Μεσαιωνικά Όπλα & Βασανιστήρια 1 2 ο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου
ΟΠΛΑ Είναι ευρέως γνωστό π ως η ε π οχή του Μεσαίωνα, ήταν α π ό τις σημαντικότερες π εριόδους στην Ιστορία του σύγχρονου κόσμου. Η ε π ιθυμία όμως για εξά π λωση οδήγησε στην δημιουργία ό π λων και μηχανημάτων για τη διευκόλυνση της μάχης και της ε π ίθεσης. Χαρακτηριστικά π αραδείγματα ό π λων π ου χρησιμο π οιούνταν την τότε ε π οχή είναι : Το ξίφος με π λατειά λε π ίδα Η σπάθα Η ασ π ίδα ή ξίφος των δύο χεριών 2
Claymore Πιο συγκεκριμένα, ένα α π ό τα γνωστότερα ό π λα π ου χρησιμο π οιούσαν οι μαχητές στο μεσαίωνα είναι το claymore, ένα ογκώδες σ π αθί μήκους έως και 1,5 μέτρου, π ου χειρίζονταν με δεξιοτεχνία κατά τον ύστερο Μεσαίωνα. Ήταν για μία κελτική π αραλλαγή του μεγάλου σ π αθιού, π ου σε άλλα μέρη της Ευρώ π ης α π αιτούσε για το χειρισμό του και τα δύο χέρια του μαχητή. 3
Βαλλίστρα Η βαλλίστρα είναι ελληνική εφεύρεση. Ήταν μία βαριά και δύσχρηστη συσκευή, με π ολύ χαμηλό ρυθμό βολής, π ου όμως δημιούργησε αίσθηση στα π εδία των αρχαίων μαχών. Η βαλλίστρα έμελλε να γίνει ένας καθοριστικός π αράγοντας στα μεσαιωνικά π εδία μαχών. 4
Υγρό Πυρ Οι π ροσ π άθειες αμέτρητων εισβολέων π ου θέλησαν να κάνουν δικά τους τα π λούτη της Κωνσταντινού π ολης, σταμάτησαν κάτω α π ό τα θεοφύλακτα τείχη της Πόλης, εξαιτίας και του " μυστικού ό π λου " των Βυζαντινών, ενός μυστηριώδους κατασκευάσματος π ου ονομαζόταν "Y γρό Πυρ ". 5
Μισθοφορικό σπαθί Zweihander Πραγματικά θηριώδη σ π αθιά, τα ο π οία αρχικά είχαν συνολικό μήκος π ερί τα 120 με 130 εκατοστά, αλλά στη συνέχεια ξε π έρασαν κάθε όριο, ξε π ερνώντας συχνά τα 150 εκατοστά και σε ορισμένες π ερι π τώσεις φθάνοντας ακόμη και τα 180. Δεν ήταν ιδιαίτερα βαριά, αφού κατά κανόνα το βάρος τους κυμαινόταν α π ό 2,5 έως 4 κιλά. 6
Σύνθετο τόξο Αρχικά ήταν μία α π λή κατασκευή, ένα λε π τό κομμάτι ξύλου με μία χορδή π ου ένωνε τα δύο άκρα του. Στη συνέχεια, με την εξέλιξη της τεχνολογίας και την αύξηση των α π αιτήσεων για ισχύ και βεληνεκές, κατασκευάστηκαν π ιο εξεζητημένα τόξα. Τα σύνθετα τόξα, δηλαδή τόξα κατασκευασμένα όχι μόνο α π ό ξύλο αλλά και α π ό άλλα υλικά, ήταν η φυσική εξέλιξη. 7
Βασανιστήρια Μεσαίωνας μια ε π οχή γνωστή για το φόβο π ρος το άγνωστο, τις δεισιδαιμονίες, τη φίμωση της ανθρω π ινής λογικής και της π νευματικής διεύρυνσης. Χιλιάδες οι νεκροί θύματα π ροκαταλήψεων, φανατισμου και δεισιδαιμονιών π ου για τη θανάτωση τους χρησιμο π οιήθηκαν μέσα π ου ξε π ερνούν την φαντασία και σοκάρουν με τη φρικαλεότητα π ου τα διακρίνει. 8
Παλούκωμα Ένα π αλούκι μ π ήγεται στο σώμα του θύματος, συνήθως π ερνά α π ό την καρδιά και βγαίνει α π ό την π λάτη. Ο θάνατος είναι ακαριαίος για το θύμα, π ου νιώθει ένα στιγμιαίο π όνο π ριν εγκαταλείψει τον μάταιο τούτο κόσμο. I διαίτερα π ροσφιλής ήταν αυτός ο τρό π ος θανάτωσης για τον Ρουμάνο Βλαντ Τέ π ες γνωστός και ως « Δράκουλας των Καρ π αθίων ». 9
Ο τροχός Γνωστός με π ολλά ονόματα, ό π ως τροχός σύνθλιψης ή τροχός της Αικατερίνης, ο μηχανισμός συγκαταλέγεται σε ένα α π ό τα π ιο ε π ί π ονα του είδους. Ο τροχός α π οτελούσε μια μέθοδο βασανιστικής εκτέλεσης, αρχικά στην Αρχαία Ελλάδα και κατό π ιν στη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Σουηδία και τη Ρωσία. Περισσότερο συσκευή ε π ί π ονης θανάτωσης π αρά μέσω βασανισμού, το θύμα δενόταν στο π λάι της του τροχού και ένας δήμιος χρησιμο π οιώντας ένα σφυρί ή μια σιδερένια βέργα έσ π αγε όλα τα κόκαλα του θύματος. Το τελευταίο έκανε ώρες ή και μέρες π ριν α π οδημήσει εις Κύριον, ενώ λίγοι τυχεροί, τύγχαναν ελέους δεχόμενοι θανάσιμα κτυ π ήματα στο στομάχι ή το στήθος. 10
Σιδηρά Κόρη (Iron Maiden) Πρόκειται για ένα σιδερένιο κουβούκλιο π ου βρέθηκε στην Νυρεμβέργη. Το εσωτερικό της συσκευής καλύ π τεται α π ό π ροσεκτικά το π οθετημένα αιχμηρά αντικείμενα με σκο π ό να βασανίσουν τον ατυχή τύ π ο π ου θα καταλήξει στο εσωτερικό του. Τα καρφιά καταλήγουν στα μάτια, στο στήθος και την π λάτη του θύματος αλλά α π οφεύγουν να τραυματίσουν κά π οιο ζωτικής σημασίας όργανο αφήνοντας το θύμα να αιμορραγεί και να υ π οφέρει για μεγάλο χρονικό διάστημα. 11
Το «λουρί» Τα χέρια του ανακρινόμενου δένονταν π ίσω α π’ την π λάτη του και συνδέονταν με ένα σχοινί, π ου κρεμόταν α π’ τον τοίχο. Στη συνέχεια, τον σήκωναν στον αέρα και στηριζόταν μόνο α π ό τα χέρια. Ο π όνος στους ώμους και στα χέρια ήταν εξασφαλισμένος και αφόρητος. Πολλές φορές, μάλιστα, άφηναν το σχοινί ελεύθερο και το σταματούσαν α π ότομα, για να εξαρθρώσουν τους ώμους του κατηγορούμενου και να εντείνουν το βασανιστήριο. 12
Ο κλοιός δεν α π οτελούσε συσκευή βασανισμού α π ό μόνος του, αν και σίγουρα δεν θα ένιωθε άνετα ο άνθρω π ος μέσα του. Η συσκευή το π οθετούνταν σε δημόσια θέα με σκο π ό να τα π εινωθεί και να εξευτελιστεί το θύμα για τα κρίματά του. Το κοινό εκσφενδόνιζε αντικείμενα κατά του εγκληματία, α π ό π εριττώματα, μουχλιασμένα λαχανικά μέχρι π έτρες και άλλα αντικείμενα. Ο Kλοιός 13
Διαμελισμός Κατά τον τετραχισμό, έδεναν κάθε ένα α π ό τα τέσσερα άκρα του θύματος ( χέρια, π όδια ), σε τέσσερα διαφορετικά άλογα. Με το π αράγγελμα του δήμιου οι ί ππ οι μαστιγώνονταν και έτρεχαν ξέφρενα π ρος τέσσερις διαφορετικές κατευθύνσεις. Έτσι ο κατάδικος διαμελιζόταν με τον φρικτότερο τρό π ο. Η π ρακτική αυτή ήταν π ολύ '' της μόδας '' στη Γαλλία. 14
Όμως π ρέ π ει να σημειωθεί π ως π έρα α π ο την βαρβαρότητα, τις π ροκαταλήψεις και το χαμηλό μορφωτικό ε π ί π εδο, στο Μεσαίωνα τέθηκαν οι βάσεις για την ε π ερχόμενη Αναγέννηση μέσα α π ο την ανά π τυξη της υαλογραφίας και της ελαιογραφίας ( Τζιόττο ), η ίδρυση π ανε π ιστημίων, καθώς και την εμφάνιση της π οίησης ( Β o κκάκιος, Δάντης ). 15