John Dewey 1859-1952
Βιογραφικό στοιχεία Γεννήθηκε στο Βερμόντ το 1859 και σπούδασε πρώτα στο πανεπιστήμιο της γενέτειράς του και κατόπιν στο πανεπιστήμιο Τζονς Χόπκινς. Δίδαξε σε πολλά πανεπιστήμια και πριν το θάνατό του, το 1952, είχε κερδίσει τη διεθνή αναγνώριση για την πραγματιστική του προσέγγιση στη φιλοσοφία, την ψυχολογία και την φιλελεύθερη πολιτική.
Πραγματισμός Αληθές είναι μόνο ό,τι πρακτικά ωφελεί στη ζωή. Σύμφωνα με τον πραγματισμό η πράξη έχει προτεραιότητα έναντι της θεωρίας καθώς και η εμπειρία έναντι των αμετάβλητων αρχών. Οι ιδέες, σύμφωνα με τη φιλοσοφία του πραγματισμού, δανείζονται τα νοήματά τους από τις συνέπειές τους και την αλήθειά τους που προκύπτει από την επαλήθευσή τους.
Πιο στενή σχέση ανάμεσα στο σχολείο και τη ζωή. Διδασκαλία με επίκεντρο το μαθητή και όχι τη διδακτέα ύλη. Η εκπαίδευση δεν είναι προετοιμασία για τη ζωή, είναι η ίδια η ζωή. Απόρριψη του φορμαλισμού που χαρακτηρίζει τη χωρισμένη σε τάξεις βασική εκπαίδευση και τα προγράμματά της.
Εμπειρία και εκπαίδευση 1 «Η αντίθεση ανάμεσα στην παραδοσιακή και προοδευτική αγωγή» παραδοσιακό σχήμα επιβολή «άνωθεν» και «έξωθεν», Οι μαθητές υποτάσσονται, αποδέχονται, υπακούν Στόχοι, μέθοδος, διδακτέα ύλη, πειθαρχία
Eμπειρία και εκπαίδευση Προοδευτική εκπαίδευση Οι εκπαιδευτικοί βοηθούν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας και στη μάθηση μέσα από την εμπειρία. Ενεργός συμμετοχή των μαθητών. Έμφαση στη σχέση δασκάλου-μαθητή.
Εμπειρία και εκπαίδευση 2 Η ανάγκη μιας θεωρίας της εμπειρίας Η σωστή σχολική εμπειρία δίνει χαρά και ικανοποίηση και δεν είναι βάσανο, ώστε να προετοιμάζει τους μαθητές για το μέλλον. Είναι απαραίτητη μια συνεπής θεωρία της εμπειρίας που προσανατολίζεται προς την οργάνωση κατάλληλων μεθόδων και υλικού διδασκαλίας.
Εμπειρία και εκπαίδευση 3 Κριτήρια εμπειρίας Αρχή συνέχειας (ποιότητα, κατεύθυνση, μεταβλητότητα). Πρέπει να βλέπουμε πώς σκέφτεται ο μαθητής και πώς μια εμπειρία χτίζει την επόμενη. Αρχή αλληλεπίδρασης: Η εμπειρία είναι αλληλεπίδραση ανάμεσα στο πρόσωπο και το περιβάλλον του.
Εμπειρία και εκπαίδευση 4 Κοινωνικός έλεγχος Το παραδοσιακό σχολείο δε στηρίζεται στην κοινή συμμετοχική δραστηριότητα. Ο δάσκαλος ασκεί έλεγχο. Στη νέα εκπαίδευση πηγή ελέγχου είναι η ίδια η φύση της δουλειάς, οι κοινές δραστηριότητες. Ο δάσκαλος συμμετέχει ως πιο ώριμο άτομο με ευθύνη για τον προσανατολισμό της αλληλεπίδρασης, βάζει όρια.
Εμπειρία και εκπαίδευση 5 Η φύση της ελευθερίας Εσωτερική (πνευματική): ελευθερία της διανόησης, ελευθερία παρατήρησης, κρίσης. Εξωτερική: ελευθερία κινήσεων. Η καθήλωση στο θρανίο περιορίζει την ανάπτυξη της διανοητικής και ηθικής ελευθερίας.
Εμπειρία και εκπαίδευση 6 Η έννοια του σκοπού Συμμετοχικός μαθητής. Το παραδοσιακό σχολείο δεν ενδιαφέρεται για τις επιθυμίες των μαθητών. Το σύγχρονο σχολείο ταυτίζει τις επιθυμίες με τον σκοπό. Ο δάσκαλος πρέπει να γνωρίζει τις προηγούμενες εμπειρίες των μαθητών σε σχέση με τις ικανότητες και τις δεξιότητές τους.
Εμπειρία και εκπαίδευση 7 Προοδευτική οργάνωση της ύλης για διδασκαλία Ο ρόλος του δασκάλου είναι πολύπλευρος και δύσκολος, γιατί πρέπει να επιλέγει τη δομή της διδακτέας ύλης, την ανάλογη διδακτική μεθοδολογία και να έχει συμμέτοχο το μαθητή. (Κι όλα αυτά σε μια συνεργασία τέτοια, που να ωθεί το μαθητή σε νέους βηματισμούς κρίσης και παρατήρησης. Πάμε από τα γνωστά στα άγνωστα, από τα απλά στα σύνθετα με τη βοήθεια της εμπειρίας).
Εμπειρία και εκπαίδευση 8 Εμπειρία, μέσα και σκοποί της εκπαίδευσης ο σκοπός της εκπαίδευσης είναι η πρόοδος με τη χρησιμοποίηση εκπαιδευτικών και επιστημονικών μεθόδων που βασίζονται στην εμπειρία και τον πειραματισμό.
Εμπειρία και εκπαίδευση ΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ-ΜΑΘΗΜΑΤΑ-ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ: Ο Ντιούι θέλει το σχολείο να είναι για τους μαθητές και όχι για τα μαθήματα, δεν τον ενδιαφέρει η ποσότητα της γνώσης αλλά η ποιότητα της μάθησης, όπου οι μαθητές πραγματεύονται ένα θέμα από διάφορες οπτικές γωνίες με τη μορφή της εργαστηριακής και ανακαλυπτικής διαδικασίας. θα λέγαμε ότι είναι ο πρόδρομος των σημερινών καινοτόμων προγραμμάτων και της μεθόδου project, της διεπιστημονικότητας και διαθεματικότητας της γνώσης που οδηγούν το μαθητή κοντά στην πραγματικότητα και στη ζωή. Έβαλε τα θεμέλια της προσωπικής εξερεύνησης του μαθητή, της καινοτομίας, της εξωσχολικής δραστηριότητας, για να φέρει το σχολείο στη ζωή και τη ζωή της κοινωνίας μέσα στο σχολείο. Ο Ντιούι τόνιζε το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία και την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών.
Το σχολείο που μ' αρέσει 4 παρορμήσεις για να αξιοποιήσουμε όταν σχεδιάζουμε δραστηριότητες 1. κοινωνικό ορμέμφυτο (συζήτηση, επικοινωνία) 2. Δουλειά, δημιουργία (παιχνίδι, κίνηση, δημιουργία, φαντασιώσεις) 3. αγάπη για το ωραίο, την τέχνη. 4. Κλίση για αναζήτηση, εξερεύνηση, ανακάλυψη
Αλλιώς πρωταρχική σπατάλη: σπατάλη της ανθρώπινης ζωής
Dewey