Διάρκεια: 15 ογδοντάλεπτες περιόδους
Παραδοσιακά παραμύθια Εικονογράφηση των παραμυθιών (Πολιτισμός) Ζωντανεύω ένα κομμάτι από παραμύθι (Θεατρικό παιχνίδι) Έρευνα για τα βιβλία που προτιμούν τα παιδιά του σχολείου μας. Συμπλήρωση σχετικού πίνακα και δημιουργία γραφικών παραστάσεων (Μαθηματικά) Εικονογράφηση των παραδοσιακών παραμυθιών (Τέχνη) Τραγούδια με βιβλία (Μουσική) Δημιουργώντας ένα φωτεινό παντογνώστη με θέμα τα βιβλία (Σχεδιασμός και Τεχνολογία) Μελέτη των τριών Ιεραρχών (Θρησκευτικά) Παροιμίες για την αξία της μόρφωσης (Πολιτισμός)
Λογοτεχνικές περιγραφές Βιογραφικό σημείωμα Ενημερωτικά κείμενα από εγκυκλοπαίδειες, άρθρα εφημερίδων, περιοδικών και διαδικτύου Ποίημα Παροιμίες Συνεντεύξεις Παραμύθια
Ο μαγικός κόσμος των βιβλίωνΛογοτεχνικό αφηγηματικό κείμενο Ποιοι είναι οι συγγραφείςΒιογραφικό σημείωμα Βιβλιοθήκες Ενημερωτικό κείμενο Σκυταλοδρομία ΑνάγνωσηςΔιαδικτυακό κείμενο Αχ αυτές οι κάλτσες του μπαμπά μου… Παραμύθι Ένα παιδί μετράει τ’ άστρα Η βιβλιοθήκη μας
Γενικός σκοπός της ενότητας: Τα παιδιά να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες της δομής των βιογραφικών σημειωμάτων των συγγραφέων. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τα στοιχεία αυτά ως κατευθυντήριες γραμμές στην παραγωγή δικών τους παρόμοιων βιογραφικών σημειωμάτων. Επίσης να μιλήσουν για τα πλεονεκτήματα που έχει η μελέτη/ανάγνωση βιβλίων κάθε είδους και να εντοπίσουν, παρουσιάσουν και να εισηγηθούν βιβλία για εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης της τάξης. Μέσα από την αξιοποίηση των κειμένων των βιβλίων καθώς και άλλων συνοδευτικών, επιπρόσθετων κειμένων αναμένεται τα παιδιά να καταστούν ικανά να αντλούν, να αναλύουν και να συγκρίνουν πληροφορίες. Γενικός σκοπός της ενότητας: Τα παιδιά να γνωρίσουν τις ιδιαιτερότητες της δομής των βιογραφικών σημειωμάτων των συγγραφέων. Να είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τα στοιχεία αυτά ως κατευθυντήριες γραμμές στην παραγωγή δικών τους παρόμοιων βιογραφικών σημειωμάτων. Επίσης να μιλήσουν για τα πλεονεκτήματα που έχει η μελέτη/ανάγνωση βιβλίων κάθε είδους και να εντοπίσουν, παρουσιάσουν και να εισηγηθούν βιβλία για εμπλουτισμό της βιβλιοθήκης της τάξης. Μέσα από την αξιοποίηση των κειμένων των βιβλίων καθώς και άλλων συνοδευτικών, επιπρόσθετων κειμένων αναμένεται τα παιδιά να καταστούν ικανά να αντλούν, να αναλύουν και να συγκρίνουν πληροφορίες.
Ονοματικές και ρηματικές φράσεις Ανεξάρτητες και εξαρτημένες προτάσεις - Τρόποι σύνδεσης των προτάσεων Σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη «βιβλίο» Σύνθετες λέξεις με προθέσεις
Οι μαθητές: o Να συνειδητοποιήσουν την ιδιαιτερότητα της δομής αφηγηματικών κειμένων. o Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν τα βασικά πλεονεκτήματα από την ανάγνωση/μελέτη βιβλίων και να επιλέγουν σωστά τα βιβλία που θα διαβάσουν. o Να αναπτύξουν τα χαρακτηριστικά του καλού αναγνώστη. o Να έρθουν σε επαφή και να εντοπίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός βιογραφικού σημειώματος. o Να δημιουργήσουν τα δικά τους βιογραφικά σημειώματα για συγγραφείς της δικής τους επιλογής. o Να θέτουν ερωτήματα σε πραγματική κατάσταση συνέντευξης με στόχο τη συλλογή πληροφοριών όσον αφορά τη ζωή και το έργο ενός συγγραφέα. o Να ανακοινώνουν και στη συνέχεια παρουσιάζουν τις πληροφορίες που συνέλεξαν από τη συνέντευξη τους.
o Να γνωρίσουν ενημερωτικά έντυπα. o Αντλώντας πληροφορίες μέσα από παρόμοια ενημερωτικά έντυπα και μικρές αγγελίες να δημιουργήσουν το δικό τους ενημερωτικό έντυπο για την Κοινοτική βιβλιοθήκη του χωριού μας. o Να συνεργάζονται ανά δύο ή ομαδικά παράγοντας έργο προφορικό ή γραπτό. oΝα δημιουργήσουν τους δικούς τους κανόνες λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης της τάξης τους ή της κοινότητας και να τα αποδώσουν με το δικό τους απλό τρόπο. o Να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για σκοπούς εύρεσης πληροφοριών που θα τους βοηθήσουν να εργαστούν, να εντοπίσουν βιβλία κι άλλες σχετικές πληροφορίες και να δώσουν απαντήσεις σε προβληματισμούς που δυνατό να έχουν. oΝα κάνουν βιβλιοπαρουσιάσεις βιβλίων που διάβασαν ή διαβάζουν προσπαθώντας μέσα από επιχειρήματα να στηρίξουν γιατί πρέπει κάποιος να διαβάσει το δικό τους βιβλίο. oΝα φτιάξουν διπλώματα «Ανάγνωσης» και να τα απονείμουν στους συμμαθητές τους. oΝα συλλέξουν παλιά παραδοσιακά παραμύθια της γιαγιάς με θέμα το οικολογικό μας θέμα «Το νερό» και να τα εικονογραφήσουν.
o Μέσα από την ανάγνωση της ιστορίας να εκτιμήσουν την αξία των βιβλίων και να θαυμάσουν/εκτιμήσουν την επιθυμία για μόρφωση και διάβασμα του ήρωα. o Να συνεχίσουν την ιστορία και να δώσουν το δικό τους τέλος.
o Να απολαύσουν την υπέροχη ιστορία. o Να δραματοποιήσουν την ιστορία (γίνεται κατανομή των διαφόρων μερών: αρχή, μέση και τέλος στις διάφορες ομάδες της τάξης). o Να προσφέρουν δικές τους εισηγήσεις για ένα διαφορετικό τέλος της ιστορίας. o Σύγκριση του έργου του Ευγένιου Τριβιζά και του Αίσωπου με τη συγκεκριμένη ιστορία. o Να χωριστούν σε ομάδες και να φτιάξουν το δικό τους σενάριο για την ιστορία και να το παρουσιάσουν στην τάξη. o Να ασχοληθούν με άλλες δημιουργικές εργασίες(Ποίημα, σταυρόλεξο) o Να απολαύσουν το ποίημα και να πάρουν το κεντρικό του νόημα. o Να φτιάξουν το δικό τους ομαδικό ή ατομικό ποίημα σε εικόνα - σχέδιο.
o Να οικοδομήσουν νέες γνώσεις σχετικές με την ενότητα. Να χρησιμοποιούν τον Η.Υ. ως εργαλείο μάθησης (power point, excel, word, διαδίκτυο). Να συνεργάζονται στην ομάδα με τρόπο δημιουργικό. Να επιχειρηματολογούν στηρίζοντας τις απόψεις τους. Να εμπλακούν σε διερευνητικές δραστηριότητες. Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και να παράξουν προφορικό και γραπτό λόγο χρησιμοποιώντας εξειδικευμένο λεξιλόγιο. oΝα εμπλακούν στη διαδικασία της αυτοαξιολόγησης και ετεροαξιολόγησης της δουλειάς τους με βάση δοσμένα κριτήρια, που αφορούν τα διάφορα κειμενικά είδη, με στόχο πάντοτε τη βελτίωση
Προηγείται δραστηριότητα κατά την οποία τα παιδιά καλούνται μετά από σχετική συζήτηση να επιλέξουν επίθετα που θα περιέγραφαν τα πλεονεκτήματα των βιβλίων. Δίδεται έμφαση στο να αιτιολογήσουν αυτά που λένε. Σαν δεύτερη δραστηριότητα καλούνται να πουν κάτι θετικό για το διαδίκτυο και τη χρήση του που κάποιες φορές αντικαθιστά τα βιβλία. Ονομάζουν το διαδίκτυο «Παράθυρο στη Γνώση». Μέσα από τις δραστηριότητες αυτές επιχειρείται να γίνει μια πρώτη επαφή με τα βιβλία αλλά και τη σύγχρονη μορφή άντλησης πληροφοριών και να επιχειρηματολογούν υπέρ του ενός ή του άλλου.
Επίσκεψη στην κοινοτική βιβλιοθήκη και δανεισμός βιβλίων για ανάγνωση. Επίσκεψη σε τυπογραφείο για να δουν τον τρόπο ετοιμασίας ενός βιβλίου. Ετοιμασία και έκδοση συλλογής με παραδοσιακά παραμύθια και με εικονογράφηση από τα ίδια τα παιδιά. Ετοιμασία αφίσας για την κοινοτική βιβλιοθήκη και παράδοση στον κοινοτάρχη του χωριού μας. Ετοιμασία καταλόγου με αγαπημένους συγγραφείς και το έργο τους. Συγγραφή ποιημάτων και συλλογή παροιμιών σχετικές με το θέμα. Παρουσίαση συγγραφέων που έχουν μελετήσει τα παιδιά. Οργάνωση από τα ίδια τα παιδιά μιας «βιβλιοθήκη» με βιβλία, παραμύθια, εικονογραφημένες ιστορίες με τους αγαπημένους τους συγγραφείς. Θα μπορούσε ως δημιουργική εργασία που θα περατωθεί σε διάστημα αρκετών ημερών να τους δοθεί ένα φυλλάδιο - κατάλογος (Παραμύθια και βιβλία με αγαπημένους συγγραφείς) στο οποίο να προτείνονται κάποιοι πολύ αγαπητοί συγγραφείς των παιδιών για μελέτη.
Υπόδυση ρόλων και ετοιμασία ενός σύντομου θεατρικού διαλόγου τον οποίο θα γράψουν από παραμύθι που θα μελετήσουν. Βράβευση του καλύτερου θεατρικού. Συλλογή παροιμιών που αναφέρονται στα βιβλία και στην αξία της μόρφωσης.Συλλογή παροιμιών Οργάνωση σκυταλοδρομίας ανάγνωσης με ποικίλες δραστηριότητες και βράβευση των καλύτερων σκυταλοδρόμων. Συνέντευξη από συγγραφέα που θα προσκαλέσουμε στην τάξη. Εκμάθηση τραγουδιών στη μουσική σχετικών με την ενότητα. Μελέτη και παρουσίαση των τριών Ιεραρχών.
ΔΡΑΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΕΡΕΥΝΑ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΚΑΙ ΣΚΟΠΙΜΗ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΕΠΙΣΚΕΨΕΙΣ ΣΤΑΥΡΟΛΕΞΑ ΚΡΥΠΤΟΛΕΞΑ ΑΓΓΕΛΙΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΛΕΖΑΝΤΕΣ ΠΑΡΑΜΥΘΙΠΟΙΗΜΑ