Σεμινάριο 2016 – Τασούλα Βερβενιώτη

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
CLASS 6B Οι απόψεις των παιδιών για τα ζώα και οι τρόποι
Advertisements

Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος,
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΜΕ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΙΣΤΟΡΙΩΝ
Σ. ΔΡΟΥΓΟΥ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ. Α.Η Αρχαιολογία επεκτείνει τα όριά της Α. Η Αρχαιολογία επεκτείνει τα όριά της και πλουτίζει το αντικείμενό.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Θεμελιώδη Στοιχεία για Ατομική & Επαγγελματική Ανάπτυξη Τραγέα Γιώτα, Φυσικοθεραπεύτρια ΜSc (Pain Management)
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
 Ερώτημα – Προβληματισμός: Περιέργεια- Πρόκληση-Εξερεύνηση  Χρόνος για ποιοτική εργασία μαθητών  Συζήτηση τρόπων εργασίας -σκέψης μαθητών Παρέμβαση.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΗ-ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ (BIOGRAPHICAL INTERPRETATIVE)
Η αξιολόγηση των σχολικών βιβλίων Κοινωνικών Επιστημών της Πέμπτη τάξης Akdoğan Dr. Fazıl Küçük Τάξη 5 Rabiya Mentes.
ΣΤΟΧΟΙ: (Σε τι θα σας χρησιμεύσει)
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
ΠΩΣ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΩ Βασικές δεξιότητες μελέτης. Β. Βασιλείου.
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Κωστής Κουρσάρης Μιχάλης Κοντοπίδης
Δραστηριότητα 12‘Σκέψου και Παρουσίασε τον Εαυτό σου’ Οδηγίες Συμπλήρωσε τα πεδία Ονειρεμένη Καριέρα Καριέρα ‘Όλα Καλά’ Μέτρια Καριέρα Υποχρεωτική Καριέρα.
ΠΑΝΤΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ AMUSE
Συνάντηση 6η: Συνέντευξη Ιάσονας Λαμπριανού.
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
Μάρκος Τούλιος Κικέρων
Βέρα Δακανάλη1 2 Σε κάθε ανάγνωση υπάρχουν τρεις συντελεστές/παράγοντες: ο συγγραφέας, που υπάρχει έξω από το κείμενο, αλλά μπορεί να προσθέτει στην.
ΚΛΑΔΟΙ ΤΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Copyright ©: SAMSUNG & Samsung Hope for Youth. Με επιφύλαξη κάθε νόμιμου δικαιώματος Εκπαιδευτικό υλικό Φωτογραφικές μηχανές και φωτογραφίες:
Η ΘΡΗΣΚ. ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΙΣ ΘΡΗΣΚΕΙΕΣ Η ραββινική παράδοση θέλει την εκπαίδευση του παιδιού σύμφωνη με εκείνη των γονιών του. Συμβουλεύουν όμως τους παιδαγωγούς.
Η σκηνή στον κινηματογράφο
ΦΙΛΙΑ Σε μια αληθινή φιλία, βρίσκομαι μαζί με τον άλλο άνθρωπο για να μοιραστούμε την ίδια τη ζωή, τις χαρές και τις λύπες της. Ο αληθινός φίλος είναι.
Ποσοτική Ανάλυση Κειμένου 9η Εβδομάδα. Δειγματοληπτική Έρευνα Μαθαίνουμε από τον πληθυσμό. Πως θέτουμε ερωτήματα; Δημοσκοπήσεις Σχεδιασμός ερωτηματολογίων.
Σουρίδη – Μπαταγιάννη Παναγιώτα Φιλόλογος, ΜΔΕ 3o Γυμνάσιο Αργυρούπολης - Αθήνα.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας Σχολικό έτος
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
MAΘΗΜΑ 4 ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Βασικες Εννοιες Φυσικης Βασιλης Κολλιας Βασικές Εννοιες Φυσικής _ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ.
1 η Ενότητα 2 η Ενότητα 3 η Ενότητα.  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος  Μαθητής που εργάστηκε: Μουχταρόπουλος Πέτρος.
ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ
Η πρόσκτηση του γραμματισμού ως μέρος σύνθετων διαδικασιών πολιτισμικής ενσωμάτωσης Νεκτάριος Στελλάκης Τ.Ε.Ε.Α.Π.Η. Παν. Πατρών Ιστοσελίδα.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Γιώργος Σούλτης.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
Να μάθουν την ιστορία του Γ.Σ.Ο (πότε και πως ιδρύθηκε, τα ιδρυτικά του μέλη και λίγα λόγια για τον καθένα). Να εντοπίσουν τις διάφορες εκδηλώσεις που.
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Ερμηνευτική προσέγγιση
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ.
Βιωματική Δράση Α΄Τάξης 2ου Γυμνασίου Πεύκης
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
Συμμετοχική παρατήρηση Συστηματική παρατήρηση
Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Νεοελληνική Ιστορία. Εισαγωγικά 1η Συνάντηση 5/10/20126
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Προσχολική Παιδαγωγική
Διδασκαλία με την μέθοδο project
ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Προσεγγίσεις στην κοινωνική έρευνα - Ποιοτική και ποσοτική μεθοδολογία
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Giroux & McLaren «Βorder pedagogy»
Πώς να κάνουμε σωστές επιλογές, σύμφωνα με τη χριστιανική πίστη
ΚΑΤΕΣΤΡΑΜΜΕΝΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Χριστίνα Παπαζήση Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
ΠροφορικΗ ΙστορΙα και εκπαιδευση η ιστορία από «τα κάτω»…
Τα μετά –δεδομένα της συνέντευξης
To Teach Curricular Subjects
Θεατρικές δραστηριότητες και τεχνικές
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 1ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σεμινάριο 2016 – Τασούλα Βερβενιώτη ΠροφορικΗ ΙστορΙα Σεμινάριο 2016 – Τασούλα Βερβενιώτη

Ιστορία Ο σπουδαιότερος σκοπός της ιστορίας δεν είναι να κρατήσει αθάνατα κάποια στοιχεία του παρελθόντος. Η γνώση της ιστορίας αποτελεί ένα μέρος του δρόμου με τον οποίο οι άνθρωποι καταλαβαίνουν τη θέση τους μέσα στον κόσμο. Η ιστορία μπορεί να βοηθήσει τους ανθρώπους να δουν που βρίσκονται και που πηγαίνουν.

Η αναγκαιότητα της Ιστορίας Η γνώση του παρελθόντος ήταν πάντα αναγκαία Η Ιστορία ως επιστήμη – 19ος αι. Οι αλλαγές μετά τα μέσα του 20ου αι. Η μνήμη Η σχέση της Ιστορίας και της ιστοριογραφίας με την κοινωνία: βίοι παράλληλοι Ποιο είναι το αντικείμενο της Ιστορίας; Με ποια θέματα ασχολείται; Από ποιους γράφεται η Ιστορία; Επαγγελματίες και ερασιτέχνες ιστορικοί

Η αξιοπιστία των πηγών Η επιλεκτικότητα της μνήμης και των αρχείων ποιοι κρατούν αρχεία από ποιους συλλέγουμε προφορικές μαρτυρίες Η διάσωση όλων είναι επιλεκτική: τί διατηρείται από τα αρχεία και τί διατηρείται στη μνήμη Μια μη ‘αληθινή’ ιστορία έχει και αυτή την αξία της Όλες οι πηγές μπορούν να παραπληροφορήσουν ή/και να αποκρύψουν Όλες πρέπει να κρίνονται και να αξιολογούνται: τα πρακτικά της Βουλής (άμεση) τί θυμάται ο παππούς (έμμεση). τα στατιστικά στοιχεία.

Προφορική Ιστορία Ένα νέο είδος ιστορίας;

Προφορική Ιστορία Μια «ιστορία από τα κάτω;» Συστηματική καταγραφή ανθρώπινων εμπειριών δημιουργία νέων πηγών (στο παρόν με την κουλτούρα του παρελθόντος) Προσπάθεια επαλήθευσής τους Ανάλυση των προφορικών μαρτυριών Τοποθέτηση τους στο ιστορικό πλαίσιο Το υλικό μένει και για τους ιστορικούς του μέλλοντος

Προφορική Ιστορία: μια πιο δημοκρατική Ιστορία Διευρύνει τον ορίζοντα της Ιστορίας Ζωντανεύει την ίδια την ιστορία Ερευνά ‘δύσκολες’ καταστάσεις Αποτελεί μια διαδικασία ‘διαλόγου’ ανάμεσα στον αφηγητή και τον ερευνητή και το πολιτισμικό τους περιβάλλον. Προάγει την επικοινωνία, άρα και την κατανόηση Αναδεικνύει ηγετικές μορφές/ ήρωες μέσα από το ‘ανώνυμο’ πλήθος. Τονώνει την αξιοπρέπεια και την αυτοπεποίθηση των λιγότερο προνομιούχων /ελίτ Είναι ένα μέσο ριζικής μεταμόρφωσης της κοινωνικής σημασίας της ιστορίας

Προφορική Ιστορία και κοινότητα Η προφορική ιστορία δομείται γύρω από τους ανθρώπους. Φέρνει την ιστορία μέσα στην κοινότητα (τους ‘απλούς’ ανθρώπους) και τη βγάζει έξω από αυτήν. Ενθαρρύνει δασκάλους και μαθητές να γίνουν συνεργάτες Προσφέρει στους ανθρώπους κοινά νοήματα, που τους δίνουν την αίσθηση ότι ανήκουν σε κάποιο κοινό χώρο Καλλιεργεί την ιστορική συνείδηση (εξέλιξη στο χρόνο) Βοηθά στην ολοκλήρωση του ανθρώπου και άρα των σχέσεων μέσα στην κοινότητα. Προσφέρει μια αμφισβήτηση των κοινών τόπων της ιστορίας του απόλυτου τρόπου με τον οποίο η τελευταία έχει συνηθίσει να κρίνει τα πράγματα.

Η πράξη και η θεωρία τα εργαλεία και η μέθοδος Η πράξη: τεχνική της συνέντευξης Η θεωρία: η ερευνητική μέθοδος Καταγραφή μνήμης Ο τρόπος καταγραφής (με μαγνητόφωνο ή/και βίντεο) Ο τόπος (σπίτι -ησυχία) Ο χρόνος: να έχει/ να έχουμε χρόνο. Είναι μια διαδραστική διαδικασία Ανάλυση / ερμηνεία των νοημάτων Η υποκειμενικότητα: τι έγινε αλλά και Τι είπε πως έγινε; Πώς το είπε; Πότε; Γιατί το είπε; Τι σημαίνει;

Πώς θα δουλέψουμε; Η πορεία της ερευνητικής διαδικασίας Προετοιμασία: η οριοθέτηση του πεδίου (ερευνούμε τις υπάρχουσες γνώσεις, το υλικό πάνω στο θέμα, χωρισμός σε ομάδες) Η έρευνα: συγκέντρωση υλικού (συνεντεύξεων, φωτογραφιών κ.ά.) Ταξινόμηση, ανάλυση, ερμηνεία, αξιολόγηση, του υλικού και παρουσίασή του Είμαστε ευέλικτοι, αλλά κρατάμε το επίκεντρο και ‘κλειδώνουμε’ κάποιες ημερομηνίες

Η προετοιμασία Ορίζουμε όσο γίνεται πιο συγκεκριμένα το θέμα μας (θεματικές ομάδες –σχέση μεταξύ τους) Βρίσκουμε τα βασικά δεδομένα παρόμοιες δουλειές αρχειακές πηγές Διαβάζουμε βιβλία Οργανώνουμε το πλάνο εργασίας μας Πόσο χρόνο θα χρειαστούμε πόσες προφορικές μαρτυρίες θα πάρουμε από ποιούς Φτιάχνουμε οδηγό συνέντευξης και αποστηθίζουμε τα σημεία πάνω στα οποία θα κινηθούμε

Η συνέντευξη Ι Η καταγραφή στο κασετόφωνο/βίντεο Το βίντεο προσθέτει εκφράσεις, χειρονομίες… (καλό είναι να έχουμε μαζί μας και μαγνητόφωνο) Καλά τεχνικά μέσα –καλό αποτέλεσμα - Τα εργαλεία εξαρτώνται και από τη χρήση –σωστή τοποθέτηση Μικρόφωνο /α – οι θόρυβοι Ελέγχουμε τα μηχανήματα πριν τη συνέντευξη Σεβασμός στο χώρο του αφηγητή και στον ίδιο Πού και πώς καθόμαστε η απόσταση (δίπλα, απέναντι, μακριά κτλ) Ο φωτισμός (όχι από πίσω) Φροντίζουμε να έχει/έχουμε χρόνο.

Η συνέντευξη II Η συνέντευξη ως διαδικασία τυπική ή άτυπη είναι μια performance (ντύσιμο, συμπεριφορά, διαθεσιμότητα) Μαθαίνουμε το βιογραφικό του αφηγητή/τριας –τις αλλαγές στο πλαίσιο αναφοράς του –έχουμε επικοινωνήσει μαζί του πριν την συνέντευξη. Έχουμε μια κατάσταση ονομάτων –δείγμα αντιπροσωπευτικό – αντίθετη άποψη αποφεύγουμε όσους έχουν γράψει βιβλία Η μέθοδος της χιονοστιβάδας Αφήγηση ζωής ή θεματική; τα μετά τη συνέντευξη (καλή επικοινωνία)

Την ώρα της συνέντευξης Ι Μαθαίνουμε να ακούμε –δεν διακόπτουμε, αλλά κρατάμε σημείωση – επικοινωνούμε μη λεκτικά – κοιτάμε στα μάτια Η μνήμη είναι μια δυναμική διαδικασία: τι θυμούνται, τι ξεχνάνε και γιατί Δεν λογομαχούμε αλλά λέμε: άκουσα ότι … Διάκριση ανάμεσα στο τότε και στο τώρα: πως το έβλεπε τότε; Τι σκέφτεται τώρα; Ερωτήσεις ελέγχου της μνήμης – ρωτάμε με άλλη οπτική για το ίδιο θέμα Τα αυτονόητα της καθημερινότητας (ντύσιμο, χτένισμα, λέξεις κτλ) Οι δύσκολες ερωτήσεις (προσωπική ζωή) Όταν μιλάει, δεν λέμε: ναι, ναι, καταλαβαίνω, μμμ…

Την ώρα της συνέντευξης ΙΙ Κάνουμε σύντομες, σαφείς και ανοικτές ερωτήσεις με βάση τον οδηγό συνέντευξης Προσπαθούμε & επιδιώκουμε: να μάθουμε την πραγματικότητα: Τι συνέβη τότε; να κινητοποιήσουμε τη σκέψη του: Γιατί έγινε έτσι; να προκαλέσουμε τις αντιδράσεις του: Πώς αισθανθήκατε τότε; από τις γενικότητες να περάσουμε στο συγκεκριμένο να τον/την επαναφέρουμε στο θέμα μας: Μπορούμε να πάμε λίγο πιο πίσω σε αυτό που λέγαμε; Μπορείτε να μας πείτε περισσότερα για …;

Σχέση ερευνητή – αφηγητή: σχέση αμφίδρομη Σχέση ερευνητή – αφηγητή: σχέση αμφίδρομη Να πείσουμε για το πόσο σημαντική είναι η έρευνα Να μην αισθανθεί ο αφηγητής ότι απειλείται /οι μειοψηφίες Να εξηγήσουμε τι θα γίνουν όσα μας πει: μέσα από την αφήγηση δημιουργείται ο ‘εαυτός’, μια ταυτότητα Να μη λέμε ψέματα / η ουδετερότητα και η αντικειμενικότητα του ερευνητή είναι ανύπαρκτη Δεν πρόκειται για προσωπική συζήτηση: δύο άτομα – δύο κόσμοι (ηλικία, τάξη, εθνότητα) / οι δικές του ερωτήσεις Μοίρασμα/ ανταλλαγή εμπειριών: τα γεγονότα και τα νοήματα που δίνουν στα γεγονότα Οι σιωπές είναι εύγλωττες: δεν τις διακόπτουμε Καλή συνέντευξη = καλές σχέσεις

Προβλήματα συνέντευξης Λάθη μνήμης: ημερομηνίες –διασταύρωση με άλλες πηγές γραπτές ή προφορικές Εσκεμμένη παραποίηση: εκδικητικότητα /όλα καλά! / διακριτικότητα / κουτσομπολιό Υπερβολή: το εγώ του ως το κέντρο όλων Πήραν μέρος στο γεγονός – αγνοούσαν το πλαίσιο Συνδυάζουν το τότε με το τώρα Επαναλαμβάνουν αυτά που διάβασαν ή άκουσαν – κατασκευή μύθων – ζωτικοί μύθοι Επικοινωνία σε διαφορετική γλώσσα

Τα θετικά μιας συνέντευξης Μαθαίνουμε το ‘κλίμα’, το ‘χρώμα’, το πνεύμα, την ατμόσφαιρα της εποχής –τις ανθρωπινές σχέσεις Επιτυχίες – αποτυχίες – δευτεραγωνιστές – προσωπική ζωή ηγετών - σχέσεις ηγεσίας με υφισταμένους Τραγούδια – γιορτές – φωτογραφίες (σκάνερ) Είναι πιο εύκολο να κατασκευάσεις μια λανθασμένη άποψη κοιτώντας τα αρχεία παρά κοιτώντας τους ανθρώπους

Μετά τη συνέντευξη Περίληψη (με τους χρόνους) Ημερολόγιο (πρώτη προτεραιότητα) Καρτέλα με τα στοιχεία του αφηγητή/τριας και της συνέντευξης Από το μαγνητόφωνο στο PC ή στο CD Αρχειοθέτηση συνεντεύξεις Ονομασία αρχείων Αντίγραφα Masterlog Απομαγνητοφώνηση (από τον συνεντευκτή) Αναλυτική Θεματική Συνδυασμός των δύο Όσο γίνεται πιο πιστά στον προφορικό λόγο: το ρυθμό του λόγου (διάλεκτοι, προφορά, σιωπές, δισταγμοί, επαναλήψεις) Περίληψη (με τους χρόνους)

Η σημασία των μετά - δεδομένων Μεταδεδομένα: το συνοδευτικό υλικό που κατατίθεται στο αρχείο μαζί τη συνέντευξη Παραχωρητήριο, Ημερολόγιο, Καρτέλα συνέντευξης, Απομαγνητοφώνηση, Περίληψη, φωτογραφίες κλπ Masterlog για κάθε συλλογή αφηγήσεων Επιτρέπει την καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου της συνέντευξης Σημαντικό για «δευτερογενή ανάλυση» (από μεταγενέστερους ερευνητές)

Νομικά και ηθικά ζητήματα Παραχωρητήριο Νομικά και ηθικά ζητήματα Παραχωρητήριο Το copyright στον ήχο ή και στην εικόνα μιας συνέντευξης καθώς και η πρόσβαση άλλων (τρίτων) σε αυτήν καθορίζεται από το Παραχωρητήριο, το οποίο υπογράφει ο αφηγητής μας Το Παραχωρητήριο είναι μια φόρμα/ μια σελίδα την οποία ο αφηγητής υπογράφει ΜΕΤΑ το τέλος της συνέντευξης, γιατί τότε μόνο έχει επίγνωση του τι είπε στη διάρκειά της.   Πριν όμως τη συνέντευξη πρέπει να τον έχουμε ενημερώσει για τους σκοπούς της έρευνας μας, πού και πως θα χρησιμοποιηθούν αυτά που θα μας πει και θα καταγράψουμε και ότι μπορεί να ορίσει αυτός το χρόνο που θέλει να ανακοινωθούν.

ΑΡΧΕΙΟΘΕΤΗΣΗ Ηχητικό αρχείο: το αρχικό αρχείο (MASTER) σε wav, αντίγραφο (ACCESS) σε mp3 Αντίγραφα σε σκληρούς δίσκους Ονομασία των ηχητικών αρχείων με ομοιόμορφο τρόπο, π.χ. Σ017ΜΒ-145-Μ_ΒΑΡΕΛΟΠΟΥΛΟΥ Αρχειοθέτηση του συνοδευτικού υλικού Συμπλήρωση του masterlog

Το ‘τελικό προϊόν’ Ι Είναι το αποτέλεσμα της διαδραστικής σχέσης του ερευνητή και του αφηγητή εκείνη τη στιγμή (άλλη ημερομηνία, άλλος ερευνητής, διαφορετική μαρτυρία) Στην ηχητική εκδοχή το κεντρικό πρόσωπο είναι ο αφηγητής Στη γραπτή εκδοχή ο ερευνητής ‘κατασκευάζει’ το τελικό προϊόν - Δεν είναι ουδέτερος Στην έκδοση ο ερευνητής ‘κατασκευάζει’ την ερμηνεία του

Το ‘τελικό προϊόν’ ΙΙ Η ερμηνεία/ ανάλυση του υλικού συνήθως γίνεται αφού έχει γίνει επιμέλεια του κειμένου (επιλογή κομματιών) Για να συγκεντρώσουμε και να αναπαράγουμε ένα υλικό (π.χ. τις μνήμες μιας κοινότητας) Για να συγκεντρώσουμε νέα δεδομένα σε μια έρευνα Για θεωρητικούς λόγους μόνο Συνδυασμός θεωρητικού μοντέλου με έρευνα για νέα δεδομένα: σύνδεση της ατομικής αφήγησης με το γενικότερο ιστορικό πλαίσιο.

Η μνήμη Ι «Χωρίς τη μνήμη δεν είμαστε τίποτα. […] Η μνήμη είναι τόσο εύθραυστη και διακυβεύσιμη, όσο είναι απαραίτητη και παντοδύναμη. Δεν απειλείται μόνο από τη λησμονιά, τον παραδοσιακό της εχθρό, αλλά απειλείται επίσης και από τις εσφαλμένες μνήμες. […] Τα ιδεολογήματα και οι φαντασιώσεις μας ταράζουν συνέχεια τη μνήμη και επειδή θέλουμε να πιστεύουμε στην πραγματικότητα του φαντασιακού, κάνουμε τελικά το ψέμα μας αλήθεια, πράγμα άλλωστε το οποίο έχει ελάχιστη σημασία, επειδή και τα δύο είναι βιωμένα τόσο προσωπικά». Λουίς Μπονουέλ «Η ζωή δεν είναι αυτή που έζησε κανείς αλλά αυτή που θυμάται και όπως τη θυμάται για να την διηγηθεί» Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές

Η μνήμη ΙΙ “Time present and time past Are both perhaps present in time future, And time future contained in time past.” Ο χρόνος ο παρών και ο χρόνος ο παρελθών είναι ίσως και οι δύο παρόντες στον μέλλοντα χρόνο και το παρελθόν περιέχει το μέλλον. T. S. Elliot, Four Quartets, “Burnt Norton” (μτφρ. Γ. Σεφέρης) Γιώργος Σεφέρης, «Κ.Π. Καβάφης, Θ. Σ. Ελλιοτ. Παράλληλοι», Δοκιμές, τόμ. Α’. Εκδόσεις Ικάρος 1974, σ. 335 και η μετάφραση στη σ. 512.

Sites The International Oral History Association http://iohanet.org/ Oral History Society (UK) http://www.ohs.org.uk/ Voluntary Action History Society http://www.vahs.org.uk/ The making of oral history, Graham Smith http://www.history.ac.uk/makinghistory/resources/articles/oral_history.html Abstracting Oral History - a how–to guide http://www.oralhistory.org.nz/documents/duddingabstractingguide2008.pdf Vermont Folklife Center - info for equipments http://www.vermontfolklifecenter.org/archive/res_audioequip.htm http://www.mun.ca/ich/resources/ How to Record an Oral History Interview - a how–to video http://www.youtube.com/watch?v=jTCzxWt1RQk