και ερμηνεύουν τα γλωσσικά φαινόμενα, χωρίς να παρεμβαίνουν, να αξιολογούν ή να ρυθμίζουν τη γλώσσα.

Ο γλωσσολόγος δεν ταυτίζεται με τον γλωσσομαθή, αλλά είναι χρήσιμο να γνωρίζει άλλες γλώσσες. Στην Ελλάδα, η γλωσσολογία εντάσσεται στις ανθρωπιστικές επιστήμες, όπως η φιλολογία, ενώ στο εξωτερικό κυρίως στις κοινωνικές επιστήμες. Η γλωσσολογία έχει επιδράσει σε επιστήμες όπως η φιλολογία, η επικοινωνία, η πληροφορική, η διδασκαλία της μητρικής και της ξένης γλώσσας.

Σύντομη ιστορία της γλωσσολογίας Η γλωσσολογία αναπτύχθηκε πρώτα ως Ιστορικοσυγκριτική Γλωσσολογία: ερευνούσε τις ρίζες και τις μεταβολές των λέξεων των συγγενών γλωσσών, π.χ. των ινδοευρωπαϊκών. Η μελέτη των Σανσκριτικών (Sir William Jones) συνετέλεσε σε σύγκριση μεταξύ γλωσσών και αναγωγή στην αρχική μητέρα γλώσσα, την ινδοευρωπαϊκή.

Το 1816 δημοσιεύεται το έργο του Franz Bopp για τη «Σύγκριση του κλιτικού συστήματος της Σανσκριτικής με αυτό της Ελληνικής, της Λατινικής, της Περσικής και της Γερμανικής». (Ινδοευρωπαϊκή οικογένεια γλωσσών)

Η Σύγχρονη Γλωσσολογία αναπτύχθηκε 100 χρόνια αργότερα (1916) με την έκδοση του έργου του Ferdinand de Saussure, «Μαθήματα Γενικής Γλωσσολογίας». Εξετάζεται πλέον η δομή του γλωσσικού συστήματος σε κάθε συγκεκριμένη χρονική περίοδο (θεωρία του δομισμού) Η Σύγχρονη Ιστορικοσυγκριτική γλωσσολογία εξετάζει μεταβολές συστημάτων, όχι μεμονωμένων στοιχείων.

Η Γενετική Γραμματική είναι ο τρίτος μεγάλος σταθμός στην εξέλιξη της μελέτης της γλώσσας. Θεμελιώθηκε από τον Noam Chomsky το 1957, με τη δημοσίευση του βιβλίου του Συντακτικές Δομές (Syntactic Structures) και καθιερώθηκε με την πληρέστερη εκδοχή της που παρουσιάστηκε το 1965 στις Πλευρές της Θεωρίας της Σύνταξης (Aspects of the Theory of Syntax).

Η γλωσσολογική ανάλυση των φαινομένων γίνεται σε γλωσσολογικά επίπεδα: Φωνητική Φωνολογία Μορφολογία Σύνταξη Σημασιολογία Πραγματολογία Είναι δυνατή η εξέταση περισσότερων επιπέδων μαζί, για ένα φαινόμενο.

Διάκριση γίνεται και μεταξύ: Συγχρονίας και Διαχρονίας π.χ. Διαχρονική Σύνταξη, Συγχρονική Μορφολογία Διαχρονική Φωνολογία, Συγχρονική Πραγματολογία κ.λπ. Διάκριση γίνεται μεταξύ: Γενικής/Θεωρητικής (ανάλυση των γλωσσών και διατύπωση θεωριών) και Εφαρμοσμένης γλωσσολογίας (εφαρμογές στη διδασκαλία, μετάφραση, λεξικογραφία κ.λπ.)

Σε συνεργασία με άλλες επιστήμες: Ψυχογλωσσολογία Κοινωνιογλωσσολογία Κειμενογλωσσολογία Νευρογλωσσολογία Εθνογλωσσολογία Γλωσσογεωγραφία Διαλεκτολογία Υπολογιστική γλωσσολογία

Γλωσσολογικά επίπεδα ανάλυσης της γλώσσας Φωνητική φθόγγοι [j], [u], [s], [b], [θ]… φωνολογία φωνήματα /γ/, /θ/, /u/, /s/… Μορφολογία μορφήματα επι-βάλλ-ω, βλέμ-μα

Βλέπω τον Γιάννη με τα κυάλια Σύνταξη φράσεις-προτάσεις Βλέπω τον Γιάννη με τα κυάλια Σημασιολογία Λέξη-πρόταση οίκος, σπίτι, κατοικία

Πραγματολογία: Μελετά πώς το περιβάλλον, γλωσσικό και μη, συμμετέχει στη διαμόρφωση της τελικής σημασίας των προτάσεων. Μελετά την πρόθεση των ομιλητών και για την ερμηνεία της πρόθεσης από τους συνομιλητές. Συνεξετάζονται οι λεκτικές /γλωσσικές πράξεις, τα υπονοήματα, η μεταφορά και το (λεκτικό) χιούμορ.

π. χ. Πώς λέγεται το αμάξι που ανεβαίνει στο βουνό; - Κάρ-βουνο π.χ. Πώς λέγεται το αμάξι που ανεβαίνει στο βουνό; - Κάρ-βουνο! - Πώς λέγεται το αμάξι που ζει; - Καρ-που-ζι! Τι σημαίνει Δ.Ε.Η.: Δεν έχουμε ηλεκτρισμό!!! Τι σημαίνει Ο.Τ.Ε.: Ούτε τηλέφωνο έχουμε!!! Ποιο είναι το αντίθετο τής λέξης "μηχανόβιος" ; Απάντηση: "βιομήχανος"..

Εργαστήριο Μπορείτε να εντοπίσετε ποιοι κλάδοι της γλωσσολογίας εξετάζουν τα παρακάτω θέματα; 1. Η εξέλιξη των φωνηέντων της Ελληνικής από τα Αρχαία στα Νέα Ελληνικά. 2. Οι σύνθετες λέξεις της νέας ελληνικής 3. Οι μεταβολές στη σημασία των λέξεων από τα Αρχαία στα Νέα Ελληνικά. 4. Το κλιτικό ονοματικό σύστημα της Νέας Ελληνικής και η διδασκαλία του στο σχολείο.

5. Η προέλευση του λεξιλογίου της Νέας Ελληνικής. 6 5. Η προέλευση του λεξιλογίου της Νέας Ελληνικής. 6. Πώς κατακτούν τα μικρά παιδιά τη δομή της πρότασης 7. Η χρήση της ελληνικής γλώσσας από τα ελληνόπουλα που ζουν στο εξωτερικό. 8. Η δομή της πρότασης στον προφορικό λόγο των νέων σε σύγκριση με τον λόγο των ενηλίκων. 9. Λάθη στην προφορά της Ελληνικής από ξένους. 10. Ετυμολογικές οικογένειες λέξεων και η αξιοποίησή τους στη διδασκαλία στο σχολείο 11. Η πολυσημία/μεταφορική χρήση των λέξεων στην

11. Η πολυσημία/μεταφορική χρήση των λέξεων στις κινηματογραφικές ατάκες. (π.χ. πετάω για Παρίσι/πετάω από χαρά) 12. Οι νεολογισμοί στον Ευγένιο Τριβιζά. (π.χ. φρουτοπία) 13. Προβλήματα μαθητών δημοτικού στην προφορά των συμφώνων και αντιμετώπισή τους. 14. Το κλιτικό σύστημα στα Βόρεια Ιδιώματα. 15. Η ορθογραφία της Ελληνικής και η διδασκαλία της. 16. Οι αφηγηματικές τεχνικές στο έργο του Παπαδιαμάντη. 17. Η χρήση αγγλικών λέξεων στο καθημερινό λεξιλόγιο των νέων.

Εισαγωγή σε γλωσσολογικές έννοιες Επίπεδα δομής και ανάλυσης της γλώσσας Παραδοσιακή γραμματική Γλωσσολογία Μονάδες ανάλυσης Φθογγολογικό Φωνητική (phonetics) Φθόγγοι (sounds) Φωνολογία (phonology) Φωνήματα (phonemes)

Εισαγωγή σε γλωσσολογικές έννοιες Επίπεδα δομής και ανάλυσης της γλώσσας Παραδοσιακή γραμματική Γλωσσολογία Μονάδες ανάλυσης Τυπολογικό Μορφολογία (morphology) Μορφήματα (morphemes) Σύνταξη (syntax) Φράσεις –Προτάσεις (sentences)

Εισαγωγή σε γλωσσολογικές έννοιες Επίπεδα δομής και ανάλυσης της γλώσσας Παραδοσιακή γραμματική Γλωσσολογία Μονάδες ανάλυσης Ετυμολογικό Σημασιολογία (semantics) Λέξεις (words) Πραγματολογία (pragmatics) Κειμενικός λόγος (texts)

Στοιχεία ύλης (πραγμάτωσης του μηνύματος) Στοιχεία ύλης (πραγμάτωσης του μηνύματος) Φθόγγοι: π.χ. [p], [t], [k], [c]… [kónos] <κώνος> [cenós] <κενός> Φωνήματα: π.χ. /p/, /t/, /k/ /p- ónos/ <πόνος> /t- ónos/ <τόνος> /k- ónos/ <κώνος> Γραφήματα: π.χ. /b/ <μπ>, /p/ <π>, /o/ <o>, <ω>

Στοιχεία σημασίας (περιεχομένου του μηνύματος) Στοιχεία σημασίας (περιεχομένου του μηνύματος) Σημασία (meaning) Λέξη: γλωσσικό σημείο (linguistic sign) Μορφή (form) <άλογο> [áloγο]

Μορφολογία Τύποι της ίδιας λέξης: άλογο, αλόγου, άλογα, αλόγων άλογ- λεξική σημασία -ο, -ου, … γραμματική σημασία   Μορφήματα: {άλογ-} λεξικό μόρφημα {-ο, -ου,..} γραμματικά μορφήματα δυσπρόφερτος: {δυσ-} {προφερ-} {-τος} μορφήματα που, τι, εδώ…: λέξεις = μορφήματα