O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτικοί σκοποί  Στο σύνταγμα κάθε χώρας καθορίζονται οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης  Με βάση τον γενικό σκοπό.
Advertisements

Δεξιότητες Επιστημονικής Μεθόδου
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Στρατηγικές διδασκαλίας και σχεδιασμός μαθήματος/ Ήχος
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Δημοτικό Σχολείο
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Οι επιρροές του κοινωνικού περιβάλλοντος
Αυτορυθμιζόμενη μάθηση
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Εργαστήρι παραγωγής λεβέ!!
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Διδασκαλία των Φ.Ε. στο Νηπιαγωγείο
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
ΕΠΙΛΥΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Σενάριο.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
1ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Σύγχρονες μέθοδοι εκπαίδευσης Καρακούσης.
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΩΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ
Vygotsky Έμφαση στη σημασία κοινωνικοπολιτισμικών παραγόντων για τη γνωστική ανάπτυξη Νοημοσύνη= Ικανότητα του ατόμου να μαθαίνει μέσω της διδασκαλίας.
Εργασία στο μάθημα : Η Λογοτεχνία στο Νηπιαγωγείο Καραμπότη Μαίρη.
Eπεξεργασία βιβλίου «κατανόηση» «εμβάθυνση» «εμπλοκή» «συμμετοχή» «παράλληλες αναγνώσεις» 6/4/2016.
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί και παιδαγωγικές πρακτικές στο Νηπιαγωγείο 29 Μαρτίου 2016.
Είναι άδικο: M ία π ροσέγγιση της έννοιας της αδικίας μέσα από μια αφήγηση Νηπιαγωγός : Αμαλία Παππά 10 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Θήβας.
Παρουσίαση Αξιολόγηση μαθητή και διδασκαλίας Κατσίρας Λεωνίδας, Σχολικός Σύμβουλος ΠΕ 13, Νομικών- Πολιτικών Επιστημών Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας.
Γεωργία Τσαπάλου & Στέλλα Κούρτη Μια μικρή εισαγωγή : Η σημασία της ερώτησης στην διδακτική διαδικασία  Η ερώτηση αποτελεί συστατικό μέρος του λόγου.
Ερωτηματική μέθοδος Η ερωτηματική μέθοδος είναι αμφίδρομη επικοινωνία Αποτελείται από δύο στοιχεία: την ερώτηση και την απάντηση Θέτει τον εκπαιδευόμενο.
Εκπαιδευτικές τεχνικές Π.Απόστολος. Προσχολική ηλικία Της Εύας της αρέσουν οι δραστηριότητες του νηπιαγωγείου αλλά καμιά φορά κολλάει στην αγαπημένη της.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Συνέντευξη με νήπια.
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Chlapana,E (2016) An intervention programme for enhancing kindergarteners’ cognitive engagement and comprehension skills through reading informational.
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Ορισμός στρατηγικής διδασκαλίας
Ενότητα 1: Εισαγωγή Μαρία Σφυρόερα Σχολή Επιστημών της Αγωγής
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Προσχολική Παιδαγωγική
Βιβλιογραφία που αξιοποιήθηκε κυρίως για τις σημειώσεις:
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Εισαγωγή στη διδακτική μεθοδολογία
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Ενότητα 1: Εισαγωγή Μαρία Σφυρόερα Σχολή Επιστημών της Αγωγής
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Εκπαιδευτική Διαδικασία και Μάθηση στο Νηπιαγωγείο
Προσχολική Παιδαγωγική
Προσχολική Παιδαγωγική
Πρακτική Άσκηση στην Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
795. Πρακτική άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσησ
O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Έφη Γουργιώτου Μόν. Επίκουρη Καθηγήτρια ΠΤΠΕ Παν. Κρήτης
Μεταγράφημα παρουσίασης:

O ρόλος της ερώτησης στην εκπαιδευτική διαδικασία Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί και παιδαγωγικές πρακτικές στο Νηπιαγωγείο

Εκτός από την προτεινόμενη στο τέλος βιβλιογραφία ΔΕΙΤΕ και τα σχετικά υποκεφάλαια από τους τόμους 2 (σσ. 85-88) και 3 (σελ. 157-171) στο Αυγητίδου, Σ., Τζεκάκη, Μ. & Τσάφος, Β. (2016). Οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί παρατηρούν, παρεμβαίνουν και αναστοχάζονται. Προτάσεις υποστήριξης της Πρακτικής τους Άσκησης. Αθήνα: Gutenberg

Στο πλαίσιο των σύγχρονων παιδαγωγικών αντιλήψεων μας ενδιαφέρει ιδιαίτερα το τι κάνουν, πώς μαθαίνουν, πώς σκέφτονται τα παιδιά… Ένα από τα βασικά μέσα- εργαλεία που διαθέτουμε είναι η ερώτηση…

Οι γλωσσικές αλληλεπιδράσεις στο Νηπιαγωγείο: O ρόλος της γλώσσας στις διαδικασίες μάθησης: Η γλώσσα θεωρείται ότι αποτελεί εργαλείο μάθησης. Ανάλογα με το πώς νοούμε τη μάθηση προσδίδουμε διαφορετικό περιεχόμενο στη σχέση γλώσσας και μάθησης.

Aν η μάθηση = απόκτηση γνώσεων τότε η γλώσσα = μέσο πληροφόρησης Πώς; Μέσω διδασκαλίας και αξιολόγησης αυτής της διδασκαλίας «Σήμερα θα μιλήσουμε για τις εποχές… Οι εποχές είναι 4…: η άνοιξη, το καλοκαίρι, το φθινόπωρο και ο χειμώνας. Πόσες είναι παιδιά οι εποχές;» «4!»

Αν η μάθηση= αλλαγή νοητικών δομών, σχημάτων, αλλαγή τρόπου σκέψης, οικοδόμηση γνώσης τότε η γλώσσα = εργαλείο σκέψης Πώς; Μέσω γλωσσικών αλληλεπιδράσεων [Θεωρία Vygotsky & Bruner) Η γλώσσα :Κοινωνική γλώσσα-εγωκεντρική γλώσσα εσωτερικευμένη γλώσσα `

Το παιδί εσωτερικεύει μοντέλα αλληλεπίδρασης με τον ενήλικα διαμεσολαβητή-καθοδηγητή ή με κάποιον συνομήλικο, με αποτέλεσμα η γλώσσα του να αποτελεί σταδιακά έναν τρόπο αυτοκαθοδήγησης. Οδηγείται έτσι σταδιακά στην αυτονομία, εφόσον μεταβαίνει από την ετερορρύθμιση στην αυτορρύθμιση. « Τι ζωγραφίζεις;» « ‘Ένα παιδάκι» « Το τελείωσες;» «Όχι» «Τι θα μπορούσες ακόμη να του βάλεις;» «Μάτια…» «Μήπως λείπει και κάτι άλλο; Τι λες;»

Β’ φάση Το παιδί στον εαυτό του: Θα κάνω ένα παιδάκι.. Να του βάλω και μάτια και μύτη….

Παιδ. Α: «Τι ζωγράφισες εδώ; Το έχεις τελειώσει;» Επιπλέον, το παιδί εσωτερικεύει τρόπους αλληλεπίδρασης που τους αξιοποιεί τόσο στις αλληλεπιδράσεις του με άλλα παιδιά όσο και στην εσωτερική συζήτηση με τον εαυτό του. Παιδ. Α: «Τι ζωγράφισες εδώ; Το έχεις τελειώσει;» Παιδ. Β: «Όχι!» Παιδ. Α: «Τι δεν έβαλες» Παιδ. Β: «Νομίζω τις ρόδες» Παιδ. Α: “Α! Ξέρεις πόσες να βάλεις;» Παιδ. Β: «4!»

O ρόλος της ερώτησης στις διαδικασίες μάθησης Η διαδικασία ερώτηση – απάντηση αποτελεί ένα μεγάλο μέρος της γλωσσικής αλληλεπίδρασης στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Ας συζητήσουμε το παράδειγμα Eπεξεργασία παραδειγμάτων στην τάξη…

Οι γνωστικές όψεις της ερώτησης Η ερώτηση έχει πολλαπλούς ρόλους και οι ρόλοι της αλλάζουν ανάλογα με τη θεωρία μάθησης που υιοθετείται και τις απορρέουσες από αυτήν παιδαγωγικές πρακτικές, αλλά και ανάλογα με τον πομπό και τον δέκτη της ερώτησης (ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗ – ΣΥΓΧΡΟΝΗ)

Α. Παραδοσιακές προσεγγίσεις Ποιος ρωτάει;- Ο εκπαιδευτικός Γιατί; - Α) Για να ελέγξει- αξιολογική διαδικασία «Ποιος θυμάται πόσους μήνες έχει κάθε χρόνος;» Β) Για να « χειριστεί» τη διδακτική διαδικασία «Τι σου είπα πριν;» « Ποιος θέλει να μας πει;» «Δεν το θυμάστε;»

Συχνά είδη ερωτήσεων του εκπαιδευτικού για τις παραδοσιακές προσεγγίσεις: α) Ερωτήσεις που η απάντησή τους είναι ναι ή όχι (και οι οποίες δεν ενθαρρύνουν τα παιδιά σε κριτική σκέψη/ ανάλυση – σύνθεση κλπ) « Η κοκκινοσκουφίτσα φοβήθηκε τον λύκο;» «Τελικά ο κυνηγός έσωσε την Κοκκινοσκουφίτσα;» «Ήρθε η γιαγιά σου στις διακοπές;»

β) Κλειστές ερωτήσεις που κατευθύνονται από τον εκπαιδευτικό, είναι σύντομες ή μονολεκτικές και επιδέχονται μία απάντηση (ερωτήσεις γνώσης, μνήμης, πραγματολογικές) π.χ. « Πόσες είναι οι μέρες της εβδομάδας;» «Ποια υλικά έλκει ο μαγνήτης;» «Τι είχε στο καλάθι της η Κοκκινοσκουφίτσα;»

Πότε χρειάζονται αυτού του είδους οι ερωτήσεις; Αν θέλουμε να θυμηθούμε κάτι, να ελέγξουμε γνώσεις παιδιών, να βοηθήσουμε τα παιδιά να επικεντρώσουν την προσοχή τους σε κάτι. Από την άλλη μεριά , βέβαια, συχνά οι ερωτήσεις αυτές μπορεί να γίνουν αντιληπτές ως «απειλητικές» για τα παιδιά ή ως «ουδέτερες» με την έννοια ότι είναι χωρίς νόημα για αυτά….

Ως «απειλητικές» μπορούν να τις βιώσουν τα παιδιά όταν συνοδεύονται από παραδοσιακή διαχείριση του λάθους.: «Όχι! Δεν ρώτησα αυτό. Μάλλον δεν πρόσεξες την ερώτηση…. Ποιος μπορεί να απαντήσει σωστά;» Ως «ουδέτερες» όταν δεν εντάσσονται σε ένα πλαίσιο που έχει νόημα για τα παιδιά.

Είδη ερωτήσεων των παιδιών στις παραδοσιακές προσεγγίσεις Σε αυτού του τύπου τις προσεγγίσεις οι ερωτήσεις των μαθητών θεωρούνται είδος προς εξαφάνιση. Οι μαθητές παίρνουν το ρόλο αυτού που απαντά και όχι αυτού που ρωτά, θεωρώντας ότι «παίζουν το δεύτερο ρόλο» στην επικοινωνία τους με τους ενήλικες. Τα παιδιά ρωτάνε για να διευκρινίσουν αυτό που τους ζητήθηκε να κάνουν…. «πώς να το κολλήσω; Τι χρώμα να το κάνω;»

Για ποιους λόγους ενδέχεται τα παιδιά να μην κάνουν ανοιχτές ερωτήσεις; Γιατί έχουν εισπράξει την αξιολογική πλευρά της ερώτησης (ρωτά αυτός που ξέρει αυτόν που δεν ξέρει) Γιατί οι ανοιχτές και παραγωγικές ερωτήσεις που πραγματικά θα σχετίζονταν με τη δική τους περιέργεια να μάθουν δεν αποτελούν πρότυπο προς μίμηση (απουσιάζουν από την καθημερινότητά τους) Γιατί έχουν το φόβο της λανθασμένης ή «χαζής» ερώτησης. Γιατί έχουν οικειοποιηθεί τον δεύτερο ρόλο κατά την αλληλεπίδραση

Mercer (2000 : 36) Σύμφωνα με τον Wood: “Το κατά πόσο ένα παιδί μέσα στην τάξη φανερώνει τις ιδέες του και ζητά πληροφορίες είναι αντιστρόφως ανάλογο προς τη συχνότητα των ερωτήσεων (κλειστού και αξιολογικού τύπου) του εκπαιδευτικού».

Β. Σύγχρονες προσεγγίσεις Γλωσσικές αλληλεπιδράσεις και ρόλος τους στην οικοδόμηση της γνώσης- Πλαίσιο κοινωνιογνωστικών θεωριών μάθησης (Vygotsky- Bruner). Η ερώτηση= εργαλείο μάθησης στο πλαίσιο του «μαθαίνω να μαθαίνω» Στη βάση αυτού βρίσκεται και η θεωρία του Πιαζέ (κλινική συνέντευξη)

Α) Ο εκπαιδευτικός ρωτάει για…. 1. να λειτουργήσει ως διαμεσολαβητής ή ως σκαλωσιά , (τι λες να έβαζες τα ξυλάκια από αυτή τη μεριά; ) 2. να προκαλέσει γνωστικές συγκρούσεις/ βλ. μαιευτική παραγωγικές ερωτήσεις). (Κάποιο παιδί μου είπε ότι…. Εσύ τι λες? Αν περπατούσες πάρα πολλές μέρες πάνω στη γη πού θα μπορούσες να φτάσεις;) 3. να κινητοποιήσει τη σκέψη, να καλλιεργήσει περιέργειες (τι θα γινόταν αν για πολλές μέρες αφήναμε ένα σαπούνι μέσα στο νερό;)

4. να οδηγήσει σε επανεκτίμηση πεποιθήσεων, (είσαι σίγουρος για αυτό;) 5. να καλλιεργήσει τη διαίσθηση (Τι θα συνέβαινε αν…;) 6. να οδηγήσει σε γενικεύσεις, (Τι παρατηρείτε ; Σε τι μοιάζουν…;) 7. να βοηθήσει στην κατανόηση, (γιατί ο Χ ήρωας έκανε ….) 8. να συνδέσει βίωμα με νέα γνώση/πληροφορία, (Σας κάνει να σκεφτείτε κάτι που ξέρετε αυτή η εικόνα….;)

9. να ενθαρρύνει την αξιολογική κρίση (Τι σου αρέσει περισσότερο ; γιατί;//τι μπορούμε να κάνουμε για να μην τσακωνόμαστε μεταξύ μας;) 10. να οδηγήσει το μαθητή στο να αποκτήσει στρατηγικές μάθησης …( πώς το βρήκες; Πώς σκέφτηκες να το κάνεις έτσι;) 11. Πολλές φορές αυτές οι ερωτήσεις λειτουργούν συμπληρωματικά σε μια συζήτηση και οδηγούν σε διαδικασίες εμβάθυνσης των απαντήσεων σε κλειστές ερωτήσεις (τι εννοείς όταν λες…; Μπορείς να μου δώσεις ένα παράδειγμα;»)

12. Επιπλέον, μέσα από τέτοιου είδους ερωτήσεις ο εκπαιδευτικός καταφέρνει να κάνει παρατηρήσιμη τη σκέψη του παιδιού, να την αναλύσει, να καταλάβει τον τρόπο και τις διαδικασίες σκέψης του….(μοιάζει αυτό το είδος ερωτήσεων με τη διαδικασία της κλινικής συνέντευξης)

Β) Στο πλαίσιο των σύγχρονων προσεγγίσεων, ο μαθητής ρωτάει για: να μάθει, να αξιολογήσει, να κατανοήσει, να ασκήσει κριτική σε ένα πλαίσιο αλληλεπίδρασης με ενήλικες ή συνομήλικους κλπ… Ουσιαστικά, τα παιδιά μαθαίνουν να κάνουν ερωτήσεις. Οι ερωτήσεις τους μιμούνται το πρότυπο των ερωτήσεων που ακούνε να διατυπώνονται μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Επίσης κάνουν ανοιχτές ερωτήσεις όταν πειστούν ότι η διαδικασία ανοιχτών ερωτήσεων και ανοιχτών απαντήσεων στις οποίες δίνεται αξία είναι χρήσιμη.

Ο εκπαιδευτικός λειτουργεί ως tutor/ διαμεσολαβητής και μετασχηματίζει τις ερωτήσεις διδασκαλίας σε ερωτήσεις μάθησης (στρατηγικές μάθησης), με διαφόρους τρόπους. Ένας από αυτούς είναι όταν «σκέφτεται φωναχτά»: «Αναρωτιέμαι αν μπορούμε να φτιάξουμε έναν μικρό κήπο μέσα στην τάξη… Άραγε έχουμε αρκετό χώρο; Και πού θα μπορούσαμε να τον βάλουμε για να είμαστε σίγουροι ότι θα μεγαλώσουν τα φυτά;…..»

Κατά συνέπεια, στο πλαίσιο των σύγχρονων προσεγγίσεων αξιοποιούνται κυρίως ανοιχτές ερωτήσεις που ενεργοποιούν ανώτερες διαδικασίες σκέψης (γιατί, πώς; Κλπ)

Σχολιασμός παραδείγματος Σε ποιο πλαίσιο τοποθετείται αυτή η ερώτηση; Πώς τη χειρίζεται ο εκπαιδευτικός; Εκπαιδ: Ποια ζώα θα μπορούσαν να γίνουν ζώα του σπιτιού; Παιδί: Οι ελέφαντες γιατί μπορούν να πατήσουν πάνω στους κλέφτες όταν έρθουν στο σπίτι. Εκπαιδ: Τι άλλο κάνουν οι ελέφαντες;

Επομένως: Εκείνο που είναι σημαντικό δεν είναι μόνο η ίδια η ερώτηση και ο τρόπος διατύπωσής της, αλλά το πλαίσιο (η ίδια η εκπαιδευτική συνθήκη αλληλεπίδρασης μέσα στην οποία η ερώτηση διατυπώνεται.). Οι προθέσεις και οι προσδοκίες του εκπαιδευτικού, το πόσο ανοιχτός είναι στις ανοιχτές απαντήσεις των παιδιών, η επιτρεπτικότητα σε οποιαδήποτε απάντηση που σχετίζεται με την ίδια ατμόσφαιρα της τάξης είναι αυτά που δίνουν αξία στις ανοιχτές ερωτήσεις. Επίσης ο τρόπος αξιοποίησης της απάντησης των παιδιών σε μια ανοιχτή ερώτηση ή της διατύπωσης μιας διαπίστωσης είναι κάτι που προσδίδει ή όχι αξία σε αυτή τη διαδικασία.

Οι ερωτήσεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη… Οι ερωτήσεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι εκπαιδευτικοί στην τάξη…. Διαπιστώσεις από έρευνες: Οι εκπαιδευτικοί παιδιών προσχολικής ηλικίας χρησιμοποιούν περισσότερο κλειστές ερωτήσεις, συχνά ανάκλησης πληροφοριών, με μία σωστή απάντηση, με αξιολογικό χαρακτήρα που στοχεύουν στη διδασκαλία. Συχνά δεν αξιοποιούνται οι απαντήσεις των παιδιών. Γιατί;

Εύκολες, σύντομες, αντίληψη για έμφαση στο περιεχόμενο και όχι στις διαδικασίες μάθησης, άγχος για την προβλέψιμη ροή και διεξαγωγή μιας δραστηριότητας. (Στον αντίποδα βρίσκεται η λογική της ανάδυσης)

Ενδεικτική Βιβλιογραφία Βαϊνάς Κ. (1998). Η ερώτηση ως μέσο αγωγής της σκέψης, Αθήνα: Gutenberg Δαφέρμου Χ. κ. ά (2006). Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί, Δημιουργικά Περιβάλλοντα Μάθησης, Αθήνα: ΟΕΔΒ Friedrich H. (2000). Επικοινωνία στο Νηπιαγωγείο. Τα παιδιά ως ακροατές και ομιλητές, Αθήνα: Τυποθήτω Mercer N. (2000). Η συγκρότηση της γνώσης. Γλωσσική αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικών και εκπαιδευόμενων, Αθήνα: Μεταίχμιο Μπιρμπίλη Μ. (2008). Προς μία παιδαγωγική του διαλόγου. Η σημασία και ο ρόλος των ερωτήσεων στην προσχολική εκπαίδευση, Αθήνα: Gutenberg Σφυρόερα Μ., (2004). Το λάθος ως εργαλείο μάθησης και διδασκαλίας, Κλειδιά και Αντικλείδια, επιστ. Υπευθ. Α. Ανδρούσου. Αθήνα: ΥΠΕΠΥΘ, Πανεπιστήμιο Αθηνών- Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Μουσουλμανοπαίδων www.kleidiakaiantikleidia.net