Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού
Ο εκπαιδευτικός-ως-εργαλείο σχεδιασμών Ο μαθητής-ως-σχεδιαστής μάθησης

2 1η Δραστηριότητα- Σκεφτείτε!!
Βρείτε με τον/την διπλανό/ή σας Λέξεις (επίθετα) που χαρακτηρίζουν τον σύγχρονο ρόλο του εκπαιδευτικού.  Ποιες είναι οι νέες βασικές δεξιότητες που είναι απαραίτητες;

3 ΜΕΡΟΣ Α: Το ΠΣ είναι … … ο συνολικός προγραμματισμός (logistics) της διαδικασίας παροχής της μάθησης: Το περιεχόμενο (Τι θα διδαχθεί) Τα μέσα (οι πηγές που θα αξιοποιηθούν) και Η συνολική δομή και η γενική κατεύθυνση των διαδικασιών μάθησης (δυναμική γνώσης).

4 Τρία Μοντέλα Προγραμμάτων Σπουδών
Τρία Μοντέλα Προγραμμάτων Σπουδών Μοντέλο 1: Παραδοσιακό Αναλυτικό Πρόγραμμα Μοντέλο 2: Προοδευτικό Αναλυτικό Πρόγραμμα Μοντέλο 3: Μετασχηματιστικό Αναλυτικό Πρόγραμμα

5 ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΟ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΟ Έμφαση στο περιεχόμενο
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΠΣ Έμφαση στο περιεχόμενο Οικουμενικό Αδιαφορία για διαφορετικότητα Έμφαση στη διαδικασία Συνωστισμός μαθημάτων Η διαφορετικότητα ως εξωτικό στοιχείο Νέες βασικές ικανότητες, π.χ. διαφορετικότητα, επικοινωνία νέες τεχνολογίες Ποικίλες παιδαγωγικές αλλά ενιαίος σκοπός και αποτελέσματα ΤΥΠΟΣ ΠΣ Συγκεντρωτικό Ένα βιβλίο ΠΣ πηγάζει από το σχολείο/κοινότητα Εκπαιδευτικοί ως διευκολυντές Ισχυρά πλαίσια πολιτικής Επαγγελματική κατάρτιση Πρωτότυπες πηγές, πολυ: μέσα, τροπικότητα, γραμματισμοί ΤΡΟΠΟΙ ΓΝΩΣΗΣ Μη-διαπραγματεύσιμες αλήθειες Μάθηση μέσω έρευνας Πολιτισμικός σχετικισμός Βασικές γνωστικές και κοιννωικές δεξιότητες Αυθεντική και έγκυρη γνώση ΤΡΟΠΟΙ ΜΑΘΗΣΗΣ Γεγονότα, από συνήθεια Από εμπειρία Εμβάπτιση ‘Φυσική’ & ‘αυθεντική’ Αυθεντικό περιεχόμενο και ανοιχτοί στην πολυμορφία/διαφορετικότητα, π.χ. εγκατεστημένη, εμφανή, μετασχηματιστική Η ΤΑΞΗ Δασκαλοκεντρική Μαθητοκεντρική Διαλογική ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ Τυποποιημένη, Ποσοτικοποιημένη Σχετική με το πλαίσιο Υποκειμενική Συγκρισιμότητα αντί για άκαμπτα ‘πρότυπα’ Γενικές ικανότητες/ιδιότητες Η μέτρηση αντανακλά με παραγωγικό τρόπο στο ΠΣ και όχι στην ‘αδυναμία’ του μαθητή ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Ιεραρχική & γραφειοκρατική Αυτοδιαχείριση & Εταιρική κουλτούρα Συνεργατική Κοινωνική υπευθυνότητα Αριστοτέλης, St Bendadict, Κουνφούκιος Dewey, Bruner, Montessori Vygotsky, Kress, Gee,

6 Συνθήκες Μάθησης Συνθήκη 1η:ΑΝΗΚΕΙΝ -Η αποτελεσματική μάθηση:
προσλαμβάνει και προσμετρά την ταυτότητα του μαθητή και οικοδομεί στη γνώση, την εμπειρία, τα ενδιαφέροντα και τα κίνητρα του μαθητή Αξιοποιεί την διαφορετικότητα στις κοινωνικές βιογραφίες (lifeworlds) των μαθητών. Συνθήκη 2η:ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ - Η αποτελεσματική μάθηση: οδηγεί το μαθητή σε ένα ταξίδι σε νέες και άγνωστες περιοχές. πρέπει να πραγματώνεται μέσα στη ζώνη της προσωπικής κατανόησης και της ασφάλειας του μαθητή. Η σύνθεση/ύφανση δραστηριοτήτων και από τις 4 παιδαγωγικές παραδόσεις συμβάλλουν στην ολόπλευρη μάθηση/κατανόηση.

7 ΜΕΡΟΣ Β: Μάθηση μέσω σχεδιασμoύ
Σχεδιασμός (Η ‘γραμματική’ των νοηματοδοτήσεων) Κοινωνικός Σκοπός (Ο μετασχηματισμός των μαθητών, των εργαζομένων, των πολιτών) Τρεις παράγοντες επηρεάζουν την επίδοση των μαθητών Διαφορετικότητα/ ποικιλία (διαφοροποίηση στη συμμετοχή) Πολυτροπικότητα (παραγωγή του νοήματος) Παιδαγωγική (κατάλληλες και εύστοχες επιλογές από ένα ρεπερτόριο) The term ‘Multiliteracies’ refers to two major aspects of language use today The first is the variability of meaning making in different cultural, social or professional contexts. As much as English is becoming a global language, these differences are becoming ever more significant to our communications environment. *** The second is the nature of new communications technologies. Meaning is made in ways that are increasingly multimodal—in which written-linguistic modes of meaning interface with visual, audio, gestural and spatial patterns of meaning. + Available designs Designing Designed Kalantzis & Cope • 08

8 ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ 1η: ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑ

9 (Μεικτές δημογραφίες) Διαφορετικότητα:
(κοινωνικές βιογραφίες-Life worlds) Εμπειρίες ζωής ομιλούμενη (ες) γλώσσα(ες) τρόποι επικοινωνίας τρόποι διαπροσωπικής επικοινωνίας τρόποι σκέψης επαφές, δίκτυα σχέσεις και ενδιαφέροντα κοσμοθεωρίες πλαίσια αξιών πολιτικές & κοινωνικές απόψεις τοπικές/περιφερειακές ταυτότητες επαγγελματική κουλτούρα Οικογενειακή κουλτούρα φύλο ηλικία αγροτική/αστική περιοχή εθνοτισμός γηγενείς/μη-γηγενείς εκπαιδευτικό υπόβαθρο ειδικές ανάγκες σεξουαλικός προσανατολισμός κοινωνικοοικονομική θέση πίστη-θρησκευτική ταυτότητα

10 ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ 2η. ΠΟΛΥΤΡΟΠΙΚΟΤΗΤΑ

11 Πολυγραμματισμοί … η πλουραλιστική χρήση κειμενικών ειδών.
Οι πολυγραμματισμοί αναφέρονται: α) στην πολυπλοκότητα δόμησης του νοήματος σε διαφορετικά πολιτιστικά, κοινωνικά και επαγγελματικά περιβάλλοντα (ύπαρξη διαφορετικών γλωσσών, διαλέκτων και ‘κοινωνικών γλωσσών’), και β) στις διαφορετικές μορφές με τις οποίες παράγεται νόημα (πολυτροπικότητα) (οι γραπτές γλωσσικές μορφές νοημάτων επικαλύπτονται με οπτικές, ηχητικές, νοηματικές, και χωροαντιληπτικές δομές νοημάτων). Kalantzis & Cope • Johannesburg 07 Kalantzis & Cope • 08

12 Πολυτροπικότητα ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Σε ποιον αναφέρονται τα μηνύματα; Ορολογία
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΟΠΤΙΚΗ ΧΩΡΟΘΕΤΙΚΗ ΑΠΤΙΚΗ AUDIO ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ Σε ποιον αναφέρονται τα μηνύματα; Ορολογία Διαδικασία Εικόνες Τοποθεσία Απόσταση Θέση Χειρονομίες Κατεύθυνση Ήχοι Ρυθμός ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ Πώς τα μηνύματα συνδέουν αυτούς που εμπλέκονται; Συμμετέχοντες Σχέσεις Οπτική Πλαίσιο Λεπτομέρειες Έμφαση Σχεδιαστικά πρότυπα Γνώμη Διάθεση Ένταση ΟΡΓΑΝΩΣΙΑΚΗ Πώς τα μηνύματα συνδέονται μεταξύ τους; Μορφή Τύπος Μέσο Διάσταση Δομή Αισθητική Συμπεριφορά Έκφραση Είδος ΠΛΑΙΣΙΩΣΗ Πώς τα μηνύματα λειτουργούν στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο; Καταχωρήσεις Διακειμενικότητα Σχήματα λόγου Αναφορές Κεντρικό θέμα Εξέχουσα θέση Ρύθμιση Persona Ρεπερτόριο Ομοιότητα ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΗ Τα ενδιαφέροντα ποιών εξυπηρετούν τα μηνύματα; Συγγραφέας Φορέας Μοντέλα Διακανονισμοί Εναλλακτικές Ένσταση Στάση Πηγή Υβριδικότητα

13 ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ 3η: ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ

14 Μάθηση μέσω Σχεδιασμού: συν-δημιουργία και τεκμηρίωση
Ολόκληρο το σχολείο: τα τεκμήρια της ‘κοινότητας μάθησης’ φυλλάδια, προγράμματα σπουδών, στρατηγικά σχέδια, πολιτικές, κείμενα διοίκησης Το αναλυτικό Πρόγραμμα: ‘ενότητες μάθησης’ & ‘πλαίσια μάθησης’ Τεκμηριώνοντας την παιδαγωγική: συναφής και συνδεδεμένες θεματικές ενότητες ή ‘Μαθησιακές Ενότητες’ Περιγράμματα Προγράμματος Σπουδών: ‘Πλαίσια μάθησης’ που συνδέουν τις ‘Μαθησιακές Ενότητες’ Η τάξη Συζητήσεις για το περιεχόμενο του Προγράμματος Σπουδών: Δουλεύοντας με τις ‘Μαθησιακές Ενότητες’ και τις ‘Πηγές Μάθησης’ Τεκμηρίωση διδακτικών και μαθησιακών πρακτικών.

15 Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ της ΜμΣ: Το ‘Πώς’ των πολυγραμματισμών/πολυτροπικότητας: ύφανση 4 Παιδαγωγικών Παραδόσεων Εγκατεστημένη πρακτική—Προοδευτική Παιδαγωγική, οικοδόμηση πάνω στα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες και τις γνώσεις των μαθητών Ρητή Διδασκαλία—Παραδοσιακή Παιδαγωγική, ρητή αποκάλυψη των θεωριών, νοημάτων, εννοιών και μοτίβων επικοινωνίας. Κριτική Πλαισίωση—Κριτική Παιδαγωγική, Διερεύνηση ενδιαφερόντων και υποκειμενικότητας. Ποιος ο σκοπός της επικοινωνίας; Μετασχηματίζουσα Πρακτική—Εφαρμοσμένη Μάθηση, Δημιουργία πραγματικών νοημάτων, εφαρμογή μάθησης σε νέο πλαίσιο. Kalantzis & Cope • Johannesburg 07

16 Οι ‘διαδικασίες γνώσης’
end Εγκατεστημένη πρακτική βιώνοντας Μετασχηματίζουσα πρακτική εφαρμόζοντας Εμφανή διδασκαλία νοηματοδοτώντας Κριτική πλαισίωση αναλύοντας Οι ‘διαδικασίες γνώσης’ βιώνοντας Το γνωστό Το νέο εφαρμόζοντας κατάλληλα δημιουργικά νοηματοδοτώντας με ορολογία με θεωρία αναλύοντας λειτουργικά κριτικά

17 Η Μαθησιακή Ενότητα Βασικά στοιχεία που οριοθετούν τη θέση της μαθησιακής ενότητας στο εν γένει Αναλυτικό πρόγραμμα είναι: Η Γνωστική περιοχή: Το θέμα ή το γνωστικό αντικείμενο. Οι Μαθησιακοί Στόχοι: Το θέμα και ο σκοπός. Το Μαθησιακό Επίπεδο: Η ηλικία ή το επίπεδο μαθητών. Η Προηγούμενη Γνώση: Τι ξέρουν ήδη οι μαθητές, ή τι αναμένεται να γνωρίζουν για να δουλέψουν στη συγκεκριμένη μαθησιακή ενότητα. Τα αποτελέσματα που αναμένονται από τη συγκεκριμένη μαθησιακή εμπειρία.

18 … Το νέο: εμβάπτιση σε νέες πληροφορίες και εμπειρίες Εννοιολόγηση
Διαφορετικοί τρόποι μάθησης αντανακλώνται σε διαφορετικούς τύπους μαθησιακών δραστηριοτήτων, η συχνότητα των οποίων μπορεί να διαφέρει ανάλογα με το θέμα, τους τρόπους εκμάθησης, κτλ. Εμπειρία … Το γνωστό: προσωπική γνώση, στοιχεία από την καθημερινότητα των εκπαιδευόμενων … Το νέο: εμβάπτιση σε νέες πληροφορίες και εμπειρίες Εννοιολόγηση … Με την ονοματοποίηση: ορισμός και εφαρμογή εννοιών … Με τη θεωρία: με τη συστηματοποίηση των εννοιών και την απόκτηση γνώσεων γύρω από τη συγκεκριμένη γνωστική περιοχή Ανάλυση … Λειτουργικά: αίτιο και αποτέλεσμα, Σε τι αποσκοπεί κάτι … Κριτικά: ατομικοί σκοποί, κίνητρα, προθέσεις, και απόψεις Εφαρμογή/μετατροπή … Κατάλληλα: ‘σωστή’ εφαρμογή και μεταφορά της γνώσης σε μια τυπική κατάσταση/περίσταση … Δημιουργικά: νεωτεριστική εφαρμογή της γνώσης, η μεταφορά της σε διαφορετική κατάσταση

19 Αξιολόγηση των μαθησιακών αποτελεσμάτων περιλαμβάνει και: την Αξιολόγηση από τον εκπαιδευτικό, αλλά και την ομαδική αξιολόγηση, και την αυτοαξιολόγηση του μαθητή. Επιλογή από μια σειρά Μαθησιακών Ενοτήτων που μπορούν επίσης να μελετηθούν.

20 Ιστοσελίδες Επισκεφθείτε το για περισσότερες πληροφορίες και εργαλεία σχεδιασμού ενοτήτων Επισκεφθείτε το και επιλέξτε μια Μαθησιακή Ενότητα. (αναστοχαστικά σχόλια των εκπαιδευτικών & ανάπτυξη επαγγελματικής μάθησης;

21 2η Δραστηριότητα- Σκεφτείτε!!
Τι διαφορετικό υπάρχει σε αυτήν την προσέγγιση σχετικά με τη διδασκαλία και τη μάθηση;  Πώς αυτή η προσέγγιση ταιριάζει με αυτό που κάνω τώρα; (Πώς θα με βοηθήσει να κάνω την πρακτική μου;)

22 ΜΕΡΟΣ Γ: Σχεδιασμός Συνοπτικός Οδηγός Δημιουργίας μιας «Μαθησιακής Ενότητας» (2010): Ηλεκτρονικό εργαλείο της Μαθησιακής Ενότητας

23

24 Εγγραφή

25 Κεντρικό Μενού της Σελίδα σας

26 Έναρξη Δημιουργίας Μαθησιακής Ενότητας

27 Επεξεργασία Περιγραφής Μαθησιακής Ενότητας

28 Επεξεργασία Εστίασης Μαθησιακής Ενότητας

29 Επεξεργασία Στόχων Μαθησιακής Ενότητας
Ως αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης αυτής της Μαθησιακής Ενότητας, οι μαθητές θα είναι ικανοί να:

30

31 Επεξεργασία Δραστηριοτήτων Μαθησιακής Ενότητας

32

33 Επεξεργασία Αξιολόγησης Μαθησιακής Ενότητας
Ως αποτέλεσμα της ολοκλήρωσης αυτής της Μαθησιακής Ενότητας, οι μαθητές μπορούν να αποδείξουν ότι είναι σε θέση να:

34 Επεξεργασία Μαθησιακών Διαδρομών Μαθησιακής Ενότητας

35 Πνευματικά Δικαιώματα Μαθησιακής Ενότητας

36 Διαχείριση Αρχείων Μαθησιακής Ενότητας

37 Συνεργάτες-Δημιουργοί Μαθησιακής Ενότητας

38 Ποιες είναι οι βασικές επισημάνσεις των εκπαιδευτικών; (σε ομάδες)
3η Δραστηριότητα - Ανατροφοδότηση εκπαιδευτικών Δείτε τα βίντεο… Ποιες είναι οι βασικές επισημάνσεις των εκπαιδευτικών; (σε ομάδες)

39 Γενικές επισημάνσεις – Η Μάθηση μέσω Σχεδιασμού:
Προτρέπει τους εκπαιδευτικούς να εξετάσουν την διδακτική τους πρακτική στο πλαίσιο των διαδικασιών μάθησης, Ενθαρρύνει τους εκπαιδευτικούς να αναστοχάζονται τη διδακτική τους πρακτική με κριτικό τρόπο, Προτρέπει τους εκπαιδευτικούς να μοιράζονται ατομικά διδακτικά σχέδια και πρακτικές με τους συναδέλφους τους, Παρέχει εργαλεία στους εκπαιδευτικούς ώστε να σχεδιάζουν συστηματικά τη διδασκαλία τους, Παρέχει εργαλεία στους εκπαιδευτικούς για την ανάπτυξη μιας επαγγελματικής γλώσσας.

40 Παιδαγωγικά Εργαλεία- Ψηφιακά Μέσα
Παιδαγωγικά Εργαλεία- Ψηφιακά Μέσα το σχεδιαστικό μοντέλο της Μαθησιακής Ενότητας: που προβλέπει συνεργατική συγγραφή και τεκμηρίωση στο σχεδιασμό διδακτικών ενοτήτων, ομαδική εργασία σε μικρές ομάδες 2 ή 3 ατόμων ανά διδακτική ενότητα Αναρτήσεις αναστοχαστικών σχολίων ανά εκπαιδευτικό Επικοινωνία και Συνεδριάσεις μέσω Skype

41 ΜΕΡΟΣ Δ: Εφαρμογή στις Πρακτικές … Μεθοδολογία…
ΜΕΡΟΣ Δ: Εφαρμογή στις Πρακτικές … Μεθοδολογία…

42 Εισαγωγική παρουσίαση
Εβδομάδα 1η: - Εισαγωγική Συνάντηση (μία ημέρα): Οι φοιτητές εισάγονται στο πρόγραμμα και στα εργαλεία του. - 1η Καταχώρηση αναστοχαστικού ημερολογίου (Blogpost 2)

43 Προπαρασκευαστική περίοδος
Εβδομάδα 1η: - Οι φοιτητές: αποφασίζουν τι θέλουν να κάνουν, φέρνουν εκπαιδευτικά υλικά: αναστοχάζονται με βάση την υφιστάμενη διδακτική πρακτική και τους στόχους που έχουν. Διαπραγματεύονται τους στόχους / σκοπούς και συσχετίζουν το σχεδιασμό ενός θέματος με βάση τις προδιαγραφές του αναλυτικού προγράμματος, αποφασίζουν τι θα διδάξουν στην πρακτική εφαρμογή που προβλέπεται. - 2η Καταχώρηση αναστοχαστικού επαγγελματικού ημερολογίου (blogpost 1)

44 Σχεδιασμός Μαθησιακών Ενοτήτων
Εβδομάδες 2η - 3η: Συναντήσεις στο Skype meetings με τις ομάδες των φοιτητών στο εργαστήριο. Σχεδιασμός των ενοτήτων Ολόκληρη η ομάδα του εξαμήνου προβαίνει σε αναθεώρηση της πορείας σχεδιασμού - 3η Καταχώρηση αναστοχαστικού ημερολογίου (Blogpost 3)

45 Διδασκαλία στα νηπιαγωγεία
Εβδομάδες 4η – 8η : - Διδασκαλία των Μαθησιακών Ενοτήτων στα σχολεία Συλλογή δεδομένων και παρακολούθηση της επίδοσης των μαθητών σε σχέση με τις Μαθησιακές Ενότητες. Συγκέντρωση της ανατροφοδότησης από τους μαθητές. Συναντήσεις στο Skype με τους φοιτητές ή / και επισκέψεις στα σχολεία. Επανασχεδιασμός της Μαθησιακής Ενότητας με βάση τη διδακτική εμπειρία τις εβδομάδες που προηγήθηκαν - 4η Καταχώρηση αναστοχαστικού επαγγελματικού ημερολογίου (Blogpost 4)

46 Παρουσίαση ανατροφοδότηση
Εβδομάδα 9η: - Ημερίδα παρουσίασης των αποτελεσμάτων: μία ημέρα 5η Καταχώρηση αναστοχαστικού επαγγελματικού ημερολογίου (Blogpost 5)

47 Για υποστήριξη στο… Επόμενo Βήμα: Εφαρμόστε το στις πρακτικές σας

48 Για περισσότερα άρθρα επισκέψου το
ΠΗΓΕΣ: Η θεωρητική τεκμηρίωση των σχεδιασμών μάθησης μπορεί να αναζητηθεί στα βιβλία που παραπέμπονται…


Κατέβασμα ppt "2. Μάθηση μέσω Σχεδιασμού"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google